Přeskočit na obsah

Jindřich Waldes

Z Infopedia
Rozbalit box

Obsah boxu

Jindřich Waldes (2. července 1876, Nemyšl – 1. července 1941, Lisabon, Portugalsko) byl významný český podnikatel, průmyslník, vynálezce, sběratel umění a mecenáš židovského původu. Je známý především jako zakladatel firmy Waldes a spol. (později Koh-i-noor Waldes), která se stala světovým gigantem ve výrobě kovové galanterie, zejména patentek (stiskacích knoflíků)[1]. Zároveň byl jedním z nejvýznamnějších sběratelů a podporovatelů českého moderního umění, přičemž vybudoval jednu z největších soukromých sbírek v tehdejším Československu[2].

Jindřich Waldes
Soubor:Jindřich Waldes by Max Švabinský.jpg
Portrét Jindřicha Waldese od Maxe Švabinského (1918)
Datum narození2. července 1876
Místo narozeníNemyšl, Rakousko-Uhersko
Datum úmrtí1. července 1941 (ve věku 64 let)
Místo úmrtíLisabon, Portugalsko
Národnostčeská, židovská
ManželkaElly Waldesová (rozená Strossová)
DětiZikmund Waldes, Jiří Waldes
Povoláníprůmyslník, vynálezce, sběratel umění, mecenáš

💼 Podnikatelská kariéra

উত্থ Počátky a vynález

Jindřich Waldes se narodil v Nemyšli u Tábora v rodině drobného obchodníka. Po absolvování obchodní školy a praxi v Praze a v Německu se v roce 1902 spojil se strojním mechanikem Hynkem Pucem[3]. Puc zdokonalil tehdy existující, ale nespolehlivý vynález stiskacího knoflíku a Waldes okamžitě rozpoznal jeho obrovský komerční potenciál. Společně založili v Praha-Holešovicích malou dílnu. Klíčovým pro jejich úspěch byl Pucův vynález tzv. zakrytého pérového stiskadla, který eliminoval trhání nití a poškozování látky, což byl hlavní nedostatek tehdejší konkurence[4].

🏭 Založení a expanze firmy Waldes a spol.

V roce 1907 se k firmě přidal finančník František Kovařík a byla založena veřejná obchodní společnost Waldes a spol.[5]. Waldes se ukázal jako geniální obchodník a marketér. Ve stejném roce byla postavena nová továrna ve Vršovicích, která se stala srdcem rychle rostoucího impéria. Waldes byl průkopníkem moderního marketingu a reklamy. Proslulý je příběh vzniku loga a názvu firmy. Během cesty do USA v roce 1912 se Waldes seznámil s Missis Kohoutovou, která mu navrhla jako logo dívku s jedním patentním knoflíkem místo oka. Pro název nejznámějšího výrobku pak zvolil parafrázi jejího jména – Koh-i-noor – což evokovalo slavný drahokam a punc kvality[6]. Tato značka se stala synonymem pro patentky po celém světě.

Firma expandovala neuvěřitelným tempem. Ještě před první světovou válkou byly založeny pobočky v Drážďanech, Paříži, Londýně, Varšavě a New Yorku[7]. Waldesova továrna ve Vršovicích se stala jednou z nejmodernějších v Rakousku-Uhersku a proslula také na svou dobu mimořádnými sociálními programy pro zaměstnance, včetně zdravotní péče, závodní jídelny, knihovny a sportovních zařízení.

🎨 Sběratel a mecenáš

Jindřich Waldes nebyl jen úspěšný průmyslník, ale také muž s hlubokým vztahem k umění a kultuře. Díky svému bohatství mohl naplnit svou sběratelskou vášeň a stal se jedním z nejvýznamnějších mecenášů své doby.

🖼️ Budování sbírky

Jeho sbírka byla mimořádně rozsáhlá a zahrnovala staré i moderní umění. Celkem čítala přes 5000 uměleckých děl a 20 000 historických exponátů[8].

⚜️ Waldesovo muzeum

V roce 1916 založil ve Vršovicích Waldesovo muzeum, které se specializovalo na dějiny spínadel, knoflíků a šatních doplňků[10]. Sbírka, která je dnes součástí Uměleckoprůmyslového muzea, obsahovala tisíce exponátů od pravěku po současnost a byla ve svém oboru světovým unikátem.

Waldes byl velkým českým patriotem. Podporoval řadu kulturních institucí, včetně Národního divadla a Národního muzea, a financoval vydávání uměleckých publikací. Jeho vila v Praha-Bubenči se stala důležitým společenským a kulturním salonem, kde se setkávali přední umělci a intelektuálové první republiky.

Pro laiky

Představte si malý, ale šikovný vynález – patentku, tedy ten malý cvoček, kterým si zapínáte bundu nebo kalhoty. Jindřich Waldes byl muž, který z tohoto drobného vynálezu dokázal vybudovat obrovskou továrnu a prodávat ho do celého světa. Byl to vlastně takový "Steve Jobs" své doby – vzal dobrý nápad, zdokonalil ho a díky skvělé reklamě z něj udělal světový hit. Jeho firma se jmenovala Koh-i-noor a její logo, slavná slečna s patentkou místo oka, bylo známé po celé planetě.

Waldes ale nebyl jen bohatý továrník. Miloval umění a za peníze, které vydělal, kupoval spoustu obrazů. Měl tak rád jednoho malíře, Františka Kupku, že od něj skoupil většinu jeho děl a tím ho vlastně zachránil pro svět. Kromě moderních obrazů sbíral i staré sochy a dokonce měl vlastní muzeum knoflíků. Byl to zkrátka muž, který dokázal spojit svět obchodu se světem krásy a umění.

persecution and death

⚖️ Zatčení a věznění

Po německé okupaci Československa v březnu 1939 se život Jindřicha Waldese radikálně změnil. Jakožto významný židovský průmyslník a vlastenec se okamžitě stal cílem nacistického režimu. Dne 1. září 1939, v den vypuknutí druhé světové války, byl zatčen Gestapem[11]. Nejprve byl držen ve věznici na Pankráci v Praze a následně deportován do koncentračních táborů Dachau a později Buchenwald[12]. Jeho zatčení nebylo náhodné – cílem nacistů bylo zmocnit se jeho obrovského majetku, jak továrny, tak i nevyčíslitelně cenné umělecké sbírky.

🕊️ Pokus o záchranu a smrt

Jeho rodině, které se podařilo uprchnout do USA, se za pomoci mezinárodních kontaktů podařilo s nacisty vyjednat jeho propuštění. Cenou za svobodu bylo přepsání veškerého rodinného majetku na Německou říši. Waldes musel podepsat, že se vzdává své firmy a všech ostatních aktiv[13]. Po zaplacení výkupného ve výši 8 milionů protektorátních korun byl v roce 1941 z Buchenwaldu propuštěn. Jeho zdraví však bylo po dvou letech věznění a mučení trvale podlomené. Cestoval přes neutrální Švýcarsko do Lisabonu v Portugalsku, kde měl čekat na vízum do USA. Zde však 1. července 1941 na následky útrap z koncentračních táborů zemřel, den před svými 65. narozeninami.

🏛️ Osud firmy a sbírek

🏭 Arizace a znárodnění

Továrna Waldes a spol. byla okamžitě po Waldesově zatčení podrobena procesu arizace. Byla přejmenována na Koh-i-noor a její řízení převzali Němci. Po skončení války v roce 1945 nebyl podnik navrácen původním majitelům, ale na základě Benešových dekretů byl jako majetek Němců znárodněn a stal se z něj národní podnik Koh-i-noor Vršovice[14].

🎨 Konfiskace a převzetí sbírky státem

Podobný osud stihl i jeho uměleckou sbírku. Okamžitě po zatčení byla sbírka zkonfiskována Gestapem. Část děl byla rozkradena, část byla určena pro plánované Führermuseum v Linci[15]. Po válce byla díla, která se podařilo dohledat, převezena do Národní galerie a dalších státních institucí. Stejně jako továrna byla i sbírka považována za konfiskovaný německý majetek a stala se majetkem československého státu. Nejcennější část sbírky, zejména díla Františka Kupky, tak tvořila po desítky let páteř expozic moderního umění v Národní galerii.

⚖️ Dlouhý boj za restituci

Po sametové revoluci v roce 1989 se Waldesovi dědicové, především jeho syn Jiří Waldes, začali domáhat navrácení rodinného majetku. Zatímco navrácení továrny, která prošla privatizací, nebylo úspěšné, boj o uměleckou sbírku se stal jedním z nejsledovanějších a nejdelších restitučních sporů v České republice[16].

Soudní spory s Národní galerií a dalšími institucemi trvaly téměř celé desetiletí. Klíčovým problémem byl právní výklad Benešových dekretů a otázka, zda mohl být majetek oběti holokaustu legálně konfiskován jako "německý". Nakonec došlo k mimosoudní dohodě mezi rodinou Waldes a Českou republikou. Rodina získala zpět značnou část sbírky. Na základě velkorysého gesta pak některé z nejcennějších obrazů, včetně Kupkovy Amorfy – Dvojbarevné fugy, darovala nebo odprodala zpět Národní galerii, aby tato klíčová díla českého umění zůstala přístupná veřejnosti v Česku.

✨ Odkaz

Jindřich Waldes je symbolem podnikatelského génia a kulturní velkorysosti první republiky. Jeho schopnost vybudovat z ničeho globální firmu a jeho cit pro moderní marketing jsou dodnes inspirativní. Jeho tragický osud je zároveň mementem krutosti totalitních režimů 20. století. Jeho největším odkazem, kromě firmy Koh-i-noor, je záchrana a podpora díla Františka Kupky a dalších moderních umělců. Díky Waldesově sběratelské vášni a následnému složitému restitučnímu procesu zůstala nejucelenější kolekce Kupkových děl zachována pro budoucí generace.

Pro laiky

Když nacisté v roce 1939 obsadili naši zemi, pro Jindřicha Waldese nastaly zlé časy. Protože byl Žid, okamžitě ho zatkli a uvěznili v koncentračním táboře. Jeho rodina, která utekla do Ameriky, se ho snažila zachránit. Nakonec se dohodli s nacisty na obrovském výkupném – Waldes byl propuštěn, ale musel jim za to přepsat celou svou firmu i všechny své obrazy. Bohužel, z vězení se vrátil tak nemocný, že krátce nato zemřel.

Po válce to nebylo o moc lepší. Nová, komunistická vláda továrnu rodině nevrátila a nechala si ji jako státní podnik. To samé se stalo s jeho obrovskou sbírkou obrazů. Stát si ji prostě nechal a vystavoval ji v Národní galerii. Teprve po roce 1989, kdy u nás skončil komunismus, mohl Waldesův syn začít bojovat o navrácení rodinného majetku. Byly to roky soudních tahanic, ale nakonec se rodina se státem dohodla. Část obrazů dostali zpět a ty nejslavnější a nejcennější velkoryse nechali v Národní galerii, aby je mohli obdivovat všichni lidé.

Reference