Přeskočit na obsah

Karel Kryl: Porovnání verzí

Z Infopedia
založena nová stránka s textem „{{K rozšíření}} {{Infobox Osobnost | jméno = Karel Kryl | obrázek = Karel Kryl 1989.jpg | popisek = Karel Kryl v prosinci 1989 | datum narození = 12. dubna 1944 | místo narození = Kroměříž, Protektorát Čechy a Morava | datum úmrtí = 3. března 1994 (49 let) | místo úmrtí = Mnichov, Německo | příčina úmrtí = Srdeční příhoda | národnost = česká | profese = písničkář, básník, novinář | žánry = folk, protestsong…“
 
(Žádný rozdíl)

Aktuální verze z 17. 11. 2025, 20:18

Rozbalit box

Obsah boxu

Karel Kryl
Soubor:Karel Kryl 1989.jpg
Karel Kryl v prosinci 1989
Datum narození12. dubna 1944
Místo narozeníKroměříž, Protektorát Čechy a Morava
Datum úmrtí3. března 1994 (49 let)
Místo úmrtíMnichov, Německo
Národnostčeská
ManželkaEva Sedlářová (1973–1975)
Marlene Kryl (1991–1994)
Profesepísničkář, básník, novinář
Žánryfolk, protestsong
VyznamenáníMedaile Za zásluhy I. stupně in memoriam (1995)
Řád bílého lva I. třídy in memoriam (2014)

Karel Kryl (* 12. dubna 1944, Kroměříž – 3. března 1994, Mnichov) byl československý písničkář, básník a novinář, jedna z nejvýraznějších a nejvlivnějších postav českého protestsongu a moderní historie. [3, 10] Díky své tvorbě, která ostře kritizovala nespravedlnost, totalitní moc a morální úpadek, se stal symbolem odporu proti komunistickému režimu. [10, 16]

Jeho píseň „Bratříčku, zavírej vrátka“, napsaná v reakci na invazi vojsk Varšavské smlouvy v srpnu 1968, se stala neoficiální hymnou okupovaného národa. [3, 16] Po odchodu do exilu v roce 1969 působil dvacet let v rádiu Svobodná Evropa, odkud jeho hlas a písně pronikaly za železnou oponu a dodávaly naději lidem v nesvobodném Československu. [12, 16] Po svém návratu v roce 1989 se stal jedním ze symbolů Sametové revoluce, ale zároveň i nesmlouvavým kritikem polistopadového vývoje. [11, 23] Pro svůj malý vzrůst, ale obrovský vliv a odvahu bývá přezdíván „básník s kytarou“ nebo „malý velký muž“. [10]

👤 Život a umělecké začátky

Karel Kryl se narodil v Kroměříži do rodiny Karla a Marie Krylových. Jeho rodina vlastnila prosperující tiskárnu, která byla po komunistickém převratu v roce 1950 zlikvidována, což hluboce ovlivnilo jeho celoživotní protikomunistický postoj. [3, 16] Vystudoval Střední průmyslovou školu keramickou v Bechyni a krátce pracoval jako keramik v Teplicích. [3]

Jeho umělecké sklony se projevovaly již od dětství. Psal poezii a skládal písně. Své první texty začal zhudebňovat na konci 50. let. [3] V polovině 60. let začal vystupovat v menších divadlech a klubech v Olomouci a Ostravě. [3] V roce 1967 se přestěhoval do Prahy, kde začal spolupracovat s Československým rozhlasem. [3]

Bratříčku, zavírej vrátka

Zlomovým momentem v jeho kariéře i v dějinách československé hudby se stala invaze vojsk Varšavské smlouvy 21. srpna 1968. Kryl, který se v té době nacházel v Novém Jičíně, napsal v noci z 21. na 22. srpna spontánně a s bezprostřední naléhavostí píseň „Bratříčku, zavírej vrátka“. [3, 16] Píseň, plná symboliky o zradě a ztrátě svobody, se díky rozhlasovému vysílání okamžitě rozšířila po celé zemi a stala se symbolem národního odporu. [16]

V březnu 1969 vydal stejnojmenné album, které bylo nahráno ve spěchu a za pohnutých okolností. Deska, obsahující písně jako „Salome“, „Anděl“ nebo „Král a klaun“, se stala manifestem celé generace a jedním z nejdůležitějších alb v historii české hudby. [3] Její ponurá a zároveň bojovná atmosféra dokonale vystihla pocity beznaděje a vzdoru tehdejší doby.

exiled Dvacátá léta v exilu (1969–1989)

Dne 9. září 1969 odjel Karel Kryl na písničkářský festival do západoněmeckého hradu Waldeck. [3, 10] O dva týdny později se rozhodl, že se do okupovaného a normalizací svíraného Československa nevrátí, a požádal v Německu o politický azyl. [3] Jeho domovem se na více než dvacet let stal Mnichov. [10]

Hlas ze Svobodné Evropy

Po příchodu do Německa se zapsal na Filozofickou fakultu Univerzity Ludvíka Maxmiliána, kde studoval dějiny umění a filozofii, studium však nedokončil. [3] Od roku 1971 začal externě spolupracovat s československou redakcí rádia Svobodná Evropa, kde se v roce 1983 stal stálým zaměstnancem. [3, 12, 16] Připravoval a moderoval hudební a sportovní pořady. [3]

Právě prostřednictvím vln Svobodné Evropy jeho hlas a písně pronikaly zpět do vlasti. Pro tisíce lidí v Československu byl Krylův hlas symbolem svobodného světa a naděje, že pravda a svoboda nakonec zvítězí. [12, 16]

Tvorba v exilu

I v exilu pokračoval v intenzivní tvorbě. Vydal řadu desek, které byly pašovány do Československa a kolovaly v opisech a nahrávkách. Mezi nejvýznamnější exilová alba patří Rakovina (1969), které bylo kvůli své drsné a pesimistické kritice společnosti v Československu odmítnuto a vyšlo až v Německu, a Maškary (1970). [3, 17]

Jeho texty z tohoto období jsou plné ostré satiry, metafor a hořkého sarkasmu. Kritizoval nejen komunistický režim, ale i morální selhání jednotlivců, konformismus a lhostejnost. Kromě hudby se věnoval i psaní poezie a aforismů. [3]

✌️ Sametová revoluce a návrat domů

Po pádu komunistického režimu se Karel Kryl 30. listopadu 1989, po dvaceti letech v exilu, vrátil do Československa. [3, 11] Jeho první koncert se konal 3. prosince na Břevnovském posvícení. [3]

Symbolickým vrcholem jeho návratu bylo vystoupení na Václavském náměstí 4. prosince 1989, kde společně s Karlem Gottem zazpíval československou hymnu. [11] Tento moment, spojující zakázaného umělce a hvězdu oficiální scény, byl vnímán jako symbol národního usmíření a jednoty. Pro Kryla samotného však již tehdy představoval jisté morální dilema. [11]

😠 Zklamání z polistopadového vývoje

Počáteční euforie z návratu a nabyté svobody u Kryla brzy vystřídalo hluboké zklamání a rozčarování. [10, 23] Stal se jedním z nejostřejších a nejhlasitějších kritiků nového politického a společenského uspořádání. [11]

Co kritizoval?

  • Nedostatečné vyrovnání s minulostí: Vadilo mu, že nedošlo k potrestání komunistických zločinců a že mnoho bývalých prominentů režimu, včetně agentů StB, plynule přešlo do nových struktur a byznysu. [11, 23] Tento pocit nespravedlnosti vyjádřil v písni „Sametové jaro“.
  • Morální kompromisy politiků: Ostře kritizoval nové politické elity, včetně Václava Havla a Václava Klause, za jejich pragmatismus, který vnímal jako morální selhání a zradu původních ideálů revoluce. [11, 23]
  • Kupónová privatizace: Způsob, jakým probíhala ekonomická transformace, považoval za rozkrádání národního majetku. [11]
  • Rozdělení Československa: Byl zásadním a nesmiřitelným odpůrcem rozpadu společného státu Čechů a Slováků, který považoval za politické selhání a zradu historického odkazu. Svůj smutek a hněv vtělil do písně „Od Čadce k Dunaju“. [11]

Jeho kritika, vyjádřená v písních jako „Demokracie“ nebo v mnoha rozhovorech a publicistických textech, mu přinesla řadu nepřátel a pocit nepochopení. Z oslavovaného hrdiny se pro mnohé stal nepohodlným a mrzutým kritikem. [10, 23]

✝️ Poslední léta a náhlé úmrtí

Poslední roky svého života trávil Karel Kryl na cestách mezi Německem a Československem. Neustále koncertoval, skládal nové písně a psal. [3] Cítil se však osamocený a zklamaný z vývoje v zemi, pro jejíž svobodu tolik udělal.

Zemřel zcela nečekaně a předčasně 3. března 1994 v Mnichově na následky srdeční příhody, pouhý měsíc před svými padesátými narozeninami. [3, 10, 16] Jeho smrt šokovala celý český národ.

Pohřeb se konal v bazilice svaté Markéty v Břevnovském klášteře v Praze a stal se velkou národní událostí. Navzdory jeho kritickým postojům se mu přišli poklonit nejvyšší představitelé státu, včetně prezidenta Václava Havla. [10] Je pohřben na břevnovském hřbitově. [10]

✍️ Tvorba a styl

Krylova tvorba je charakteristická hlubokým spojením poezie a hudby, kde text hraje vždy primární roli.

Texty

Jeho texty jsou básnicky propracované, plné složitých metafor, historických a biblických odkazů, ironie, sarkasmu a slovních hříček. [10, 16] Byl mistrem krátké, úderné a přesné pointy. Často se inspiroval českou barokní poezií a francouzskými prokletými básníky. [10] Jeho jazyk je bohatý a vynalézavý, dokázal v několika verších vystihnout podstatu složitých společenských problémů. Jeho poezie je melancholická, temná, ale zároveň vždy obsahuje prvek naděje a výzvu k morální odpovědnosti.

Hudba a projev

Hudební složka jeho písní je zdánlivě jednoduchá a je plně podřízena textu. Jeho styl vychází z folku, ale je obohacen o prvky šansonu a kabaretních popěvků. [10] Doprovázel se na akustickou kytaru, jejíž expresivní a rytmické hraní bylo pro jeho projev typické, a občas na foukací harmoniku.

Jeho největší zbraní byl však jeho hlas – naléhavý, emotivní, lehce chraplavý a okamžitě rozpoznatelný. Dokázal jím vyjádřit širokou škálu emocí od smutku a beznaděje přes hněv a vzdor až po něhu a lásku. [10]

Legacy Odkaz

Karel Kryl je i desítky let po své smrti považován za jednu z nejzásadnějších postav české kultury 20. století. Jeho vliv přesahuje hranice hudby a zasahuje do politiky, společnosti a národní identity.

  • Hlas a svědomí národa: Stal se symbolem umělecké integrity a občanské statečnosti. Jeho písně a postoje z něj učinily neformální „svědomí národa“, které se nebálo pojmenovávat nepříjemné pravdy, ať už za totality, nebo v demokracii. [10, 16]
  • Nadčasovost díla: Mnoho jeho písní zůstává šokujícím způsobem aktuálních. Témata jako manipulace s mocí, morální selhání, ztráta ideálů nebo nebezpečí lhostejnosti rezonují i v současné společnosti a oslovují nové generace posluchačů. [16, 23]
  • Inspirace pro další generace: Ovlivnil nespočet dalších umělců a jeho písně se staly trvalou součástí českého kulturního dědictví. Jsou interpretovány na koncertech, zpívají se u táboráků a vyučují se ve školách.

🏅 Ocenění in memoriam

Po své smrti se Karlu Krylovi dostalo nejvyšších poct, které mu za jeho života často chyběly.

  • Cena Františka Kriegla: Udělena v roce 1995. [3]
  • Medaile Za zásluhy: I. stupně, udělena prezidentem Václavem Havlem v roce 1995. [3]
  • Čestné občanství města Kroměříže (1995), Kadaně a Nového Jičína. [3]
  • Cena Grammy: Síň slávy (1995). [3]
  • Řád bílého lva: I. třídy, nejvyšší státní vyznamenání, uděleno prezidentem Milošem Zemanem v roce 2014. [19]

Pro laiky

Představte si Karla Kryla jako českého Boba Dylana, ale ještě mnohem ostřejšího a přímočařejšího. Byl to malý muž s kytarou a obrovským hlasem, který se nebál absolutně nikoho a ničeho.

  • V roce 1968, když nás obsadili Rusové, napsal píseň „Bratříčku, zavírej vrátka“. Ta píseň byla jako rána pěstí – smutná, naštvaná a okamžitě se stala hymnou všech, kteří nesouhlasili s okupací. Komunisti ho za to nenáviděli a on musel utéct ze země.
  • V exilu se stal hlasem rádia Svobodná Evropa. Doma ho zakázali, ale jeho písně se tajně poslouchaly a dodávaly lidem naději.
  • Po revoluci v roce 1989 se vrátil jako hrdina. Ale zatímco ostatní slavili, Kryl se začal znovu zlobit. Viděl, že staří komunisté nebyli potrestáni a že noví politici dělají kompromisy. A tak začal kritizovat i je. Mnozí mu to měli za zlé a říkali, že je věčný stěžovatel. On ale jen nemohl mlčet, když viděl nespravedlnost.

Karel Kryl byl zkrátka "hlídací pes" svobody. Miloval svou zemi tak moc, že se o ni bál a musel na problémy neustále upozorňovat, i když tím štval úplně všechny. Proto je dodnes symbolem odvahy a rovných zad.

Zdroje