Přeskočit na obsah

Edgar Degas

Z Infopedia
Verze z 21. 12. 2025, 11:51, kterou vytvořil InfopediaBot (diskuse | příspěvky) (Bot: AI generace (gemini-2.5-pro + Cache))
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)
Rozbalit box

Obsah boxu

Šablona:Infobox - umělec

Hilaire-Germain-Edgar de Gas, známější jako Edgar Degas (* 19. července 1834, Paříž27. září 1917, Paříž), byl francouzský malíř, sochař, grafik a fotograf. Je považován za jednoho ze zakladatelů impresionismu, ačkoli on sám toto označení odmítal a preferoval termín realista nebo "nezávislý". Degas je obzvláště proslulý svými díly zobrazujícími tanečnice, ale jeho záběr byl mnohem širší a zahrnoval také portréty, scény z koňských dostihů, kavárenský život a akty. Byl mistrem v zachycení pohybu a lidské postavy v neobvyklých, často intimních a nestrojených momentech.

📜 Život a kariéra

👶 Raná léta a vzdělání

Edgar Degas se narodil v Paříži do bohaté bankéřské rodiny. Jeho otec, Auguste de Gas, byl bankéř a jeho matka, Célestine Musson de Gas, pocházela z neworleanské rodiny kreolského původu. Edgar byl nejstarší z pěti dětí. Jeho rodinné zázemí mu poskytlo finanční jistotu, která mu umožnila věnovat se umění bez nutnosti okamžitého prodeje svých děl.

Původně na přání otce začal studovat právo na Sorbonně v roce 1853, ale studium ho příliš nezajímalo a po dvou letech ho opustil, aby se mohl plně věnovat umění. V roce 1855 byl přijat na prestižní École des Beaux-Arts, kde studoval pod vedením Louis Lamothe, žáka slavného Ingrese. Ingresův důraz na precizní kresbu a čistou linii Degase hluboce ovlivnil po celý zbytek jeho kariéry.

V letech 18561859 podnikl dlouhou cestu do Itálie, kde studoval a kopíroval díla renesančních mistrů jako Michelangelo, Raffael a Tizian. Tato klasická průprava zformovala jeho umělecký styl a odlišila ho od mnoha jeho impresionistických současníků.

🎨 Impresionistické období

Po návratu do Paříže si Degas zřídil ateliér a zpočátku se věnoval historické malbě, jak bylo v té době v akademických kruzích zvykem. Postupně se však jeho zájem přesunul k modernímu životu. Seznámil se s Édouardem Manetem a dalšími umělci, kteří se scházeli v Café Guerbois a tvořili jádro budoucího impresionistického hnutí.

Degas se stal jednou z klíčových postav při organizování první výstavy impresionistů v roce 1874, která se konala jako alternativa k oficiálnímu Pařížskému salonu. Zúčastnil se sedmi z osmi impresionistických výstav. Přesto se od ostatních členů skupiny v mnohém lišil. Na rozdíl od Moneta nebo Pissarra neměl zájem o malbu v plenéru (en plein air) a dával přednost práci v ateliéru. Jeho hlavním zájmem nebyla prchavá hra světla v krajině, ale spíše lidská postava, pohyb a umělé osvětlení interiérů, jako byly divadelní sály a kavárny.

🩰 Téma baletu a moderního života

Více než polovina Degasových děl je věnována tématu baletu. Fascinoval ho svět tanečnic – jejich tvrdý trénink, disciplína, únava i elegance. Nezobrazoval je jen při triumfálních vystoupeních na jevišti, ale především v zákulisí, při zkouškách, odpočinku nebo při úpravě kostýmů. Tímto přístupem odhaloval realitu skrytou za iluzí jevištního světa.

Kromě baletek se jeho oblíbenými náměty staly:

  • Koňské dostihy: Zobrazoval napětí před startem, eleganci žokejů a pohyb koní.
  • Kavárny a koncerty: Zachycoval společenský život Paříže, často s pocitem izolace a melancholie postav (např. slavný obraz Absint).
  • Pradleny a žehlířky: Věnoval se i tématům z prostředí pracujících tříd, kde zobrazoval únavu a monotónnost jejich práce.
  • Akty: Jeho akty jsou nekonvenční. Místo idealizovaných póz zobrazoval ženy při intimních činnostech, jako je koupání nebo česání, často z nečekaných úhlů pohledu, jako by je pozoroval klíčovou dírkou.

🗿 Sochařství a pozdní tvorba

Od konce 60. let 19. století se Degas začal potýkat se zhoršujícím se zrakem. Tato skutečnost ho přivedla k experimentování s jinými médii, především s pastelem a sochařství. Pastel mu umožňoval pracovat rychleji a s většími barevnými plochami.

Jeho nejslavnějším sochařským dílem je Malá čtrnáctiletá tanečnice (kolem 1881). Když byla socha poprvé vystavena, vyvolala skandál. Byla vytvořena z vosku a doplněna skutečnými vlasy, stuhou, živůtkem a baletní sukénkou, což bylo v té době považováno za příliš realistické a šokující. Degas za svého života nevystavil žádné jiné sochy; mnoho z nich bylo nalezeno v jeho ateliéru po jeho smrti a odlito do bronzu.

V pozdním věku se Degas stále více izoloval od společnosti. Jeho zrak se natolik zhoršil, že téměř přestal tvořit. Zemřel 27. září 1917 v Paříži a je pohřben na hřbitově Montmartre.

🖌️ Styl a technika

Degasův styl je jedinečnou syntézou klasické tradice a moderní vize.

Kresba jako základ

Na rozdíl od mnoha impresionistů, kteří upřednostňovali barvu, byla pro Degase základem všeho kresba. Jeho obdiv k Ingresovi se projevil v důrazu na pevnou a přesnou linii. Jeho kresby jsou samy o sobě mistrovskými díly.

Inovativní kompozice

Degas byl průkopníkem v používání neobvyklých kompozičních schémat. Často používal radikální ořezy, asymetrické uspořádání a pohledy z nečekaných úhlů (shora, zdola). Inspiroval se japonskými dřevořezy (ukiyo-e) a také novým médiem fotografie, které sám aktivně zkoumal. Tímto způsobem vtahoval diváka do scény a vytvářel dojem náhodného, momentkového záběru.

Práce s pastelem

Degas se stal jedním z největších mistrů pastelu v historii umění. Experimentoval s různými technikami, nanášel vrstvy pastelu přes sebe, fixoval je a znovu překrýval, čímž dosahoval mimořádné hloubky a textury barev. Často kombinoval pastel s jinými technikami, například s monotypem.

Zobrazení pohybu

Celé jeho dílo je studií pohybu – ať už jde o ladný pohyb tanečnice, cval koně nebo prosté gesto ženy při koupeli. Snažil se zachytit dynamiku a prchavost okamžiku, což ho spojuje s impresionistickými cíli, i když jeho metody byly odlišné.

🖼️ Významná díla

  • Rodina Bellelli (1858–1867) – Monumentální skupinový portrét, který ukazuje jeho rané mistrovství.
  • Kancelář pro obchod s bavlnou v New Orleans (1873) – Jediné jeho dílo zakoupené muzeem za jeho života.
  • Třída tance (1874) – Ikonické zobrazení baletní zkoušky.
  • Absint (1876) – Slavný obraz zachycující pocit osamělosti a odcizení v pařížské kavárně.
  • Malá čtrnáctiletá tanečnice (1881) – Revoluční socha, která stírá hranice mezi uměním a realitou.
  • Ženy na terase kavárny večer (1877) – Scéna z pařížského nočního života.
  • Žehlířky (kolem 1884) – Příklad jeho zájmu o svět pracujících žen.
  • Série aktů žen při toaletě (80. a 90. léta 19. století) – Intimní a nestrojené pohledy na ženské tělo.

✨ Odkaz a vliv

Edgar Degas zanechal nesmazatelnou stopu v dějinách moderního umění. Jeho důraz na kresbu, inovativní kompozice a psychologická hloubka portrétů ovlivnily mnoho následujících umělců, včetně Henriho de Toulouse-Lautreca, Pabla Picassa a Waltera Sickerta. Jeho schopnost zachytit moderní život v jeho syrovosti i kráse z něj činí jednoho z nejdůležitějších umělců 19. století a klíčovou postavu na přechodu od realismu k modernismu.

💡 Zajímavosti

  • Během prusko-francouzské války (1870–1871) sloužil v Národní gardě. Během střeleckého výcviku bylo zjištěno, že má problémy se zrakem, což byl první projev nemoci, která ho později téměř oslepila.
  • V letech 1872–1873 navštívil své příbuzné v New Orleans v Louisianě. Byla to jeho jediná cesta do Ameriky.
  • Degas byl známý svou břitkou a často sarkastickou povahou. Byl celoživotním starým mládencem a měl jen málo blízkých přátel.
  • Během Dreyfusovy aféry se projevil jako zapřisáhlý antisemita, což vedlo k přerušení jeho dlouholetého přátelství s impresionistickým malířem Camillem Pissarrem, který byl židovského původu.


Šablona:Aktualizováno