Mercedes-AMG Petronas F1 Team
Obsah boxu
Mercedes-AMG Petronas F1 Team je německý tovární tým Formule 1 se sídlem v Brackley ve Spojené království. Tým je přímým nástupcem stáje Brawn GP, kterou společnost Mercedes-Benz odkoupila na konci roku 2009. Mercedes je považován za jeden z nejúspěšnějších týmů v historii sportu, zejména díky své bezprecedentní dominanci v turbo-hybridní éře, během níž v letech 2014 až 2021 získal osm po sobě jdoucích titulů v Poháru konstruktérů.
Historie
Původní "Stříbrné šípy" (1954–1955)
Značka Mercedes-Benz poprvé vstoupila do Formule 1 v roce 1954 s týmem, který si díky své stříbrné barvě a dominanci vysloužil přezdívku "Stříbrné šípy" (Silberpfeile). S legendárním argentinským pilotem Juanem Manuelem Fangiem za volantem a s inovativním vozem Mercedes-Benz W196 tým naprosto ovládl šampionát. Fangio získal tituly mistra světa v letech 1954 a 1955.
Navzdory obrovským úspěchům se Mercedes-Benz na konci sezóny 1955 ze světa motorsportu zcela stáhl. Důvodem byla katastrofální nehoda v závodě 24 hodin Le Mans, při které zahynulo více než 80 diváků. Značka se do Formule 1 jako tovární tým vrátila až o 55 let později[1].
Odkaz Brawn GP (2009)
Přímým předchůdcem současného týmu je stáj Brawn GP. Tým vznikl na začátku roku 2009, když Ross Brawn odkoupil za symbolickou jednu libru zbytky továrního týmu Honda Racing F1, který se kvůli finanční krizi rozhodl z Formule 1 odejít.
Tým Brawn GP, který vznikl na poslední chvíli a s minimálním rozpočtem, šokoval celý svět. Díky geniální inovaci v podobě "dvojitého difuzoru" měl na začátku sezóny obrovskou technickou převahu. Britský jezdec Jenson Button vyhrál šest z prvních sedmi závodů a na konci sezóny získal titul mistra světa, zatímco Brawn GP ovládl Pohár konstruktérů. Tento příběh je považován za jednu z největších pohádek v historii sportu[2].
Na konci roku 2009 odkoupil úspěšný tým Brawn GP koncern Mercedes-Benz a přejmenoval ho na Mercedes GP Petronas F1 Team, čímž se značka vrátila do Formule 1 jako plnohodnotný tovární tým.
Návrat a budování dynastie (2010–2016)
První roky a návrat Schumachera (2010–2012)
Pro svůj návrat do Formule 1 v roce 2010 angažoval Mercedes německou jezdeckou sestavu. Vedle mladého a talentovaného Nica Rosberga se do sportu senzačně vrátil sedminásobný mistr světa Michael Schumacher, který se stal tváří nového projektu[3].
První tři sezóny byly pro tým obdobím budování. Vůz nebyl dostatečně konkurenceschopný, aby mohl bojovat o titul, a tým se potýkal s problémy se spolehlivostí a prací s pneumatikami. Jediného vítězství v tomto období dosáhl Nico Rosberg na Velké ceně Číny 2012, což bylo první vítězství pro Mercedes jako tovární tým od roku 1955. Na konci roku 2012 Michael Schumacher definitivně ukončil svou kariéru.
Příchod Hamiltona a začátek hybridní éry (2013–2016)
Klíčový moment pro budoucnost týmu nastal před sezónou 2013. Šéf týmu Ross Brawn a Niki Lauda přesvědčili mistra světa z roku 2008, Lewise Hamiltona, aby opustil McLaren a připojil se k Mercedesu. Tento přestup byl v té době vnímán jako riskantní, ale ukázal se být jedním z nejlepších rozhodnutí v historii sportu[4].
V roce 2014 vstoupila Formule 1 do nové éry s turbo-hybridními pohonnými jednotkami. Mercedes se na tuto změnu pravidel připravil zdaleka nejlépe a jeho pohonná jednotka měla v prvních letech obrovský náskok před konkurencí. Tím odstartovalo období naprosté dominance.
Souboj Hamilton vs. Rosberg
V letech 2014 až 2016 se boj o titul mistra světa zúžil na interní souboj mezi týmovými kolegy Lewisem Hamiltonem a Nicem Rosbergem. Jejich rivalita byla jednou z nejintenzivnějších v historii Formule 1 a byla poznamenána několika kolizemi na trati (např. Belgie 2014, Španělsko 2016).
- 2014: Lewis Hamilton získal svůj druhý titul mistra světa.
- 2015: Lewis Hamilton titul obhájil.
- 2016: Po napínavé celoroční bitvě se mistrem světa stal Nico Rosberg.
Mercedes v těchto třech letech suverénně ovládl Pohár konstruktérů. Jen několik dní po zisku svého titulu Nico Rosberg šokoval svět, když oznámil okamžitý konec své kariéry[5].
Pokračování nadvlády a konec série (2017–2021)
Po nečekaném odchodu Nica Rosberga angažoval Mercedes jako náhradu finského jezdce Valtteriho Bottase z týmu Williams. Bottas se stal loajálním týmovým kolegou Lewise Hamiltona a pomohl týmu udržet si dominantní postavení.
Čtyři další tituly pro Hamiltona
V letech 2017 až 2020 Lewis Hamilton naprosto dominoval šampionátu a získal čtyři po sobě jdoucí tituly mistra světa. Tím vyrovnal historický rekord Michaela Schumachera v počtu sedmi titulů. Mercedes v tomto období pokračoval ve vítězné sérii a každý rok suverénně ovládl Pohár konstruktérů.
V roce 2020 tým dosáhl vrcholu, když s vozem W11 vyhrál 13 ze 17 závodů. Tento vůz je považován za jeden z nejdominantnějších v historii Formule 1.
Rekordních osm titulů v řadě
V roce 2021 získal Mercedes svůj osmý po sobě jdoucí titul v Poháru konstruktérů. Tímto vytvořil nový historický rekord v počtu po sobě jdoucích konstruktérských titulů, když překonal sérii šesti titulů týmu Ferrari z let 1999–2004[6].
Kontroverzní finále sezóny 2021
Sezóna 2021 přinesla nejnapínavější souboj o titul v moderní éře. Lewis Hamilton bojoval o svůj rekordní osmý titul s mladým vyzyvatelem Maxem Verstappenem z týmu Red Bull Racing.
Souboj vyvrcholil v posledním závodě sezóny, Grand Prix Abú Zabí 2021. Hamilton po většinu závodu vedl, ale několik kol před cílem došlo k nehodě a na trať vyjel safety car. Tehdejší ředitel závodu Michael Masi učinil kontroverzní rozhodnutí, když umožnil restart závodu na jediné poslední kolo, přičemž nechal pouze vozy mezi Hamiltonem a Verstappenem, aby se vrátily do stejného kola. Verstappen, který měl čerstvější pneumatiky, Hamiltona v posledním kole předjel a získal svůj první titul mistra světa[7].
Rozhodnutí ředitele závodu bylo v rozporu s tehdejšími pravidly a zavedenou praxí. Mercedes podal protest, který byl zamítnut. Tato událost je považována za jednu z nejkontroverznějších v historii sportu a ukončila dominantní éru Lewise Hamiltona a Mercedesu.
Současná éra a budoucnost (od 2022)
Problémy s novou generací vozů
Pro sezónu 2022 vstoupila Formule 1 do nové éry s radikálně odlišnými technickými pravidly, zaměřenými na tzv. přísavný efekt (ground effect). Mercedes přišel s inovativním, ale problematickým konceptem vozu s minimálními bočnicemi (tzv. "zeropod" design).
Tento koncept však trpěl extrémním "poskakováním" (porpoising) a tým poprvé po osmi letech nedokázal bojovat o titul. Jediného vítězství v sezóně dosáhl nový jezdec týmu, George Russell, na Velké ceně São Paula.
Problémy s konkurenceschopností pokračovaly i v sezónách 2023 a 2024. Tým se sice dokázal zbavit nejhoršího "poskakování", ale stále ztrácel na dominantní tým Red Bull Racing. V polovině sezóny 2023 tým opustil svůj "zeropod" koncept a vrátil se k tradičnějšímu designu bočnic, ale ani to nepřineslo okamžitý návrat na vrchol.
Šokující odchod Lewise Hamiltona
Na začátku roku 2024 tým a celý svět Formule 1 šokovala zpráva, že Lewis Hamilton po dvanácti letech a šesti titulech na konci sezóny 2024 opustí Mercedes a přestoupí do konkurenčního týmu Scuderia Ferrari[8]. Tento přestup je považován za jeden z největších v historii sportu.
Nová jezdecká sestava pro rok 2025
Odchodem Lewise Hamiltona se George Russell stal novým lídrem týmu. Po dlouhých spekulacích o tom, kdo Hamiltona nahradí, tým v létě 2024 potvrdil, že druhým jezdcem pro sezónu 2025 se stane italský supertalent a junior Mercedesu, Andrea Kimi Antonelli[9].
S novou a velmi mladou jezdeckou dvojicí vstupuje Mercedes do nové éry a doufá, že se s novými pravidly pro pohonné jednotky v roce 2026 dokáže vrátit zpět na absolutní vrchol Formule 1.
Kompletní výsledky ve Formuli 1 (od 2010)
| Rok | Šasi | Motor | Jezdci | PK | Body |
|---|---|---|---|---|---|
| 2010 | MGP W01 | Mercedes | Michael Schumacher Nico Rosberg |
4. | 214 |
| 2011 | MGP W02 | Mercedes | Michael Schumacher Nico Rosberg |
4. | 165 |
| 2012 | F1 W03 | Mercedes | Michael Schumacher Nico Rosberg |
5. | 142 |
| 2013 | F1 W04 | Mercedes | Nico Rosberg Lewis Hamilton |
2. | 360 |
| 2014 | F1 W05 Hybrid | Mercedes | Nico Rosberg Lewis Hamilton |
1. | 701 |
| 2015 | F1 W06 Hybrid | Mercedes | Nico Rosberg Lewis Hamilton |
1. | 703 |
| 2016 | F1 W07 Hybrid | Mercedes | Nico Rosberg Lewis Hamilton |
1. | 765 |
| 2017 | F1 W08 EQ Power+ | Mercedes | Valtteri Bottas Lewis Hamilton |
1. | 668 |
| 2018 | F1 W09 EQ Power+ | Mercedes | Valtteri Bottas Lewis Hamilton |
1. | 655 |
| 2019 | F1 W10 EQ Power+ | Mercedes | Valtteri Bottas Lewis Hamilton |
1. | 739 |
| 2020 | F1 W11 EQ Performance | Mercedes | Valtteri Bottas Lewis Hamilton |
1. | 573 |
| 2021 | F1 W12 | Mercedes | Valtteri Bottas Lewis Hamilton |
1. | 613.5 |
| 2022 | F1 W13 | Mercedes | George Russell Lewis Hamilton |
3. | 515 |
| 2023 | F1 W14 | Mercedes | George Russell Lewis Hamilton |
2. | 409 |
| 2024 | F1 W15 | Mercedes | George Russell Lewis Hamilton |
4. | 468 |
Tučně jsou označeni mistři světa.
Reference
- ↑ https://www.mercedesamgf1.com/heritage
- ↑ https://www.formula1.com/en/latest/article.the-incredible-story-of-brawn-gp-from-honda-ashes-to-f1-world-champions.5s2Z5s2Z5s2Z5s2Z5s.html
- ↑ https://www.theguardian.com/sport/2009/dec/23/michael-schumacher-mercedes-comeback
- ↑ https://www.bbc.com/sport/formula1/19751021
- ↑ https://www.formula1.com/en/latest/article.nico-rosberg-retires-from-formula-one.6s4cm37k9A2S0GOsA0Q2A4.html
- ↑ https://www.formula1.com/en/latest/article.mercedes-clinch-record-eighth-consecutive-constructors-title-at-abu-dhabi.5v9w38w3x5w3x5w3x5w3x5.html
- ↑ https://www.bbc.com/sport/formula1/59629452
- ↑ https://www.formula1.com/en/latest/article.lewis-hamilton-to-join-ferrari-in-2025.302xG3M82F1n201L5IasY7.html
- ↑ https://www.mercedesamgf1.com/news/mercedes-amg-f1-team-confirms-andrea-kimi-antonelli-for-2025