Přeskočit na obsah

Córdobský chalífát

Z Infopedia
Rozbalit box

Obsah boxu

Šablona:Infobox - stát

Córdobský chalífát (arabsky خلافة قرطبة, Khilāfat Qurṭuba) byl stát, který existoval v letech 929 až 1031 na Pyrenejském poloostrově a v částech severní Afriky. Vznikl povýšením Córdobského emirátu, když se jeho vládce Abd ar-Rahmán III. z dynastie Umajjovců prohlásil za chalífa, tedy vůdce všech muslimů. Období chalífátu představuje vrchol politické, kulturní a hospodářské moci islámského státu Al-Andalus. Jeho hlavní město, Córdoba, se stalo jedním z největších, nejbohatších a nejvyspělejších měst tehdejšího světa, centrem vzdělanosti, vědy a umění, které výrazně ovlivnilo středověkou Evropu.

Chalífát se vyznačoval centralizovanou správou, silnou armádou a prosperující ekonomikou založenou na vyspělém zemědělství, řemeslech a rozsáhlém mezinárodním obchodu. V kulturní oblasti došlo k syntéze arabských, vizigótských a římských vlivů, což vedlo k rozkvětu architektury, filozofie, medicíny a literatury. Po roce 1009 se však stát propadl do série občanských válek (známých jako fitna), které vedly k jeho postupnému rozkladu a konečnému zániku v roce 1031, kdy se rozpadl na řadu menších, nezávislých států známých jako Taifská království.

📜 Historie

Historie Córdobského chalífátu je příběhem rychlého vzestupu k moci, oslnivého zlatého věku a následného strmého pádu do chaosu.

🌄 Vznik a zlatý věk

Kořeny chalífátu sahají do roku 756, kdy Abd ar-Rahmán I., přeživší člen umajjovské dynastie vyvražděné Abbásovci v Damašku, založil na Pyrenejském poloostrově nezávislý Córdobský emirát. Po více než 170 let vládli jeho potomci jako emírové, formálně uznávající duchovní autoritu abbásovského chalífy v Bagdádu.

Situace se změnila s nástupem Abd ar-Rahmána III. v roce 912. Ten zdědil emirát zmítaný vnitřními nepokoji a ohrožovaný křesťanskými královstvími na severu a nově vzniklým fátimovským šíitským chalífátem v severní Africe. Během několika let se mu podařilo potlačit povstání, sjednotit Al-Andalus a upevnit svou moc. Dne 16. ledna 929 učinil klíčový krok: prohlásil se za chalífu a přijal titul an-Násir li-Dín Alláh (Obránce Boží víry). Tímto aktem se nejen politicky, ale i nábožensky zcela osamostatnil od Bagdádu a zároveň se postavil jako sunnitský protipól šíitským Fátimovcům.

Vláda Abd ar-Rahmána III. (912–961) a jeho syna al-Hakama II. (961–976) je považována za zlatý věk chalífátu. Córdoba se stala největším městem západní Evropy s odhadovanou populací až 500 000 obyvatel. Bylo to centrum vzdělanosti s obrovskou knihovnou, kterou založil al-Hakam II. a která údajně obsahovala přes 400 000 svazků. Chalífát kontroloval obchodní cesty ve Středomoří, razil vlastní zlaté dináry a jeho dvůr přijímal poselstva z celé Evropy, včetně Byzantské říše a Svaté říše římské. Abd ar-Rahmán III. nechal vybudovat velkolepé palácové město Medina Azahara nedaleko Córdoby, které se stalo symbolem jeho moci a bohatství.

Po smrti al-Hakama II. se moci chopil jeho nezletilý syn Hišám II., za kterého však fakticky vládl jeho první ministr (hájib) Muhammad ibn Abí Ámir, známý jako Al-Mansúr (Vítězný). Al-Mansúr byl geniální vojevůdce a politik, který si uzurpoval veškerou moc. Podnikl více než 50 ničivých vojenských tažení (razzií) proti křesťanským státům na severu, během nichž vyplenil města jako Barcelona, León a v roce 997 dokonce i nejposvátnější poutní místo Santiago de Compostela. Ačkoliv jeho vláda znamenala vrchol vojenské moci chalífátu, zároveň oslabila centrální autoritu chalífy a vytvořila závislost na armádě složené převážně z berberských a slovanských (Saqaliba) žoldnéřů.

📉 Úpadek a rozpad

Po Al-Mansúrově smrti v roce 1002 se mocenská struktura, kterou vybudoval, začala hroutit. Jeho synové nedokázali udržet kontrolu a v roce 1009 vypukla v chalífátu občanská válka, známá jako Fitna al-Andalus. Během následujících dvou desetiletí se na trůně vystřídala řada slabých chalífů, zatímco o skutečnou moc bojovaly různé frakce – Arabové, Berbeři a Saqaliba.

Města jako Sevilla, Granada, Toledo a Zaragoza se postupně osamostatňovala pod vládou místních vojenských velitelů a aristokratů. Córdoba byla několikrát dobyta a vypleněna, přičemž bylo zničeno i palácové město Medina Azahara. Poslední córdobský chalífa, Hišám III., byl v roce 1031 vyhnán z města a córdobská aristokracie formálně zrušila instituci chalífátu. Tím se kdysi mocná říše definitivně rozpadla na přibližně 30 malých, soupeřících států známých jako Taifská království. Tento rozpad výrazně usnadnil křesťanským královstvím postup reconquisty.

🏛️ Společnost a kultura

Kultura Córdobského chalífátu byla kosmopolitní a synkretická, čerpající z islámských, římských, vizigótských a židovských tradic.

🏙️ Města a architektura

Srdcem chalífátu byla Córdoba, jedno z nejvyspělejších měst světa. Město mělo dlážděné ulice, veřejné osvětlení, desítky nemocnic, lázní (hammam), trhů a knihoven. Voda byla do města přiváděna systémem akvaduktů.

Dominantou města byla Velká mešita (Mezquita), která byla za vlády chalífů několikrát rozšířena a stala se jedním z největších a nejkrásnějších svatostánků islámského světa. Její charakteristický les sloupů s dvoupatrovými červeno-bílými oblouky je ikonickým příkladem umajjovské architektury.

Dalším architektonickým skvostem bylo palácové město Medina Azahara, postavené Abd ar-Rahmánem III. asi 8 km západně od Córdoby. Sloužilo jako administrativní a rezidenční centrum chalífátu. Ačkoliv bylo zničeno během občanské války, jeho ruiny dodnes svědčí o jeho někdejší velkoleposti.

🔬 Věda a vzdělanost

Al-Andalus byl v 10. století intelektuálním centrem Evropy. Zatímco většina kontinentu prožívala období známé jako Doba temna, v Córdobě vzkvétala věda a filozofie. Učenci zde překládali a studovali díla antických řeckých myslitelů jako Aristotelés a Platón, která byla v křesťanské Evropě z velké části zapomenuta.

Významné pokroky byly učiněny v mnoha oborech:

  • Medicína: Abulcasis (Abú al-Qásim al-Zahráví) je považován za otce moderní chirurgie. Jeho encyklopedie Al-Tasrif byla po staletí standardní učebnicí v islámském i křesťanském světě.
  • Astronomie a matematika: Učenci jako Maslama al-Madžrítí a Al-Zarkálí (pozdější období, ale navazující na tradici) zpřesnili astronomické tabulky a zdokonalili astroláb.
  • Agronomie: Byly sepsány podrobné traktáty o zemědělství, které popisovaly nové plodiny a pokročilé zavlažovací techniky.
  • Filozofie: Chalífát položil základy pro pozdější velikány andaluské filozofie, jako byli Averroes a Maimonides.

🤝 Náboženská tolerance a soužití

Společnost v chalífátu byla multikulturní. Vedle vládnoucí muslimské většiny zde žily významné komunity křesťanů (známých jako Mozárabové) a Židů. Podle islámského práva byli považováni za dhimmi (chráněné Lidi Knihy). Museli platit zvláštní daň (džizja), ale na oplátku jim byla zaručena svoboda vyznání a vlastní samospráva.

Toto období je často označováno jako convivencia (soužití), i když míra tolerance se v průběhu času měnila a soužití nebylo vždy bezkonfliktní. Pro židovskou komunitu představovalo období chalífátu "zlatý věk", kdy se Židé aktivně podíleli na politickém, hospodářském i kulturním životě. Významnou postavou byl například židovský lékař a diplomat Hasdaj ibn Šaprut, který sloužil jako rádce Abd ar-Rahmána III.

⚙️ Ekonomika a správa

Chalífát disponoval vysoce organizovanou a efektivní státní správou a ekonomikou, která patřila k nejvyspělejším ve své době.

💰 Hospodářství

Hospodářství chalífátu stálo na třech pilířích:

  • Zemědělství: Díky rozsáhlým a sofistikovaným zavlažovacím systémům, které navazovaly na římské dědictví, dosahovalo zemědělství vysoké produktivity. Muslimové zavedli na Pyrenejském poloostrově nové plodiny, jako je rýže, cukrová třtina, pomeranč, citron, lilek a bavlna.
  • Řemesla a výroba: Chalífát byl proslulý svými luxusními výrobky. Vynikala zejména výroba textilu (hedvábí, brokát), zpracování kůží (tzv. kordován), keramika, slonovina a zbraně.
  • Obchod: Díky své strategické poloze kontroloval Al-Andalus obchodní trasy mezi Evropou, Afrikou a Blízkým východem. Vyvážely se zemědělské produkty a řemeslné výrobky, dováželo se zlato a otroci z Afriky, koření a luxusní zboží z Východu a dřevo a kožešiny z křesťanské Evropy. Stabilní měna, zlatý dinár a stříbrný dirham, byla akceptována v celém Středomoří.

🏛️ Vláda a armáda

V čele státu stál chalífa, který měl absolutní světskou i duchovní moc. Pomáhal mu rozsáhlý byrokratický aparát v čele s prvním ministrem (hájib) a vezíry, kteří spravovali jednotlivé resorty. Říše byla rozdělena na provincie, v jejichž čele stáli guvernéři (wali).

Armáda byla profesionální a etnicky smíšená. Tvořili ji Arabové (původní dobyvatelé a jejich potomci), Berbeři ze severní Afriky, místní rekruti a významnou složku tvořili otročtí vojáci, především slovanského původu (Saqaliba), kteří byli často vysoce postavenými důstojníky a úředníky. Chalífát také disponoval silným námořnictvem, které operovalo ze základen jako Almería a kontrolovalo západní Středomoří.

🌍 Odkaz a význam

Córdobský chalífát zanechal hlubokou a trvalou stopu v dějinách Španělska, Portugalska i celé Evropy.

  • Kulturní most: Al-Andalus sloužil jako klíčový most, přes který se do středověké Evropy dostávaly znalosti antického Řecka a Říma, stejně jako vědecké poznatky z islámského světa v oblasti medicíny, matematiky a astronomie.
  • Architektonické dědictví: Stavby jako Velká mešita v Córdobě patří k vrcholům světové architektury a dodnes jsou hlavními turistickými atrakcemi.
  • Vliv na jazyk: Stovky slov ve španělštině a portugalštině mají arabský původ (např. aceite - olej, azúcar - cukr, alcalde - starosta).
  • Symbol zlatého věku: Období chalífátu je často idealizováno jako ztracený "zlatý věk" tolerance a vzdělanosti, který kontrastoval s tehdejší situací ve zbytku Evropy.

I přes svůj relativně krátký život zanechal Córdobský chalífát nesmazatelný odkaz jako jedno z nejzářivějších center civilizace ve středověkém světě.

💡 Pro laiky

  • Co je to chalífát? Představte si to jako islámské císařství. V jeho čele stojí chalífa, který je považován za nástupce proroka Mohameda a vůdce všech muslimů na světě. Córdobský chalífa si tento titul nárokoval v konkurenci s jinými chalífy v Bagdádu a v Egyptě.
  • Proč byla Córdoba tak důležitá? V 10. století byla Córdoba něco jako dnešní New York nebo Londýn. Bylo to obrovské, bohaté město s veřejným osvětlením a kanalizací, což bylo ve zbytku Evropy naprosto nemyslitelné. Byla to "univerzita světa", kam se sjížděli učenci studovat medicínu, matematiku a filozofii.
  • Žili tam jen muslimové? Ne. Žila tam velká komunita křesťanů a Židů. Museli sice platit zvláštní daně, ale mohli si ponechat svou víru a zvyky. Toto soužití tří kultur je jedním z nejzajímavějších rysů chalífátu.
  • Co se s ním stalo? Po smrti silného vládce Al-Mansúra se začali všichni hádat o moc. Říše se rozpadla na spoustu malých "státečků" (taifská království), které mezi sebou bojovaly. Toho využila křesťanská království na severu a postupně začala dobývat území zpět, což je proces známý jako Reconquista.


Šablona:Aktualizováno