Přeskočit na obsah

F-35 Lightning II

Z Infopedia
Rozbalit box

Obsah boxu

Šablona:Infobox Letadlo

Lockheed Martin F-35 Lightning II je rodina jednomotorových, jednomístných, víceúčelových bojových letounů páté generace, vyvinutých americkou společností Lockheed Martin Aeronautics v rámci programu Joint Strike Fighter (JSF). Letoun je navržen tak, aby spojoval pokročilé technologie stealth, fúzi senzorů a schopnost nadzvukového letu, což z něj činí jeden z nejsofistikovanějších a nejmodernějších bojových letounů na světě. F-35 je vyráběn ve třech hlavních variantách, aby vyhovoval potřebám různých složek amerických ozbrojených sil a exportních zákazníků. Bude tvořit páteř vzdušných sil mnoha států NATO a spojenců, včetně České republiky.

---

Historie a vývoj

Program F-35 Lightning II má kořeny v programu Joint Strike Fighter (JSF), který byl zahájen v roce 1996 s cílem vyvinout cenově dostupné a vysoce schopné bojové letadlo, které by nahradilo řadu stárnoucích typů letounů (např. F-16 Fighting Falcon, F/A-18 Hornet, AV-8B Harrier II) a sloužilo různým složkám ozbrojených sil Spojených států i spojenců. Soutěže o zakázku se zúčastnily společnosti Boeing (s letounem X-32) a Lockheed Martin (s letounem X-35). V roce 2001 byl jako vítěz vybrán design společnosti Lockheed Martin.

Cílem programu JSF bylo vytvořit letoun, který by disponoval třemi klíčovými vlastnostmi: 1. Stealth (neviditelnost pro radar): Schopnost proniknout do nepřátelského vzdušného prostoru s minimální detekcí. 2. Fúze senzorů: Integrace dat ze všech palubních i externích senzorů do jednoho přehledného obrazu pro pilota. 3. Víceúčelovost: Schopnost plnit širokou škálu misí (vzdušný boj, útok na pozemní cíle, průzkum, elektronický boj).

Vývoj F-35 byl jedním z největších a nejnákladnějších zbrojních programů v historii, provázený technologickými výzvami, zpožděními a překročením rozpočtu. Nicméně, po letech intenzivního vývoje a testování se F-35 postupně stává operačně způsobilým a je zaváděn do služby.

  • Hlavní varianty F-35:
    • F-35A: Konvenční vzlet a přistání (CTOL) pro letectvo (USAF) a většinu zahraničních uživatelů. První let 15. prosince 2006.
    • F-35B: Krátký vzlet a vertikální přistání (STOVL) pro Námořní pěchotu Spojených států (USMC) a britské a italské námořnictvo. Umožňuje operace z omezených drah a letadlových lodí s kratší palubou. První let 11. června 2008.
    • F-35C: Palubní varianta pro americké námořnictvo (USN) s většími křídly, zesíleným podvozkem a záchytným hákem pro operace z letadlových lodí s katapulty. První let 6. června 2009.

---

Popis

F-35 Lightning II je letoun páté generace, jehož design je optimalizován pro neviditelnost pro radar a "první pohled, první výstřel" schopnosti.

  • Stealth technologie: Design F-35 minimalizuje radarovou odrazovou plochu (RCS) díky specifickému tvaru, vnitřním zbraňovým šachtám (které eliminují nutnost externích závěsníků odrážejících radarové vlny) a speciálním radar pohlcujícím materiálům (RAM). To umožňuje F-35 operovat v silně bráněném vzdušném prostoru.
  • Fúze senzorů a situační povědomí: Jednou z nejsilnějších stránek F-35 je jeho schopnost fúze senzorů. Letoun je vybaven řadou pokročilých senzorů:
    • AESA radar: Northrop Grumman AN/APG-81 Active Electronically Scanned Array (AESA) radar, který poskytuje vynikající situační povědomí, sledování více cílů a schopnosti vzduch-země.
    • Electro-Optical Targeting System (EOTS): Integrovaný systém FLIR (Forward-Looking InfraRed) a infračerveného vyhledávacího a sledovacího systému (IRST) pro detekci a zaměřování cílů.
    • Distributed Aperture System (DAS): Systém šesti infračervených kamer rozmístěných kolem letounu, které poskytují pilotovi 360stupňový pohled na okolí ve dne i v noci a dokážou detekovat blížící se střely. Obraz z DAS je promítán přímo do pilotní přilby.

Všechna data z těchto senzorů jsou zpracována a prezentována pilotovi jako jednotný, přehledný obraz na jeho displejích a v přilbovém displeji, což mu dává bezprecedentní situační povědomí.

  • Kokpit a přilbový displej: Kokpit F-35 je minimalistický a je dominantou velký dotykový displej. Klíčovým prvkem je přilbový displej (Helmet-Mounted Display - HMD), který nahrazuje klasický průhledový displej (HUD) a umožňuje pilotovi vidět skrze podlahu kokpitu nebo stěny letounu (díky DAS) a zobrazuje všechny letové i taktické informace přímo na hledí přilby.
  • Pohon: Pohání ho jeden extrémně výkonný turbofan motor Pratt & Whitney F135 s přídavným spalováním. Tento motor je nejvýkonnějším motorem, jaký kdy byl instalován do jednomotorového stíhacího letounu.
  • Výzbroj: Pro zachování stealth profilu nese F-35 většinu své výzbroje ve dvou vnitřních šachtách:
    • Vzduch-vzduch: Střely jako AIM-120 AMRAAM (pro střední a dlouhé vzdálenosti) a AIM-9X Sidewinder (pro krátké vzdálenosti).
    • Vzduch-země: Různé druhy bomb, jako jsou JDAM (Joint Direct Attack Munition), GBU-39 Small Diameter Bomb (SDB) a střely jako AGM-154 JSOW.

Pro mise, kde není nutný plný stealth, může F-35 nést dodatečnou výzbroj na externích závěsnících pod křídly, čímž se však zvyšuje jeho radarová odrazová plocha. F-35A má navíc interní 25mm kanón GAU-22/A Gatling.

---

Varianty a uživatelé

F-35 je celosvětově nejprodávanějším bojovým letounem páté generace a stal se základem pro budoucí vzdušné síly mnoha zemí.

Česká republika v roce 2023 rozhodla o pořízení 24 letounů F-35A Lightning II, které mají nahradit stávající pronajaté JAS-39 Gripeny. Dodávky jsou očekávány po roce 2030, přičemž první stroje by měly být hotové v USA a následně se výcvik a údržba přesunou do Česka.

---

Kritika a kontroverze

F-35 je navzdory svým technologickým inovacím předmětem mnoha kritik a kontroverzí:

  • Vysoké náklady: Program F-35 je nejdražším zbrojním programem v historii. Vysoké pořizovací náklady na letouny a ještě vyšší odhadované provozní náklady (tzv. "cost per flying hour") jsou neustálým předmětem diskusí.
  • Zpoždění a technické problémy: Vývoj byl provázen řadou zpoždění a technických problémů, které vedly k opakovanému zvyšování rozpočtu.
  • Spolehlivost a údržba: Počáteční problémy se spolehlivostí a nároky na údržbu vedly k nižší než očekávané provozuschopnosti letounů. Ačkoliv se situace zlepšuje, stále existují obavy.
  • Závislost na USA: Uživatelé F-35 jsou silně závislí na logistické a servisní podpoře ze Spojených států, což vyvolává obavy ohledně suverenity a rychlosti reakce v krizových situacích.
  • Otázka vhodnosti pro moderní bojiště: Někteří kritici zpochybňují univerzálnost F-35 a jeho schopnost plnit všechny slibované role efektivně, zejména v kontextu vyvíjejících se hrozeb.

Přestože tyto kontroverze existují, F-35 je stále považován za klíčový systém pro budoucí vzdušné operace, a to především díky svým stealth schopnostem a pokročilé integraci dat, což mu dává taktickou výhodu v boji.

---

Pro laiky

Představte si letadlo, které je jako supermoderní počítač s křídly, který navíc umí být téměř neviditelný pro radar. To je F-35 Lightning II. Není to jen tak ledajaká stíhačka, ale letoun páté generace, což znamená, že je na úplné špičce toho, co dnes letecká technika dokáže.

Co dělá F-35 tak speciálním?

  • **"Neviditelný" (Stealth):** Je navržen tak, aby ho nepřátelské radary jen těžko zachytily. Má speciální tvary a materiály, které pohlcují radarové vlny, takže se dokáže dostat blízko k nepříteli, aniž by byl odhalen.
  • **"Chytrý" mozek:** To je jeho nejdůležitější vlastnost. Letoun sbírá informace ze všech svých senzorů (radar, infračervené kamery, atd.) a také z jiných letadel a pozemních stanic. Všechny tyhle informace pak pilotovi ukáže jako jeden přehledný obraz. Pilot tak ví o všem, co se děje kolem něj, mnohem dříve než nepřítel.
  • **Přilba jako obrazovka:** Pilot nepotřebuje dívat se na spoustu budíků. Všechny důležité informace vidí přímo na svém hledí přilby. Navíc díky speciálním kamerám umístěným kolem letounu dokáže "vidět" skrz podlahu nebo stěny kokpitu, jako by seděl ve skleněném vrtulníku!
  • **Dělá spoustu věcí:** Umí bojovat s jinými letadly ve vzduchu, útočit na cíle na zemi s velkou přesností (ať už bombami, nebo raketami), dělat průzkum a rušit nepřátelskou elektroniku.
  • **Jediný motor, velká síla:** I když má jen jeden motor, je to ten nejvýkonnější motor, jaký kdy byl do stíhačky s jedním motorem namontován.
  • **Různé verze:** Existují tři hlavní typy: jeden pro běžné vzlety a přistání (jako většina letadel), druhý pro krátké vzlety a vertikální přistání (jako helikoptéra), a třetí pro přistání na letadlových lodích s velkým křídlem.
  • **Bude ho mít i Česká republika!:** Naše armáda se rozhodla, že pořídí tyto nejmodernější letouny, které nahradí naše současné Gripeny. První bychom měli mít kolem roku 2031. To znamená, že naše vzdušné síly budou patřit k těm nejmodernějším na světě.

I když je F-35 velmi drahý a jeho vývoj provázely problémy, je to revoluční letoun, který mění způsob, jakým se vedou letecké boje.

---

Externí odkazy