Přeskočit na obsah

Martin Půta

Z Infopedia
Rozbalit box

Obsah boxu

Martin Půta (* 13. září 1971, Liberec) je český politik, jedna z nejvýraznějších a nejvlivnějších postav české regionální politiky po roce 2000. Od roku 2012 je nepřetržitě hejtmanem Libereckého kraje a je považován za zakladatele a klíčovou osobnost politického hnutí Starostové pro Liberecký kraj (SLK). Jeho politická kariéra je charakteristická silným důrazem na regionální rozvoj, pragmatismus a dlouhodobou stabilitu, ale také byla poznamenána mediálně sledovaným soudním procesem, ve kterém byl po letech zproštěn všech obvinění.

Jeho úspěšný model regionálního politického hnutí, které dokázalo dominovat krajské politice a konkurovat zavedeným celostátním stranám, se stal inspirací pro vznik celostátního hnutí Starostové a nezávislí (STAN), v němž Půta rovněž zastává významné postavení. V letech 2016 až 2024 působil také jako předseda Asociace krajů České republiky.

Martin Půta
Soubor:Martin Půta, hejtman Libereckého kraje.jpg
Martin Půta (2018)
Datum narození13. září 1971
Místo narozeníLiberec, Československo
Národnostčeská
ManželkaSilvie Půtová
Dětidvě dcery
VzděláníSPŠSE v Liberci
Profesepolitik, technik

👤 Počátky kariéry a vstup do politiky

Martin Půta se narodil v Liberci, ale svůj profesní i politický život spojil s městem Hrádek nad Nisou, které se nachází v Trojzemí na hranicích s Polskem a Německem. Vystudoval Střední průmyslovou školu strojní a elektrotechnickou v Liberci a po absolvování pracoval jako technik[1].

Do veřejného života vstoupil krátce po sametové revoluci. Jeho politické začátky jsou spojeny s Občanským fórem a později s Občanskou demokratickou aliací (ODA). V roce 2002 byl poprvé zvolen starostou Hrádku nad Nisou, a to jako nezávislý kandidát. Tuto funkci obhajoval až do svého zvolení hejtmanem v roce 2012. Během svého působení v čele Hrádku se zaměřoval především na přeshraniční spolupráci a rozvoj města, které se po letech útlumu začalo opět probouzet k životu.

Založení Starostů pro Liberecký kraj

Na počátku 21. století byla politická scéna v Libereckém kraji, podobně jako v celé zemi, dominována velkými celostátními stranami, zejména ODS a ČSSD. Skupina aktivních starostů a místních politiků, včetně Martina Půty, však pociťovala, že tyto strany často přehlížejí specifické potřeby a problémy regionů a jejich rozhodování je příliš ovlivněno pražskou centrálou.

Tato nespokojenost vedla v roce 2008 k založení regionálního politického hnutí Starostové pro Liberecký kraj (SLK)[2]. Martin Půta se stal jeho prvním předsedou a hlavní tváří. Cílem hnutí bylo přenést zkušenosti úspěšných starostů z komunální úrovně na krajskou politiku a prosazovat zájmy Libereckého kraje bez ideologických a stranických vazeb. Hnutí se profilovalo jako pragmatické, středopravicové a nepopulistické uskupení, které klade důraz na kompetentnost a znalost místních problémů.

Již v prvních krajských volbách v roce 2008, kterých se zúčastnili, Starostové pro Liberecký kraj uspěli a stali se součástí krajské koalice. Tento úspěch potvrdil, že pro regionální alternativu k velkým stranám existuje silná poptávka, a položil základy pro budoucí dominantní postavení SLK v kraji i pro vznik celostátního hnutí STAN[3].

👑 Hejtman Libereckého kraje (od 2012)

Po úspěšném etablování hnutí Starostové pro Liberecký kraj (SLK) na krajské politické scéně se Martin Půta stal jeho přirozeným lídrem pro krajské volby v roce 2012. SLK v těchto volbách dosáhlo drtivého vítězství, když získalo 22,21 % hlasů a 13 mandátů v 45členném zastupitelstvu, čímž se stalo nejsilnějším subjektem[4]. Tento výsledek umožnil Martinu Půtovi sestavit krajskou koalici a 27. listopadu 2012 byl poprvé zvolen hejtmanem Libereckého kraje.

Jeho nástup do funkce znamenal konec éry velkých celostátních stran v čele kraje a začátek dlouholeté dominance regionálního hnutí. Půtův politický styl se od počátku vyznačoval důrazem na pragmatická řešení, efektivní správu a snahou o konsenzus napříč politickým spektrem.

Priority a klíčové projekty

Během svého působení v čele kraje se Martin Půta zaměřil na několik strategických oblastí, které považoval za klíčové pro rozvoj regionu:

1. Dopravní infrastruktura

Jednou z dlouhodobých a nejviditelnějších priorit se stala modernizace dopravní sítě. Liberecký kraj, sevřený horami a historicky trpící horší dostupností, potřeboval zásadní investice.

  • Silnice I/35: Půta se stal jedním z hlavních lobbistů za dostavbu a modernizaci silnice I/35, která je páteřní komunikací spojující Liberec s Hradcem Králové a dále s Moravou. Argumentoval, že tato "nová dálnice" je klíčová nejen pro kraj, ale i pro celou Českou republiku jako alternativa k přetížené dálnici D1[5].
  • Modernizace železnic: Intenzivně také prosazoval projekty na modernizaci a elektrizaci železničních tratí, zejména na trase Liberec–Praha a Liberec–Turnov, s cílem zkrátit cestovní dobu a zlepšit komfort pro cestující.

2. Zdravotnictví a sociální služby

Stabilizace a rozvoj krajského zdravotnictví byly dalším pilířem jeho politiky.

  • Krajská nemocnice Liberec: Pod jeho vedením kraj inicioval a finančně podpořil rozsáhlou modernizaci Krajské nemocnice v Liberci, včetně výstavby Centra urgentní medicíny. Tento projekt v hodnotě několika miliard korun je největší investicí do zdravotnictví v historii kraje[6].
  • Podpora regionálních nemocnic: Kraj se také soustředil na udržení a rozvoj menších nemocnic v České Lípě, Jablonci nad Nisou a Semilech.

3. Školství a inovace

Půta kladl důraz na modernizaci školství a jeho propojení s průmyslovou tradicí regionu. Podporoval investice do technického vzdělávání, rekonstrukce škol a v neposlední řadě stál u projektu Evropského domu v Trojzemí, který má sloužit jako vzdělávací a kulturní centrum pro přeshraniční spolupráci.

4. Efektivní správa a transparentnost

Jako hejtman zavedl řadu opatření s cílem zefektivnit chod krajského úřadu a zvýšit jeho transparentnost, například zveřejňováním smluv a dat o hospodaření kraje.

Opakované volební úspěchy

Půtův politický styl a výsledky jeho práce rezonovaly u voličů, což se projevilo v opakovaných volebních vítězstvích.

  • Ve volbách v roce 2016 Starostové pro Liberecký kraj opět zvítězili se ziskem 32,35 % hlasů a 18 mandátů[7]. Půta tak obhájil post hejtmana, a to i přesto, že již v té době čelil obvinění v kauze ROP Severovýchod (viz další část).
  • V roce 2020 SLK své vítězství zopakovalo s ještě výraznějším výsledkem 38,58 % a 22 mandáty, což byl jeden z nejlepších výsledků pro jakoukoliv stranu v krajských volbách v celé zemi[8].
  • I ve volbách v roce 2024 si SLK udrželo dominantní postavení a Martin Půta byl počtvrté zvolen hejtmanem, čímž se zařadil mezi nejdéle sloužící hejtmany v historii České republiky[9].

Dlouhodobá popularita Martina Půty a jeho hnutí je často vysvětlována kombinací jeho osobního charismatu, politické stability, kterou kraji přinesl, a schopnosti efektivně komunikovat výsledky své práce voličům.

⚖️ Kauza ROP Severovýchod

V okamžiku, kdy se politická kariéra Martina Půty nacházela na vrcholu a on sám byl považován za stoupající hvězdu celostátní politiky, zasáhla jeho působení kauza spojená s evropskými dotacemi, která se vlekla téměř deset let a stala se zásadní zkouškou jeho politické i osobní odolnosti.

Podstata obvinění

V roce 2014, dva roky po svém prvním zvolení hejtmanem, byl Martin Půta obviněn policií z přijetí úplatku a zneužití pravomoci v souvislosti s projektem rekonstrukce kostela svaté Máří Magdaleny v Liberci. Projekt, jehož celkové náklady činily zhruba 65 milionů korun, měl být financován z Regionálního operačního programu (ROP) Severovýchod.

Podle obžaloby, která byla podána v roce 2017, měl Půta, ještě před svým nástupem do funkce hejtmana, jako předseda Regionální rady ROP Severovýchod přijmout úplatek ve výši 830 tisíc korun od zástupců stavební firmy Metrostav[10]. Za tento úplatek měl údajně zajistit, aby projekt získal evropskou dotaci a aby byly provedeny změny, které by stavební firmě usnadnily práci a umožnily jí čerpat peníze. Projekt byl v té době považován za problematický a hrozilo mu, že o dotaci přijde. Státní zástupce tvrdil, že Půtův zásah byl klíčový pro "záchranu" projektu ve prospěch stavební firmy[11].

Důkazní materiál policie se opíral především o odposlechy a svědectví spolupracujících obviněných. Martin Půta od samého počátku celou kauzu označoval za vykonstruovanou a svou vinu kategoricky odmítal. Argumentoval, že projekt na rekonstrukci kostela byl pro město Liberec prospěšný a že jeho jediným cílem bylo zachránit cennou památku a zabránit propadnutí evropských peněz.

Dopady na politickou kariéru

Obvinění mělo na Půtovu kariéru okamžitý a drtivý dopad. V době, kdy byl považován za jednoho z hlavních kandidátů na post předsedy celostátního hnutí STAN a spekulovalo se o jeho budoucím ministerském postu, musel své celostátní ambice dočasně opustit. V roce 2014 rezignoval na post místopředsedy STAN s tím, že nechce poškozovat hnutí, dokud se neočistí[12].

Přesto si dokázal udržet mimořádně silnou pozici v regionální politice. I přes probíhající soudní proces vedl hnutí Starostové pro Liberecký kraj do voleb v letech 2016 a 2020 a v obou případech drtivě zvítězil a obhájil post hejtmana. Tato skutečnost byla často interpretována jako důkaz obrovské důvěry, kterou si u voličů v Libereckém kraji vybudoval, a jejich přesvědčení o jeho nevině.

Soudní proces a zprošťující rozsudek

Soudní proces, který začal v roce 2018, byl mimořádně složitý a medializovaný. Hlavní líčení se táhlo několik let, během nichž byly vyslechnuty desítky svědků a přehrávány hodiny odposlechů.

V květnu 2023, po devíti letech od zahájení trestního stíhání, vynesl Krajský soud v Liberci zprošťující rozsudek. Soud konstatoval, že se nepodařilo prokázat, že by se skutek popsaný v obžalobě stal. Podle soudu neexistoval žádný přímý důkaz, že by Půta přijal úplatek, a klíčová svědectví byla označena za nevěrohodná. Soudkyně ve svém odůvodnění uvedla, že "v trestním řízení platí zásada v pochybnostech ve prospěch obžalovaného"[13].

Státní zástupce se proti rozsudku odvolal k Vrchnímu soudu v Praze. Ten však v lednu 2024 původní zprošťující verdikt potvrdil, čímž se rozsudek stal pravomocným[14].

Martin Půta po svém definitivním očištění označil celou kauzu za cílenou snahu o jeho politickou a osobní likvidaci. Dlouholetý proces podle něj ukázal na závažné problémy v systému trestního řízení v České republice. Ukončení kauzy mu umožnilo plnohodnotný návrat i do vrcholných pozic v celostátní politice.

🏛️ Působení v celostátní politice

Ačkoliv je Martin Půta primárně vnímán jako regionální politik, jeho vliv a aktivity výrazně přesahují hranice Libereckého kraje. Je považován za jednoho ze zakladatelů a ideových tvůrců modelu "starostenské" politiky, který se z regionální úrovně úspěšně přenesl i na celostátní scénu.

Role v hnutí Starostové a nezávislí (STAN)

Úspěch regionálního hnutí Starostové pro Liberecký kraj (SLK) se stal přímou inspirací pro vznik celostátního hnutí Starostové a nezávislí (STAN) v roce 2009. Martin Půta byl od počátku klíčovou postavou tohoto projektu, který měl za cíl sdružit nezávislé starosty a regionální politiky z celé země a dát jim silnější hlas v celostátní politice.

V letech 2009 až 2014 a znovu od roku 2024 působí jako místopředseda hnutí STAN[15]. V období, kdy čelil obvinění v kauze ROP Severovýchod, se z celostátních funkcí stáhl, aby nepoškozoval hnutí. Po svém pravomocném zproštění viny se do vedení vrátil a je považován za jednoho z nejvlivnějších členů předsednictva.

V rámci hnutí reprezentuje pragmatické, středopravicové a "tradiční starostenské" křídlo. Je vnímán jako stabilizující prvek a morální autorita, která klade důraz na poctivou práci v regionech jako základ politického úspěchu. Jeho politický styl a dlouholeté zkušenosti jsou v kontrastu s liberálnějším a progresivnějším křídlem hnutí.

Předseda Asociace krajů České republiky

Jeho vliv na celostátní úrovni byl nejvíce patrný v roli předsedy Asociace krajů České republiky. Tuto funkci, která sdružuje hejtmany všech 13 krajů a primátora Prahy, vykonával v letech 2016 až 2024[16].

Jako předseda se stal hlavním partnerem a zároveň oponentem vlády při vyjednávání o klíčových zákonech a financích, které se týkají regionů. Jeho role byla zásadní zejména v obdobích krizí:

  • Pandemie covidu-19: Během pandemie byl jedním z nejviditelnějších politiků, kteří koordinovali postup krajů, zajišťovali zdravotnický materiál a lůžkovou péči a často kritizoval chaotickou komunikaci a opatření centrální vlády.
  • Uprchlická krize po invazi na Ukrajinu: Podobně aktivní roli hrál i při zvládání uprchlické vlny v roce 2022, kdy hejtmani pod jeho vedením řešili ubytování, vzdělávání a integraci statisíců uprchlíků.

V této funkci si vybudoval pověst schopného vyjednavače a politika, který dokáže hledat kompromis napříč politickým spektrem, od ANO až po strany vládní koalice.

🗣️ Politické postoje a odkaz

Martin Půta je typickým představitelem středopravicové, konzervativně-liberální politiky s důrazem na regionální specifika.

  • Decentralizace a subsidiarita: Jeho základním politickým přesvědčením je princip subsidiarity – tedy přesvědčení, že rozhodování má probíhat na co nejnižší úrovni, co nejblíže občanům. Je silným zastáncem posilování pravomocí a finanční soběstačnosti obcí a krajů.
  • Fiskální odpovědnost: Jako hejtman i jako politik se hlásí k principům odpovědného hospodaření a vyrovnaných veřejných financí.
  • Evropská spolupráce: Je proevropsky orientovaným politikem, ale s pragmatickým přístupem. Vzhledem ke své zkušenosti z Trojzemí je velkým zastáncem přeshraniční spolupráce a evropských fondů jako nástroje pro rozvoj regionů.
  • Pragmatismus nad ideologií: Jeho politický styl je charakteristický snahou o hledání konkrétních a funkčních řešení bez zbytečné ideologické zátěže. To mu umožňuje efektivně spolupracovat s politiky z různých stran.

Martin Půta se svým působením stal symbolem úspěšné regionální politiky a důkazem, že politické hnutí postavené na silných lokálních osobnostech může dlouhodobě dominovat a efektivně spravovat svěřený region. Jeho kariéra je také příběhem o politické houževnatosti a konečné právní rehabilitaci po letech trestního stíhání.

Reference