Přeskočit na obsah

PlayStation

Z Infopedia
Rozbalit box

Obsah boxu

Šablona:Infobox Herní konzole

PlayStation (japonsky プレイステーション, Hepburnův přepis: Pureisutēshon, oficiálně zkracováno jako PS) je značka herních konzolí, kterou vytvořila a vlastní společnost Sony Interactive Entertainment, dceřiná společnost japonského konglomerátu Sony. Značka byla poprvé představena 3. prosince 1994 v Japonsku s uvedením původní konzole PlayStation.

Značka se skládá z pěti hlavních domácích herních konzolí, dvou přenosných konzolí, mediálního centra, online služby, řady ovladačů a telefonu. Hlavními domácími konzolemi jsou PlayStation, PlayStation 2, PlayStation 3, PlayStation 4 a PlayStation 5. Z nich se PlayStation 2 stala nejprodávanější herní konzolí všech dob s více než 155 miliony prodaných kusů. Přenosnými zařízeními jsou PlayStation Portable (PSP) a PlayStation Vita (PS Vita).

PlayStation se stala jednou z nejznámějších a nejúspěšnějších značek v herním průmyslu, která významně přispěla k popularizaci 3D grafiky, používání CD-ROM a později DVD a Blu-ray disků pro distribuci her a multimédií. Její hlavními konkurenty na trhu jsou značky Nintendo (např. Nintendo Switch) a Microsoft (Xbox).

📜 Historie

Počátky PlayStation sahají do roku 1988, kdy Sony spolupracovalo se společností Nintendo na vývoji přídavného CD-ROM zařízení pro jejich konzoli Super Nintendo Entertainment System (SNES), které mělo nést název "Play Station". Kvůli neshodám ohledně licenčních podmínek a kontroly nad softwarem však Nintendo od smlouvy na poslední chvíli odstoupilo a oznámilo partnerství s konkurenční firmou Philips.

Tento krok vedl Kena Kutaragiho, inženýra Sony, který projekt vedl a je často označován za "otce PlayStation", k tomu, aby přesvědčil vedení Sony k vytvoření vlastní, plnohodnotné herní konzole. Projekt, původně vnímaný s nedůvěrou, dostal zelenou a vedl k vytvoření dceřiné společnosti Sony Computer Entertainment (dnes Sony Interactive Entertainment).

🚀 Uvedení na trh a úspěch

Původní PlayStation byla uvedena na trh v Japonsku 3. prosince 1994 a v Severní Americe a Evropě v září 1995. Konzole se rychle stala obrovským hitem díky několika faktorům:

  • 3D grafika: Nabízela výkon pro plynulou 3D grafiku, což byl v té době velký skok oproti převážně 2D hrám na starších systémech.
  • CD-ROM formát: Použití CD disků umožnilo vývojářům vytvářet větší a komplexnější hry s kvalitnějším zvukem a filmovými sekvencemi, a to za nižší výrobní náklady než u tradičních cartridgí.
  • Marketing zaměřený na dospělé: Sony cílilo svou marketingovou kampaň na starší publikum a teenagery, čímž pomohlo změnit vnímání videoher z dětské zábavy na mainstreamové médium.
  • Silná podpora třetích stran: Značky jako Namco, Square (dnes Square Enix) a Konami přinesly na platformu ikonické tituly jako Tekken, Final Fantasy VII a Metal Gear Solid, které definovaly celou generaci.

PlayStation se stala první herní konzolí, která překonala hranici 100 milionů prodaných kusů, a pevně etablovala Sony jako klíčového hráče na herním trhu.

🎮 Generace konzolí

Značka PlayStation prošla několika generacemi, přičemž každá přinesla technologický pokrok a nové herní zážitky.

PlayStation (PS1)

První konzole, uvedená v roce 1994, způsobila revoluci v herním průmyslu. Její 32bitová architektura a CD-ROM mechanika otevřely dveře pro komplexní 3D světy. Ikonickým se stal i její ovladač, který později v revizi DualShock přinesl analogové páčky a vibrační odezvu. Mezi klíčové hry patří Gran Turismo, Crash Bandicoot, Spyro the Dragon a Resident Evil.

PlayStation 2 (PS2)

Uvedena v roce 2000, PlayStation 2 se stala nejprodávanější herní konzolí v historii. Její hlavní výhodou byla zpětná kompatibilita s hrami pro PS1 a integrovaná DVD přehrávačka, což z ní učinilo atraktivní multimediální centrum pro mnoho domácností. Její herní knihovna čítá tisíce titulů, včetně legend jako Grand Theft Auto: San Andreas, God of War, Shadow of the Colossus a Metal Gear Solid 3: Snake Eater.

PlayStation 3 (PS3)

PlayStation 3, vydaná v roce 2006, přinesla skok do vysokého rozlišení (HD) díky procesoru Cell Broadband Engine a Blu-ray mechanice. Její start byl komplikovaný kvůli vysoké ceně a složité architektuře pro vývojáře. Postupem času si však získala silnou pozici díky exkluzivním hrám jako The Last of Us, série Uncharted a LittleBigPlanet. S PS3 byla také spuštěna online služba PlayStation Network, která poprvé nabídla online hraní zdarma.

PlayStation 4 (PS4)

Vydaná v roce 2013, PlayStation 4 zaznamenala obrovský komerční úspěch. Sony se poučilo z chyb PS3 a vytvořilo konzoli s výkonnou, ale pro vývojáře přívětivou architekturou založenou na AMD čipech. PS4 se zaměřila na hráče, což podtrhla řada kriticky i komerčně úspěšných exkluzivních titulů, jako jsou God of War (2018), Marvel's Spider-Man, Horizon Zero Dawn a Bloodborne. Velký důraz byl kladen také na sociální funkce, jako je sdílení herních momentů pomocí tlačítka "Share" na ovladači DualShock 4.

PlayStation 5 (PS5)

Nejnovější generace, uvedená na trh v listopadu 2020, přináší další technologický skok. Klíčovými inovacemi jsou ultrarychlý SSD disk, který téměř eliminuje nahrávací časy, podpora pro Ray-tracing pro realistické osvětlení a revoluční ovladač DualSense s pokročilou haptickou odezvou a adaptivními spouštěmi. Navzdory počátečním problémům s dostupností způsobeným globálním nedostatkem čipů se PS5 stala velmi žádanou konzolí. Mezi její hlavní tituly patří Demon's Souls Remake, Ratchet & Clank: Rift Apart a Horizon Forbidden West.

📱 Přenosné konzole

Sony se také pokusilo prosadit na trhu přenosných herních zařízení.

PlayStation Portable (PSP)

Uvedená v roce 2004, PlayStation Portable byla výkonná kapesní konzole s velkým širokoúhlým displejem, která dokázala přehrávat hry, filmy na UMD discích, hudbu a prohlížet internet. Byla velmi úspěšná, prodalo se jí přes 80 milionů kusů. Mezi populární hry patřily God of War: Chains of Olympus, Grand Theft Auto: Liberty City Stories a Monster Hunter Freedom Unite.

PlayStation Vita (PS Vita)

Nástupce PSP, PlayStation Vita, byl uveden v roce 2011. Nabízel špičkový hardware, včetně OLED displeje, dvou analogových páček, dotykové obrazovky a zadního dotykového panelu. Přes své technologické kvality se konzole komerčně neprosadila, především kvůli silné konkurenci ze strany chytrých telefonů a Nintendo 3DS. Výroba byla ukončena v roce 2019.

⚙️ Hardware a technologie

Značka PlayStation byla vždy spojena s technologickými inovacemi.

  • Ovladače: Od původního digitálního ovladače přes revoluční DualShock s vibracemi a analogovými páčkami až po moderní DualSense s haptickou odezvou, ovladače PlayStation vždy definovaly způsob, jakým hráči interagují s hrami.
  • Optická média: PlayStation popularizovala CD, DVD a Blu-ray jako herní média, což umožnilo větší a bohatší herní světy.
  • Virtuální realita: S uvedením PlayStation VR v roce 2016 pro PS4 se Sony stalo jedním z prvních velkých výrobců konzolí, který masově zpřístupnil virtuální realitu. Nástupce, PlayStation VR2 pro PS5, tuto technologii dále vylepšuje.
  • Procesory: Od MIPS procesorů v PS1, přes unikátní Emotion Engine v PS2 a komplexní Cell v PS3, až po moderní AMD architektury v PS4 a PS5, hardware konzolí vždy posouval hranice možného.

🌐 Služby a software

Ekosystém PlayStation je postaven na online službě PlayStation Network (PSN), která byla spuštěna v roce 2006. PSN umožňuje hráčům hrát online, stahovat digitální hry a aplikace z obchodu PlayStation Store a komunikovat s přáteli.

Základní službou je PlayStation Plus, placené členství, které poskytuje přístup k online multiplayeru, měsíční nabídku her zdarma, exkluzivní slevy a cloudové úložiště pro herní pozice. V roce 2022 byla služba přepracována a sloučena se službou PlayStation Now, čímž vznikly nové úrovně předplatného (Essential, Extra, Premium), které nabízejí rozsáhlé katalogy her z různých generací PlayStation.

🏆 Kulturní dopad a odkaz

PlayStation měla obrovský vliv na herní průmysl i populární kulturu.

  • Mainstreamizace hraní: Marketingové kampaně a zaměření na dospělejší témata pomohly etablovat videohry jako zábavu pro všechny věkové kategorie.
  • Exkluzivní značky: Série jako The Last of Us, God of War, Uncharted, Gran Turismo a Horizon se staly globálními fenomény, které přesahují herní svět a dočkaly se filmových a seriálových adaptací.
  • Konzolové války: Rivalita mezi PlayStation, Nintendo a později Xbox se stala ústředním tématem herního průmyslu, které pohánělo inovace a soutěživost mezi platformami.
  • Design: Ikonický design konzolí a loga (čtyři barevné symboly: trojúhelník, kruh, křížek, čtverec) se stal celosvětově rozpoznatelným symbolem herní kultury.

🤔 Pro laiky (Vysvětlení pojmů)

  • Generace konzolí: Označuje období, ve kterém hlavní výrobci (Sony, Microsoft, Nintendo) vydávají nové, technologicky pokročilejší konzole. Například PS4, Xbox One a Nintendo Switch patří do osmé generace.
  • Exkluzivní titul: Hra, která je vydána pouze pro jednu konkrétní konzoli nebo platformu. Například série God of War je exkluzivní pro PlayStation.
  • SSD (Solid-State Drive): Moderní typ úložného zařízení, které je mnohonásobně rychlejší než tradiční pevné disky (HDD). V PS5 umožňuje téměř okamžité nahrávání herních světů.
  • Haptická odezva: Pokročilá forma vibrací v ovladači (např. DualSense), která dokáže simulovat různé pocity, jako je chůze po různých površích, napětí tětivy luku nebo dopad dešťových kapek.
  • Ray-tracing: Grafická technika, která simuluje skutečné chování světla. Výsledkem je mnohem realističtější osvětlení, stíny a odrazy ve hrách.


Šablona:Aktualizováno