Přeskočit na obsah

Varhany

Z Infopedia
Rozbalit box

Obsah boxu

Šablona:Infobox hudební nástroj

Varhany (z řeckého organon, nástroj) jsou největší a mechanicky nejsložitější hudební nástroj. Jedná se o víceřadý aerofon, u kterého zvuk vzniká chvěním vzduchového sloupce v píšťalách. Vzduch do píšťal je vháněn pomocí měchů. Varhany se ovládají z hracího stolu, který obsahuje jednu či více klaviatur pro ruce (manuály) a klaviaturu pro nohy (pedál). Zvuková barva se mění pomocí zapínání jednotlivých rejstříků. Pro svou majestátnost, zvukovou bohatost a schopnost naplnit velké prostory zvukem jsou často nazývány „králem hudebních nástrojů“. Jsou neodmyslitelně spjaty s evropskou křesťanskou kulturou a liturgickou hudbou, ale uplatňují se i jako sólový koncertní nástroj.

📜 Historie

Historie varhan sahá až do antiky a představuje tisíce let technického a uměleckého vývoje.

🏛️ Antika

Za přímého předchůdce varhan je považován hydraulis, neboli vodní varhany, které vynalezl řecký mechanik Ktésibios v Alexandrii ve 3. století př. n. l. U tohoto nástroje byl tlak vzduchu potřebný pro rozeznění píšťal regulován pomocí tlaku vody v otevřené nádobě. Hydraulis byl populární v celé Římské říši, kde se používal při slavnostech, v divadlech a v arénách při gladiátorských zápasech.

⛪ Středověk

Po pádu Římské říše se znalost stavby varhan v západní Evropě vytratila, ale přetrvala v Byzantské říši. Odtud se varhany vrátily do západní Evropy jako diplomatický dar – v roce 757 daroval byzantský císař Konstantin V. Kopronymos varhany franskému králi Pipinovi Krátkému.

Od 10. století se varhany začaly objevovat v klášterních a katedrálních chrámech. Tyto rané nástroje byly robustní a jejich ovládání vyžadovalo značnou sílu. Klávesy byly široké a hrálo se na ně údery pěstí nebo lokty. Příkladem takového monumentálního nástroje byly varhany ve winchesterské katedrále v Anglii z 10. století, které měly údajně 400 píšťal a k jejich obsluze bylo potřeba dvou hráčů a 70 kalkantů (šlapačů měchů). Postupně se zdokonalovala mechanika, klávesy se zmenšovaly a nástroje získávaly na komplexnosti.

🎨 Renesance a baroko

Období renesance a především baroko představuje zlatý věk varhanářství. Nástroje se staly zvukově barevnějšími díky zavedení různých typů rejstříků. Zdokonalila se traktura (mechanismus spojující klávesy s ventily píšťal) a definitivně se ustálila podoba pedálové klaviatury. Vznikly národní varhanářské školy s odlišnými zvukovými ideály – například severoněmecká (Arp Schnitger), středoněmecká (Gottfried Silbermann), francouzská (François-Henri Clicquot) nebo italská.

Pro barokní varhany komponovali největší mistři té doby, jako Johann Sebastian Bach, jehož dílo je považováno za vrchol varhanní literatury, Dietrich Buxtehude nebo Georg Friedrich Händel.

🎻 Romantismus

V 19. století, v období romantismu, prošly varhany další zásadní proměnou. Cílem bylo přiblížit jejich zvuk zvuku symfonického orchestru. Nástroje se zvětšovaly, přibývaly rejstříky napodobující orchestrální nástroje (smyčce, dechové nástroje) a byly vynalezeny nové technické pomůcky, jako je žaluziový crescendový válec nebo volné kombinace. Velkou roli hrála možnost plynulé změny dynamiky pomocí žaluziových skříní. Francouzský varhanář Aristide Cavaillé-Coll je považován za nejvýznamnějšího představitele tohoto období. Pro tyto symfonické varhany psali skladatelé jako César Franck, Charles-Marie Widor a Louis Vierne.

⚙️ 20. a 21. století

Na počátku 20. století se rozšířila pneumatická a později elektrická traktura, která umožnila stavbu obrovských nástrojů a oddělení hracího stolu od varhanní skříně. Zároveň se však objevila kritika romantického zvukového ideálu a vzniklo tzv. varhanní hnutí (Orgelbewegung), které usilovalo o návrat k principům a zvuku barokních varhan.

V současnosti existuje mnoho stylů a typů varhan, od historických kopií až po moderní nástroje využívající digitální technologie. Vznikají také hybridní nástroje, které kombinují klasické píšťaly s digitálními zvuky.

⚙️ Konstrukce a princip fungování

Varhany jsou komplexní systém složený z několika hlavních částí.

💨 Vzduchový systém

Základem zvuku varhan je stlačený vzduch. Ten se historicky získával šlapáním velkých klínových měchů (kalkováním). Dnes tuto práci obstarává elektrický ventilátor. Vzduch je veden do zásobních měchů (regulátorů), které zajišťují konstantní a stabilní tlak. Odtud je vzduch rozváděn soustavou kanálů do vzdušnic, což jsou v podstatě dřevěné truhly, na kterých stojí píšťaly.

🎹 Hrací stůl (konzola)

Hrací stůl je ovládacím centrem varhan. Obsahuje:

  • Manuály: Klávesnice pro hru rukama. Malé varhany mají jeden manuál, velké koncertní nástroje jich mohou mít pět i více. Každý manuál obvykle ovládá určitou sekci varhan (tzv. stroj), například Hlavní stroj (Hauptwerk), Pozitiv, Žaluziový stroj (Schwellwerk).
  • Pedál: Klávesnice pro hru nohama. Ovládá zpravidla nejhlubší a nejmohutnější rejstříky nástroje.
  • Rejstříková táhla nebo sklopky: Ovládací prvky, kterými varhaník zapíná nebo vypíná jednotlivé rejstříky (sady píšťal). Každé táhlo odpovídá jedné píšťalové řadě.
  • Spojky: Mechanická nebo elektrická zařízení, která umožňují propojit manuály mezi sebou nebo manuály s pedálem. Lze tak hrát na více strojích současně z jedné klaviatury.
  • Další hrací pomůcky: Například žaluziová šlapka (ovládá otvírání a zavírání skříně části varhan pro dosažení crescenda a decrescenda), crescendový válec, volné a pevné kombinace pro rychlou změnu rejstříků.

🎵 Píšťaly a rejstříky

Píšťaly jsou zdrojem zvuku varhan. Každá píšťala vydává jeden tón o specifické barvě a výšce. Podle způsobu tvorby tónu se dělí na dvě základní skupiny:

  • Labiální (retné) píšťaly: Tón vzniká podobně jako u zobcové flétny. Vzduch je vehnán úzkou štěrbinou na ostrou hranu (ret), kde se rozráží a rozechvívá vzduchový sloupec uvnitř těla píšťaly. Tvoří základ zvuku varhan. Dělí se dále na principály, flétny a smykavé rejstříky. Mohou být vyrobeny z kovu (slitina cínu a olova) nebo ze dřeva.
  • Jazykové (jazyčné) píšťaly: Tón vzniká rozechvěním kovového jazýčku, podobně jako u klarinetu nebo saxofonu. Zvuk je pak zesílen a tvarován ozvučným nástavcem (rezonátorem). Tyto rejstříky mají pronikavý, rázovitý zvuk a napodobují dechové nástroje (trompeta, pozoun, šalmaj).

Rejstřík je sada píšťal stejné zvukové barvy pro celý rozsah klaviatury. Názvy rejstříků (např. Principál 8', Flétna 4', Trompeta 16') informují o jejich zvukovém charakteru a výškové poloze. Číslo udává délku největší píšťaly daného rejstříku ve stopách.

  • 8' (osm stop): Zní v základní, psané výšce (jako klavír).
  • 4' (čtyři stopy): Zní o oktávu výše.
  • 16' (šestnáct stop): Zní o oktávu níže.
  • Aliquotní rejstříky a smíšené rejstříky (mixtury) znějí v jiných intervalech (kvinta, tercie) a dodávají zvuku varhan jas, lesk a monumentalitu.

🌍 Typy varhan

Varhany se liší velikostí, účelem a stylem.

  • Kostelní varhany: Nejběžnější typ, určený primárně k doprovodu liturgie a sborového zpěvu. Jejich dispozice (sestava rejstříků) je navržena tak, aby vyhovovala potřebám daného prostoru a bohoslužby.
  • Koncertní varhany: Umístěné v koncertních síních. Bývají to velké, často symfonicky orientované nástroje, schopné interpretovat širokou škálu varhanní literatury.
  • Divadelní varhany: Specifický typ varhan populární v éře němého filmu v USA a Velké Británii. Kromě klasických rejstříků obsahovaly i mnoho zvukových efektů (zvony, sirény, xylofon, bubny) pro doprovod filmového děje.
  • Domácí a cvičné varhany: Menší nástroje určené pro domácí muzicírování nebo pro cvičení studentů.
  • Digitální varhany: Elektronické nástroje, které digitálně simulují zvuk píšťalových varhan. Moderní technologie samplování umožňuje dosáhnout velmi realistického zvuku.
  • Pozitiv a Portativ: Malé, přenosné typy varhan používané ve středověku a renesanci.

🤔 Pro laiky

Představit si varhany je nejlepší jako obrovský, vestavěný orchestr, který ovládá jediný člověk.

  • Jak to funguje?: Místo smyčců a dechařů mají varhany stovky až tisíce píšťal. Každá píšťala umí zahrát jen jeden tón, podobně jako píšťalka. Aby se rozezněly, musí do nich foukat vzduch, který vyrábí velký ventilátor.
  • Klávesy a pedály: Varhaník hraje rukama na několika klávesnicích nad sebou (manuály) a nohama na velké klávesnici na zemi (pedál). Tím ovládá, které tóny se mají ozvat.
  • Táhla a tlačítka (rejstříky): Vedle klávesnic jsou řady táhel nebo tlačítek. Každé z nich "zapíná" jednu sadu píšťal s určitým zvukem. Jedno táhlo může zapnout zvuk podobný flétně, jiné zase trubce, další smyčcům. Kombinováním těchto "zvukových barev" může varhaník vytvořit tichý, jemný zvuk i ohromující, burácející hřmění.
  • Proč jsou tak velké?: Velikost píšťaly určuje výšku tónu. Pro velmi hluboké tóny jsou potřeba píšťaly vysoké i několik metrů. Protože varhany mají mnoho různých zvuků a tónů, potřebují tisíce píšťal různých velikostí, a to vše zabere spoustu místa.

🇨🇿 Varhany v Česku

České země mají bohatou a dlouhou varhanářskou tradici. Mezi nejvýznamnější historické varhanářské rody a dílny patřili například Englerové, Sieberové, a v novější době především firma Rieger-Kloss z Krnova, která patřila k největším na světě.

K nejvýznamnějším a nejznámějším nástrojům v Česku patří:


Šablona:Aktualizováno