Přeskočit na obsah

Tramvaj: Porovnání verzí

Z Infopedia
založena nová stránka s textem „{{K rozšíření}} '''Tramvaj''' je kolejové vozidlo určené pro přepravu cestujících převážně v městské a příměstské dopravě. Tramvaje jezdí po kolejích zabudovaných do vozovky a často jsou napájeny elektrickou energií z trolejového vedení. == Historie == Tramvaje vznikly v 19. století jako tažené koňmi a později byly elektrifikovány. První elektrická tramvaj byla uvedena do provozu v roce 1881 ve městě Lichterf…“
 
Bez shrnutí editace
 
Řádek 1: Řádek 1:
{{K rozšíření}}
{{K rozšíření}}
{{Infobox
| nadpis = Tramvaj
| obrázek = Tramvaj-Praha-EVO1.jpg
| popisek = Moderní nízkopodlažní tramvaj EVO1 v Praze.
| data1 = Typ
| obsah1 = [[Kolejová doprava|Kolejový]] dopravní prostředek
| data2 = Hlavní účel
| obsah2 = [[Městská hromadná doprava]]
| data3 = Klíčové komponenty
| obsah3 = Trakční vedení, sběrač, kolejnice
| data4 = Klíčové postavy
| obsah4 = [[Werner von Siemens]], [[Frank J. Sprague]], [[František Křižík]]
| data5 = Příbuzné systémy
| obsah5 = [[Vlakotramvaj]], [[Lehká železnice|lehké metro]]
}}


'''Tramvaj''' je kolejové vozidlo určené pro přepravu cestujících převážně v městské a příměstské dopravě. Tramvaje jezdí po kolejích zabudovaných do vozovky a často jsou napájeny elektrickou energií z trolejového vedení.
'''Tramvaj''' je druh kolejového vozidla určeného primárně pro [[městská hromadná doprava|městskou hromadnou dopravu]]. Pohybuje se po [[železniční trať|kolejích]], které jsou nejčastěji zabudovány přímo v [[pozemní komunikace|pozemních komunikacích]], a je poháněna převážně [[elektřina|elektřinou]] odebíranou z [[trakční vedení|trakčního vedení]] pomocí [[sběrač (vozidlo)|sběrače]].


== Historie ==
Tramvaje představují jeden z nejstarších systémů městské hromadné dopravy a po období útlumu v polovině 20. století zažívají celosvětovou renesanci jako ekologický, kapacitní a efektivní dopravní prostředek, který je klíčový pro řešení dopravních problémů moderních měst<ref>[https://cs.wikipedia.org/wiki/Tramvaj Tramvaj – Wikipedie]</ref>.
Tramvaje vznikly v 19. století jako tažené koňmi a později byly elektrifikovány. První elektrická tramvaj byla uvedena do provozu v roce 1881 ve městě [[Lichterfelde]] v Německu.


== Typy tramvají ==
== 📜 Historie: Od koně k tiché elektřině ==
* [[Klasická tramvaj]] – běžná dvounápravová nebo čtyřnápravová tramvaj.
Historie tramvaje je příběhem technologického pokroku, který formoval podobu moderních měst.
* [[Low-floor tramvaj]] – nízkopodlažní tramvaj usnadňující přístup.
* [[Historická tramvaj]] – vozy zachované jako součást městské historie.
* [[Tram-train]] – vozidlo kombinující vlastnosti tramvaje a vlaku, může jezdit i mimo město.
* [[Vozidlo na pneumatikách]] – tramvaj s gumovými koly, např. Translohr.


== Význam ==
=== Koňka: Předchůdce na kolejích ===
Tramvaje představují efektivní, ekologickou a kapacitní formu městské hromadné dopravy, která pomáhá snižovat dopravní zácpy a emise.
První tramvaje nebyly poháněny elektřinou, ale koňmi. Tento systém, známý jako '''[[koňská dráha]]''' (''koňka''), se objevil v první polovině 19. století. První linky vznikly v USA (New York, 1832) a později se rozšířily do Evropy.
*  '''Výhody:''' Koleje výrazně snižovaly valivý odpor, takže jeden kůň utáhl mnohem těžší a větší vůz s více cestujícími, než byl klasický omnibus na hrbolatých dlážděných ulicích. Jízda byla také plynulejší a pohodlnější.
*  '''Nevýhody:''' Provoz byl pomalý, neekologický (koňský trus znečišťoval ulice) a nehumánní ke zvířatům.


== Technologie a infrastruktura ==
=== Elektrická revoluce (konec 19. století) ===
Tramvajové sítě vyžadují speciální koleje, trolejové vedení a často také moderní řídicí systémy. V některých městech jsou tramvaje integrovány s dalšími formami veřejné dopravy.
Skutečná revoluce přišla s vynálezem a zdokonalením elektrického pohonu. S různými experimenty přicházeli vynálezci jako [[Werner von Siemens]] v Německu nebo [[Thomas Edison]] v USA. Systém, jak ho známe dnes, se však zrodil díky několika klíčovým inovacím:
*  '''Frank J. Sprague (1888):''' Americký vynálezce v Richmondu ve Virginii zprovoznil první velký a spolehlivý systém elektrické tramvaje. Jeho klíčovým vynálezem byl odpružený '''tyčový sběrač proudu''' (kladka), který se dokázal přizpůsobit nerovnostem trolejového vedení a zajistil spolehlivý přenos proudu.
*  '''[[František Křižík]]:''' V českých zemích byl hlavním průkopníkem elektrické tramvaje. V roce 1891 zprovoznil první elektrickou dráhu v Praze na Letné u příležitosti Jubilejní zemské výstavy.


== Související pojmy ==
=== Zlatý věk a následný úpadek (1900–1970) ===
* [[Veřejná doprava]]
V první polovině 20. století se tramvaje staly páteří dopravy ve všech velkých městech světa. Rozvoj měst byl často přímo diktován trasami nových tramvajových linek, které propojovaly centrum s nově vznikajícími předměstími.
* [[Autobus]]
* [[Metro]]
* [[Městská doprava]]
* [[Železniční doprava]]


[[Kategorie:Veřejná doprava]]
Po druhé světové válce však nastal masivní úpadek.
*  '''Vzestup automobilismu:''' Automobil se stal symbolem svobody a prosperity. Dálnice a široké městské třídy byly navrhovány pro auta, ne pro tramvaje.
*  '''Konkurence autobusů:''' Autobusy a později [[trolejbus]]y byly vnímány jako levnější a flexibilnější alternativa. Nepotřebovaly drahou a pevnou infrastrukturu v podobě kolejí a trolejí.
*  '''Negativní vnímání:''' Tramvaje začaly být považovány za zastaralé, hlučné a překážející automobilové dopravě. V mnoha městech po celém světě (zejména v USA, Velké Británii a Francii) byly tramvajové sítě masivně rušeny a nahrazovány autobusy.
 
=== Renesance tramvají (od 80. let 20. století) ===
Na konci 20. století se karta začala obracet. Města zahlcená automobilovou dopravou a znečištěným ovzduším začala znovu objevovat výhody tramvají.
*  '''Ekologie a kapacita:''' Jako elektrický a kapacitní dopravní prostředek se tramvaj ukázala být ideálním řešením pro udržitelnou městskou mobilitu.
*  '''Technologický pokrok:''' Nové technologie přinesly tiché, pohodlné a především '''[[nízkopodlažní tramvaj|nízkopodlažní]]''' vozidla, která umožnila snadný nástup pro starší občany, rodiče s kočárky a osoby na invalidním vozíku. Moderní design a preference ve světelné signalizaci z nich opět učinily atraktivní a rychlý dopravní prostředek. Dnes mnoho měst, která své tramvaje dříve zrušila, buduje nové, moderní sítě.
 
== 🔬 Anatomie tramvajového systému ==
Tramvajový systém je komplexní celek skládající se z vozidel, napájení a infrastruktury.
 
'''Vozidlo:'''
*  '''Kloubová tramvaj:''' Moderní tramvaje jsou často '''kloubové''', složené z několika článků spojených kloubem a měchem, což jim umožňuje projíždět ostrými oblouky a zároveň zvyšuje jejich přepravní kapacitu.
*  '''Nízkopodlažnost:''' Klíčový znak moderních tramvají, který zajišťuje bezbariérový přístup.
*  '''Pojezd (podvozek):''' Rám s koly, motory a brzdami, na kterém je usazena karoserie vozidla.
 
'''Napájení:'''
*  '''Trakční vedení (trolej):''' Horní drát, ze kterého tramvaj odebírá elektrickou energii.
*  '''Sběrač (pantograf):''' Zařízení na střeše tramvaje, které je v kontaktu s trolejí a přivádí proud do vozidla. Elektrický obvod se uzavírá přes kola a kolejnice zpět do měnírny.
 
'''Infrastruktura:'''
*  '''Koleje:''' V ulicích se používají speciální '''žlábkové kolejnice''', které mají na vnitřní straně žlábek pro okolek kola. To umožňuje, aby byla kolejnice v rovině s povrchem vozovky a nepřekážela ostatní dopravě.
*  '''[[Výhybka]]:''' Zařízení, které umožňuje tramvaji přejíždět z jedné koleje na druhou. Moderní výhybky jsou ovládány dálkově řidičem z kabiny.
*  '''[[Vozovna]]:''' Zázemí pro tramvaje, kde jsou odstavovány, čištěny a udržovány.
*  '''[[Kolejová smyčka|Smyčka]]:''' Obratiště na konci tratě, které umožňuje jednosměrným tramvajím otočit se do protisměru.
 
== ✅ Výhody a ❌ Nevýhody ==
=== Výhody ===
*  '''Vysoká přepravní kapacita:''' Jedna tramvajová souprava přepraví mnohem více cestujících než autobus, a zabere přitom méně místa ve veřejném prostoru.
*  '''Ekologický provoz:''' Elektřina je čistý a efektivní pohon. Emise jsou nulové v místě provozu.
*  '''Energetická účinnost:''' Nízký valivý odpor ocelových kol na kolejnicích činí tramvaj energeticky mnohem úspornější než autobus.
*  '''Dlouhá životnost:''' Tramvajová vozidla i infrastruktura mají životnost několik desetiletí.
*  '''Komfort a bezpečnost:''' Jízda po kolejích je plynulejší a bezpečnější než jízda autobusu v běžném provozu.
 
=== Nevýhody ===
*  '''Vysoké počáteční náklady:''' Výstavba tramvajové trati je mnohem dražší než zavedení autobusové linky.
*  '''Nízká flexibilita:''' Tramvaj je vázána na koleje a nemůže se vyhnout překážce (např. špatně zaparkovanému autu).
*  '''Závislost na napájení:''' Výpadek proudu v troleji zastaví celý úsek.
*  '''Estetický dopad:''' Trolejové vedení může být vnímáno jako vizuální rušení v historických centrech měst.
 
== 🤔 Pro laiky ==
Tramvaj je v podstatě '''vlak, který se naučil žít ve městě''', nebo '''superdlouhý elektrický autobus, který jezdí po kolejích'''.
 
**V čem je lepší než autobus?**
*  '''Uveze víc lidí:''' Představte si kloubový autobus. Teď si představte, že za něj zapojíte ještě jeden nebo dva. To je tramvaj. Na stejný prostor ulice přepraví mnohem více lidí.
*  '''Je to ekolog:''' Jezdí na elektřinu, takže přímo ve městě nedělá žádný smrad ani hluk motoru.
*  '''Má raději hladký povrch:''' Jízda po kolejích je mnohem plynulejší a pohodlnější než drncání autobusu po rozbité silnici.
*  '''Často má přednost:''' Ve městech se často staví tratě tak, aby tramvaj jela po vlastním pásu a nemusela stát v zácpě s auty.
 
**V čem je lepší než vlak?**
*  '''Je obratnější:''' Dokáže projíždět mnohem ostřejšími zatáčkami v úzkých městských ulicích.
*  '''Žije s auty:''' Její koleje jsou chytře zapuštěné do silnice, takže po nich mohou přejíždět auta a chodci.
 
**A v čem je lepší než metro?**
*  Je '''nesrovnatelně levnější''' na výstavbu. Prokopat tunel pod městem stojí astronomické částky. Položit koleje na povrch je mnohem snazší.
 
Tramvaj je tedy geniálním kompromisem – má kapacitu a ekologii vlaku, ale dokáže se proplétat ulicemi města jako autobus. Proto se po letech, kdy byla na ústupu, opět vrací jako král městské dopravy.
 
== Reference ==
<references />
 
{{DEFAULTSORT:Tramvaj}}
[[Kategorie:Tramvaje]]
[[Kategorie:Tramvaje]]
[[Kategorie:Kolejová doprava]]
[[Kategorie:Kolejová vozidla]]
[[Kategorie:Městská doprava]]
[[Kategorie:Městská hromadná doprava]]
[[Kategorie:Elektrická vozidla]]

Aktuální verze z 21. 9. 2025, 21:17

Rozbalit box

Obsah boxu

Tramvaj
Soubor:Tramvaj-Praha-EVO1.jpg
Moderní nízkopodlažní tramvaj EVO1 v Praze.
TypKolejový dopravní prostředek
Hlavní účelMěstská hromadná doprava
Klíčové komponentyTrakční vedení, sběrač, kolejnice
Klíčové postavyWerner von Siemens, Frank J. Sprague, František Křižík
Příbuzné systémyVlakotramvaj, lehké metro

Tramvaj je druh kolejového vozidla určeného primárně pro městskou hromadnou dopravu. Pohybuje se po kolejích, které jsou nejčastěji zabudovány přímo v pozemních komunikacích, a je poháněna převážně elektřinou odebíranou z trakčního vedení pomocí sběrače.

Tramvaje představují jeden z nejstarších systémů městské hromadné dopravy a po období útlumu v polovině 20. století zažívají celosvětovou renesanci jako ekologický, kapacitní a efektivní dopravní prostředek, který je klíčový pro řešení dopravních problémů moderních měst[1].

📜 Historie: Od koně k tiché elektřině

Historie tramvaje je příběhem technologického pokroku, který formoval podobu moderních měst.

Koňka: Předchůdce na kolejích

První tramvaje nebyly poháněny elektřinou, ale koňmi. Tento systém, známý jako koňská dráha (koňka), se objevil v první polovině 19. století. První linky vznikly v USA (New York, 1832) a později se rozšířily do Evropy.

  • Výhody: Koleje výrazně snižovaly valivý odpor, takže jeden kůň utáhl mnohem těžší a větší vůz s více cestujícími, než byl klasický omnibus na hrbolatých dlážděných ulicích. Jízda byla také plynulejší a pohodlnější.
  • Nevýhody: Provoz byl pomalý, neekologický (koňský trus znečišťoval ulice) a nehumánní ke zvířatům.

Elektrická revoluce (konec 19. století)

Skutečná revoluce přišla s vynálezem a zdokonalením elektrického pohonu. S různými experimenty přicházeli vynálezci jako Werner von Siemens v Německu nebo Thomas Edison v USA. Systém, jak ho známe dnes, se však zrodil díky několika klíčovým inovacím:

  • Frank J. Sprague (1888): Americký vynálezce v Richmondu ve Virginii zprovoznil první velký a spolehlivý systém elektrické tramvaje. Jeho klíčovým vynálezem byl odpružený tyčový sběrač proudu (kladka), který se dokázal přizpůsobit nerovnostem trolejového vedení a zajistil spolehlivý přenos proudu.
  • František Křižík: V českých zemích byl hlavním průkopníkem elektrické tramvaje. V roce 1891 zprovoznil první elektrickou dráhu v Praze na Letné u příležitosti Jubilejní zemské výstavy.

Zlatý věk a následný úpadek (1900–1970)

V první polovině 20. století se tramvaje staly páteří dopravy ve všech velkých městech světa. Rozvoj měst byl často přímo diktován trasami nových tramvajových linek, které propojovaly centrum s nově vznikajícími předměstími.

Po druhé světové válce však nastal masivní úpadek.

  • Vzestup automobilismu: Automobil se stal symbolem svobody a prosperity. Dálnice a široké městské třídy byly navrhovány pro auta, ne pro tramvaje.
  • Konkurence autobusů: Autobusy a později trolejbusy byly vnímány jako levnější a flexibilnější alternativa. Nepotřebovaly drahou a pevnou infrastrukturu v podobě kolejí a trolejí.
  • Negativní vnímání: Tramvaje začaly být považovány za zastaralé, hlučné a překážející automobilové dopravě. V mnoha městech po celém světě (zejména v USA, Velké Británii a Francii) byly tramvajové sítě masivně rušeny a nahrazovány autobusy.

Renesance tramvají (od 80. let 20. století)

Na konci 20. století se karta začala obracet. Města zahlcená automobilovou dopravou a znečištěným ovzduším začala znovu objevovat výhody tramvají.

  • Ekologie a kapacita: Jako elektrický a kapacitní dopravní prostředek se tramvaj ukázala být ideálním řešením pro udržitelnou městskou mobilitu.
  • Technologický pokrok: Nové technologie přinesly tiché, pohodlné a především nízkopodlažní vozidla, která umožnila snadný nástup pro starší občany, rodiče s kočárky a osoby na invalidním vozíku. Moderní design a preference ve světelné signalizaci z nich opět učinily atraktivní a rychlý dopravní prostředek. Dnes mnoho měst, která své tramvaje dříve zrušila, buduje nové, moderní sítě.

🔬 Anatomie tramvajového systému

Tramvajový systém je komplexní celek skládající se z vozidel, napájení a infrastruktury.

Vozidlo:

  • Kloubová tramvaj: Moderní tramvaje jsou často kloubové, složené z několika článků spojených kloubem a měchem, což jim umožňuje projíždět ostrými oblouky a zároveň zvyšuje jejich přepravní kapacitu.
  • Nízkopodlažnost: Klíčový znak moderních tramvají, který zajišťuje bezbariérový přístup.
  • Pojezd (podvozek): Rám s koly, motory a brzdami, na kterém je usazena karoserie vozidla.

Napájení:

  • Trakční vedení (trolej): Horní drát, ze kterého tramvaj odebírá elektrickou energii.
  • Sběrač (pantograf): Zařízení na střeše tramvaje, které je v kontaktu s trolejí a přivádí proud do vozidla. Elektrický obvod se uzavírá přes kola a kolejnice zpět do měnírny.

Infrastruktura:

  • Koleje: V ulicích se používají speciální žlábkové kolejnice, které mají na vnitřní straně žlábek pro okolek kola. To umožňuje, aby byla kolejnice v rovině s povrchem vozovky a nepřekážela ostatní dopravě.
  • Výhybka: Zařízení, které umožňuje tramvaji přejíždět z jedné koleje na druhou. Moderní výhybky jsou ovládány dálkově řidičem z kabiny.
  • Vozovna: Zázemí pro tramvaje, kde jsou odstavovány, čištěny a udržovány.
  • Smyčka: Obratiště na konci tratě, které umožňuje jednosměrným tramvajím otočit se do protisměru.

✅ Výhody a ❌ Nevýhody

Výhody

  • Vysoká přepravní kapacita: Jedna tramvajová souprava přepraví mnohem více cestujících než autobus, a zabere přitom méně místa ve veřejném prostoru.
  • Ekologický provoz: Elektřina je čistý a efektivní pohon. Emise jsou nulové v místě provozu.
  • Energetická účinnost: Nízký valivý odpor ocelových kol na kolejnicích činí tramvaj energeticky mnohem úspornější než autobus.
  • Dlouhá životnost: Tramvajová vozidla i infrastruktura mají životnost několik desetiletí.
  • Komfort a bezpečnost: Jízda po kolejích je plynulejší a bezpečnější než jízda autobusu v běžném provozu.

Nevýhody

  • Vysoké počáteční náklady: Výstavba tramvajové trati je mnohem dražší než zavedení autobusové linky.
  • Nízká flexibilita: Tramvaj je vázána na koleje a nemůže se vyhnout překážce (např. špatně zaparkovanému autu).
  • Závislost na napájení: Výpadek proudu v troleji zastaví celý úsek.
  • Estetický dopad: Trolejové vedení může být vnímáno jako vizuální rušení v historických centrech měst.

🤔 Pro laiky

Tramvaj je v podstatě vlak, který se naučil žít ve městě, nebo superdlouhý elektrický autobus, který jezdí po kolejích.

    • V čem je lepší než autobus?**
  • Uveze víc lidí: Představte si kloubový autobus. Teď si představte, že za něj zapojíte ještě jeden nebo dva. To je tramvaj. Na stejný prostor ulice přepraví mnohem více lidí.
  • Je to ekolog: Jezdí na elektřinu, takže přímo ve městě nedělá žádný smrad ani hluk motoru.
  • Má raději hladký povrch: Jízda po kolejích je mnohem plynulejší a pohodlnější než drncání autobusu po rozbité silnici.
  • Často má přednost: Ve městech se často staví tratě tak, aby tramvaj jela po vlastním pásu a nemusela stát v zácpě s auty.
    • V čem je lepší než vlak?**
  • Je obratnější: Dokáže projíždět mnohem ostřejšími zatáčkami v úzkých městských ulicích.
  • Žije s auty: Její koleje jsou chytře zapuštěné do silnice, takže po nich mohou přejíždět auta a chodci.
    • A v čem je lepší než metro?**
  • Je nesrovnatelně levnější na výstavbu. Prokopat tunel pod městem stojí astronomické částky. Položit koleje na povrch je mnohem snazší.

Tramvaj je tedy geniálním kompromisem – má kapacitu a ekologii vlaku, ale dokáže se proplétat ulicemi města jako autobus. Proto se po letech, kdy byla na ústupu, opět vrací jako král městské dopravy.

Reference