Přeskočit na obsah

JAS-39 Gripen

Z Infopedia
Rozbalit box

Obsah boxu

Šablona:Infobox Letadlo

JAS-39 Gripen (švédsky Jakt, Attack, Spaning – stíhací, útočný, průzkumný) je švédský jednomotorový lehký víceúčelový stíhací letoun čtvrté generace, vyvinutý a vyráběný společností Saab AB. Je navržen tak, aby dokázal plnit širokou škálu misí, včetně vzdušného boje, pozemních útoků a průzkumu, a to vše s nízkými provozními náklady a schopností operovat z krátkých a nouzových ranvejí, včetně dálničních úseků. Gripen představuje vrchol švédské letecké konstrukční filozofie, která klade důraz na jednoduchost, efektivitu a spolehlivost v severských podmínkách.

---

Historie a vývoj

Historie Gripenu sahá do 70. let 20. století, kdy Švédsko začalo hledat náhradu za své stárnoucí stíhací letouny Saab 35 Draken a Saab 37 Viggen. Švédské požadavky byly specifické: potřeba víceúčelového letounu s nízkými provozními náklady, snadnou údržbou a schopností operovat z rozptýlených základen, včetně dálnic, což bylo součástí švédské doktríny obrany.

V roce 1982 byl vybrán návrh společnosti Saab a projekt JAS-39 byl oficiálně zahájen. Letoun byl navržen s konfigurací kachních ploch a deltového křídla, což mu dodává vynikající manévrovatelnost a schopnost krátkého vzletu a přistání (STOL). Pohonnou jednotku původně tvořil licenčně vyráběný motor General Electric F404 (švédské označení Volvo RM12).

První let prototypu JAS-39 Gripen se uskutečnil 9. prosince 1988. Po několika počátečních problémech s řídicím systémem (které vedly k haváriím prototypů) byl software přepracován a letoun byl vylepšen. V roce 1996 byl JAS-39 Gripen oficiálně zaveden do služby u Švédského letectva.

Během svého životního cyklu Gripen prošel několika významnými modernizacemi, které vedly k různým variantám:

  • JAS-39A/B: Původní produkční verze (A = jednomístná, B = dvoumístná).
  • JAS-39C/D: Vylepšené verze (C = jednomístná, D = dvoumístná) s kompatibilitou NATO, modernizovanou avionikou, možností tankování za letu a barevnými displeji v kokpitu. Tyto verze jsou v současné době ve službě u Armády České republiky a Maďarska.
  • JAS-39E/F (Gripen E/F nebo Gripen NG - Next Generation): Nejnovější a nejvýznamnější modernizace. Tato varianta má silnější motor General Electric F414G, výrazně zvětšený dolet a nosnost, nový AESA radar (Active Electronically Scanned Array), vylepšenou avioniku a integrovaný systém elektronického boje. Gripen E/F je delší a těžší než předchozí verze a je navržen tak, aby konkuroval stíhačkám páté generace v oblasti senzorů a síťových schopností. První let Gripenu E proběhl v roce 2017.

---

Popis

JAS-39 Gripen je jednomotorový proudový stíhací letoun navržený pro vysokou manévrovatelnost a flexibilitu.

  • Konstrukce a aerodynamika: Gripen využívá kombinaci deltového křídla a kachních ploch. Tato konfigurace poskytuje letounu vynikající obratnost v širokém rozsahu rychlostí a umožňuje velmi krátké vzlety a přistání, což je klíčové pro rozptýlené operace. Letoun je navržen s ohledem na nízkou radarovou odrazovou plochu (RCS), i když se nejedná o plnohodnotný stealth letoun.
  • Pohon:
    • Gripen A/B/C/D: Pohání ho proudový motor Volvo RM12, což je licenční verze amerického General Electric F404. Tento motor poskytuje dostatečný tah pro nadzvukový let (Mach 2) a spolehlivost.
    • Gripen E/F: Je vybaven výkonnějším motorem General Electric F414G, který poskytuje o 20 % více tahu. To zlepšuje poměr tahu k hmotnosti, akceleraci a umožnuje delší dolet.
  • Avionika a kokpit: Gripen disponuje moderním digitálním kokpitem se třemi velkými víceúčelovými displeji a průhledovým displejem (HUD). Pilot je vybaven helmou s integrovaným zaměřovačem (HMD), což umožňuje zaměřování cílů pouhým pohledem. Systém řízení letu je typu fly-by-wire. Gripen E/F má navíc zcela přepracovaný kokpit s velkým širokoúhlým displejem a pokročilejší avionikou.
  • Senzory a elektronika:
    • Radar: Verze C/D používají pulsně-dopplerovský radar Ericsson PS-05/A. Verze E/F je vybavena nejmodernějším aktivním elektronicky skenovaným radarem (AESA) Saab PS-05/A Mk 4, který nabízí větší dosah, lepší detekci více cílů a vyšší odolnost proti rušení.
    • Elektronický boj: Gripen má pokročilý systém elektronického boje (EW) s přijímačem radarového varování (RWR), rušičkou a výmetnicemi klamných cílů. Verze E/F má ještě pokročilejší systém EW, který integruje pasivní a aktivní senzory pro komplexní ochranu.
    • Další senzory: Zahrnují infračervený vyhledávací a sledovací systém (IRST), datalink pro sdílení informací s ostatními letouny a pozemními stanicemi a širokou škálu podvěsných kontejnerů pro průzkum, cílení a elektronický boj.
  • Výzbroj: Gripen je schopen nést širokou škálu výzbroje na svých závěsnících (8 na C/D, 10 na E/F).
    • Vzduch-vzduch: Střely krátkého dosahu jako AIM-9 Sidewinder, IRIS-T, Python 4 a střely středního dosahu jako AIM-120 AMRAAM a revoluční MBDA Meteor (ramjet-poháněná střela s extrémně dlouhým dosahem).
    • Vzduch-země: Naváděné bomby (např. GBU-12/16), střely vzduch-země (AGM-65 Maverick), protilodní střely RBS 15 a střely s plochou dráhou letu jako KEPD 350 Taurus.
    • Kanón: 27 mm kanón Mauser BK-27 (pouze jednomístné verze C/D/E/F).

---

Varianty a uživatelé

Gripen je navržen s velkou modularitou, což umožnilo snadné přizpůsobení požadavkům různých zákazníků:

  • JAS-39A/B: Původní verze pro Švédsko.
  • JAS-39C/D: Standardní exportní verze, která je kompatibilní s NATO.
    • Švédsko: Původní a největší uživatel, který postupně přechází na verzi E/F.
    • Česká republika: Od roku 2005 provozuje 14 letounů JAS-39C/D v rámci dlouhodobého pronájmu. V roce 2024 vláda schválila vyjednávání o nákupu 24 letounů Gripen E/F, které by nahradily stávající pronajaté stroje po roce 2027.
    • Maďarsko: Provozuje 14 letounů JAS-39C/D.
    • Jihoafrická republika: Provozuje 26 letounů JAS-39C/D.
    • Thajsko: Provozuje 12 letounů JAS-39C/D.
  • JAS-39E/F (Gripen NG): Nejnovější generace.
    • Švédsko: Objednalo 60 letounů Gripen E.
    • Brazílie: Objednala 36 letounů Gripen E/F (švédské označení F-39E/F). Výroba probíhá ve spolupráci s brazilskými firmami a část letounů se montuje přímo v Brazílii.
  • Gripen Aggressor: Verze pro výcvik a simulaci protivníka, nabízena pro program T-X v USA (neprošla).
  • Gripen Maritime: Návrh pro palubní operace na letadlových lodích, dosud nerealizován.

---

Pro laiky

Představte si letadlo, které je jako švýcarský armádní nůž – dokáže spoustu věcí! To je JAS-39 Gripen. Není to jen taková obyčejná stíhačka, která jen létá a střílí. Je to takzvaný „víceúčelový stíhací letoun“, což znamená, že umí:

  • **Stíhací (Jakt):** Bojovat proti jiným letadlům ve vzduchu.
  • **Útočný (Attack):** Útočit na cíle na zemi.
  • **Průzkumný (Spaning):** Létat a sbírat informace o nepříteli.

Jeho jméno „Gripen“ znamená v překladu „Gryf“, což je bájné zvíře s orlí hlavou a lvím tělem, které symbolizuje sílu ve vzduchu i na zemi.

Co je na něm zvláštní?

  • **Malý, ale šikovný:** Je menší než mnoho jiných stíhaček, ale díky chytrému designu (s malými křidélky vpředu a trojúhelníkovými křídly vzadu) je neuvěřitelně obratný a umí rychle měnit směr.
  • **Přistane kdekoli:** Je navržen tak, aby mohl vzlétat a přistávat na velmi krátkých drahách, třeba i na dálnicích. To je velká výhoda, protože nemusí vždy používat velké vojenské letiště, které by mohl nepřítel snadno zničit.
  • **Moderní „mozek“:** Uvnitř má spoustu počítačů, které pilotovi pomáhají. Má radar, který vidí na stovky kilometrů, a pilot má i speciální helmu, která mu ukazuje důležité informace přímo před očima.
  • **Může nést cokoliv:** Dokáže na sebe „pověsit“ spoustu různých raket a bomb – od těch, co ničí letadla, přes ty, co ničí tanky, až po „chytré“ bomby.
  • **Česká armáda ho má:** Ačkoliv se v roce 2024 jedná o nákupu nových letounů F-35, již dnes máme modernizované Gripeny.

A teď to nejnovější: Existuje i verze Gripen E/F, která je ještě lepší! Má silnější motor, létá dál, unese více zbraní a má ještě modernější radar a elektroniku, takže je ještě chytřejší a odolnější v boji. Tuto verzi už si pořídily země jako Brazílie a zvažuje ji i Česká republika!

---

Externí odkazy