Přeskočit na obsah

Niccolò Paganini

Z Infopedia
Rozbalit box

Obsah boxu

Šablona:Infobox - hudební umělec

Niccolò Paganini (* 27. října 1782, Janov27. května 1840, Nice) byl italský houslový virtuos, violista, kytarista a hudební skladatel. Je považován za jednoho z největších houslistů všech dob, ne-li za největšího. Jeho technická zdatnost, inovativní techniky a charismatická, až démonická pódiová prezentace z něj učinily první skutečnou hudební superstar a definovaly archetyp romantického virtuosa. Jeho skladby, zejména 24 Capriccií pro sólové housle, dodnes představují vrchol houslové techniky a jsou zkušebním kamenem pro každého koncertního mistra.

📜 Životopis

👶 Dětství a studium

Niccolò Paganini se narodil v Janově v Itálii jako třetí ze šesti dětí Antonia a Teresy Paganiniových. Jeho otec, neúspěšný obchodník a amatérský hudebník hrající na mandolínu, brzy rozpoznal synův mimořádný talent. Od pěti let ho učil hrát na mandolínu a od sedmi na housle. Otec byl velmi přísný a ambiciózní, často syna nutil cvičit od rána do večera a za nedostatečné výkony ho trestal hladem. Tento dril sice položil základy jeho fenomenální techniky, ale také trvale poškodil jeho zdraví.

Brzy přerostl schopnosti svého otce i místních učitelů. Jeho prvním veřejným vystoupením bylo v roce 1795 v Janově, kde si jeho talentu všimla celá hudební komunita. Díky finanční sbírce mohl odcestovat do Parmy, aby studoval u slavného houslisty a pedagoga Alessandra Rolly. Legenda praví, že když Paganini dorazil k Rollovi, ten byl nemocný a nechtěl nikoho přijímat. Paganini však v čekárně uviděl na stole noty k Rollovu obtížnému koncertu a bezchybně ho na první pohled zahrál. Rolla údajně prohlásil, že ho již nemá co naučit, a poslal ho ke svému vlastnímu učiteli, Gasparo Ghirettimu, u kterého studoval kontrapunkt a kompozici.

🇮🇹 Raná kariéra v Itálii

V roce 1801, ve věku 18 let, byl jmenován prvním houslistou Republiky Lucca. Zde si získal pověst nejen jako hudebník, ale také jako hazardní hráč a sukničkář. Jeho kariéra v Lucce byla úspěšná, ale po několika letech se rozhodl pro svobodnou dráhu koncertního umělce. Během tohoto období intenzivně komponoval a zdokonaloval své unikátní techniky, které držel v tajnosti, aby si udržel auru jedinečnosti. Většinu svých skladeb odmítal publikovat, aby je nikdo jiný nemohl hrát.

✈️ Evropská turné a vrchol slávy

Skutečná mezinárodní sláva přišla až v roce 1828, kdy ve věku 46 let debutoval ve Vídni. Jeho koncert způsobil senzaci. Publikum i kritici byli ohromeni jeho technickou brilancí, která se zdála překračovat lidské možnosti. Následovala série triumfálních turné po Německu, Polsku, Čechách (vystupoval i v Praze), Francii a Velké Británii.

Vznikla tzv. "Paganinimánie". Jeho koncerty byly vyprodané měsíce dopředu, lidé sbírali jeho portréty a předměty s jeho podobiznou. Jeho zjev – vysoká, hubená postava, bledá tvář, dlouhé černé vlasy a pronikavé oči – přispíval k jeho tajemné auře. Během těchto turné nashromáždil obrovské jmění a stal se jedním z nejbohatších umělců své doby.

❤️ Osobní život a zdravotní potíže

Paganiniho osobní život byl bouřlivý. Měl řadu milostných afér, z nichž nejvýznamnější byl vztah se zpěvačkou Antonií Bianchi. Z tohoto vztahu se mu v roce 1825 narodil jeho jediný syn, Achille Ciro Alessandro. Paganini svého syna zbožňoval a po rozchodu s Bianchi ho sám vychovával.

Celý život trpěl řadou vážných zdravotních problémů. Moderní medicína spekuluje, že mohl trpět Marfanovým syndromem nebo Ehlers-Danlosovým syndromem, což jsou genetické poruchy pojivové tkáně, které by vysvětlovaly jeho neobvykle dlouhé a ohebné prsty, jež mu umožňovaly hrát neuvěřitelně rozsáhlé pasáže. Kromě toho se léčil na syfilis pomocí rtuti a opia, což dále zhoršovalo jeho stav. Trpěl také tuberkulózou, která mu nakonec v roce 1834 poškodila hlasivky a zanechala ho neschopného mluvit.

✝️ Smrt a posmrtné osudy

Paganini zemřel ve francouzském městě Nice 27. května 1840 na vnitřní krvácení. Kvůli své pověsti "ďáblova houslisty" a protože údajně na smrtelné posteli odmítl přijmout poslední pomazání, mu biskup z Nice odepřel katolický pohřeb na posvěcené půdě. Jeho tělo bylo nabalzamováno a uloženo v suterénu nemocnice. Následovala bizarní a makabrózní pouť jeho ostatků, které byly několikrát přemístěny. Teprve v roce 1876, 36 let po jeho smrti, bylo s papežským svolením jeho tělo konečně uloženo na hřbitově v Parmě.

🎻 Herní styl a technika

Paganini způsobil revoluci v houslové technice. Mnoho prvků, které jsou dnes standardní součástí repertoáru virtuózů, buď vynalezl, nebo je dovedl k dokonalosti. Mezi jeho nejznámější techniky patří:

  • Scordatura: Přelaďování strun houslí pro dosažení neobvyklých tónů a akordů.
  • Hra na jedné struně: Byl schopen zahrát celé skladby, například Mojžíšovu fantazii, pouze na nejnižší struně G.
  • Pizzicato levou rukou: Drnkání na struny prsty levé ruky, často v rychlém sledu s pasážemi hranými smyčcem.
  • Dvojité flažolety: Současná hra dvou vysokých, pískavých tónů (flažoletů), což vyžaduje absolutní přesnost intonace.
  • Ricochetové smyky: Technika, při níž smyčec poskakuje po struně a vytváří sérii rychlých, staccatových tónů.
  • Extrémní rozsah: Díky svým dlouhým prstům dokázal hrát akordy a intervaly, které byly pro jiné houslisty fyzicky nemožné.

Jeho hra byla charakteristická nejen technickou dokonalostí, ale i obrovskou emocionalitou a dramatickým výrazem.

🎼 Dílo

Ačkoliv byl Paganini primárně interpret, zanechal po sobě i významné kompoziční dílo, které bylo téměř výhradně určeno pro jeho vlastní koncertní potřeby.

🎻 Pro housle

  • 24 Capriccií pro sólové housle, Op. 1: Jeho nejslavnější a nejvlivnější dílo. Jedná se o sbírku technicky extrémně náročných etud, které shrnují všechny jeho inovace. Zvláště proslulé je poslední Capriccio č. 24 a moll, jehož téma se stalo inspirací pro variace mnoha dalších skladatelů (Franz Liszt, Johannes Brahms, Sergej Rachmaninov).
  • Houslové koncerty: Napsal šest houslových koncertů. Nejznámější jsou Koncert č. 1 D dur, Op. 6 a Koncert č. 2 h moll, Op. 7, jehož třetí věta "La Campanella" (Zvonek) se stala slavnou i jako samostatná skladba.
  • Moto Perpetuo, Op. 11: Rychlá, nepřetržitá skladba vyžadující obrovskou vytrvalost.
  • Le Streghe (Tanec čarodějnic), Op. 8: Variace na téma z baletu Il noce di Benevento.

🎸 Pro kytaru a komorní hudba

Paganini byl také vynikajícím kytaristou a kytaru často označoval za svůj nejoblíbenější nástroj pro soukromé potěšení. Napsal více než 140 skladeb pro kytaru, včetně mnoha duet, trií a kvartet pro kytaru a smyčcové nástroje.

😈 Legenda o paktu s ďáblem

Paganiniho nadlidská technika a démonický vzhled vedly k rozšířené pověsti, že zaprodal svou duši ďáblu výměnou za své schopnosti. Tuto legendu přiživovaly i historky o jeho koncertech, kdy mu údajně praskaly struny a on dohrál skladbu na zbývajících, nebo dokonce na jediné. Sám Paganini proti těmto fámám aktivně nebojoval, protože mu zajišťovaly publicitu a posilovaly jeho mystickou auru. Tato legenda ho však pronásledovala až do smrti a byla hlavním důvodem, proč mu církev odepřela pohřeb.

🎻 Nástroje

Paganini vlastnil několik vzácných nástrojů od mistrů jako Antonio Stradivari a Nicola Amati. Jeho nejoblíbenějším a nejslavnějším nástrojem však byly housle od Giuseppe Guarneri del Gesù z roku 1743, které pojmenoval Il Cannone (Kánon) pro jejich silný a explozivní zvuk. Tyto housle odkázal svému rodnému městu Janovu, kde jsou dodnes uchovávány a příležitostně na ně hrají vítězové prestižní Paganiniho houslové soutěže.

🏛️ Odkaz a vliv

Paganiniho odkaz je nesmírný.

  • Technický inovátor: Posunul hranice houslové hry a jeho techniky se staly základem moderního houslového umění.
  • Prototyp virtuosa: Stal se vzorem pro další generace romantických umělců, jako byl Franz Liszt, kteří se snažili dosáhnout podobné úrovně technické dokonalosti a pódiové přitažlivosti.
  • Inspirace pro skladatele: Jeho melodie, zejména z Capriccia č. 24, inspirovaly desítky skladatelů k vytvoření vlastních děl. Mezi nejznámější patří:
   * Franz LisztGrandes études de Paganini
   * Johannes BrahmsVariace na Paganiniho téma, Op. 35
   * Sergej RachmaninovRapsodie na Paganiniho téma, Op. 43
   * Witold LutosławskiPaganiniho variace pro dva klavíry

💡 Pro laiky

  • Virtuos: Hudebník, který dokonale ovládá techniku svého nástroje a dokáže zahrát i ty nejobtížnější skladby s lehkostí a bravurou. Paganini je často považován za archetypálního virtuosa.
  • Capriccio: V hudbě obvykle krátká, živá a volně formovaná skladba, často technicky náročná. Paganiniho Capriccia jsou v podstatě technické studie povýšené na umělecké dílo.
  • Scordatura: Záměrné přeladění jedné nebo více strun nástroje oproti standardnímu ladění. Dělá se to proto, aby bylo možné zahrát akordy, které by jinak byly nemožné, nebo pro dosažení specifické barvy zvuku.
  • Flažolet (Harmonický tón): Velmi vysoký, pískavý tón, který se na strunném nástroji vytváří lehkým dotykem prstu na struně v určitých bodech (např. v polovině nebo ve čtvrtině její délky), aniž by se struna přitiskla k hmatníku.


Šablona:Aktualizováno