Přeskočit na obsah

Služby

Z Infopedia
Verze z 5. 6. 2025, 23:46, kterou vytvořil Filmedy (diskuse | příspěvky) (založena nová stránka s textem „{{K rozšíření}} {{Infobox | název = Služby | obrázek = Service_industry_hands.png | popisek = Ruce symbolizující interakci a poskytování služeb. | definice = Nehmotné ekonomické aktivity, které jsou vykonávány pro prospěch jiného, aniž by došlo k přenosu vlastnictví hmotného statku. | vlastnosti = Nehmotnost, neoddělitelnost (od poskytovatele), pomíjivost, variabilita. | typy = Finanční, zdravotní, vzdělávací, IT, turis…“)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)
Rozbalit box

Obsah boxu

Služby
Soubor:Service industry hands.png
Ruce symbolizující interakci a poskytování služeb.
TypyFinanční, zdravotní, vzdělávací, IT, turistické, právní, poradenské, dopravní, maloobchodní.
VýznamZajišťují chod ekonomiky, zvyšují kvalitu života, vytvářejí pracovní místa, podporují inovace.
Související pojmyEkonomika služeb, servisní ekonomika, zákaznický servis, kvalita služeb, digitalizace služeb.

Služby jsou nehmatatelné ekonomické aktivity, které jsou vykonávány pro prospěch jiného (spotřebitele nebo organizace), aniž by došlo k přenosu vlastnictví hmotného statku. Představují základní pilíř moderních ekonomik a jsou klíčové pro kvalitu života a společenský rozvoj. Na rozdíl od výrobků, které jsou hmotné a mohou být skladovány nebo přepravovány, jsou služby obvykle vytvořeny a spotřebovány zároveň.

---

Charakteristické vlastnosti služeb (4 I)

Služby se obvykle vyznačují čtyřmi základními vlastnostmi, často označovanými jako "4 I":

---

Typy služeb a sektory ekonomiky

Služby tvoří převážnou část HDP většiny rozvinutých zemí a jsou často rozděleny do sektorů:

---

Ekonomika služeb a její význam

Většina rozvinutých ekonomik přešla z éry dominance zemědělství a průmyslu k ekonomice služeb, kde služby tvoří největší podíl na HDP a zaměstnanosti. Tento trend se nazývá terciarizace nebo přechod k postindustriální společnosti.

---

Kvalita a zákaznický servis

Kvalita služeb je klíčovým faktorem pro úspěch v sektoru služeb. Vzhledem k nehmotnosti a variabilitě je její měření složitější než u hmotných výrobků. Důležitou roli hraje zákaznický servis, který zahrnuje veškeré interakce mezi poskytovatelem a zákazníkem před, během a po poskytnutí služby. Kvalitní zákaznický servis buduje loajalitu zákazníků a dobré jméno firmy.

---

Pro laiky

Představte si služby jako něco, co pro vás někdo udělá, aniž byste si koupili nějakou věc, kterou si můžete vzít domů. Je to spíš o zážitku nebo pomoci.

Příklady služeb:

Služby jsou velmi důležité, protože nám pomáhají v každodenním životě – učíme se ve škole, platíme účty v bance, jezdíme dopravou a když jsme nemocní, stará se o nás doktor. Většina lidí v dnešní době pracuje ve službách.

---

Externí odkazy