Přeskočit na obsah

Edvard Munch

Z Infopedia
Rozbalit box

Obsah boxu

Šablona:Infobox - umělec Edvard Munch (* 12. prosince 1863, Løten23. ledna 1944, Ekely u Osla) byl norský malíř a grafik, jehož intenzivní a psychologicky nabitá díla z něj učinila jednoho z průkopníků expresionismu. Jeho nejznámějším dílem je obraz Výkřik, který se stal univerzálním symbolem lidské úzkosti a existenciálního děsu. Munchova tvorba je hluboce autobiografická a zkoumá základní témata lidského života, jako jsou láska, nemoc, smrt, melancholie a úzkost.

📜 Život

Munchův život byl poznamenán řadou osobních tragédií, které hluboce ovlivnily jeho uměleckou vizi a tematické zaměření.

👶 Dětství a rodinné tragédie

Edvard Munch se narodil na farmě v obci Løten v Norsku jako syn vojenského lékaře Christiana Muncha a Laury Cathrine Bjølstad. Rodina se brzy přestěhovala do Kristianie (dnešní Oslo). Když bylo Edvardovi pouhých pět let, zemřela jeho matka na tuberkulózu. Tuto nemoc zdědila i jeho starší a milovaná sestra Johanne Sophie, která zemřela v roce 1877 ve věku patnácti let. Její smrt se stala námětem jednoho z Munchových klíčových raných děl, Nemocné dítě. Otec, který byl hluboce zbožný a trpěl záchvaty deprese, v dětech pěstoval strach z pekla. I další ze sester, Laura, trpěla duševní chorobou. Tyto rané zkušenosti s nemocí a smrtí v rodině zanechaly v Munchovi celoživotní trauma a staly se ústředním motivem jeho tvorby.

🎨 Umělecké začátky a Paříž

V roce 1879 se Munch zapsal na technickou školu, ale brzy ji opustil, aby se mohl plně věnovat malířství. V roce 1881 nastoupil na Královskou školu kreslení v Kristianii. Jeho raná díla byla ovlivněna naturalismem a impresionismem. Díky stipendiu mohl v roce 1885 poprvé navštívit Paříž, kde se seznámil s díly moderních francouzských umělců, zejména Édouarda Maneta a impresionistů.

Další pobyty v Paříži v letech 18891892 byly pro jeho umělecký vývoj klíčové. Zde se setkal s díly postimpresionistů, jako byli Paul Gauguin, Vincent van Gogh a Henri de Toulouse-Lautrec. Jejich důraz na subjektivní prožitek, symbolickou barvu a expresivní formu Muncha hluboce ovlivnil a nasměroval ho k odklonu od naturalistického zobrazení reality.

🇩🇪 Berlínské období a skandál

V roce 1892 byl Munch pozván, aby vystavil svá díla v Berlíně ve Spolku berlínských umělců. Jeho obrazy, plné syrových emocí a existenciální úzkosti, vyvolaly obrovský skandál. Konzervativní kritika a veřejnost je označila za "urážku umění". Výstava byla na nátlak části členů spolku po pouhém týdnu uzavřena. Tato aféra, známá jako "Případ Munch" (Der Fall Munch), vedla k rozkolu v německém uměleckém světě a ke vzniku progresivního uměleckého spolku Berlínská secese.

Pro Muncha však skandál znamenal průlom. Stal se slavným a usadil se v Berlíně, kde se stal součástí bohémského okruhu umělců a intelektuálů, k němuž patřil například švédský dramatik August Strindberg nebo polský spisovatel Stanisław Przybyszewski. V tomto období vytvořil většinu svých nejznámějších děl.

🖼️ Vlys života (Livsfrisen)

Během 90. let 19. století začal Munch pracovat na svém nejambicióznějším projektu, cyklu obrazů nazvaném Vlys života – báseň o životě, lásce a smrti. Tento cyklus měl fungovat jako vizuální báseň a zkoumal věčné téma lidského osudu od zrození lásky přes zralost, úzkost až po smrt. Mezi klíčová díla patřící do tohoto cyklu patří Výkřik, Madona, Polibek, Vampýr, Žárlivost a Tanec života. Munch na tomto cyklu pracoval po většinu svého života a obrazy často přemalovával a vytvářel v různých verzích.

🏥 Nervové zhroucení a pozdější léta

Intenzivní práce, bouřlivý životní styl, problémy s alkoholem a nešťastné milostné vztahy si vybraly svou daň. Na podzim roku 1908, po období rostoucích psychických potíží a halucinací, se Munch nervově zhroutil. Následně strávil osm měsíců na klinice v Kodani, kde podstoupil léčbu.

Po návratu do Norska v roce 1909 se jeho styl změnil. Barvy se projasnily a díla ztratila část své dřívější ponurosti. Věnoval se více krajinomalbě a portrétům. Usadil se na venkově v Ekely u Osla, kde žil a pracoval v relativní izolaci až do své smrti. Během druhé světové války a německé okupace Norska žil v neustálém strachu, že nacisté, kteří jeho umění označili za zvrhlé umění (Entartete Kunst), zkonfiskují jeho díla. Zemřel krátce po svých 80. narozeninách v lednu 1944.

🎨 Styl a technika

Munchův styl je jedinečný a snadno rozpoznatelný. Jeho hlavním cílem nebylo zobrazit vnější realitu, ale vnitřní svět emocí a psychických stavů.

🖌️ Malba

Munch používal barvy symbolicky, nikoli popisně. Intenzivní, často kontrastní barevné plochy sloužily k vyjádření nálad a pocitů. Charakteristické jsou pro něj vlnící se, plynulé linie, které deformují postavy i krajinu a vytvářejí dojem neustálého pohybu a vnitřního napětí. Zjednodušoval formy, aby zdůraznil emocionální obsah scény. Jeho práce se tak stala přímým předchůdcem německého expresionismu, zejména skupin Die Brücke a Der Blaue Reiter.

🪵 Grafika

Munch byl také mistrem grafických technik, zejména dřevořezu a litografie. V grafice často opakoval a rozvíjel motivy ze svých obrazů. Byl inovátorem v technice dřevořezu, kdy často rozřezal tiskovou desku na několik částí, každou nabarvil jinou barvou a poté je při tisku opět složil jako skládačku. Tím dosahoval mimořádného barevného a emocionálního účinku. Dřevořez Polibek je vynikajícím příkladem jeho schopnosti zjednodušit motiv na samotnou esenci.

🖼️ Hlavní díla

Výkřik (Skrik)

Jeho nejslavnější dílo, existující ve čtyřech hlavních verzích (dvě malby a dva pastely) a jako litografický kámen. Zobrazuje postavu s agonickým výrazem na pozadí krvavě rudé oblohy. Munch sám popsal inspiraci k obrazu jako zážitek, kdy při procházce s přáteli pocítil "velký, nekonečný výkřik, který procházel přírodou". Obraz se stal ikonou moderního umění a symbolem existenciální úzkosti.

Nemocné dítě (Det syke barn)

Toto dílo, které Munch maloval v několika verzích, je vzpomínkou na smrt jeho sestry Sophie. Obraz zachycuje křehkou postavu dívky na smrtelné posteli a truchlící ženu vedle ní. Munch se zde snažil zachytit nejen samotnou scénu, ale především bolestnou vzpomínku a pocity ztráty. Použil techniku škrábání a ředění barev, aby povrch obrazu působil zraněně a rozechvěle.

Madona

Kontroverzní dílo zobrazující nahou ženu v aktu, který lze interpretovat jako milostné odevzdání i jako okamžik smrti. Spojuje v sobě erotiku a thanatologii (nauku o smrti), což bylo pro tehdejší společnost šokující. Rám původní verze byl ozdoben malovanými spermiemi a plodem v levém dolním rohu, což ještě umocnilo provokativní charakter díla.

Tanec života (Livets dans)

Centrální obraz cyklu Vlys života. Zobrazuje taneční scénu pod letním měsícem. Uprostřed tančí pár, symbolizující vrchol lásky a života. Po stranách stojí dvě ženy: vlevo mladá dívka v bílých šatech sahající po květině (naděje a nevinnost), vpravo starší žena v černém (smutek a osamělost). Obraz je alegorií různých fází života ženy a lidského osudu obecně.

🏛️ Odkaz a vliv

Edvard Munch je považován za jednoho z nejdůležitějších umělců přelomu 19. a 20. století. Jeho důraz na subjektivní prožitek a psychologickou hloubku přímo ovlivnil vznik a vývoj expresionismu v Německu a Rakousku. Jeho dílo inspirovalo generace umělců a jeho vliv je patrný i v současném umění, filmu a populární kultuře.

Po své smrti odkázal veškerá svá díla, která měl v držení (přes 1 100 maleb, 18 000 grafik a 4 500 kreseb a akvarelů), městu Oslo. To na základě tohoto velkorysého daru zřídilo Munchovo muzeum (Munch-museet), které bylo otevřeno v roce 1963 a dnes spravuje největší sbírku jeho děl na světě.

✨ Zajímavosti

  • Dvě verze Výkřiku se staly terčem krádeží. V roce 1994 byla ukradena verze z Národní galerie v Oslu (byla nalezena po několika měsících). V roce 2004 byla spolu s Madonou ukradena jiná verze z Munchova muzea. Obě díla byla nalezena v roce 2006.
  • Munch se nikdy neoženil a neměl děti. Měl několik bouřlivých vztahů, které často končily dramaticky a staly se inspirací pro jeho díla o lásce a žárlivosti.
  • Jeho portrét byl vyobrazen na norské bankovce v hodnotě 1000 norských korun.

🧑‍🏫 Pro laiky

  • Symbolismus: Umělecký směr, který se snaží zobrazit ne viditelný svět, ale skryté myšlenky, pocity a sny. Místo přesného popisu reality používá symboly (například bílá barva pro nevinnost, had pro pokušení). Munch používal barvy a tvary jako symboly pro úzkost, lásku nebo smrt.
  • Expresionismus: Směr, kde je nejdůležitější vyjádřit vlastní pocity a emoce, i za cenu zkreslení reality. Expresionistický malíř nemaluje to, co vidí, ale to, co cítí. Munchův Výkřik je dokonalým příkladem – krajina i postava jsou zdeformovány tak, aby vyjádřily pocit hrůzy a paniky.


Šablona:Aktualizováno