Přeskočit na obsah

Ulrich Zwingli

Z Infopedia
Verze z 18. 12. 2025, 12:03, kterou vytvořil InfopediaBot (diskuse | příspěvky) (Bot: AI generace (gemini-2.5-pro + Cache))
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)
Rozbalit box

Obsah boxu

Ulrich Zwingli
Soubor:Ulrich-Zwingli.jpg
Portrét Ulricha Zwingliho od Hanse Aspera (kolem roku 1531)
Datum narození1. ledna 1484
Místo narozeníWildhaus, Švýcarsko
Národnostšvýcarská
Povoláníteolog, kněz, reformátor

Ulrich Zwingli (někdy psán jako Huldrych Zwingli; * 1. ledna 1484, Wildhaus – † 11. října 1531, Kappel am Albis) byl švýcarský teolog, kněz a klíčová postava protestantské reformace ve Švýcarsku. Působil především v Curychu, kde zavedl radikální církevní a společenské reformy založené na principu Sola scriptura (pouze Písmo). Jeho teologie, známá jako zwinglianismus, se stala jedním z hlavních proudů protestantství vedle luteránství a kalvinismu. Je považován za zakladatele Reformované církve. Jeho život tragicky skončil na bitevním poli během náboženských válek mezi švýcarskými kantony.

📜 Život a působení

👶 Mládí a vzdělání

Ulrich Zwingli se narodil v malé vesnici Wildhaus v Toggenburském údolí ve Švýcarsku do rodiny úspěšného farmáře a místního rychtáře. Již v raném věku projevil mimořádné nadání, a proto ho jeho strýc, který byl knězem, poslal na studia. Vzdělání získal na univerzitách ve Vídni a Basileji, kde se dostal do kontaktu s myšlenkami renesančního humanismu. Velký vliv na něj měl především Erasmus Rotterdamský, jehož důraz na studium Bible v původních jazycích (řečtina, hebrejština) Zwingli přijal za své. V roce 1506 získal titul magistra svobodných umění.

⛪️ Kněžské začátky a vliv humanismu

Po vysvěcení na kněze v roce 1506 působil deset let ve farnosti v Glarusu. Během této doby dvakrát doprovázel jako polní kaplan švýcarské žoldnéře do Itálie, kde byl svědkem krvavých bitev (např. u Marignana v roce 1515). Tato zkušenost ho vedla k ostré kritice žoldnéřské služby, kterou považoval za morálně zhoubnou pro švýcarskou společnost.

Mezi lety 1516 a 1518 působil jako kněz ve slavném poutním místě Einsiedeln. Zde pokračoval ve studiu řeckého Nového zákona a začal veřejně kázat proti některým praktikám katolické církve, jako byly odpustky a uctívání svatých, které podle něj neměly oporu v Písmu. Jeho pověst vynikajícího kazatele a humanisty rostla.

🇨🇭 Reformace v Curychu

Na konci roku 1518 byl Zwingli zvolen "lidovým knězem" (Leutpriester) v nejvýznamnějším curyšském kostele Grossmünster. Od 1. ledna 1519 zde zahájil svou reformní činnost. Porušil staletou tradici a místo předepsaných liturgických textů začal systematicky kázat a vykládat celé biblické knihy, počínaje Matoušovým evangeliem.

Jeho kázání byla přímá, srozumitelná a zaměřená na praktický křesťanský život. Otevřeně kritizoval církevní zlořády, mnišství, celibát kněží a politickou moc papeže. Když do Curychu dorazil prodavač odpustků Bernhardin Samson, Zwingli proti němu ostře vystoupil a městská rada Samsona vykázala. Během morové epidemie v roce 1519 Zwingli sám onemocněl a téměř zemřel, což ještě posílilo jeho víru a odhodlání.

🗣️ Curyšské disputace

Zwingliho učení vyvolalo napětí a spory. Aby se situace vyřešila, svolala městská rada v Curychu na 29. ledna 1523 první veřejnou disputaci. Zwingli pro tuto příležitost sepsal svých 67 článků (Schlussreden), které shrnovaly jeho teologické postoje. Tvrdil v nich, že jedinou autoritou pro víru a život křesťana je Bible, a odmítl vše, co z ní přímo nevychází. Protože jeho oponenti, vyslaní biskupem z Kostnice, nebyli schopni jeho argumenty z Písma vyvrátit, městská rada se oficiálně přiklonila na Zwingliho stranu a povolila mu pokračovat v kázání.

Druhá disputace v říjnu 1523 se zabývala praktickými reformami, jako bylo odstranění obrazů a soch z kostelů a zrušení mše. Tyto změny byly následně postupně zavedeny. V roce 1524 se Zwingli oženil s vdovou Annou Reinhart, čímž veřejně porušil kněžský celibát. V roce 1525 byla v Curychu definitivně zrušena mše a nahrazena prostou bohoslužbou s kázáním a slavením Večeře Páně pod obojí způsobou.

⚔️ Šíření reformace a politické konflikty

Zwingliho reformace se rychle šířila do dalších švýcarských měst a kantonů, jako byly Soubor:Flag of Bern (city).svg, a . To však vedlo k hlubokému rozkolu ve Švýcarské konfederaci. Pět lesních kantonů (Uri, Schwyz, Unterwalden, Lucern a Zug) zůstalo věrných katolicismu a vytvořilo obranný spolek.

Zwingli se snažil vytvořit protestantskou alianci (Christliches Burgrecht) a hledal spojence i v zahraničí, například u Filipa Hesenského. Politické a náboženské napětí rostlo a v roce 1529 téměř došlo k válce (První válka o Kappel), které se na poslední chvíli podařilo zabránit smírem.

✝️ Smrt v bitvě u Kappelu

Mír však netrval dlouho. Spory mezi protestantskými a katolickými kantony se dále vyostřovaly, zejména kvůli hospodářské blokádě, kterou Curych uvalil na katolické kantony. V říjnu 1531 katolické kantony nečekaně zaútočily. Curyšské vojsko bylo zastiženo nepřipravené a v bitvě u Kappelu 11. října 1531 utrpělo drtivou porážku. Mezi padlými byl i Ulrich Zwingli, který doprovázel vojsko jako polní kaplan. Jeho tělo bylo katolíky zhanobeno, rozčtvrceno a spáleno. Jeho nástupcem v čele curyšské církve se stal Heinrich Bullinger.

✝️ Teologie

Zwingliho teologie byla systematická, racionální a silně christocentrická. Jeho hlavním principem byla absolutní autorita Písma.

📖 Sola Scriptura

Podobně jako Martin Luther, i Zwingli zastával princip Sola Scriptura (pouze Písmo). Byl však v jeho aplikaci mnohem radikálnější. Zatímco Luther byl ochoten v církvi ponechat vše, co Písmo výslovně nezakazuje (např. obrazy, svíce), Zwingli trval na tom, že z církevní praxe musí být odstraněno vše, co Písmo výslovně nepřikazuje. To vedlo k velmi prostým bohoslužbám a kostelům bez jakékoli výzdoby, včetně varhan.

🥖 Eucharistie (Večeře Páně)

Nejznámějším a nejspornějším bodem Zwingliho teologie bylo jeho pojetí Eucharistie. Na rozdíl od katolického učení o transsubstanciaci (přepodstatnění) i Lutherova učení o konsubstanciaci (reálné přítomnosti Krista v chlebu a víně) Zwingli tvrdil, že Večeře Páně má pouze symbolický a pamětní charakter.

Podle něj Ježíšova slova "Toto je mé tělo" (latinsky Hoc est corpus meum) je třeba chápat obrazně, ve smyslu "Toto znamená mé tělo". Chléb a víno jsou tedy pouhými symboly, které věřícím připomínají Kristovu jedinou a neopakovatelnou oběť na kříži. Tato neshoda se stala hlavním důvodem rozkolu mezi luteránskou a reformovanou větví reformace. Pokus o smíření mezi Zwinglim a Lutherem na Marburském kolokviu v roce 1529 právě na této otázce ztroskotal.

⛪️ Vztah církve a státu

Zwingli prosazoval úzké propojení církve a státu. Věřil, že křesťanská městská rada (magistrát) má povinnost řídit společnost podle Božích zákonů zjevených v Bibli. Církev a stát tak tvořily dvě strany jedné mince – viditelnou a neviditelnou církev. Městská rada měla právo a povinnost organizovat církevní život, trestat hříchy a prosazovat reformy. Tento model teokratické vlády byl později dále rozvinut v Ženevě za působení Jana Kalvína.

👶 Křest

Zwingli obhajoval křest dětí, který chápal jako znamení smlouvy mezi Bohem a jeho lidem, podobně jako obřízka ve Starém zákoně. Dostal se tak do ostrého sporu s novokřtěnci (anabaptisty), kteří křest dětí odmítali a požadovali křest dospělých na základě osobního vyznání víry. Zwingli je považoval za hrozbu pro církevní i společenský řád a souhlasil s jejich tvrdým pronásledováním, včetně poprav utopením.

🏛️ Odkaz a vliv

Ačkoliv Zwingliho život skončil předčasně, jeho dílo mělo trvalý dopad.

  • **Zakladatel reformované tradice:** Položil teologické základy pro reformované církve, které se později pod vlivem Heinricha Bullingera a Jana Kalvína rozšířily po celém světě.
  • **Vliv na Curych:** Curych se stal pod jeho vedením jedním z nejdůležitějších center evropské reformace.
  • **Symbolický výklad Večeře Páně:** Jeho pojetí Eucharistie ovlivnilo nejen reformované církve, ale i mnoho pozdějších evangelikálních a baptistických hnutí.
  • **Spojení víry a společenské odpovědnosti:** Jeho důraz na aktivní účast křesťanů na správě věcí veřejných a na proměnu společnosti podle biblických principů zůstává důležitým odkazem reformované teologie.

🤓 Pro laiky: Zjednodušené vysvětlení

Ulrich Zwingli byl něco jako náboženský revolucionář ve Švýcarsku v době, kdy katolická církev měla obrovskou moc. Jeho hlavní myšlenka byla jednoduchá: pokud něco není napsáno v Bibli, nemělo by to v církvi být.

  • Spor o Večeři Páně: Toto je nejslavnější spor. Představte si, že Ježíš při poslední večeři řekl: "Tento chléb je mé tělo."
   *   **Katolíci** věřili, že se chléb a víno zázračně promění v Kristovo tělo a krev.
   *   **Martin Luther** věřil, že Kristovo tělo a krev jsou v chlebu a víně skutečně a fyzicky přítomné, i když navenek zůstávají chlebem a vínem.
   *   **Zwingli** ale řekl, že to Ježíš myslel obrazně. Podle něj slovo "je" znamená "představuje" nebo "symbolizuje". Chléb a víno nám tedy jen připomínají Kristovu oběť, podobně jako fotografie připomíná milovanou osobu. Není to ta osoba sama. Tento spor oba reformátory navždy rozdělil.
  • Vztah církve a státu: Zwingli si myslel, že město, které přijalo reformaci, by mělo žít podle pravidel z Bible. Starosta a radní by měli dohlížet nejen na pořádek na ulicích, ale i na to, aby se lidé chovali jako správní křesťané. Církev a město tak měly úzce spolupracovat na vytvoření ideální křesťanské společnosti.


Šablona:Aktualizováno