Mateřská škola
Obsah boxu
Mateřská škola (hovorově též školka nebo mateřinka) je předškolní zařízení určené pro výchovu a vzdělávání dětí před zahájením povinné školní docházky. V České republice je mateřská škola součástí formálního školního systému a poskytuje vzdělávání dětem zpravidla od tří do šesti let, nejdříve však od dvou let. Pro děti, které k 31. srpnu daného kalendářního roku dosáhnou věku pěti let, je předškolní vzdělávání povinné.
⏳ Historie
Koncept mateřské školy má své kořeny v polovině 17. století, kdy Jan Amos Komenský ve svém spise Informatorium školy mateřské položil etymologický základ termínu a vyučovacích metod. Oficiálně první mateřskou školu (německy Kindergarten) na světě otevřel Friedrich Fröbel v roce 1840 v Německu. V USA byla první mateřská škola založena v roce 1856 Margarethe Meyerovou Schurzovou.
V českých zemích předcházely mateřským školám takzvané opatrovny, které začaly vznikat v první polovině 19. století, zejména v souvislosti s rozšířením manufakturní výroby a zapojením žen do pracovního procesu. První „vzornou opatrovnu mládeže“ založil v roce 1832 Jan Svoboda při pražské emauzské farní škole Na Hrádku. Tato opatrovna se stala vzorem výchovně-vzdělávací péče. První Kindergarten v Praze byla založena českými Němci v roce 1862 ve Spálené ulici. Jako reakce na německé Kindergarten byla v roce 1869 v Praze v prostorech kolem kostela svatého Jakuba otevřena první česká mateřská škola. Vznikla z iniciativy Marie Riegrové Palacké, která usilovala o vytvoření specificky české koncepce mateřské školy syntézou francouzských, německých a českých tradic. Tato škola fungovala na charitativním principu a poskytovala celodenní péči, včetně stravování a ošacení pro nejchudší děti. Od roku 1873 byla provozována jako veřejná instituce.
V roce 1872 bylo ministerským nařízením stanoveno, že mateřské školy mají mít primárně výchovný, nikoli školní vyučovací úkol, čímž se odlišily od opatroven a jeslí, které měly spíše pečovatelskou funkci. V roce 1948 byly mateřské školy poprvé zařazeny do soustavy vzdělávacích zařízení v Československu. Během komunistického režimu se v letech 1965–1975 rozvíjel socialistický přístup, kdy se ideologie promítala do obsahu předškolní výchovy. Po roce 1989 navázala předškolní pedagogika na období reformního hnutí a přijala osobnostně orientovaný cíl, rozvíjela se integrace dětí se speciálními vzdělávacími potřebami a interkulturní výchova.
🇨🇿 Mateřské školy v České republice
V České republice jsou mateřské školy klíčovou součástí regionálního školství. K 25. dubnu 2025 existovalo v České republice 5410 mateřských škol, které navštěvovalo 360 420 dětí ve školním roce 2024/2025.
Povinné předškolní vzdělávání
Od školního roku 2017/2018 je v České republice zavedeno povinné předškolní vzdělávání pro děti, které do 31. srpna daného roku dosáhnou pěti let věku. Tato povinnost se vztahuje na státní občany České republiky pobývající na území ČR déle než 90 dnů, občany jiných členských států Evropské unie pobývající v ČR déle než 90 dnů a další cizince s oprávněním k pobytu delšímu než 90 dnů. Povinné předškolní vzdělávání se nevztahuje na děti s hlubokým mentálním postižením.
Možnosti plnění povinného předškolního vzdělávání zahrnují:
- Pravidelnou denní docházku do mateřské školy (minimálně 4 hodiny denně v pracovní dny, vyjma školních prázdnin).
- Individuální (domácí) vzdělávání dítěte.
- Vzdělávání v přípravné třídě základní školy.
- Vzdělávání v zahraniční škole na území České republiky, pokud je ministerstvem povoleno plnění povinné školní docházky.
Zákonný zástupce je povinen přihlásit dítě k zápisu do spádové nebo vybrané mateřské školy. Spádová mateřská škola má povinnost dítě přijmout, i pokud není řádně očkováno. Nepřihlášení dítěte nebo zanedbání péče o povinné předškolní vzdělávání je považováno za přestupek.
Cíle a funkce
Cílem předškolního vzdělávání je dle školského zákona podpora rozvoje osobnosti dítěte předškolního věku, podílení se na jeho zdravém citovém, rozumovém a tělesném rozvoji a na osvojení základních pravidel chování, životních hodnot a mezilidských vztahů. Předškolní vzdělávání vytváří základní předpoklady pro pokračování ve vzdělávání.
Mezi hlavní funkce mateřské školy patří:
- Rozvoj sociálních dovedností a začlenění do kolektiv. Děti se učí sdílet, spolupracovat, prosazovat se a respektovat pravidla skupinového soužití.
- Příprava na základní školu. Mateřská škola pomáhá dětem získat přiměřenou vědomostní, fyzickou, psychickou a sociální samostatnost. Děti si rozšiřují slovní zásobu, získávají základy matematických dovedností a rozvíjejí jemnou i hrubou motoriku.
- Diagnostika a podpora individuálního rozvoje. Kvalifikovaní pedagogové dokážou diagnostikovat potřeby dítěte a podchytit jeho nadání.
- Poskytování strukturovaného denního režimu a podnětného prostředí.
Typy mateřských škol
Mateřské školy se dělí podle zřizovatele a podle vzdělávacího programu.
Podle zřizovatele:
- Veřejné mateřské školy: Zřizované státem, obcemi, kraji nebo svazky obcí. Vztahuje se na ně školský zákon a jsou zapsány ve školském rejstříku, což jim zajišťuje nárok na finanční prostředky.
- Soukromé mateřské školy: Provozované soukromými subjekty, často s vyššími poplatky. Mohou nabízet nadstandardní služby, menší třídy, individuálnější přístup a flexibilnější programy. Některé jsou zapsány ve školském rejstříku, jiné nikoli.
- Církevní mateřské školy: Zřizované církví nebo jinými právnickými osobami, zapsané ve školském rejstříku.
Podle vzdělávacího programu/zaměření existují různé alternativní pedagogické směry:
- Montessori mateřské školy: Zdůrazňují respekt k individuálnímu tempu dítěte a princip „Pomoz mi, abych to dokázal sám.“
- Waldorfské mateřské školy: Zakládají se na waldorfské pedagogice.
- Daltonské mateřské školy: Kladou důraz na samostatnost, zodpovědnost a spolupráci.
- Lesní mateřské školy: Většina činností probíhá venku za každého počasí, s důrazem na vnímání přírody a rozvoj dětí v přirozeném prostředí.
- Jazykové mateřské školy: Zaměřené na osvojení si cizího jazyka již v předškolním věku, často s učiteli komunikujícími pouze v daném jazyce.
- Speciální mateřské školy: Určené dětem se specifickými vzdělávacími potřebami, jako jsou logopedické či zdravotní problémy nebo postižení.
- Programy jako „Začít spolu“, „Zdravá škola“, „Eko školky“.
Pedagogické metody
V mateřských školách se uplatňují různé metody a formy činností, které odpovídají fyziologickým potřebám a psychickému rozvoji dětí. Hlavní formou činnosti je hra, která přispívá k harmonickému formování dítěte a je prostředkem i metodou vzdělávací práce. Učitelky využívají individuální, párové i skupinové hry, tvořivé, námětové, dramatizující, konstruktivní hry a hry s pravidly (pohybové a didaktické).
Mezi další využívané metody patří:
- Slovní metody: Návody, vysvětlení, popis, vyprávění, rozhovor, beseda, předčítání.
- Názorné metody: Pozorování, předvádění, pokus, exkurze, vycházka.
- Metody praktických činností: Experimentování, prožitkové učení založené na citovém prožívání a osobních zkušenostech.
- Volná hra: Považována za „novou metodu“ podporující antiautoritativní vzdělávání, poznávání zájmů dětí a rozvoj obrazotvornosti.
Financování
Financování veřejných mateřských škol v České republice je vícezdrojové. Pedagogickou práci hradí stát prostřednictvím Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT), zatímco provozní náklady financuje ze svého rozpočtu zřizovatel, obvykle obec. Další prostředky školy získávají ze školkovného (úplaty za vzdělávání) a jiných zdrojů. Investiční výdaje jsou hrazeny zřizovatelem. Soukromé a církevní školy jsou financovány z rozpočtů svých zřizovatelů a částečně z dotací ze státního rozpočtu. Od ledna 2020 platí normativně nákladový systém financování, který je založen na financování reálného objemu výuky a výše tarifních platů pedagogů.
Aktuální trendy a revize RVP PV (2025/2026)
Od září 2025 probíhá dobrovolné zapojení mateřských škol do práce s novým Rámcovým vzdělávacím programem pro předškolní vzdělávání (RVP PV), jehož zavedení bude povinné od září 2026. Tato revize, která je největší změnou v regionálním školství za 20 let, vychází ze Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+ a reaguje na proměněné vzdělávací potřeby dětí a požadavky trhu práce.
Klíčové změny v novém RVP PV zahrnují:
- Důraz na plynulý přechod z mateřské do základní školy.
- Vznik pedagogického týmu (ředitel jako lídr, učitel jako průvodce, asistent pedagoga jako partner).
- Pedagogické diagnostikování a diagnostické portfolio dítěte.
- Vymezení čtenářské a matematické gramotnosti jako klíčových dovedností rozvíjených již v předškolním věku.
🌍 Mateřské školy ve světě
Koncept předškolního vzdělávání se liší v závislosti na zemi. Termín "mateřská škola" v některých zemích označuje součást formálního školního systému, zatímco v jiných může znamenat předškolní zařízení nebo opatrovatelskou péči. V mnoha zemích se používá výraz "kindergarten", který označuje první stupeň vzdělání pro děti ve třídě.
- Německo: Mateřské školy nejsou součástí školního systému jako v USA. Jsou obvykle pro děti ve věku od 3 do 6 let a často jsou provozovány církví, městskou nebo obecní správou. Docházka není povinná ani bezplatná.
- Kanada: Do nedávné doby chyběl systém podpory a dotované péče o předškolní děti, všechna zařízení byla soukromá. V roce 2003 byl schválen program na podporu městských předškolních zařízení.
- Austrálie: Předškolní zařízení jsou placená, ale štědře dotovaná státem, zejména pro nízkopříjmové skupiny.
- Čína: Děti chodí do školky od tří do pěti let, rozděleny do tří vzdělávacích programů podle věku. Platí zde přísná pravidla pro kvalifikaci učitelů.
- Francie: Mateřská škola začíná ve třech letech, ale některé školky přijímají děti od dvou let. Existuje jeden státní vzdělávací program, ale učitelky mají pedagogickou volnost při tvorbě třídního vzdělávacího programu.
- Singapur: Nachází se zde největší mateřská školka na světě, Early Learning Village, otevřená v roce 2017. Zabírá 50 000 m² a má kapacitu až 2100 dětí.
💡 Pro laiky
Představ si, že jsi malý průzkumník a každý den objevuješ něco nového. Mateřská škola je takové tvoje první velké dobrodružství mimo domov a rodinu. Je to jako speciální dům plný kamarádů a hodných tet učitelek, kde si můžeš hrát, malovat, zpívat, tancovat a učit se spoustu zajímavých věcí.
Není to jako škola, kde musíš sedět v lavici a psát, ale spíš taková velká herna, kde se učíš, jak si hrát s ostatními dětmi, jak se dělit o hračky, jak říct, co chceš, a jak si pomáhat. Učitelky ti ukážou, jak se obléknout, umýt si ruce, a taky se s tebou budou učit písmenka a čísla, abys byl připravený na velkou školu.
Takže je to místo, kde si najdeš nové kamarády, naučíš se spoustu věcí zábavnou formou a připravíš se na další životní cestu. Je to taková "škola hrou", kde je nejdůležitější, abys byl šťastný a spokojený!