Přeskočit na obsah

Franz Liszt

Z Infopedia
Rozbalit box

Obsah boxu

Šablona:Infobox - hudební umělec Franz Liszt (maďarsky Liszt Ferenc; * 22. října 1811, Raiding – 31. července 1886, Bayreuth) byl maďarský skladatel, klavírní virtuóz, dirigent, pedagog a spisovatel, který je považován za jednoho z nejvýznamnějších představitelů hudebního romantismu. Jeho přínos hudbě je mnohostranný: jako klavírista stanovil nové standardy virtuozity a techniky, jako skladatel vytvořil nové hudební formy, především symfonickou báseň, a jako dirigent a organizátor hudebního života neúnavně propagoval díla svých současníků, zejména Richarda Wagnera a Hectora Berlioze.

Jeho život byl stejně barvitý a dramatický jako jeho hudba. Proslul jako první hudební "superstar", jehož koncerty vyvolávaly davové šílenství známé jako "Lisztomania". Ve svém díle propojil virtuózní brilantnost s hlubokou poetickou a filozofickou inspirací, čerpanou z literatury, výtvarného umění a náboženství. Jeho harmonické inovace výrazně ovlivnily vývoj hudby na přelomu 19. a 20. století a předznamenaly postupy impresionismu a atonality.

📜 Život

Lisztův život lze rozdělit do několika odlišných, avšak vzájemně se prolínajících období, která odrážejí jeho umělecký i osobní vývoj.

👶 Dětství a studia (1811–1827)

Franz Liszt se narodil v obci Raiding (maďarsky Doborján) v Burgenlandu, tehdy součásti Uherského království v rámci Rakouského císařství. Jeho otec, Adam Liszt, byl správcem statků knížete Esterházyho a amatérský hudebník, který hrál na violoncello v knížecím orchestru pod vedením Josepha Haydna. Právě otec rozpoznal synův mimořádný talent a stal se jeho prvním učitelem klavíru.

V devíti letech Franz poprvé veřejně vystoupil a jeho talent ohromil maďarskou šlechtu, která mu poskytla stipendium na další studia ve Vídni. Zde se jeho učiteli stali Carl Czerny (klavír), žák Ludwiga van Beethovena, a Antonio Salieri (kompozice). Podle legendy ho po jednom z koncertů políbil na čelo sám Beethoven, což Liszta hluboce ovlivnilo na celý život.

🎹 Virtuózní léta v Paříži (1827–1847)

Po studiích ve Vídni se rodina přestěhovala do Paříže, která byla v té době kulturním centrem Evropy. Liszt se zde rychle stal hvězdou salonů a koncertních síní. Jeho technická zdatnost byla fenomenální a brzy si získal pověst největšího klavíristy své doby. Hluboce ho ovlivnilo vystoupení houslového virtuóza Niccola Paganiniho v roce 1832, které ho inspirovalo k dosažení podobné úrovně virtuozity na klavíru. Začal intenzivně cvičit a vyvíjet nové, do té doby neslýchané klavírní techniky.

V Paříži se seznámil s mnoha významnými umělci, jako byli Frédéric Chopin, Hector Berlioz, Victor Hugo, Honoré de Balzac a Heinrich Heine. V tomto období navázal dlouholetý vztah s hraběnkou Marie d'Agoult, se kterou měl tři děti: Blandine, Cosimu (pozdější manželku Richarda Wagnera) a Daniela. Společně cestovali po Švýcarsku a Itálii, což inspirovalo jeho slavný klavírní cyklus Léta putování (Années de pèlerinage). Během těchto let (cca 1839–1847) podnikal rozsáhlá koncertní turné po celé Evropě, od Lisabonu po Petrohrad a Konstantinopol, a jeho sláva dosáhla vrcholu. Právě v této době vznikl termín "Lisztomania" pro popis hysterické reakce publika na jeho vystoupení.

🎼 Kapelníkem ve Výmaru (1847–1861)

V roce 1847 se Liszt rozhodl ukončit svou kariéru putovního virtuóza a usadil se ve Výmaru, kde přijal místo dvorního kapelníka. Toto období je považováno za vrchol jeho skladatelské činnosti. Měl k dispozici orchestr a mohl se plně věnovat kompozici a dirigování. Právě zde vytvořil novou hudební formu – symfonickou báseň, orchestrální skladbu inspirovanou mimohudebním námětem (básní, obrazem, myšlenkou). Mezi nejznámější patří Les Préludes, Orfeus nebo Mazeppa.

Ve Výmaru také zkomponoval svá největší díla, jako jsou Faustovská symfonie, Dantovská symfonie a klavírní Sonáta h moll. Stal se ústřední postavou tzv. Novoněmecké školy, která prosazovala "hudbu budoucnosti" a programní hudbu v opozici vůči konzervativnějším kruhům kolem Johannese Brahmse a Eduarda Hanslicka ve Vídni. Jeho partnerkou v tomto období byla polská kněžna Carolyne zu Sayn-Wittgenstein, která měla na jeho tvorbu a myšlení velký vliv.

🙏 Řím, duchovní život a poslední léta (1861–1886)

Po neshodách na výmarském dvoře a neúspěšném pokusu o sňatek s kněžnou Carolyne (které Vatikán neudělil rozvod) se Liszt v roce 1861 přestěhoval do Říma. Zde se jeho život obrátil k náboženství a spiritualitě. V roce 1865 přijal nižší svěcení a stal se abbém. Jeho hudba z tohoto období získala duchovní a meditativní charakter. Zkomponoval řadu náboženských děl, včetně oratorií Legenda o svaté Alžbětě a Kristus.

Svůj pozdní život dělil mezi tři města – Řím, Výmar a Budapešť – v režimu, který nazýval "vie trifurquée" (trojitý život). V Budapešti se stal prvním prezidentem nově založené Hudební akademie, která dnes nese jeho jméno. Až do konce života neúnavně vyučoval, komponoval a cestoval. Jeho pozdní díla jsou pozoruhodná svou harmonickou smělostí, opouštějí tradiční tonalitu a předjímají hudební vývoj 20. století. Zemřel v roce 1886 v Bayreuthu na zápal plic během slavných wagnerovských hudebních slavností.

🎶 Hudební styl a přínos

Lisztův přínos světové hudbě je obrovský a zasahuje do mnoha oblastí.

🎹 Klavírní technika

Liszt je považován za otce moderní klavírní techniky. Posunul hranice hratelnosti na nástroji na zcela novou úroveň. Zavedl a zdokonalil prvky jako:

  • **Oktávové pasáže**: Jeho kaskády oktáv hrané oběma rukama se staly legendárními.
  • **Transcendentální technika**: Rozvinul techniky (např. rychlé repetice tónů, obrovské skoky, proplétání rukou), které vyžadovaly od interpreta absolutní mistrovství.
  • **Orchestrální zvuk klavíru**: Dokázal na klavíru napodobit zvuk celého orchestru, využíval plný rozsah klaviatury a inovativní pedalizaci.

Jeho Transcendentální etudy a Paganinské etudy jsou dodnes považovány za vrchol klavírní virtuozity.

🎼 Symfonická báseň

Ve výmarském období Liszt vytvořil a definoval žánr symfonické básně. Jedná se o jednovětou orchestrální skladbu, jejíž struktura je dána mimohudebním programem – literárním dílem, obrazem nebo filozofickou myšlenkou. Tímto propojil hudbu s ostatními druhy umění a stal se klíčovou postavou programní hudby. Zkomponoval celkem 13 symfonických básní.

🎵 Harmonické inovace

Liszt byl jedním z nejodvážnějších harmonických inovátorů 19. století. Používal disonantní akordy, chromatiku a neobvyklé modulace, které oslabovaly tradiční dur-mollovou tonalitu. Jeho pozdní díla, jako například Bagatela bez tóniny (Bagatelle sans tonalité), jsou prorocká a předznamenávají impresionismus (Clauda Debussyho) i atonalitu a expresionismus (Arnolda Schönberga).

📝 Transkripce a parafráze

Liszt byl mistrem transkripce. Přepisoval pro klavír díla jiných skladatelů, čímž je popularizoval v době, kdy neexistovaly nahrávky. Jeho klavírní transkripce Beethovenových symfonií, Berliozovy Fantastické symfonie nebo písní Franze Schuberta jsou geniálními díly, která zachycují ducha originálu a zároveň jsou plnohodnotnými klavírními skladbami. Kromě toho tvořil tzv. parafráze a fantazie na motivy z populárních oper (Verdiho, Mozarta, Wagnera).

🏛️ Nejvýznamnější díla

Lisztovo dílo je nesmírně rozsáhlé a čítá přes 1300 skladeb.

Klavírní díla

Orchestrální díla

   *   Les Préludes
   *   Tasso, lamento e trionfo
   *   Orfeus
   *   Mazeppa
   *   Prometheus
   *   Hungaria
  • Dva klavírní koncerty (č. 1 Es dur, č. 2 A dur)
  • Tanec smrti (Totentanz) pro klavír a orchestr

Vokální a sborová díla

  • Oratorium Kristus
  • Oratorium Legenda o svaté Alžbětě
  • Uherská korunovační mše
  • Četné písně na texty německých a francouzských básníků

👨‍🏫 Liszt jako pedagog

Liszt byl jedním z nejvlivnějších hudebních pedagogů v historii. Jeho mistrovské kurzy ve Výmaru, Římě a Budapešti přitahovaly talentované klavíristy z celého světa. Na rozdíl od jiných učitelů své doby vyučoval zdarma. Mezi jeho žáky patřili Hans von Bülow, Carl Tausig, Eugen d'Albert nebo Alexander Siloti. Kladl důraz nejen na technickou dokonalost, ale především na poetický obsah a pochopení hudebního díla.

❤️ Osobní život

Lisztův osobní život byl bouřlivý a plný vášnivých vztahů. Nikdy se neoženil. Jeho dvěma hlavními životními partnerkami byly: 1. **Marie d'Agoult**: Francouzská spisovatelka a hraběnka, se kterou žil v letech 1835–1844. Měli spolu tři děti. Jejich vztah byl intelektuálně podnětný, ale také plný konfliktů. 2. **Carolyne zu Sayn-Wittgenstein**: Polská kněžna, která opustila svého manžela, aby mohla žít s Lisztem ve Výmaru. Byla jeho intelektuální oporou a povzbuzovala ho ve skladatelské činnosti. Jejich plánovaný sňatek ztroskotal na odporu Vatikánu.

Jeho dcera Cosima se nejprve provdala za jeho žáka Hanse von Bülowa, ale později ho opustila kvůli Richardu Wagnerovi, kterého si vzala po Bülowově smrti. Lisztův vztah s Wagnerem byl složitý – obdivoval jeho genialitu a neúnavně ho podporoval, ale osobně byl zraněn Wagnerovým chováním k jeho dceři.

🌍 Vztah k českým zemím

Franz Liszt měl k českým zemím vřelý vztah. Několikrát navštívil Prahu, kde s velkým úspěchem koncertoval. Poprvé zde vystoupil již v roce 1840. Udržoval přátelské styky s českými hudebníky, především s Bedřichem Smetanou, kterého podporoval a jehož dílo obdivoval. Smetana byl Lisztovým stylem, zejména symfonickými básněmi, hluboce ovlivněn, což je patrné v jeho cyklu Má vlast. Liszt také podporoval Smetanovy snahy o vybudování českého národního hudebního života.

💡 Zajímavosti a odkaz

  • **Lisztomania**: Termín, který poprvé použil básník Heinrich Heine k popisu davového šílenství, které Lisztovy koncerty vyvolávaly. Fanynky bojovaly o jeho rukavice, kapesníky a dokonce i nedopalky od doutníků.
  • **Vynálezce recitálu**: Liszt byl prvním umělcem, který uspořádal samostatný sólový koncert, jak ho známe dnes (tzv. recitál). Byl také prvním, kdo hrál zpaměti celý program.
  • **Humanitární činnost**: Liszt věnoval obrovské sumy peněz z koncertů na charitativní účely, podporu umělců, stavbu škol a pomoc obětem katastrof (např. povodní v Maďarsku).
  • **Hudební vizionář**: Jeho pozdní díla, která byla jeho současníky často nepochopena, otevřela cestu pro hudební revoluce 20. století.

Franz Liszt zůstává jednou z nejkomplexnějších a nejvlivnějších postav hudební historie. Byl ztělesněním romantického génia – virtuóz, inovátor, myslitel a kosmopolita, jehož odkaz rezonuje v hudbě dodnes.

🧐 Pro laiky: Co si z článku odnést?

Pokud nejste hudební expert, zde je pět klíčových věcí, které byste si měli o Franzi Lisztovi zapamatovat:

1. **První rocková hvězda**: Představte si největší hudební hvězdu dneška. Liszt byl její verzí v 19. století. Jeho koncerty vyvolávaly takové šílenství, že pro to vznikl speciální termín "Lisztomania". Byl to showman, který uchvátil publikum nejen hrou, ale i charismatem. 2. **Nejlepší klavírista své doby (možná všech dob)**: Posunul hranice toho, co je možné na klavír zahrát. Skládal a hrál skladby tak technicky náročné, že je dodnes zvládne jen světová špička. Klavír pod jeho rukama zněl jako celý orchestr. 3. **Vynálezce "soundtracku" bez filmu**: Vymyslel hudební formu zvanou symfonická báseň. Je to v podstatě hudba, která vypráví příběh nebo popisuje obraz či báseň, aniž by k tomu potřebovala slova nebo divadlo. Je to předchůdce dnešní filmové hudby. 4. **Velkorysý propagátor ostatních**: Ačkoliv byl sám hvězdou, neúnavně podporoval jiné skladatele, jejichž hudbu považoval za důležitou (např. Richarda Wagnera nebo Bedřicha Smetanu). Uváděl jejich díla a pomáhal jim se prosadit. 5. **Hudební vizionář**: Ke konci života začal skládat hudbu, která byla tak moderní a zvláštní, že jí jeho současníci nerozuměli. Předběhl svou dobu o desítky let a předpověděl hudební styly, které přišly až ve 20. století.

Stručně řečeno, Liszt nebyl jen skladatel, ale komplexní umělec, který změnil způsob, jakým vnímáme hudbu, koncertování i roli umělce ve společnosti.


Šablona:Aktualizováno