Symfonie
Obsah boxu
Šablona:Infobox hudební forma Symfonie (z řeckého symphonia, znamenající "souzvuk") je rozsáhlá, cyklická hudební skladba určená pro provedení symfonickým orchestrem. Představuje jeden z vrcholných a nejkomplexnějších žánrů klasické hudby. Typická symfonie se skládá ze čtyř samostatných částí, nazývaných věty, které se liší tempem, náladou a hudební formou, ale dohromady tvoří jednotný umělecký celek.
Symfonie se vyvinula v 18. století z italské operní předehry a svou klasickou podobu získala v díle skladatelů jako Joseph Haydn a Wolfgang Amadeus Mozart. Revoluční změnu v jejím pojetí přinesl Ludwig van Beethoven, který ji proměnil z elegantní zábavy na hluboké a dramatické umělecké dílo schopné vyjadřovat složité myšlenky a emoce. Během romantismu a 20. století se forma dále rozvíjela a stala se prostředkem pro osobní zpověď skladatele, národní manifestaci i reflexi společenských událostí.
📜 Historie
Vývoj symfonie je úzce spjat s vývojem orchestru a hudebních forem od baroka až po současnost.
🏛️ Kořeny v baroku
Přímým předchůdcem symfonie byla italská operní předehra, nazývaná sinfonia. Ta měla na počátku 18. století obvykle třívětou strukturu: rychlá-pomalá-rychlá. Skladatelé jako Alessandro Scarlatti psali tyto předehry jako úvodní kusy ke svým operám. Postupně se tyto sinfonie začaly hrát i samostatně na koncertech a skladatelé je začali psát jako nezávislá orchestrální díla. Důležitým centrem pro raný vývoj byla Mannheimská škola v Německu, která zavedla řadu orchestrálních inovací, jako bylo dynamické crescendo a decrescendo nebo precizní orchestrální souhra.
🎻 Klasicismus a ustálení formy
Do své kanonické čtyřvěté podoby byla symfonie dovedena v období klasicismu, především díky Josephu Haydnovi, který je často nazýván "otcem symfonie". Haydn složil 104 symfonií a ustálil jejich strukturu:
- První věta: Rychlá, v sonátové formě.
- Druhá věta: Pomalá, lyrická.
- Třetí věta: Taneční, nejprve menuet, později scherzo.
- Čtvrtá věta: Rychlé finále, často ve formě ronda.
Haydnovy symfonie, například Symfonie s úderem kotlů nebo Londýnské symfonie, se vyznačují vtipem, elegancí a formální dokonalostí. Na jeho práci navázal Wolfgang Amadeus Mozart, který žánr obohatil o hlubší emocionální obsah a operní dramatičnost. Jeho poslední tři symfonie (č. 39, 40 a 41 "Jupiter") patří k vrcholům klasicistní tvorby a předznamenávají nástup romantismu.
💣 Revoluční Beethoven
Ludwig van Beethoven představuje klíčový předěl v historii symfonie. Rozšířil její délku, emocionální hloubku i velikost orchestru. Symfonie se v jeho pojetí stala nositelkou velkých humanistických myšlenek a osobního boje.
- Symfonie č. 3 "Eroica" původně věnovaná Napoleonovi, je monumentální dílo oslavující hrdinství.
- Symfonie č. 5 "Osudová" je proslulá svým úvodním motivem "ťukání osudu na dveře" a představuje dramatický přechod z temnoty ke světlu.
- Symfonie č. 6 "Pastorální" je raným příkladem programní hudby, kde každá věta popisuje výjev z venkovského života.
- Symfonie č. 9 "S Ódou na radost" byla revoluční tím, že ve finále poprvé v historii žánru zapojila sbor a sólisty zpívající text Schillerovy Ódy na radost, čímž vytvořila hymnus na bratrství lidstva.
❤️ Romantismus a národní školy
V 19. století se symfonie stala hlavním žánrem pro vyjádření osobních citů a národních ideálů. Franz Schubert ve své Nedokončené přinesl novou lyrickou a melancholickou náladu. Francouz Hector Berlioz ve své Fantastická symfonie vytvořil autobiografickou programní symfonii s ústřední myšlenkou (idée fixe).
V druhé polovině století se hlavními postavami stali Johannes Brahms, považovaný za Beethovenova nástupce, který usiloval o čistou, absolutní hudbu bez mimohudebních programů, a skladatelé tzv. národních škol. Mezi nimi vyniká Antonín Dvořák, jehož Symfonie č. 9 "Z Nového světa" se stala jednou z nejpopulárnějších symfonií vůbec, inspirovaná americkými a českými lidovými melodiemi. Dalšími významnými romantiky byli Petr Iljič Čajkovskij v Rusku nebo Jean Sibelius ve Finsku.
🎼 Pozdní romantismus a 20. století
Na přelomu 19. a 20. století dosáhla symfonie gigantických rozměrů v díle Antona Brucknera a zejména Gustava Mahlera. Mahlerovy symfonie jsou rozsáhlé filozofické světy, které často zahrnují lidský hlas a zabývají se otázkami života, smrti a víry. Jeho Symfonie č. 8 je přezdívána "Symfonie tisíců" kvůli obrovskému počtu účinkujících.
Ve 20. století se skladatelé k symfonické tradici stavěli různě. Někteří, jako Dmitrij Šostakovič a Sergej Prokofjev v Sovětském svazu, na ni navázali a využívali ji k reflexi politických a společenských událostí (např. Šostakovičova Leningradská). Jiní, jako Igor Stravinskij, se obrátili k neoklasicismu a menším formám. I přes nástup avantgardních směrů zůstala symfonie živým a respektovaným žánrem až do současnosti.
⚙️ Struktura a forma
Klasická symfonie má ustálenou čtyřvětou strukturu, která se však v průběhu historie různě obměňovala.
1. věta: Rychlá (Allegro)
První věta je obvykle nejzávažnější a intelektuálně nejpropracovanější částí. Je psána v sonátové formě, která je založena na kontrastu dvou hlavních témat. Skládá se z:
- Expozice: Představení hlavního a vedlejšího tématu.
- Provedení: Tematická práce, kde skladatel motivy z expozice rozvíjí, kombinuje a moduluje do různých tónin.
- Repríza: Návrat obou témat v základní tónině.
Často jí předchází pomalý úvod.
2. věta: Pomalá (Adagio/Andante)
Druhá věta je kontrastní k první. Je pomalá, zpěvná a lyrická. Nejčastěji bývá v třídílné písňové formě (A-B-A) nebo ve formě tématu s variacemi, kde je jednoduchá melodie postupně obměňována.
3. věta: Taneční (Menuet nebo Scherzo)
Třetí věta přináší odlehčení a má taneční charakter. V klasicismu to byl elegantní menuet v třídobém taktu. Beethoven jej nahradil rychlejším a energičtějším scherzem (italsky "žert"). Obě formy mají strukturu A-B-A, kde prostřední část B se nazývá trio.
4. věta: Finále (Allegro/Presto)
Závěrečná věta je opět rychlá, často virtuózní a má charakter velkolepého finále. Nejčastější formou je rondo (kde se hlavní téma několikrát vrací a je střídáno vedlejšími epizodami, např. A-B-A-C-A) nebo sonátová forma, případně jejich kombinace (sonátové rondo).
🎺 Symfonický orchestr
Symfonie je neoddělitelně spjata se symfonickým orchestrem. Jeho velikost a složení se v průběhu času měnily.
- Klasicistní orchestr (doba Haydna a Mozarta): Menší obsazení, základ tvořily smyčcové nástroje, doplněné o dvojice dřevěných dechových nástrojů (flétna, hoboj, klarinet, fagot), žesťových nástrojů (lesní roh, trubka) a tympány.
- Romantický orchestr (doba Beethovena, Brahmse, Dvořáka): Orchestr se rozrostl, zejména v sekci žesťů (přibyly pozouny, tuba) a bicích nástrojů.
- Pozdně romantický a moderní orchestr (doba Mahlera, Šostakoviče): Orchestr dosáhl obrovských rozměrů, s velkým počtem smyčců, rozšířenou sekcí dřevěných i žesťových nástrojů a bohatou paletou bicích nástrojů, často doplněný o harfu, klavír nebo varhany.
🤔 Symfonie pro laiky
Představte si symfonii jako hudební román o čtyřech kapitolách. Každá kapitola (věta) má jinou náladu a tempo, ale všechny dohromady vyprávějí jeden velký příběh beze slov.
- První věta je jako úvod do děje – je dramatická, představuje hlavní "postavy" (melodie) a rozehrává konflikt.
- Druhá věta je klidnější, zamyšlená pasáž. Je to chvíle odpočinku, lásky nebo smutku.
- Třetí věta je jako taneční scéna nebo veselá společenská událost, která přináší uvolnění.
- Čtvrtá věta je velkolepé finále, kde se celý příběh uzavírá, obvykle v rychlém a energickém tempu, které vede k triumfálnímu závěru.
Poslouchat symfonii je jako vydat se na emocionální cestu, kterou pro vás skladatel připravil.
🌟 Příklady slavných symfonií
- Joseph Haydn: Symfonie č. 94 G dur "S úderem kotlů"
- Wolfgang Amadeus Mozart: Symfonie č. 40 g moll, Symfonie č. 41 C dur "Jupiter"
- Ludwig van Beethoven: Symfonie č. 3 Es dur "Eroica", Symfonie č. 5 c moll "Osudová", Symfonie č. 9 d moll "S Ódou na radost"
- Franz Schubert: Symfonie č. 8 h moll "Nedokončená"
- Hector Berlioz: Fantastická symfonie
- Johannes Brahms: Symfonie č. 4 e moll
- Antonín Dvořák: Symfonie č. 9 e moll "Z Nového světa"
- Petr Iljič Čajkovskij: Symfonie č. 6 h moll "Patetická"
- Gustav Mahler: Symfonie č. 2 c moll "Vzkříšení", Symfonie č. 5 cis moll
- Dmitrij Šostakovič: Symfonie č. 5 d moll, Symfonie č. 7 C dur "Leningradská"