Druhý vatikánský koncil
Obsah boxu
Šablona:Infobox Koncil Druhý vatikánský koncil (latinsky Concilium Oecumenicum Vaticanum Secundum), často označovaný jako Vatikánum II, byl 21. ekumenický koncil římskokatolické církve. Koncil se konal v bazilice svatého Petra ve Vatikánu ve čtyřech zasedáních v letech 1962 až 1965. Svolal jej papež Jan XXIII. dne 25. ledna 1959, a po jeho smrti v roce 1963 v něm pokračoval jeho nástupce, papež Pavel VI., který jej slavnostně zakončil.
Jedná se o jednu z nejvýznamnějších a nejdiskutovanějších událostí v dějinách katolické církve ve 20. století. Jeho hlavním cílem nebylo definovat nové dogma nebo odsoudit hereze, ale provést takzvané aggiornamento (italsky "aktualizace" či "zdnešnění") – tedy nově a srozumitelněji formulovat katolickou víru pro moderní svět a otevřít církev dialogu. Koncil zásadně ovlivnil liturgii, chápání církve, její vztah k ostatním křesťanským denominacím, nekřesťanským náboženstvím i k sekulární společnosti.
📜 Historie a svolání
Po Prvním vatikánském koncilu (1869–1870), který byl předčasně ukončen kvůli obsazení Říma, zůstala řada teologických otázek nedořešena. Církev v první polovině 20. století čelila novým výzvám: vzestupu totalitních ideologií (nacismus, komunismus), dvěma světovým válkám, studené válce, dekolonizaci a rychlým společenským a technologickým změnám. V církvi samotné sílily teologické, biblické a liturgické obnovné proudy, které však byly často vnímány s nedůvěrou ze strany Římské kurie.
Když byl v roce 1958 zvolen papežem téměř 77letý Angelo Giuseppe Roncalli jako Jan XXIII., očekávalo se, že bude jen "přechodným papežem". O to větší bylo překvapení, když pouhé tři měsíce po svém zvolení, 25. ledna 1959, oznámil svůj záměr svolat ekumenický koncil. Cílem mělo být podle jeho slov "otevřít okna církve, aby dovnitř mohl proudit čerstvý vzduch". Hlavním heslem se stalo italské slovo aggiornamento.
Přípravná fáze trvala od roku 1960 do 1962. Bylo ustanoveno deset přípravných komisí, které vypracovaly 70 návrhů dokumentů (tzv. schémat). Tyto texty byly většinou sepsány v duchu tradiční, neoscholastické teologie a odrážely spíše pohled Římské kurie než touhu po hlubší reformě. Jak se ukázalo hned na prvním zasedání, většina koncilních otců (biskupů) je považovala za nedostatečné a žádala jejich zásadní přepracování.
🏛️ Průběh koncilu
Koncil probíhal ve čtyřech oddělených zasedáních, vždy na podzim daného roku. Účastnilo se ho přes 2 500 biskupů z celého světa, což z něj činilo největší a nejreprezentativnější shromáždění v dějinách církve. Jako pozorovatelé byli přizváni i zástupci jiných křesťanských církví, což byl bezprecedentní ekumenický krok.
1️⃣ První zasedání (podzim 1962)
Koncil byl slavnostně zahájen 11. října 1962. Papež Jan XXIII. ve své úvodní řeči Gaudet Mater Ecclesia (Raduje se Matka Církev) udal koncilu optimistický a pastorální tón. Odmítl "proroky zkázy" a zdůraznil, že církev má používat spíše "lék milosrdenství než zbraň přísnosti".
Hned v úvodu se projevilo napětí mezi konzervativní menšinou (spojenou s Kurií) a progresivní většinou biskupů (zejména ze Francie, Německa, Belgie a Nizozemska). Koncilní otcové odmítli schválit předem připravené seznamy členů koncilních komisí a zvolili si vlastní zástupce. Klíčovým momentem bylo odmítnutí připraveného schématu o pramenech Zjevení, které bylo posláno k přepracování. Hlavním tématem tohoto zasedání byla debata o liturgii. Zasedání bylo ukončeno 8. prosince 1962. V červnu 1963 papež Jan XXIII. zemřel.
2️⃣ Druhé zasedání (podzim 1963)
Nově zvolený papež Pavel VI. okamžitě potvrdil pokračování koncilu. Toto zasedání se soustředilo především na dokument o církvi (pozdější Lumen gentium), kde se vedly bouřlivé debaty o tzv. kolegialitě biskupů – tedy o vztahu mezi autoritou papeže a sboru biskupů. Na konci zasedání byly přijaty první dva dokumenty: konstituce o liturgii Sacrosanctum Concilium a dekret o sdělovacích prostředcích Inter mirifica.
3️⃣ Třetí zasedání (podzim 1964)
Toto zasedání bylo nejintenzivnější a nejkonfliktnější. Byly přijaty klíčové dokumenty: dogmatická konstituce o církvi Lumen gentium, dekret o ekumenismu Unitatis redintegratio a dekret o východních katolických církvích Orientalium Ecclesiarum. Papež Pavel VI. k Lumen gentium připojil vysvětlující poznámku (Nota praevia), aby uklidnil menšinu obávající se oslabení papežského primátu doktrínou o kolegialitě.
4️⃣ Čtvrté zasedání (podzim 1965)
Poslední zasedání bylo nejproduktivnější. Bylo přijato a promulgováno zbývajících 11 dokumentů, mezi nimi ty nejrevolučnější: pastorální konstituce o církvi v dnešním světě Gaudium et spes, deklarace o náboženské svobodě Dignitatis humanae a deklarace o poměru církve k nekřesťanským náboženstvím Nostra aetate. Koncil byl slavnostně zakončen 8. prosince 1965.
📄 Hlavní dokumenty
Koncil vydal celkem 16 dokumentů: 4 konstituce (nejvyšší doktrinální váha), 9 dekretů (praktické směrnice) a 3 deklarace (prohlášení o principech).
Konstituce (4)
- Sacrosanctum Concilium (Konstituce o posvátné liturgii): Zahájila liturgickou reformu. Povolila širší užívání národních jazyků v mši a dalších obřadech, zdůraznila aktivní účast věřících a zjednodušila rituály.
- Lumen gentium (Dogmatická konstituce o církvi): Představuje církev jako "Boží lid" a "tajemné tělo Kristovo". Zdůrazňuje všeobecné povolání ke svatosti pro všechny pokřtěné (nejen pro kněze a řeholníky) a rozvíjí učení o kolegialitě biskupů.
- Dei verbum (Dogmatická konstituce o Božím zjevení): Pojednává o vztahu Písma svatého a Posvátné tradice jako dvou vzájemně propojených zdrojů Božího zjevení. Podpořila moderní biblická studia.
- Gaudium et spes (Pastorální konstituce o církvi v dnešním světě): První koncilní dokument, který se systematicky obrací k celému lidstvu. Zabývá se tématy jako manželství a rodina, kultura, hospodářský a sociální život, politika, mír a válka. Vyzývá k dialogu se světem.
Dekrety (9)
Mezi nejdůležitější patří:
- Unitatis redintegratio (O ekumenismu): Zásadně změnil postoj katolické církve k ostatním křesťanům, které již nenazývá heretiky, ale "odloučenými bratry", a vyzývá k dialogu a spolupráci na cestě k jednotě.
- Ad gentes (O misijní činnosti církve): Reformoval pohled na misie, které mají být založeny na inkulturaci a dialogu.
- Apostolicam actuositatem (O apoštolátu laiků): Zdůraznil důležitou roli a odpovědnost laiků v životě a poslání církve.
- Presbyterorum ordinis (O službě a životě kněží).
- Perfectae caritatis (O obnově řeholního života).
Deklarace (3)
- Dignitatis humanae (O náboženské svobodě): Prohlásila, že lidská osoba má právo na náboženskou svobodu, založené na důstojnosti člověka. Stát nesmí nikoho nutit jednat proti jeho svědomí v náboženských záležitostech. Jedná se o jeden z nejdiskutovanějších dokumentů.
- Nostra aetate (O poměru církve k nekřesťanským náboženstvím): Zcela nový a pozitivní přístup k jiným náboženstvím. Odsoudila antisemitismus a uznala duchovní hodnoty v judaismu, islámu, hinduismu a buddhismu.
- Gravissimum educationis (O křesťanské výchově).
💡 Klíčové teologické posuny a reformy
- Liturgická reforma: Nejviditelnější změna. Mše v národních jazycích, kněz čelem k lidu, větší důraz na Boží slovo a aktivní účast společenství.
- Nová ekleziologie: Posun od vnímání církve jako dokonalé, hierarchické společnosti k obrazu "putujícího Božího lidu", společenství (communio), kde mají své místo a poslání všichni pokřtění.
- Kolegialita biskupů: Učení, že sbor biskupů spolu s papežem jako svou hlavou je nositelem nejvyšší autority v církvi. To se projevilo např. zřízením Biskupské synody.
- Otevřenost světu: Místo odsuzování moderního světa (jak bylo typické pro 19. století) se koncil snažil o konstruktivní dialog.
- Ekumenismus a mezináboženský dialog: Radikální změna postoje k nekatolickým křesťanům a nekřesťanským náboženstvím.
- Důraz na Písmo svaté: Věřící byli povzbuzeni k četbě a studiu Bible, která se stala centrálnější součástí liturgie i osobní zbožnosti.
🌐 Dopad a recepce
Druhý vatikánský koncil měl obrovský dopad, který vyvolal jak vlnu nadšení, tak i odporu a zmatků. Pokoncilní období bylo charakterizováno intenzivními změnami, experimenty, ale i krizí autority a poklesem počtu kněžských a řeholních povolání v západním světě.
Dodnes trvá debata o správné interpretaci koncilu. Hlavní dva proudy jsou: 1. Hermeneutika kontinuity: Prosazovaná zejména papežem Benediktem XVI.. Tvrdí, že koncil je třeba vykládat v naprosté kontinuitě s celou tradicí církve. Nejde o zlom, ale o organický rozvoj. Reformy ano, ale v rámci tradice. 2. Hermeneutika diskontinuity (zlomu): Spojená s tzv. "boloňskou školou" historiků. Vnímá koncil jako radikální zlom a nový začátek, který osvobodil církev od její minulosti. Tento pohled zdůrazňuje "ducha koncilu" nad doslovným zněním textů.
Odmítnutí některých aspektů koncilu (zejména liturgické reformy, ekumenismu a náboženské svobody) vedlo ke vzniku tradicionalistického hnutí, jehož nejznámějším představitelem je Kněžské bratrstvo svatého Pia X. (FSSPX), založené arcibiskupem Marcelem Lefebvrem.
Přes všechny spory zůstává Druhý vatikánský koncil klíčovou událostí, která definovala tvář katolicismu na přelomu 20. a 21. století a jejíž odkaz je stále živý a rozvíjený, jak ukazuje i pontifikát papeže Františka.
🧑🏫 Pro laiky
- Koncil: Představte si ho jako celosvětový "sněm" nebo "parlament" všech biskupů katolické církve, který svolává a řídí papež. Řeší se na něm nejdůležitější otázky víry a života církve. Druhý vatikánský byl 21. takový sněm v historii.
- Aggiornamento: Italské slovo, které znamená "aktualizace" nebo "uvedení do dnešní doby". Papež Jan XXIII. chtěl, aby církev začala mluvit jazykem, kterému moderní lidé rozumějí, a aby se otevřela světu. Nešlo o změnu základních věroučných pravd, ale o nový způsob jejich podání.
- Liturgická reforma: Nejviditelnější změna pro běžného věřícího. Před koncilem byla mše téměř výhradně v latině a kněz stál zády k lidem. Koncil umožnil sloužit mši v národních jazycích (např. v češtině) a s knězem čelem k lidem, aby se mohli lépe zapojit.
- Ekumenismus: Snaha o sblížení a jednotu mezi různými křesťanskými církvemi (katolíky, protestanty, pravoslavnými). Před koncilem se na ostatní křesťany pohlíželo spíše jako na "kacíře", po koncilu jako na "odloučené bratry", se kterými je třeba vést dialog.
- Kolegialita: Myšlenka, že biskupové z celého světa nesou spolu s papežem společnou odpovědnost za celou církev. Není to jen papež, kdo rozhoduje, ale celé společenství biskupů v jednotě s ním.