Přeskočit na obsah

Želvy ninja

Z Infopedia
Verze z 14. 11. 2025, 00:28, kterou vytvořil Filmedy (diskuse | příspěvky) (založena nová stránka s textem „{{K rozšíření}} {{Infobox Fiktivní svět | název = Želvy ninja | obrázek = TMNT 1984 comic.jpg | popisek = Obálka prvního čísla komiksu ''Teenage Mutant Ninja Turtles'' z roku 1984. Jeho temná a drsná atmosféra je v kontrastu s pozdějšími adaptacemi. | tvůrci = Kevin Eastman a Peter Laird | médium = Komiksy, televizní seriály, filmy, videohry, hračky | žánr = Akční, sci-fi, komedie, superhrdinský | první_vydání…“)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)
Rozbalit box

Obsah boxu

Šablona:Infobox Fiktivní svět

Želvy ninja (v originále Teenage Mutant Ninja Turtles, zkráceně TMNT) je fiktivní tým čtyř dospívajících, antropomorfních želvích mutantů, kteří jsou mistry v umění nindžucu. Pod vedením svého mistra, antropomorfní krysy jménem Mistr Tříska, bojují proti zlu v ulicích New Yorku. [1] Tento koncept, který se stal jedním z nejúspěšnějších a nejtrvalejších fenoménů popkultury, začal svou existenci v roce 1984 jako drsný, černobílý a překvapivě násilný nezávislý komiks, který byl původně zamýšlen jako jednorázová parodie.

📜 Zrození z parodie: Temné komiksové začátky

Příběh Želv ninja začal jako vtip mezi dvěma přáteli a neúspěšnými komiksovými tvůrci, Kevinem Eastmanem a Peterem Lairdem. V roce 1983, během jednoho večera plného brainstormingu, nakreslil Eastman z legrace pomalu se plazící želvu, která měla na rukou připevněné nunčaku a na očích masku. Laird jeho kresbu doplnil a přidal název "Teenage Mutant Ninja Turtles", který se zdál tak absurdní, že u něj zůstali. [2]

Tento nápad byl původně zamýšlen jako parodie na tehdejší populární komiksy, především na Daredevila a New Mutants od Marvel Comics a Cerebus the Aardvark od Davea Sima. [3] Spojitost s Daredevilem je obzvláště silná: podle původního příběhu Želv ninja byla nádoba s radioaktivní látkou, která želvy zmutovala, tatáž, která oslepila mladého Matta Murdocka (Daredevila), když ho zasáhla do očí. Klan zlých nindžů, proti kterému Želvy bojují, zvaný Klan Foot (Klan Nohy), je přímou parodií na klan The Hand (Ruka) z Daredevila. [4]

Nezávislý úspěch a Mirage Studios

Eastman a Laird se rozhodli svůj absurdní nápad zpracovat vážně. Založili vlastní malé vydavatelství, které ironicky pojmenovali Mirage Studios, protože žádné skutečné studio neexistovalo. S penězi půjčenými od Eastmanova strýce vydali v květnu 1984 první číslo komiksu Teenage Mutant Ninja Turtles. [5] Černobílý komiks, vytištěný na levném novinovém papíře v nákladu pouhých 3 000 kusů, byl mnohem temnější a drsnější než jakákoli pozdější adaptace. Postavy byly syrové, bojové scény krvavé a hlavní padouch, Trhač (Shredder), byl zabit hned na konci prvního čísla. [6]

Proti všem očekáváním se komiks stal okamžitým hitem v undergroundové komiksové scéně. První náklad se bleskově vyprodal a z původně jednorázového projektu se stal regulérní komiksový sešit. Úspěch umožnil Eastmanovi a Lairdovi vybudovat malé komiksové impérium a položil základy pro budoucí multimiliardovou franšízu.

🐢 Hlavní postavy a jejich původní koncept

Jádrem příběhu je netradiční rodina čtyř želvích bratrů a jejich adoptivního otce a mistra. Všichni byli pojmenováni po slavných renesančních umělcích, což byl další z Lardových ironických nápadů. [7]

  • Leonardo (modrá maska, dvě katany): Taktický a odvážný vůdce skupiny, nejvíce oddaný kodexu bušidó a svému mistrovi. Jeho jméno je poctou Leonardu da Vincimu.
  • Donatello (fialová maska, hůl ): Geniální vědec, vynálezce a technik. Je mozkem skupiny, který dokáže opravit a postavit téměř cokoliv z nalezených součástek. Pojmenován po sochaři Donatellovi.
  • Raphael (červená maska, dvě dýky sai): Agresivní a prchlivý bouřlivák a sarkastický antihrdina. Často se dostává do konfliktu s Leonardem kvůli jeho vůdčí roli. V původním komiksu byly všechny želvy zobrazeny s červenými maskami; barevné rozlišení přišlo až později. Pojmenován po malíři Raffaelu Santim.
  • Michelangelo (oranžová maska, dvoje nunčaku): Uvolněný, vtipný a poněkud lehkovážný "pařmen" skupiny. Miluje skateboarding a jídlo. Pojmenován po sochaři a malíři Michelangelovi.
  • Mistr Tříska (Master Splinter): Moudrý a starý mistr nindžucu, který je pro želvy adoptivním otcem. V původním komiksu byl Tříska domácí krysa mistra nindžucu jménem Hamato Yoshi. Po zavraždění svého pána Trhačem Tříska uprchl do kanálů, kde byl zmutován společně s želvami a naučil je umění nindžucu, aby pomstily smrt jeho mistra. [8]

Tato temná a na pomstě založená premisa byla základním kamenem, který byl v pozdějších adaptacích dramaticky změněn, aby oslovil mnohem širší, především dětské publikum.

📺 Přerod v mainstream: Animovaný seriál z roku 1987

Zatímco komiksy od Mirage Studios si budovaly kultovní status mezi dospělými čtenáři, skutečná exploze "želvománie" nastala až s příchodem prvního animovaného seriálu v roce 1987. Tento seriál, nazvaný jednoduše Teenage Mutant Ninja Turtles, zcela redefinoval franšízu a nasměroval ji k masovému dětskému publiku, čímž položil základy pro její globální a trvalý úspěch.

Od komiksu k hračkám a seriálu

V polovině 80. let si malá hračkářská společnost Playmates Toys všimla rostoucí popularity komiksu a projevila zájem o výrobu akčních figurek. Měla však jednu zásadní podmínku: temný a násilný tón komiksu byl pro dětský trh naprosto nevhodný. Bylo nutné vytvořit "změkčenou" a přátelštější verzi postav, kterou by bylo možné podpořit televizním pořadem. [9] Eastman a Laird, ačkoliv s obavami o integritu svého díla, souhlasili s licenční dohodou. Najatá reklamní agentura a scenárista David Wise dostali za úkol přetvořit drsné hrdiny v postavy, které by děti milovaly. [10]

Výsledkem byla pětidílná minisérie, která se poprvé vysílala v prosinci 1987. Její úspěch byl tak fenomenální, že okamžitě následovala regulérní seriálová produkce, která běžela téměř deset let a čítala celkem 193 epizod. [11]

Klíčové změny a redefinice značky

Seriál z roku 1987 dramaticky změnil téměř každý aspekt původního komiksu, aby byl pro děti přijatelnější a marketingově úspěšnější:

  • Tón a humor: Temná atmosféra byla nahrazena odlehčeným humorem, komediálními situacemi a jednoduchými, morálními příběhy. Násilí bylo minimalizováno – želvy bojovaly spíše s roboty než s lidmi a jejich zbraně byly používány jen zřídka k úderům.
  • Barevné masky a osobnosti: Seriál definitivně kodifikoval barevné odlišení masek pro každou želvu (modrá, fialová, červená, oranžová), aby je děti mohly snáze rozeznat. Jejich osobnosti byly zjednodušeny a zdůrazněny: Leonardo byl vůdce, Donatello chytrák, Raphael drsňák a Michelangelo vtipálek. Každá želva také dostala na přezku opasku iniciálu svého jména.
  • Posedlost pizzou a hlášky: Postavy získaly nové, pro děti atraktivní charakteristiky. Nejvýraznější byla jejich láska k pizze s bizarními příchutěmi a používání surfařského slangu a chytlavých hlášek, zejména Michelangelovo slavné "Cowabunga!". [12]
  • Změna původu postav: Příběh o původu byl zásadně přepsán. Mistr Tříska již nebyl krysou mistra Yoshiho, ale byl samotným Hamato Yoshim, který byl zmutován v krysodlaka. [13] To vytvořilo silnější a přímější pouto mezi ním a jeho hlavním nepřítelem Trhačem.
  • Nové postavy a ikonický záporák: Tvůrci seriálu představili řadu nových postav, které se staly neodmyslitelnou součástí franšízy. Reportérka April O'Neilová (April O'Neil), původně v komiksu vědkyně, se stala televizní reportérkou ve žlutém overalu a hlavní lidskou spojkou želv. Objevili se také maskovaný mstitel Casey Jones a především noví komičtí záporáci: zmutovaný kanec Bebop a nosorožec Rocksteady. Nejdůležitější změnou však prošel hlavní padouch Trhač (Shredder), který v komiksu zemřel hned v prvním čísle. V seriálu se stal nesmrtelným, komicky neschopným, ale trvalým hlavním antagonistou, který neustále spřádá plány na ovládnutí světa ze své podvodní pevnosti Technodrom, po boku mimozemského mozku Kranga. [14]

"Želvománie" a komerční úspěch

Seriál se stal celosvětovým fenoménem a odstartoval vlnu "želvománie". Linka akčních figurek od Playmates Toys se stala jednou z nejprodávanějších v historii. [15] Značka Teenage Mutant Ninja Turtles expandovala do všech myslitelných oblastí: od videoher (legendární arkádová hra od Konami), přes cereálie a školní potřeby, až po celovečerní koncertní turné, kde herci v kostýmech hráli rockovou hudbu. Seriál z roku 1987 možná obětoval původní vizi svých tvůrců, ale přeměnil undergroundový komiks v multimiliardovou a trvalou ikonu popkultury, která definovala dětství celé jedné generace.

🎬 Expanze na filmové plátno a další adaptace

Po fenomenálním úspěchu animovaného seriálu byl dalším logickým krokem přechod na stříbrné plátno. Filmová a televizní historie Želv ninja je bohatá a rozmanitá, přičemž každá nová inkarnace se snažila najít vlastní rovnováhu mezi temným komiksovým původem a odlehčenou animovanou verzí.

Původní filmová trilogie (1990–1993)

První celovečerní film, Teenage Mutant Ninja Turtles (1990), se stal milníkem a obrovským komerčním hitem. V době, kdy filmové komiksové adaptace nebyly zdaleka tak běžné, se tvůrcům podařilo téměř nemožné. Film byl nezávislou produkcí s relativně nízkým rozpočtem a využíval revoluční loutkové kostýmy a animatroniku od společnosti Jim Henson's Creature Shop, která postavám vdechla nevídanou realističnost. [16] Režisér Steve Barron se rozhodl pro odvážný krok: místo aby se držel čistě dětského tónu seriálu, vrátil se k temnější a drsnější atmosféře původního komiksu, přičemž si zachoval humor a šarm, který si diváci zamilovali. [17] Film se stal nejvýdělečnějším nezávislým filmem své doby a jeho úspěch vedl ke dvěma pokračováním: Tajemství mutagenu (The Secret of the Ooze, 1991), které bylo výrazně odlehčenější a představilo populární postavy Tokku a Rahzara, a Želvy nindža 3 (Turtles in Time, 1993), kde želvy cestovaly časem do feudálního Japonska. Ačkoliv kvalita a popularita série postupně klesala, původní film z roku 1990 je dodnes považován za jednu z nejlepších a nejvěrnějších adaptací.

Nové seriály a hledání identity

Po skončení původního seriálu a filmové trilogie se franšíza na několik let odmlčela, než se vrátila s novými animovanými i hranými verzemi, které se snažily oslovit nové generace diváků.

  • Animovaný seriál z roku 2003: Tento seriál, vysílaný na stanici Fox, byl přímou reakcí na odlehčenost svého předchůdce z 80. let. Tvůrci se vrátili k původnímu komiksu od Mirage Studios a vytvořili seriál s komplexnějšími příběhovými linkami, propracovanějšími postavami a výrazně temnější a vážnější atmosférou. [18] Seriál si získal velkou oblibu u fanoušků původního komiksu a je často považován za nejvěrnější adaptaci.
  • CGI seriál z roku 2012: Tento seriál od stanice Nickelodeon byl první, který byl kompletně vytvořen pomocí počítačové animace (CGI). Zvolil střední cestu mezi komediálním tónem seriálu z roku 1987 a vážností verze z roku 2003. Seriál byl známý svým rychlým tempem, akčními scénami inspirovanými anime a novým, mladistvějším designem postav. Znovu se stal obrovským hitem a představil Želvy ninja nové generaci dětí. [19]
  • Další seriály, jako Vzestup Želv nindža (Rise of the TMNT, 2018), přinesly radikální změny v designu a mytologii, zaměřené na ještě mladší publikum, a animovaný film Želvy nindža: Mutantí chaos (TMNT: Mutant Mayhem, 2023) nabídl stylizovanou animaci a příběh zaměřený na "teenagerskou" stránku postav.

Blockbusterová éra Michaela Baye (2014–2016)

V roce 2014 se Želvy ninja vrátily do kin ve velkorozpočtovém hraném filmu produkovaném Michaelem Bayem. Film Želvy nindža a jeho pokračování Želvy nindža 2 (2016) vsadily na moderní blockbusterový styl s masivním využitím digitálních efektů. Želvy byly poprvé ztvárněny pomocí technologie motion capture a jejich design byl mohutnější a realističtější. Ačkoliv byly filmy komerčně úspěšné, setkaly se s vlažným přijetím od kritiků a fanoušků, kteří jim vyčítali chaotickou akci, slabý scénář a odklon od ducha předlohy. [20]

🌎 Kulturní dopad a trvalý odkaz

Želvy ninja jsou více než jen postavičky z komiksu; jsou globálním popkulturním fenoménem, který přetrval téměř čtyři dekády a oslovil několik generací.

  • Symbol 80. a 90. let: Pro generaci dětí vyrůstajících na konci 80. a začátku 90. let se Želvy ninja staly definujícím symbolem jejich dětství, podobně jako Hvězdné války pro předchozí generaci.
  • Popularizace nindžucu a renesančního umění: Ačkoliv ve zjednodušené formě, franšíza představila milionům dětí po celém světě japonské bojové umění a paradoxně i jména čtyř největších italských renesančních mistrů. [21]
  • Triumf nezávislé tvorby: Příběh Eastmana a Lairda, dvou neznámých umělců, kteří si z vlastních peněz vydali komiks a vytvořili z něj globální impérium, je inspirativním příkladem úspěchu nezávislé tvorby.
  • Schopnost adaptace: Jedním z klíčů k dlouhověkosti Želv ninja je jejich neuvěřitelná flexibilita. Mohou být drsnými a násilnými bojovníky v komiksech pro dospělé, komickými hrdiny v seriálech pro děti, nebo postavami v akčních blockbusterech. Tento chameleonní charakter umožňuje každé nové generaci najít si "své" Želvy.

Od parodického vtipu v sešitě až po globální značku, příběh Želv ninja je jedním z nejneuvěřitelnějších v historii popkultury a jejich odkaz – založený na tématech rodiny, outsiderství a boje dobra se zlem – rezonuje s diváky dodnes.