Přeskočit na obsah

Niki Lauda

Z Infopedia
Verze z 27. 12. 2025, 12:28, kterou vytvořil InfopediaBot (diskuse | příspěvky) (Bot: AI generace (gemini-2.5-pro + Cache))
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)
Rozbalit box

Obsah boxu

Šablona:Infobox - automobilový závodník

Andreas Nikolaus "Niki" Lauda (* 22. února 1949, Vídeň – † 20. května 2019, Curych) byl rakouský pilot Formule 1, trojnásobný mistr světa z let 1975, 1977 a 1984. Je považován za jednu z největších legend v historii motorsportu, proslul nejen svými jezdeckými schopnostmi, ale také neuvěřitelnou odolností, analytickým myšlením a úspěšnou kariérou podnikatele v letectví. Jeho životní příběh je symbolem odhodlání, zejména po jeho téměř smrtelné nehodě na Nürburgringu v roce 1976, po které se dokázal vrátit k závodění během pouhých šesti týdnů.

Po skončení závodní kariéry založil a vedl několik leteckých společností, včetně Lauda Air, Niki a Laudamotion. Působil také jako expert a komentátor pro německou televizi RTL a v posledních letech svého života byl nevýkonným předsedou týmu Mercedes-AMG Petronas F1 Team, kde hrál klíčovou roli při angažování Lewise Hamiltona.

🏎️ Závodní kariéra

Laudova cesta do Formule 1 nebyla snadná. Pocházel z bohaté vídeňské rodiny, která však jeho závodní ambice neschvalovala a odmítala ho finančně podporovat. Lauda si proto vzal bankovní půjčku, aby si mohl koupit místo v nižších formulových sériích.

🏁 Počátky a vstup do Formule 1

Svou kariéru zahájil v sérii Formule Vee a Formule 3. V roce 1971 si za peníze z půjčky zajistil místo v týmu March ve Formule 2 a zároveň debutoval ve Formuli 1 na domácí Velké ceně Rakouska. V následujícím roce 1972 jezdil za March v F1 i F2, ale vůz byl nespolehlivý a Lauda nezískal ani bod.

Pro sezónu 1973 si opět půjčil peníze a přestoupil do týmu BRM. Zde na sebe poprvé výrazněji upozornil, zejména svým výkonem v Monaku, kde jel na třetím místě, než ho zradila převodovka. Jeho talentu si všiml jeho týmový kolega Clay Regazzoni, který se pro rok 1974 vracel do Ferrari a doporučil Enzu Ferrarimu, aby Laudu angažoval.

🏆 Éra ve Ferrari (1974–1977)

Přestup do Ferrari byl zlomovým bodem Laudovy kariéry. Tým procházel reorganizací pod vedením Lucy di Montezemola a Lauda se svým precizním a technickým přístupem rychle stal klíčovým jezdcem. Hned ve svém prvním závodě za Ferrari v Argentině dojel druhý. Své první vítězství získal ve Španělsku a v sezóně 1974 vyhrál ještě v Nizozemsku. Celkově skončil čtvrtý, ale položil základy pro budoucí úspěchy.

V sezóně 1975 Lauda dominoval. S vozem Ferrari 312T vyhrál pět závodů (v Monaku, Belgii, Švédsku, Francii a USA) a s přehledem získal svůj první titul mistra světa. Jeho jízda byla kombinací rychlosti a konzistence, což mu vyneslo přezdívku "Počítač".

Sezóna 1976 je jednou z nejznámějších v historii F1. Lauda pokračoval v dominanci z předchozího roku a po první polovině sezóny měl pohodlný náskok v čele šampionátu. Jeho hlavním rivalem se stal britský playboy James Hunt v týmu McLaren. Jejich souboj vyvrcholil na Velké ceně Německa na nebezpečném okruhu Nürburgring.

🔥 Nehoda na Nürburgringu (1976)

1. srpna 1976 Lauda na Nürburgringu těžce havaroval. Ve druhém kole ztratil kontrolu nad svým vozem Ferrari, narazil do svodidel a vůz se v plamenech vrátil na trať, kde do něj narazil Brett Lunger. Lauda byl uvězněn v hořícím kokpitu a utrpěl vážné popáleniny obličeje a hlavy a především se nadýchal toxických zplodin, které mu trvale poškodily plíce. Z hořícího vraku ho vytáhli ostatní jezdci – Arturo Merzario, Guy Edwards, Brett Lunger a Harald Ertl.

V nemocnici byl jeho stav kritický, kněz mu dokonce udělil poslední pomazání. Lauda však prokázal neuvěřitelnou vůli žít a bojovat. Navzdory všem předpokladům se pouhých 42 dní po nehodě, s nezhojenými jizvami a v obrovských bolestech, vrátil do kokpitu na Velké ceně Itálie v Monze, kde dojel na neuvěřitelném čtvrtém místě.

Boj o titul pokračoval až do posledního závodu v Japonsku na okruhu Fuji Speedway. Závod se konal v hustém dešti a mlze. Lauda, který kvůli popáleninám nemohl mrkat a měl problémy s viditelností, se rozhodl po dvou kolech odstoupit, protože považoval podmínky za příliš nebezpečné. Uvedl, že jeho život má větší cenu než titul. James Hunt pokračoval, dojel třetí a stal se mistrem světa o jediný bod.

V sezóně 1977 se Lauda vrátil v plné síle. Své zklamání z předchozího roku přetavil v motivaci a díky konzistentním výkonům a třem vítězstvím si zajistil svůj druhý titul mistra světa s Ferrari. Přestože byl úspěšný, jeho vztahy s týmem se zhoršily, zejména kvůli rozhodnutí Ferrari nasadit jako třetího jezdce Gillesa Villeneuva. Lauda se rozhodl na konci sezóny tým opustit.

🔄 Přestup do Brabhamu a první konec kariéry (1978–1979)

Pro rok 1978 přestoupil do týmu Brabham, který vedl Bernie Ecclestone. S inovativním vozem Brabham BT46B, známým jako "fan car" (vůz s ventilátorem), vyhrál Velkou cenu Švédska, ale vůz byl po jediném závodě zakázán. Zbytek sezóny a následující rok 1979 byly poznamenány nespolehlivostí vozu. Během tréninku na Velkou cenu Kanady Lauda nečekaně oznámil okamžitý konec kariéry se slovy, že ho "už nebaví jezdit dokola".

✈️ Návrat a titul s McLarenem (1982–1985)

Po dvouleté pauze, během které se věnoval budování své letecké společnosti Lauda Air, se v roce 1982 nechal zlákat zpět do Formule 1 týmem McLaren pod vedením Rona Dennise. Návrat byl úspěšný, Lauda vyhrál hned svůj třetí závod po comebacku.

V sezóně 1984 se jeho týmovým kolegou stal mladý a talentovaný Alain Prost. Mezi oběma jezdci se odehrál napínavý souboj o titul. Lauda, spoléhající na své zkušenosti a taktickou jízdu, nakonec Prosta porazil o pouhého půl bodu, což je nejtěsnější rozdíl v historii F1. Získal tak svůj třetí a poslední titul mistra světa.

Svou kariéru definitivně ukončil po sezóně 1985, ve které získal své poslední vítězství na Velké ceně Nizozemska.

✈️ Kariéra v letectví

Po prvním odchodu z F1 v roce 1979 založil Lauda charterovou leteckou společnost Lauda Air. Po svém druhém a definitivním konci závodní kariéry se letectví věnoval naplno. Sám byl vášnivým a zkušeným pilotem s licencí na komerční letadla a často osobně pilotoval lety své společnosti.

🏢 Lauda Air

Společnost se postupně rozrostla a provozovala pravidelné linky do Asie a Austrálie. V roce 1991 však společnost postihla tragédie.

tragedy Letu Lauda Air 004

26. května 1991 se Boeing 767 na letu 004 z Bangkoku do Vídně zřítil nad Thajskem. Všech 223 lidí na palubě zahynulo. Vyšetřování, kterého se Lauda osobně a velmi aktivně účastnil, ukázalo, že příčinou byla technická závada – samovolná aktivace obraceče tahu jednoho z motorů za letu. Lauda donutil společnost Boeing přiznat chybu v konstrukci a vydat doporučení pro všechny provozovatele tohoto typu letadla.

V roce 2000 Lauda prodal svůj podíl v Lauda Air společnosti Austrian Airlines.

✈️ Niki a Laudamotion

V roce 2003 založil novou nízkonákladovou leteckou společnost Niki, která úzce spolupracovala s Air Berlin. Po krachu Air Berlin v roce 2017 Lauda společnost odkoupil zpět a přejmenoval ji na Laudamotion, kterou následně prodal společnosti Ryanair.

💼 Působení v managementu F1

I po skončení závodní kariéry zůstal Lauda aktivní ve světě Formule 1. Působil jako poradce u týmu Ferrari v 90. letech. V letech 2001 a 2002 byl šéfem týmu Jaguar Racing, ale bez větších úspěchů.

Jeho nejvýznamnější rolí v managementu bylo působení v týmu Mercedes-AMG Petronas F1 Team, kde od roku 2012 zastával pozici nevýkonného předsedy. Právě on sehrál klíčovou roli v přesvědčování Lewise Hamiltona, aby v roce 2013 přestoupil z McLarenu do Mercedesu. Tento krok se ukázal jako zásadní pro následnou dominanci týmu v éře hybridních motorů.

👤 Osobní život

Niki Lauda byl dvakrát ženatý. S první manželkou Marlene Knaus měl dva syny, Mathiase a Lukase. Mathias se také stal automobilovým závodníkem. S druhou manželkou Birgit Wetzinger, která mu v roce 2005 darovala ledvinu, měl dvojčata, syna a dceru. Měl také nemanželského syna Christopha.

Jeho zdraví bylo trvale poznamenáno nehodou z roku 1976. Poškození plic a ledvin si vyžádalo dvě transplantace ledvin (první v roce 1997 od bratra Floriana, druhou v roce 2005 od budoucí manželky Birgit) a v srpnu 2018 podstoupil transplantaci plic. Zemřel ve spánku 20. května 2019 v univerzitní nemocnici v Curychu ve věku 70 let.

🎬 Odkaz a populární kultura

Niki Lauda je připomínán jako legenda Formule 1, symbol odvahy a nezlomnosti. Jeho analytický přístup k závodění a technickým aspektům vozu změnil způsob, jakým jezdci spolupracovali s inženýry.

  • Jeho rivalita s Jamesem Huntem v sezóně 1976 byla ztvárněna v úspěšném filmu Rivalové (Rush) z roku 2013, režírovaném Ronem Howardem. Laudu ztvárnil herec Daniel Brühl.
  • Byl známý svou upřímností, přímým vystupováním a často drsným smyslem pro humor.
  • Jeho červená kšiltovka, kterou nosil, aby zakryl jizvy po popáleninách, se stala jeho ikonickým poznávacím znakem.

🤔 Pro laiky

  • Formule 1 (F1): Nejvyšší třída mezinárodních závodů formulových vozů, často označovaná za královskou disciplínu motorsportu. Závodí v ní technologicky nejpokročilejší vozy na světě.
  • Pole position: Startovní pozice na prvním místě. Získává ji jezdec, který zajede nejrychlejší čas v kvalifikaci před závodem.
  • Aerodynamika: Věda o pohybu vzduchu a jeho interakci s pevnými tělesy. V F1 je klíčová pro generování přítlaku, který "tlačí" vůz k zemi a umožňuje mu projíždět zatáčky vyšší rychlostí.
  • Obraceč tahu: Zařízení na proudových motorech letadel, které po přistání dočasně obrátí směr výstupních plynů, čímž pomáhá letadlo brzdit. Jeho aktivace za letu je katastrofická.
  • Nürburgring: Legendární a velmi nebezpečný závodní okruh v Německu, přezdívaný "Zelené peklo". Jeho severní smyčka (Nordschleife) měřila přes 22 kilometrů a byla místem mnoha tragických nehod.


Šablona:Aktualizováno