Střední školy v Česku
Obsah boxu
Střední školy v Česku představují klíčovou fázi vzdělávacího systému, která navazuje na povinnou devítiletou školní docházku. Jejich hlavním cílem je připravit studenty buď na další studium na vysoké či vyšší odborné škole, nebo přímo na vstup na trh práce v konkrétním oboru. K roku 2024/2025 funguje v České republice 1 313 středních škol.
---
🏫 Typy středních škol
Český systém středního školství je rozmanitý a nabízí několik typů škol, které se liší zaměřením, délkou studia a závěrečnou zkouškou. Obecně se dělí na ty, které vedou k maturitní zkoušce (Matura) a ty, které končí výučním listem nebo závěrečnou zkouškou.
Hlavní typy středních škol zahrnují:
- Gymnázia:
- Poskytují všeobecné střední vzdělání s hlubším teoretickým základem.
- Jsou primárně zaměřena na přípravu studentů pro vysokoškolské studium.
- Existují ve třech základních variantách:
- Čtyřletá gymnázia: Pro absolventy 9. tříd základních škol.
- Šestiletá gymnázia: Pro absolventy 7. tříd základních škol.
- Osmiletá gymnázia: Pro absolventy 5. tříd základních škol.
- Studium je zakončeno maturitní zkouškou.
- Střední odborné školy (SOŠ):
- Poskytují odborné vzdělání s maturitou v konkrétním oboru. Kombinují teoretickou výuku s praktickou přípravou.
- Příklady zahrnují obchodní akademie, průmyslové školy, zdravotnické školy, hotelové školy, zemědělské školy apod.
- Připravují studenty jak na vysokoškolské studium (zejména v příbuzných oborech), tak na přímý vstup do praxe.
- Studium je zakončeno maturitní zkouškou a trvá obvykle 4 roky.
- Střední odborná učiliště (SOU):
- Poskytují odborné vzdělání zaměřené především na získání výučního listu a rychlý vstup do konkrétní profese.
- Zahrnují praktickou výuku a teoretické znalosti potřebné pro dané řemeslo (např. zedník, instalatér, kuchař, automechanik atd.).
- Studium trvá obvykle 2-3 roky a je zakončeno závěrečnou zkouškou a získáním výučního listu.
- Absolventi mohou pokračovat v nástavbovém studiu, které je zakončeno maturitou.
- Konzervatoře:
- Jsou to umělecké školy zaměřené na hudbu, tanec, dramatické umění a zpěv.
- Poskytují komplexní umělecké vzdělání a jsou určeny pro talentované studenty.
- Mohou být šestileté (pro absolventy 9. tříd ZŠ) nebo osmileté (pro absolventy 5. tříd ZŠ).
- Studium je zakončeno maturitou a absolutoriem, které opravňuje k užívání titulu DiS. (diplomovaný specialista).
---
📚 Kurikulum a přijímací řízení
- Kurikulum
Kurikulum na středních školách je definováno prostřednictvím Rámcových vzdělávacích programů (RVP) vydávaných Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT). Na základě RVP si každá škola vytváří svůj vlastní školní vzdělávací program (ŠVP), který detailně specifikuje obsah výuky a očekávané výstupy.
Společné předměty pro všechny typy škol zahrnují český jazyk a literaturu, cizí jazyky, matematiku, dějepis, zeměpis, fyziku, chemii, biologii, informatika a tělesná výchova. Odborné školy a učiliště mají navíc řadu specializovaných odborných předmětů a praktickou výuku.
- Přijímací řízení
Pro většinu čtyřletých gymnázií a středních odborných škol (s maturitou) probíhá jednotná přijímací zkouška (JPZ) organizovaná centrálně společností CERMAT. JPZ se skládá z testů z českého jazyka a literatury a matematiky.
- Termíny: Přihlášky na střední školy se podávají v únoru. Jednotné přijímací zkoušky se konají v dubnu.
- Počet přihlášek: Uchazeči mohou podat až tři přihlášky do oborů bez talentové zkoušky a dvě přihlášky do oborů s talentovou zkouškou.
- Talentové zkoušky: Na umělecké školy (např. konzervatoře) nebo sportovní gymnázia se navíc konají talentové zkoušky.
- Školní část přijímacího řízení: Některé školy mohou mít i vlastní "školní" část přijímacích zkoušek (např. testy z cizího jazyka, pohovory, testy fyzické zdatnosti, portfolio prací atd.), které doplňují výsledky JPZ.
- Výsledky: Kritéria přijetí zahrnují výsledky JPZ, prospěch z základní školy a případné výsledky školních či talentových zkoušek.
---
💰 Financování a správa
Většina středních škol v České republice je veřejná a je financována primárně z veřejných rozpočtů.
- Zřizovatelé: Hlavními zřizovateli jsou kraje, které zajišťují financování provozních nákladů a investic. Část financí na mzdy a povinné odvody pedagogů pochází přímo ze státního rozpočtu prostřednictvím MŠMT. Existují také soukromé a církevní školy, které jsou financovány z kombinace školného, darů a státních dotací.
- Rozpočet: V roce 2023 činily celkové veřejné výdaje na vzdělávání v Česku 320,7 miliardy Kč. Na střední a vyšší odborné školství bylo v roce 2023 alokováno přibližně 65,7 miliardy Kč.
- OECD srovnání: Podle dat OECD (z roku 2023) je v Česku 6 % veškerého financování vzdělávacích institucí vynakládáno na všeobecné střední vzdělávání a 17 % na odborné střední vzdělávání. V porovnání s průměrem OECD (11 % a 10 %) je v Česku výrazně větší podíl výdajů na odborné střední školství.
---
💡 Výzvy a budoucí směřování (červenec 2025)
České střední školství čelí v roce 2025 několika klíčovým výzvám a prochází změnami:
- Nedostatek pedagogů: Jedním z nejpalčivějších problémů je nedostatek kvalifikovaných učitelů, zejména v některých oborech (např. matematika, fyzika, informatika nebo cizí jazyky). Vláda i MŠMT se snaží situaci řešit zvyšováním platů a podporou zájmu o učitelské povolání.
- Digitalizace a modernizace: Probíhá snaha o další digitalizaci výuky a zlepšení digitálních kompetencí studentů i pedagogů.
- Reforma kurikula: MŠMT pracuje na revizi Rámcových vzdělávacích programů, aby lépe odpovídaly potřebám 21. století, s důrazem na kritické myšlení, řešení problémů a mediální gramotnost. Od září 2025 vstoupí v platnost nové RVP pro předškolní a základní vzdělávání, které zavádí například povinnou angličtinu od 1. třídy a druhý cizí jazyk od 7. třídy. Pro střední školy se zvažuje pilotní ověřování nového oboru Lyceum, který by nabízel širší rozsah znalostí a dovedností pro budoucí kariéry.
- Psychosociální pohoda: Stále větší pozornost je věnována duševnímu zdraví studentů a vytváření podpůrného prostředí ve školách.
- Financování a vybavení: Navzdory zvýšeným výdajům stále existuje tlak na zajištění dostatečného financování pro modernizaci vybavení, údržbu budov a podporu inovativních pedagogických přístupů.
---
Pro laiky
Představte si, že po základní škole jdete na další úroveň, která se jmenuje střední škola. To je jako když si vybíráte, jestli se chcete stát lékařem, automechanikem, programátorem, nebo třeba umělcem.
- Gymnázium je jako taková "všeobecná příprava na vysokou školu". Naučíte se hodně o spoustě věcí, abyste byli připraveni na cokoli.
- Střední odborné školy jsou jako "školy na konkrétní povolání s maturitou". Tady se učíte to, co budete potřebovat pro svou budoucí práci, třeba jako zdravotní sestra nebo elektrikář, ale pořád máte i maturitu, která vám otevírá dveře na vysokou školu.
- Učiliště jsou "školy na řemeslo". Tam se učíte hlavně praxi, abyste mohli hned po škole pracovat jako zedník nebo kadeřník. Skončíte s výučním listem.
- Konzervatoře jsou pro ty, kdo chtějí být hudebníci, tanečníci nebo herci.
Když se chcete dostat na střední školu, většinou musíte udělat přijímací zkoušky z češtiny a matematiky. Školy dostávají peníze hlavně od krajů a ministerstva. Teď se řeší, že chybí učitelé a že se musí školy vylepšovat, aby byly modernější a připravily studenty na život v dnešní době.
---
📚 Externí odkazy
- [[1](https://www.msmt.cz/) Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT)] – Oficiální stránky MŠMT, ústředního orgánu státní správy pro vzdělávání.
- [[2](https://www.cizincijmk.cz/en/foreigners/infocentrum/education-in-the-czech-republic/) Centre for Foreigners JMK: Education in the Czech Republic] – Přehled vzdělávacího systému v ČR.
- [[3](https://www.infoabsolvent.cz/) Infoabsolvent] – Portál s informacemi o všech typech středních škol a oborech v ČR.
- [[4](https://www.prihlaskynastredni.cz/) PrihlaskyNaStredni.cz] – Oficiální portál pro podávání přihlášek na střední školy.
- [[5](https://eurydice.eacea.ec.europa.eu/eurypedia/czechia/statistics-educational-institutions) Eurydice: Statistics on Educational Institutions - Czechia] – Statistické údaje o vzdělávacích institucích v ČR (včetně počtu škol).
```