Přeskočit na obsah

Friedrich Nietzsche

Z Infopedia
Rozbalit box

Obsah boxu

Friedrich Nietzsche
Soubor:Nietzsche1875.jpg
Friedrich Nietzsche kolem roku 1875
Datum narození15. října 1844
Místo narozeníRöcken, Prusko (dnešní Německo)
Datum úmrtí25. srpna 1900 (ve věku 55 let)
Místo úmrtíVýmar, Německo
Národnostněmecká (od roku 1869 bez státní příslušnosti)
Povolánífilozof, klasický filolog, kulturní kritik, spisovatel

Friedrich Wilhelm Nietzsche (15. října 1844, Röcken, Prusko – 25. srpna 1900, Výmar, Německo) byl vlivný německý filozof, klasický filolog a kulturní kritik, jehož dílo výrazně ovlivnilo západní filozofii a intelektuální historii 19. a 20. století. Nietzscheho myšlenky se zaměřovaly na morálku, náboženství, epistemologii, ontologii a sociální kritiku, přičemž jeho provokativní styl a často radikální tvrzení vyvolávaly silné reakce. Je známý svými koncepty jako „Vůle k moci“, „Übermensch“ (nadčlověk), „Věčný návrat“ a prohlášením „Bůh je mrtev“.

⏳ Historie

Mládí a vzdělání (1844–1868)

Friedrich Wilhelm Nietzsche se narodil 15. října 1844 v obci Röcken u Lipska v Pruské provincii Sasko. Jeho otec, Karl Ludwig Nietzsche, byl luteránský farář, který zemřel v roce 1849, když bylo Friedrichovi pět let. Mladší bratr Joseph zemřel krátce nato v roce 1850, což zanechalo Friedricha, jeho matku Franzisku a mladší sestru Elisabeth v domácnosti s pěti ženami (matka, sestra, babička a dvě tety). Rodina se poté přestěhovala do Naumburgu na řece Sále.

Nietzsche projevoval akademické nadání již v raném věku. Navštěvoval soukromou přípravnou školu v Naumburgu a v roce 1858 byl přijat na prestižní protestantskou internátní školu Schulpforta, kde získal vynikající klasické vzdělání. Zde se začal rozvíjet jeho zájem o literaturu, hudbu a filozofii. Po absolutoriu v roce 1864 nastoupil na Univerzitu v Bonnu ke studiu teologie a klasické filologie. Během prvního semestru však ztratil zájem o teologii a přešel na Lipskou univerzitu v roce 1865, aby se plně věnoval filologii pod vedením profesora Friedricha Wilhelma Ritschla. V Lipsku se seznámil s dílem Arthura Schopenhauera Svět jako vůle a představa, které ho hluboce ovlivnilo a probudilo jeho filozofický zájem. Zde také navázal přátelství s Erwinem Rohdem a setkal se s Richardem Wagnerem.

Profesor v Basileji (1869–1879)

V roce 1869, ve věku 24 let, získal Nietzsche díky Ritschlově podpoře mimořádnou nabídku stát se profesorem klasické filologie na Basilejské univerzitě ve Švýcarsku. Bylo to pozoruhodné, jelikož ještě nedokončil doktorát ani nezískal docentské oprávnění. Lipská univerzita mu v březnu 1869 udělila čestný doktorát. Před nástupem do Basileje se Nietzsche zřekl pruského občanství a po zbytek života zůstal oficiálně bez státní příslušnosti.

Během francouzsko-pruské války (1870–1871) sloužil jako zdravotník v pruských silách, kde zažil traumata bitvy a nakazil se úplavicí a záškrtem, což trvale poškodilo jeho zdraví. Po návratu do Basileje v roce 1870 Nietzsche s jistou skepsí sledoval vznik Německého císařství a politiku Otta von Bismarcka. V Basileji se setkal s Franzem Overbeckem, profesorem teologie, který se stal jeho celoživotním přítelem.

V průběhu svého působení v Basileji publikoval svá první významná díla, včetně Zrození tragédie (1872) a Lidské, příliš lidské (1878). V této době se začal vzdalovat klasické filologii a Schopenhauerově učení, přičemž se stále více zajímal o hodnoty moderní civilizace. Jeho přátelství s Wagnerem se v té době zhoršilo. V roce 1879, sužován nervovou poruchou a zhoršujícím se zdravím, rezignoval na svou profesorskou pozici v Basileji.

Nezávislý filozof (1879–1888)

Po rezignaci z Basilejské univerzity žil Nietzsche v ústraní a střídavě pobýval ve Švýcarsku, Francii a Itálii, když zrovna nebyl u své matky v Naumburgu. Navzdory zdravotním problémům to bylo jeho nejproduktivnější období jako myslitele a spisovatele. Během této dekády napsal deset knih. Mezi jeho nejvýznamnější díla z tohoto období patří Tak pravil Zarathustra, vydané ve čtyřech svazcích mezi lety 1883 a 1885. Dále napsal Mimo dobro a zlo (1886), Genealogie morálky (1887) a Soumrak idolů (1889). V těchto dílech rozvinul ústřední body své filozofie, včetně jeho slavného výroku „Bůh je mrtev“ a konceptu „Übermensch“.

Duševní úpadek a smrt (1889–1900)

V lednu 1889, během pobytu v Turín, Itálii, Nietzsche utrpěl duševní kolaps. Událost je často spojována s příběhem, kdy objal zbičovaného koně na náměstí Piazza Carlo Alberto a poté se zhroutil. Po kolapsu posílal stále více zmatené dopisy. Jeho přítel Franz Overbeck ho našel trpícího demencí a odvezl ho zpět do Basileje. Po neúspěšné léčbě v Basileji a Jeně byl propuštěn do péče své matky v Naumburgu a po její smrti v roce 1897 do péče své sestry Elisabeth ve Výmaru. Posledních jedenáct let svého života strávil v naprosté duševní temnotě.

Příčina jeho duševní nemoci zůstává nejistá. Tradičně se přisuzovala neurosyfilis, ale novější výzkumy naznačují jiné možnosti, jako je vaskulární demence, nádor na mozku nebo vzácné genetické onemocnění CADASIL. Nietzsche trpěl migrénami již od dětství a v průběhu života ho sužovaly různé zdravotní problémy, včetně silných bolestí hlavy, zažívacích potíží a zhoršujícího se zraku. V roce 1898 a 1899 utrpěl nejméně dvě mrtvice, které ho částečně paralyzovaly a znemožnily mu mluvit a chodit. Zemřel 25. srpna 1900 ve Výmaru na mrtvici komplikovanou zápalem plic. Byl pohřben vedle svého otce v kostele v Röckenu.

📚 Filozofie a hlavní myšlenky

Nietzscheho filozofie se vyvíjela v průběhu 19. století a je charakteristická svou nekategorizovatelností a kritikou tradičních evropských morálních a náboženských hodnot. Přestože se sám nezařazoval do žádné konkrétní školy, moderní učenci ho často řadí mezi nejvýznamnější existencialistické filozofy.

Apollónské a dionýské

Jedním z jeho raných konceptů, představeným v Zrození tragédie, je dualita apollónských a dionýských principů. Apollónské představuje řád, rozum, harmonii a jasnost, zatímco dionýské symbolizuje instinkty, chaos, opojení a vášeň. Nietzsche věřil, že obě tyto síly jsou nezbytné pro plný projev lidské existence a umění, a jeho filozofie se často přiklání k afirmaci dionýského.

Smrt Boha a nihilizmus

Nietzscheho slavný výrok „Bůh je mrtev“, poprvé se objevující v Radostná věda (1882), neznamená doslovnou smrt božstva, ale spíše konec křesťanské morálky jako dominantní síly v moderní společnosti. Předpovídal, že ztráta víry v Boha a tradiční náboženské hodnoty povede k nihilismu – pocitu, že život je bezúčelný a nemá smysl. Nietzsche však nepovažoval nihilizmus za konečný stav, ale za přechodnou fázi, kterou je třeba překonat vytvořením nových hodnot.

Vůle k moci

Koncept „Vůle k moci“ je ústředním prvkem Nietzscheho filozofie. Nejedná se primárně o touhu po dominanci nad ostatními, nýbrž o základní motivující sílu, která pohání jedince k překonávání sebe sama, k růstu, tvořivosti a realizaci vlastního potenciálu. Je to dynamická síla neustálého stávání se a usilování, projevující se v překonávání překážek.

Übermensch

Übermensch“ (často překládáno jako nadčlověk nebo nadlidská bytost) je ideální typ člověka, který překonává konvenční morálku a vytváří si vlastní hodnoty. Je to jedinec, který se osvobodil od „stádní morálky“ a žije autenticky podle své vlastní vůle k moci, usilující o sebezlepšení a plné využití svých schopností. Übermensch je tvůrce nových hodnot a ztělesňuje estetické potvrzení života.

Věčný návrat

Teorie „věčného návratu“ je jedním z nejzáhadnějších Nietzscheho konceptů, poprvé zmíněným v Radostné vědě a dále rozvinutým v Tak pravil Zarathustra. Představuje myšlenku, že všechny události ve vesmíru se budou nekonečně opakovat ve stejném pořadí. Namísto pasivního přijetí tohoto osudu Nietzsche navrhuje přijmout ho s radostí (amor fati) a žít život tak, aby si člověk přál, aby se každý okamžik opakoval navěky.

Morálka pána a otroka

Nietzsche provedl genealogickou kritiku morálky, rozlišující mezi „morálkou pána“ a „morálkou otroka“. Morálka pána pochází od silných a šlechtických jedinců, kteří definují „dobro“ jako to, co je ušlechtilé, silné a cenné, a „zlo“ jako to, co je slabé a podřadné. Morálka otroka se naopak vyvinula u utlačovaných a slabých, kteří z resentimentu (zášti) převrátili hodnoty, definují „dobro“ jako soucit, pokoru a trpělivost, a „zlo“ jako aroganci a sílu. Nietzsche kritizoval křesťanskou morálku jako projev morálky otroka.

Perspektivismus

Nietzscheho perspektivismus je myšlenka, že neexistuje žádná objektivní pravda nebo absolutní pohled na svět, který by byl nezávislý na perspektivě. Všechny naše interpretace a hodnocení jsou ovlivněny našimi individuálními potřebami, touhami a „vůlí k moci“. Cílem není nalézt absolutní pravdu, ale spíše porovnávat různé perspektivy a vytvářet nové.

📖 Dílo

Nietzscheho dílo je rozsáhlé a zahrnuje filozofické polemiky, poezii, kulturní kritiku a fiktivní prvky, často s oblibou aforismů a ironie.

  • Zrození tragédie (1872) – Jeho první velká práce, která představuje dualitu apollónských a dionýských sil v umění a kultuře.
  • Nečasové úvahy (1873–1876) – Čtyři eseje kritizující soudobou německou kulturu.
  • Lidské, příliš lidské (1878) – Kniha aforismů, která znamenala posun v jeho stylu a myšlení, vzdalující se od Wagnera a Schopenhauera.
  • Jitřenka (1881)
  • Radostná věda (1882) – Zde se poprvé objevují myšlenky „smrti Boha“, věčného návratu a vyššího člověka.
  • Tak pravil Zarathustra (1883–1885) – Jeho mistrovské dílo, epická próza-poema, kde rozvíjí koncepty Übermensch, vůle k moci a věčného návratu.
  • Mimo dobro a zlo (1886) – Kritika tradiční morálky a zkoumání nových hodnot.
  • Genealogie morálky (1887) – Genealogická analýza původu morálních konceptů jako je dobro a zlo.
  • Případ Wagner (1888) – Kritika Richarda Wagnera.
  • Soumrak idolů (1888) – Shrnutí jeho filozofie a kritika západních hodnot.
  • Antikrist (1888, publikováno 1895) – Ostrá kritika křesťanství.
  • Ecce Homo (1888, publikováno 1908) – Nietzscheho autobiografická reflexe jeho děl a významu.
  • Vůle k moci (posmrtně, 1901) – Sbírka poznámek z jeho pozůstalosti, kterou sestavila jeho sestra Elisabeth Förster-Nietzsche.

🧠 Vliv a odkaz

Friedrich Nietzsche patří mezi nejvlivnější moderní myslitele. Jeho myšlenky hluboce ovlivnily generace teolog, psycholog, básník, romanopisec a dramatik. Mezi filozofy, kteří byli Nietzschem ovlivněni, patří Martin Heidegger, Karl Jaspers, Jacques Derrida, Michel Foucault, Albert Camus a Jean-Paul Sartre. Jeho práce formovala existencialismus a dekonstrukci. V psychologii ovlivnil Sigmund Freud, který o Nietzschem řekl, že měl pronikavější porozumění sobě samému než kdokoli, kdo kdy žil. Dále ovlivnil Alfred Adler a Carl Gustav Jung.

V literatuře inspiroval spisovatele jako Thomas Mann, Hermann Hesse, André Malraux, André Gide a John Gardner, a také básníky a dramatiky jako George Bernard Shaw, Rainer Maria Rilke, Stefan George a William Butler Yeats. Nietzscheho vliv je způsoben nejen jeho originalitou, ale také tím, že byl jedním z nejbrilantnějších prozaiků v německém jazyce.

Jeho sestra Elisabeth Förster-Nietzsche po jeho smrti zneužila jeho dílo, aby ho spojila s fašismem a nacismem, což vedlo k mylným interpretacím. Nietzsche byl však sám silným odpůrcem nacionalismu, antisemitismu a mocenské politiky.

💡 Pro laiky

Představte si, že žijete ve světě, kde vám všichni říkají, co je správné a co špatné, co máte dělat a čemu věřit. Jako by existovala jedna velká kniha pravidel pro všechny. Friedrich Nietzsche byl filozof, který řekl: „Počkejte, co když si tato pravidla vymysleli lidé dávno před námi a už pro nás nemusí platit? Co když Bůh, na kterého jsme se spoléhali, že nám řekne, co je pravda, už není v našich životech tak důležitý?“

Nietzsche věřil, že každý z nás má v sobě obrovskou sílu, kterou nazval „Vůle k moci“. Není to síla, abychom ovládali ostatní, ale síla, abychom překonali sami sebe, stali se lepšími, kreativnějšími a silnějšími. Říkal, že bychom se měli snažit stát se „nadčlověkem“ – to není nějaký superhrdina, ale člověk, který se nebojí jít vlastní cestou, tvořit si vlastní hodnoty a žít život naplno a autenticky.

Jeho myšlenka „věčného návratu“ je jako otázka: „Co kdyby se každý okamžik vašeho života opakoval navždy, přesně tak, jak se stal? Žili byste ho stejně, nebo byste něco změnili?“ Cílem je žít tak, abyste si přáli, aby se vše opakovalo, protože to znamená, že svůj život milujete a přijímáte se vším všudy.

Nietzsche nás učí, abychom se nebáli přemýšlet o věcech jinak, zpochybňovat staré pravdy a hledat vlastní smysl života, namísto abychom slepě následovali dav. Je to o odvaze být sám sebou a tvořit si vlastní cestu.