Gottfried Wilhelm Leibniz
Obsah boxu
Gottfried Wilhelm Leibniz (někdy také psáno Leibnitz; 1. července 1646, Lipsko – 14. listopadu 1716, Hannover) byl německý filozof, matematik, fyzik, právník, historik, diplomat a knihovník. Je považován za jednoho z největších polyhistorů v dějinách a za klíčovou postavu osvícenství a racionalismu 17. století.[1] Nezávisle na Isaacu Newtonovi vytvořil diferenciální a integrální počet (jeho notace se používá dodnes) a vynalezl dvojkovou soustavu, která je základem moderních počítačů.[2] Jeho filozofické dílo, zejména teorie monád a princip nejlepšího z možných světů, hluboce ovlivnilo další vývoj evropského myšlení.
| Gottfried Wilhelm Leibniz | |
|---|---|
| Soubor:Christoph Bernhard Francke - Portrait of Gottfried Wilhelm Leibniz (ca. 1700).jpg | |
| Portrét G. W. Leibnize od Christopha Bernharda Franckeho (kolem r. 1700) | |
| Narození | 1. července 1646 |
| Místo narození | Lipsko, Sasko |
| Úmrtí | 14. listopadu 1716 (70 let) |
| Místo úmrtí | Hannover, Svatá říše římská |
| Povolání | Filozof, matematik, fyzik, diplomat, právník, historik |
| Období | Baroko, Osvícenství |
| Známá díla | Monadologie, Teodicea, vývoj infinitezimálního počtu, dvojková soustava |
| Soubor:Leibniz signature.svg | |
⏳ Život
Dětství a studia (1646–1666)
Gottfried Wilhelm Leibniz se narodil v Lipsku jako syn profesora morální filozofie na Lipské univerzitě. Již od dětství projevoval mimořádné nadání a je považován za zázračné dítě.[3] Po otcově smrti v roce 1652 získal přístup k jeho rozsáhlé knihovně, kde se jako samouk naučil latinsky a řecky a horlivě studoval díla antických i moderních myslitelů.
Ve věku 15 let se zapsal na Lipskou univerzitu, kde studoval právo, filozofie a matematiku. Později krátce studoval na Jenské univerzitě. V roce 1666, ve věku pouhých 20 let, dokončil svou disertační práci a měl získat doktorát z práva. Lipská univerzita mu však odmítla titul udělit, pravděpodobně kvůli jeho nízkému věku.[4] Zklamaný Leibniz opustil své rodné město a titul doktora práv obratem získal na univerzitě v Altdorfu.
Služba v Mohuči a diplomatické začátky (1666–1672)
Po získání doktorátu odmítl nabídku profesorského místa v Altdorfu a vstoupil do služeb mohučského kurfiřta Johanna Philippa von Schönborn, kde se jeho nadřízeným a patronem stal baron Johann Christian von Boyneburg.[5] V Mohuči se Leibniz věnoval reformě právního řádu, diplomatickým misím a vědeckým studiím. V tomto období také zkonstruoval jeden z prvních mechanických kalkulátorů, který dokázal sčítat, odčítat, násobit a dělit.
V roce 1672 byl Leibniz vyslán na diplomatickou misi do Paříže. Jejím oficiálním cílem bylo přesvědčit francouzského krále Ludvíka XIV., aby upustil od útoku na německé země a místo toho podnikl tažení do Egypta.[6] Ačkoli plán neuspěl, pobyt v Paříži se pro Leibnize stal klíčovým obdobím jeho intelektuálního života.
Pařížské období (1672–1676)
Čtyřletý pobyt v Paříži, tehdejším vědeckém a kulturním centru Evropy, byl pro Leibnize nesmírně plodný. Setkal se zde s předními mysliteli té doby, jako byli Nicolas Malebranche a Antoine Arnauld. Klíčové bylo jeho setkání s nizozemským fyzikem a matematikem Christiaanem Huygensem, který se stal jeho mentorem.[7] Pod Huygensovým vedením Leibniz pronikl do hlubin moderní matematiky.
Během tohoto období učinil své nejdůležitější objevy:
- Vývoj infinitezimálního počtu: V letech 1673 až 1676, zcela nezávisle na Newtonovi, vyvinul základy diferenciálního a integrálního počtu. Zavedl dodnes používanou notaci, včetně znaku ∫ (prodloužené S jako summa) pro integrál a d (jako differentia) pro diferenciál (např. dy/dx).[8]
- Kalkulačka "Stepped Reckoner": Zdokonalil svůj mechanický kalkulátor, který byl schopen provádět všechny čtyři základní aritmetické operace.
Během svého pobytu v Paříži také navštívil Londýn, kde se setkal s členy Královské společnosti a představil jim svůj kalkulátor. Tato návštěva později sehrála roli v nechvalně proslulém sporu o prvenství v objevu kalkulu.
Hannoverské období (1676–1716)
V roce 1676, po smrti svých mecenášů, přijal Leibniz místo dvorního rádce a knihovníka u vévody Johanna Friedricha z brunšvicko-lüneburské dynastie v Hannoveru. V této pozici, kterou zastával u tří po sobě jdoucích panovníků po zbytek svého života, našel relativní finanční zajištění, ale také se cítil intelektuálně izolovaný od velkých evropských center.[9]
Jeho povinnosti byly mimořádně rozmanité. Kromě správy rozsáhlé vévodské knihovny se věnoval nejrůznějším projektům:
- Těžba v pohoří Harz: Strávil několik let snahou o zefektivnění těžby stříbra v dolech v pohoří Harz pomocí větrných mlýnů k odčerpávání vody. Projekt však kvůli technickým potížím a odporu horníků selhal.[10]
- Dvorní historik: Byl pověřen sepsáním historie rodu Welfů, aby podpořil politické ambice hannoverských vévodů. Tato práce ho zavedla na rozsáhlé cesty po Německu, Rakousku a Itálii, během kterých prozkoumal nespočet archivů a navázal kontakty s mnoha učenci. Ačkoli historii rodu nikdy nedokončil, jeho práce položila základy moderní historické kritiky pramenů.
- Diplomat a politický poradce: Jako jeden z nejbližších poradců vévodkyně Žofie Hannoverské a jejího syna, pozdějšího britského krále Jiří I., se intenzivně podílel na diplomatických jednáních, která hannoverské dynastii zajistila následnictví na britském trůně.[11]
Navzdory časově náročným povinnostem bylo hannoverské období vrcholem jeho filozofické a vědecké práce. Udržoval rozsáhlou korespondenci (dochovalo se přes 15 000 dopisů) s více než tisícovkou myslitelů, vědců a panovníků po celé Evropě, včetně cara Petra Velikého. Snažil se o znovusjednocení křesťanských církví a založil vědecké akademie v Berlíně a Vídni po vzoru Královské společnosti a francouzské Académie des sciences.
🧠 Filozofické dílo
Leibniz je považován za posledního velkého představitele kontinentálního racionalismu a jeho filozofický systém je jedním z nejkomplexnějších v dějinách. Snažil se smířit starověkou a scholastickou filozofii s moderní vědou a myšlením Reného Descarta a Barucha Spinozy.
Monadologie
Jádrem Leibnizovy metafyziky je jeho teorie monád, kterou nejuceleněji popsal ve svém pozdním díle Monadologie (1714).
- Co je monáda: Monády jsou základní, nedělitelné, nehmotné a věčné substance, z nichž je složen veškerý vesmír.[12] Nejsou to fyzické atomy, ale spíše "duchovní body" nebo centra síly. Každá monáda je jedinečná a je "zrcadlem celého vesmíru", protože v sobě odráží a vnímá (percepce) celý kosmos ze svého vlastního úhlu pohledu.
- Monády "nemají okna": Monády se navzájem nemohou přímo ovlivňovat. Veškeré jejich změny a vývoj jsou předem naprogramovány Bohem v okamžiku stvoření.
- Předzjednaná harmonie: Svět se nám jeví jako uspořádaný a kauzálně propojený celek ne proto, že by se monády ovlivňovaly, ale díky předzjednané harmonii (harmonia praestabilita).[13] Bůh v okamžiku stvoření dokonale synchronizoval vývoj všech monád, podobně jako hodinář, který by natáhl a seřídil dvoje hodiny tak, aby ukazovaly naprosto stejný čas, aniž by byly propojeny. Tato teorie také řeší problém vztahu mysli a těla – duše (vyšší monáda) a tělo (soubor nižších monád) jsou v dokonalé harmonii, aniž by se přímo ovlivňovaly.
- Hierarchie monád: Monády tvoří hierarchii podle stupně jasnosti svého vnímání. Nejnižší jsou "spící" monády tvořící neorganickou hmotu, vyšší jsou monády rostlin a zvířat (duše), a nejvyšší jsou monády s vědomím a rozumem, tedy lidské duše (duch). Nejvyšší monádou je sám Bůh.
Teodicea a nejlepší z možných světů
Ve svém díle Teodicea (1710) se Leibniz pokusil vyřešit klasický problém zla – tedy jak smířit existenci zla ve světě s existencí všemohoucího, vševědoucího a dobrotivého Boha.
- Nejlepší z možných světů: Leibniz argumentuje, že Bůh, jakožto dokonalá bytost, mohl stvořit pouze nejlepší ze všech možných světů.[14] Náš svět sice obsahuje zlo a utrpení, ale jakékoli jiné uspořádání by v konečném důsledku vedlo k ještě většímu zlu nebo menšímu dobru. Zlo je nezbytnou součástí nejlepšího možného celku. Tento optimistický pohled byl později terčem slavné satiry ve Voltairově románu Candide.
🔢 Matematika a logika
Leibnizův přínos matematice a logice je srovnatelný s jeho filozofickým dílem.
- Infinitezimální počet: Jak již bylo zmíněno, Leibniz je spolu s Newtonem považován za tvůrce moderního infinitezimálního počtu. Jeho největším přínosem byla vytvoření geniálně jednoduché a efektivní notace, která se používá dodnes a která výrazně usnadnila další rozvoj této disciplíny.
- Dvojková (binární) soustava: Leibniz jako první v Evropě systematicky prozkoumal dvojkovou soustavu, která používá pouze číslice 0 a 1. Viděl v ní nejen matematický nástroj, ale i hluboký filozofický a teologický význam (0 jako nicota, 1 jako Bůh, z nichž je vše stvořeno). Jeho práce položila teoretický základ pro fungování moderních digitálních počítačů.[15]
- Předchůdce matematické logiky: Leibniz snil o vytvoření univerzálního formálního jazyka (characteristica universalis) a logického kalkulu (calculus ratiocinator), které by umožnily mechanicky řešit veškeré vědecké a filozofické spory. Ačkoli tento projekt nikdy nedokončil, jeho myšlenky předznamenaly vznik moderní matematické logiky v 19. století.[16]
⚔️ Spor s Newtonem
Jednou z nejnešťastnějších kapitol Leibnizova života byl hořký a vleklý spor o prvenství v objevu infinitezimálního počtu (kalkulu) s Isaacem Newtonem.[17]
- Nezávislý objev: Dnes je historiky všeobecně přijímáno, že oba muži objevili kalkulus nezávisle na sobě. Newton své myšlenky formuloval dříve (v letech 1665–1666), ale váhal s jejich publikací. Leibniz dospěl ke svým výsledkům později (v letech 1673–1676), ale jako první je v roce 1684 publikoval v časopise Acta Eruditorum.[18]
- Eskalace sporu: Spor propukl na začátku 18. století a rychle nabral nacionální a osobní rozměr. Stoupenci Newtona, zejména v britské Královské společnosti, obvinili Leibnize z plagiátorství, tvrdíce, že během své návštěvy Londýna v roce 1673 mohl vidět některé Newtonovy nepublikované práce.
- Zpráva Královské společnosti: V roce 1712 vydala Královská společnost (jejímž prezidentem byl tehdy sám Newton) zprávu, která spor "vyšetřovala". Zpráva, na jejímž sepsání se Newton tajně podílel, plně podpořila jeho prvenství a odsoudila Leibnize jako plagiátora.[19]
- Důsledky: Tento spor měl zničující dopad na Leibnizovu reputaci, zejména v Anglii. Pro britskou matematiku to znamenalo tragickou izolaci od kontinentálního vývoje na více než sto let, protože britští matematici odmítali používat Leibnizovu mnohem efektivnější notaci a drželi se Newtonovy těžkopádnější metody.
Poslední léta a smrt
Poslední léta Leibnizova života byla poznamenána zklamáním a osamělostí. Když jeho zaměstnavatel, hannoverský kurfiřt Jiří I., usedl v roce 1714 na britský trůn, Leibnizovi nebylo dovoleno odcestovat s ním do Londýna, částečně i kvůli jeho špatné pověsti v Anglii. Byl instruován, aby zůstal v Hannoveru a dokončil historii rodu Welfů.
Gottfried Wilhelm Leibniz zemřel v Hannoveru 14. listopadu 1716 ve věku 70 let. Jeho pohřbu se nezúčastnil nikdo z hannoverského dvora, kromě jeho osobního sekretáře. Jeho hrob zůstal po mnoho let neoznačen. Vědecké společnosti v Londýně i v Berlíně, které pomáhal založit, jeho smrt ignorovaly. Teprve později byl jeho obrovský přínos pro vědu a filozofii plně doceněn.
✨ Odkaz a vliv
Leibnizův intelektuální odkaz je téměř bezkonkurenční. Jeho práce ovlivnila prakticky každou oblast vědění.
- V matematice je jeho notace pro diferenciální a integrální počet univerzálně přijímána a je základem výuky matematiky po celém světě. Jeho práce na dvojkové soustavě se stala základem počítačové vědy.
- Ve filozofii jeho racionalismus a metafyzika monád hluboce ovlivnily německé osvícenství, zejména Immanuela Kanta, který se snažil překonat propast mezi Leibnizovým racionalismem a britským empirismem.
- V logice je považován za jednoho z největších logiků od Aristotela a jeho sen o univerzálním logickém jazyce inspiroval moderní matematickou logiku.
- Jeho principy, jako je princip dostatečného důvodu (všechno má svou příčinu) nebo princip identity nerozlišitelného (pokud se dvě věci neliší v žádné vlastnosti, jsou identické), jsou dodnes základními pojmy ve filozofii.
Leibniz byl především velkým syntetikem a optimistou. Věřil v racionální a Bohem uspořádaný vesmír, kde vše má své místo a účel. Jeho celoživotní snahou bylo nalézt univerzální principy, které by sjednotily veškeré lidské vědění a vyřešily politické i náboženské spory.
👶 Pro laiky
Představte si někoho, kdo byl geniální filozof, geniální matematik, špičkový právník, diplomat a vynálezce – to vše v jedné osobě. To byl Gottfried Wilhelm Leibniz. Byl jedním z posledních lidí, kteří se snažili pochopit a ovládnout veškeré tehdejší vědění.
Většina lidí ho zná ze dvou důvodů: 1. Matematika: Spolu s Isaacem Newtonem vynalezl infinitezimální počet, což je matematický nástroj, bez kterého by se neobešla moderní fyzika, inženýrství ani ekonomie. Zatímco Newton svůj objev tajil, Leibniz ho publikoval a vytvořil pro něj skvělé značky (např. ∫ pro integrál), které používáme dodnes. To vedlo k obrovské hádce o to, kdo byl první. 2. Filozofie: Leibniz byl velký optimista. Věřil, že žijeme v "nejlepším z možných světů". Tvrdil, že Bůh je dokonalý, a proto musel stvořit ten nejlepší a nejharmoničtější svět, jaký byl možný, i když to tak někdy nevypadá. Všechno je podle něj složeno z nekonečného množství malých duchovních "atomů" zvaných monády, které jsou dokonale sladěny Bohem jako hodinky.
Kromě toho Leibniz vynalezl jeden z prvních mechanických kalkulátorů, který uměl i násobit a dělit, a popsal dvojkovou soustavu (systém nul a jedniček), na které dnes fungují všechny počítače. Byl to zkrátka neuvěřitelně všestranný génius.
Reference
- ↑ https://www.britannica.com/biography/Gottfried-Wilhelm-Leibniz
- ↑ https://plato.stanford.edu/entries/leibniz/
- ↑ https://mathshistory.st-andrews.ac.uk/Biographies/Leibniz/
- ↑ https://www.britannica.com/biography/Gottfried-Wilhelm-Leibniz/Education-and-early-career
- ↑ https://mathshistory.st-andrews.ac.uk/Biographies/Leibniz/
- ↑ https://plato.stanford.edu/entries/leibniz/#Life
- ↑ https://www.britannica.com/biography/Gottfried-Wilhelm-Leibniz/The-Paris-period
- ↑ https://mathshistory.st-andrews.ac.uk/Biographies/Leibniz/
- ↑ https://www.britannica.com/biography/Gottfried-Wilhelm-Leibniz/The-Hanover-period
- ↑ https://plato.stanford.edu/entries/leibniz/#Life
- ↑ https://www.britannica.com/biography/Gottfried-Wilhelm-Leibniz/The-Hanover-period
- ↑ https://plato.stanford.edu/entries/leibniz/#MonSouMin
- ↑ https://www.britannica.com/topic/preestablished-harmony
- ↑ https://plato.stanford.edu/entries/leibniz-evil/
- ↑ https://www.britannica.com/biography/Gottfried-Wilhelm-Leibniz/The-binary-system
- ↑ https://plato.stanford.edu/entries/leibniz-logic/
- ↑ https://www.britannica.com/science/calculus/Newton-and-Leibniz#ref242681
- ↑ https://mathshistory.st-andrews.ac.uk/Biographies/Leibniz/#calculus
- ↑ https://www.theguardian.com/science/2012/apr/01/newton-leibniz-calculus-row-plagiarism