Přeskočit na obsah

České dráhy

Z Infopedia
Rozbalit box

Obsah boxu

České dráhy, a.s.
Soubor:Ceske drahy logo 2013.svg
TypAkciová společnost
ZakladatelČeská republika (prostřednictvím Ministerstva dopravy)
Založení1. ledna 2003[1]
SídloNábřeží L. Svobody 1222/12, Praha 1[2]
Vlastník100% Česká republika
Klíčoví lidéMichal Krapinec (Předseda představenstva a generální ředitel)[3]
Obrat30,1 miliardy Kč (Tržby z přepravy cestujících, 2023)[4]
Zisk3,8 miliardy Kč (Zisk Skupiny ČD před zdaněním, 2023)[5]
Webwww.cd.cz

České dráhy, a.s. (zkratka ČD) je největší železniční dopravce v České republice, který se zaměřuje na osobní dopravu. Jedná se o akciovou společnost, jejímž jediným vlastníkem je stát. ČD jsou hlavním operátorem dálkové i regionální železniční dopravy objednávané státem a kraji v rámci tzv. závazku veřejné služby[6].

Společnost vznikla v roce 2003 rozdělením státní organizace České dráhy na provozovatele dráhy (Správa železnic) a dopravce. Od té doby prochází masivní transformací z monopolního státního podniku na moderního dopravce, který musí na stále liberalizovanějším trhu konkurovat soukromým společnostem.

🚂 Služby a provoz

České dráhy zajišťují drtivou většinu osobní železniční dopravy v Česku.

  • Dálková doprava: Provozují většinu dálkových linek, včetně expresních vlaků, InterCity a EuroCity. Nejvyšší kategorií vlaků jsou SuperCity Pendolino a Railjet.
  • Regionální doprava: Na základě smluv s jednotlivými kraji zajišťují regionální a příměstskou dopravu (osobní a spěšné vlaky). V mnoha regionech jsou integrovány do systémů integrované dopravy.
  • Mezinárodní doprava: Ve spolupráci se zahraničními partnery (jako DB nebo ÖBB) provozují mezinárodní linky do Německa, Rakouska, Polska, na Slovensko a do Maďarska.

V roce 2023 přepravily České dráhy 157,6 milionu cestujících[7].

🔄 Modernizace a konkurence

Od roku 2011, kdy na hlavní trať Praha–Ostrava vstoupili první soukromí dopravci (RegioJet a LEO Express), procházejí České dráhy obrovskou proměnou.

🚆 Modernizace vozového parku

ČD masivně investují do obnovy svého často zastaralého vozového parku. Mezi nejvýznamnější moderní jednotky patří:

  • Railjet: Vysokorychlostní netrakční jednotky provozované ve spolupráci s ÖBB na linkách do Vídně, Grazu a Berlína.
  • InterJet: Moderní netrakční soupravy vyráběné konsorciem Siemens-Škoda pro dálkové linky.
  • RegioPanter: Nízkopodlažní elektrické jednotky pro regionální a příměstskou dopravu.
  • RegioShark: Motorové jednotky pro neelektrifikované tratě.

Plánuje se také nákup nových vysokorychlostních jednotek pro budoucí vysokorychlostní tratě v Česku.

⚔️ Konkurenční boj

Liberalizace trhu donutila ČD výrazně zlepšit kvalitu služeb, cenovou politiku a marketing. Konkurenční boj se odehrává především na komerčních linkách, které si dopravci provozují na vlastní riziko (bez dotací). Naopak na většině dotovaných regionálních a dálkových linek si ČD stále drží dominantní postavení, i když kraje a stát stále častěji soutěží provoz i na těchto linkách.

🏛️ Struktura skupiny ČD

Akciová společnost České dráhy je mateřskou společností celé Skupiny ČD, která zahrnuje několik dceřiných společností.

  • ČD Cargo: Druhá největší firma ve skupině. Je to nákladní železniční dopravce, který působí v Česku i v zahraničí. Vznikl odštěpením od osobní dopravy v roce 2007.
  • ČD-Telematika: Poskytovatel telekomunikačních a datových služeb.
  • Výzkumný Ústav Železniční (VUZ): Zajišťuje testování a certifikaci železničních vozidel a infrastruktury na zkušebním okruhu v Cerhenicích.
  • Další společnosti: Do skupiny patří i firmy zabývající se opravami vozidel (DPOV) nebo informačními technologiemi (ČD Informační Systémy).

⏳ Historie

Moderní České dráhy navazují na více než 180letou historii železnice na českém území.

  • Do roku 1918: Většina hlavních tratí byla postavena v dobách Rakouska-Uherska a provozována buď soukromými společnostmi (např. Severní dráha císaře Ferdinanda), nebo Císařsko-královskými státními drahami (kkStB).
  • Československé státní dráhy (ČSD) (1918–1992): Po vzniku Československa v roce 1918 byly všechny tratě a společnosti na jeho území sjednoceny pod nově vytvořenou státní organizaci ČSD. Ta se stala na více než 70 let symbolem československé železnice. Během první republiky patřila k nejmodernějším v Evropě, ale po druhé světové válce a během komunistického režimu její rozvoj stagnoval.
  • Vznik Českých drah (1993): Po rozdělení Československa k 1. lednu 1993 vznikla státní organizace České dráhy. Ta byla jak dopravcem, tak i vlastníkem a správcem celé železniční sítě.
  • Transformace (2003): Klíčový moment nastal 1. ledna 2003, kdy byla původní státní organizace rozdělena. Vznikla akciová společnost České dráhy, a.s. (osobní a nákladní dopravce) a státní organizace Správa železniční dopravní cesty (dnes Správa železnic), která převzala do vlastnictví a správy koleje, nádraží a celou infrastrukturu. Cílem bylo oddělit provozování dráhy od provozování dopravy, jak to vyžaduje legislativa EU, a připravit trh na příchod konkurence.

✨ Pro laiky

Představit si České dráhy je jako představit si obrovskou státní "autobusovou" společnost, která ale jezdí po kolejích. Po desítky let byly jediným, kdo v Česku provozoval osobní vlaky, a proto si je mnozí stále spojují se starými, pomalými a nepohodlnými vlaky.

Tato představa už ale dnes není úplně přesná.

  • Procházejí obrovskou proměnou: Na hlavních tratích (třeba z Prahy do Ostravy nebo do Brna) jim začaly konkurovat moderní soukromé vlaky (žlutý RegioJet, černý LEO Express). To donutilo České dráhy se probudit. Masivně nakupují nové, moderní a klimatizované vlaky (jako jsou Railjety nebo InterJety) a snaží se zlepšovat služby, aby o zákazníky nepřišly.
  • Stále jsou "páteří" dopravy: I přes konkurenci jsou to stále České dráhy, kdo zajišťuje drtivou většinu dopravy. Provozují téměř všechny vlaky, které jezdí do menších měst a vesnic. Jejich provoz si objednává a platí (dotuje) stát a kraje, protože na těchto linkách by se komerční provoz nevyplatil. Jsou tedy klíčovou součástí veřejné dopravy.
  • Nejsou jim už koleje: Důležité je vědět, že České dráhy už nevlastní koleje, nádraží ani troleje. To vše patří jiné státní firmě, Správě železnic. České dráhy jsou jen jedním z dopravců (i když největším), kteří si za použití kolejí musí platit, podobně jako když autobusová firma platí za použití dálnice.

Stručně řečeno, České dráhy jsou tradiční národní dopravce, který se pod tlakem konkurence snaží přeměnit z pomalého státního molochu na moderní a konkurenceschopnou firmu. Na hlavních tratích už nabízí špičkové služby, ale na mnoha regionálních linkách ještě cesta k plné modernizaci nějakou dobu potrvá.

Reference