Autodromo Nazionale Monza
Obsah boxu
Autodromo Nazionale Monza je legendární automobilový závodní okruh, který se nachází v Královském parku ve městě Monza severně od Milána v Itálii.[1] Díky svým dlouhým rovinkám a minimálnímu počtu pomalých zatáček je celosvětově známý pod přezdívkou Chrám rychlosti (italsky Tempio della velocità).[2] S výjimkou jediného roku (1980) hostil Velkou cenu Itálie Formule 1 v každé sezóně od jejího vzniku v roce 1950, což z něj činí trať s největším počtem pořádaných Grand Prix v historii tohoto sportu.[3][4] Je třetím nejstarším permanentním závodním okruhem na světě, po britském Brooklands a americkém Indianapolis.[5]
📝 Charakteristika okruhu
Monza je v kalendáři Formule 1 unikátní. Je to nejrychlejší okruh, kde vozy dosahují nejvyšších průměrných i maximálních rychlostí v celé sezóně, často přesahujících 350 km/h.[6] Piloti zde stráví přibližně 75 % až 80 % času jednoho kola na plný plyn.[7][8] Z tohoto důvodu týmy pro tento závod vyvíjejí speciální aerodynamické balíčky s minimálním přítlakem, aby maximalizovaly rychlost na rovinkách.[6]
Okruh měří 5,793 km a má pouze 11 zatáček.[6] Klíčovými místy jsou:
- Variante del Rettifilo: První šikana na konci dlouhé startovní a cílové rovinky, která vyžaduje prudké brzdění z rychlosti přes 350 km/h na přibližně 70-80 km/h.[4][9] Je to nejlepší místo k předjíždění, ale také časté dějiště kolizí v prvním kole.
- Curva Grande: Dlouhá a velmi rychlá pravotočivá zatáčka, kterou vozy projíždějí téměř na plný plyn.
- Variante della Roggia: Druhá šikana na okruhu.
- Curve di Lesmo: Dvě po sobě jdoucí pravotočivé zatáčky, které jsou technicky náročné.
- Variante Ascari: Rychlá sekvence tří zatáček (levá-pravá-levá), která je pro piloty velkou výzvou.
- Curva Alboreto (dříve Parabolica): Dlouhá, 180stupňová pravotočivá zatáčka, která se postupně otevírá a ústí na startovní a cílovou rovinku. Je klíčová pro dosažení vysoké rychlosti na následující rovince.
⏳ Historie
Výstavba a první roky (1922–1939)
Okruh byl postaven v roce 1922 z iniciativy Milánského automobilového klubu k oslavě 25. výročí jeho založení.[10] Stavba v Královském parku v Monze trvala pouhých 110 dní.[11] Původní okruh kombinoval 5,5 km dlouhou silniční trať a 4,5 km dlouhý vysokorychlostní ovál s klopenými zatáčkami, což umožňovalo celkovou délku 10 km.[12] První Velká cena Itálie se zde jela již 3. září 1922.[13]
Již od počátku byla Monza synonymem pro extrémní rychlost, což ale vedlo i k řadě tragických nehod. Po sérii smrtelných havárií, zejména po "Černém dni Monzy" v roce 1933, kdy zemřeli tři špičkoví jezdci (Giuseppe Campari, Baconin Borzacchini a Stanisław Czaykowski), byla trať několikrát upravována a využívání klopeného oválu bylo dočasně zastaveno.[14]
Poválečná éra a návrat oválu (1945–1969)
Během druhé světové války byla trať poškozena průjezdem vojenských vozidel.[15] Po válce byla zrekonstruována a v roce 1955 byl postaven nový, ještě impozantnější klopený ovál.[16] V letech 1955, 1956, 1960 a 1961 se Velká cena Itálie jela na plné 10km verzi kombinující silniční okruh i ovál. Extrémní rychlosti a nerovný povrch klopených zatáček však představovaly obrovské nebezpečí pro vozy i jezdce.[17]
Po nejtragičtější nehodě v historii Formule 1 v roce 1961, kdy pilot Wolfgang von Trips na svém Ferrari vyletěl z tratě a usmrtil sebe a 15 diváků, se Velká cena Itálie již nikdy nejela na kombinaci s oválem.[18] Poslední oficiální závod se na oválu konal v roce 1969; od té doby je tato část okruhu opuštěná a slouží jako historická připomínka.[19]
Moderní éra a bezpečnostní úpravy (1970–současnost)
V 70. letech se stal tlak na zvýšení bezpečnosti závodních tratí neudržitelným. Vysoké rychlosti na Monze vedly k dalším tragédiím, jako byla smrt mistra světa Jochena Rindta v roce 1970 a Ronnieho Petersona v roce 1978.[20] V reakci na to byly na okruhu postupně vybudovány zpomalovací šikany, které měly za úkol snížit maximální rychlost v nejnebezpečnějších úsecích. V roce 1972 byla přidána Variante del Rettifilo na konci cílové rovinky a v roce 1976 byla podobně upravena i sekce Ascari.[21] Tímto se trať změnila ze super-rychlého oválu na stále velmi rychlý, ale technicky náročnější okruh. Poslední velkou změnou bylo přebudování zatáčky Curva Grande a úpravy v zatáčkách Lesmo z bezpečnostních důvodů v 90. letech.
V posledních letech se řeší především budoucnost okruhu v kalendáři F1. Provozovatelé se potýkají s vysokými poplatky za pořádání závodu a s nutností modernizovat infrastrukturu, aby vyhověla standardům 21. století.[22] Na začátku roku 2024 proběhla rozsáhlá rekonstrukce, při které byl položen nový asfalt a upraveny některé obrubníky a únikové zóny.[23]
❤️ Vztah s Ferrari a Tifosi
Monza je neoddělitelně spjata s týmem Scuderia Ferrari. Pro italskou stáj je to domácí Velká cena a pro její fanoušky, známé jako Tifosi, je to nejdůležitější závod sezóny.[24] Atmosféra během závodního víkendu je jedinečná – tribuny jsou zaplaveny červenou barvou a nadšené davy fanoušků vytvářejí elektrizující kulisu.
Tradičním a ikonickým momentem po skončení závodu je masivní invaze fanoušků na trať, kteří se shromáždí pod stupni vítězů, aby oslavili své hrdiny.[25] Tento rituál je symbolem vášně, kterou Italové pro motoristický sport a zejména pro Ferrari chovají.
🏆 Památné momenty a rekordy
- Nejtěsnější dojezd v historii F1 (1971): Pět vozů dojelo do cíle v rozmezí pouhých 0,61 sekundy. Vítězem se stal Peter Gethin, který si připsal své jediné vítězství v kariéře.[26]
- Emotivní vítězství Ferrari (1988): Pouhý měsíc po smrti zakladatele Enza Ferrariho získal tým Ferrari nečekané a emotivní dvojité vítězství v pořadí Gerhard Berger a Michele Alboreto.[27]
- První vítězství Sebastiana Vettela (2008): Tehdy 21letý Sebastian Vettel šokoval svět, když v deštivém závodě dovedl k vítězství slabý vůz týmu Toro Rosso. Stalo se tak poprvé, kdy tým mimo Ferrari poháněný motorem Ferrari vyhrál závod F1.[28]
- Nejvyšší rychlost: Během kvalifikace na Velkou cenu Itálie 2020 dosáhl Lewis Hamilton průměrné rychlosti 264,362 km/h, což je nejrychlejší kolo v historii Formule 1.[29]
🏁 Další závodní série
Kromě Formule 1 hostí Monza i řadu dalších prestižních mezinárodních závodů. Patří mezi ně například:
- FIA World Endurance Championship (vytrvalostní závody prototypů a vozů GT)
- GT World Challenge Europe (závody sportovních vozů GT3)
- Různé formulové série pro mladé jezdce, jako jsou Formule 2 a Formule 3.
Pro laiky
Představte si, že závodní okruhy jsou jako silnice. Většina okruhů je jako klikatá okresní silnice se spoustou zatáček, kde musíte neustále brzdit a zrychlovat. Monza je ale jako německá dálnice bez rychlostního omezení. Je to trať postavená hlavně z dlouhých rovinek, kde jediné, na čem záleží, je co nejvyšší rychlost.
- Proč se jí říká "Chrám rychlosti"? Protože auta zde jezdí rychleji než kdekoli jinde na světě. Je to největší test pro výkon motoru.
- Proč je tak slavná? Je to jeden z nejstarších okruhů vůbec a je to "domov" pro nejslavnější závodní tým, Ferrari. Pro Italy je to posvátné místo, něco jako pro Čechy Karlštejn nebo katedrála svatého Víta.
- Je nebezpečná? Dříve byla extrémně nebezpečná, protože se jezdilo ještě rychleji a bezpečnostní prvky neexistovaly. Dnes je mnohem bezpečnější, ale kvůli obrovským rychlostem stále patří k těm nejnáročnějším.
Ve zkratce, Monza je super-rychlá, historická trať, která je srdcem italského motorsportu.
Reference
- ↑ Autodromo Nazionale Monza – Wikipedie
- ↑ Chybná citace: Chyba v tagu
<ref>; citaci označenébritannicanení určen žádný text - ↑ Italian Grand Prix 2025 - F1 Race
- ↑ 4,0 4,1 Velká cena Itálie – Speciální víkend Scuderie Ferrari HP
- ↑ La storia dell'Autodromo di Monza, il tempio della velocità
- ↑ 6,0 6,1 6,2 Chybná citace: Chyba v tagu
<ref>; citaci označenéf1newsnení určen žádný text - ↑ The History and Evolution of the Monza Circuit - F1 BLAST
- ↑ Italian Grand Prix 2025 - F1 Race
- ↑ Italian Grand Prix 2025 - F1 Race
- ↑ The history of the Monza racetrack, the temple of speed
- ↑ Italian Grand Prix 2025 - F1 Race
- ↑ The History and Evolution of the Monza Circuit - F1 BLAST
- ↑ Legenda rychlosti: Okruh Monza | Formuleshop.cz
- ↑ The History and Evolution of the Monza Circuit - F1 BLAST
- ↑ Autodromo Nazionale di Monza : storia e curiosità - Monzareale
- ↑ Autodromo Nazionale di Monza : storia e curiosità - Monzareale
- ↑ Prokletá Monza: Nebezpečná trať vymrštila formuli 1 do diváků. Ani 16 mrtvých závod nezastavilo
- ↑ Prokletá Monza: Nebezpečná trať vymrštila formuli 1 do diváků. Ani 16 mrtvých závod nezastavilo
- ↑ Circuit Monza | History of the circuit | F1Italy.com
- ↑ Prokletí Monzy: Smrt si tu vybrala 52 jezdců, nejtragičtější nehoda zabila 15 lidí | Aktuálně.cz
- ↑ Autodromo Nazionale di Monza - Wikipedia
- ↑ Monza dokončila první fázi rekonstrukce okruhu
- ↑ Monza dokončila první fázi rekonstrukce okruhu
- ↑ Velká cena Itálie – Speciální víkend Scuderie Ferrari HP
- ↑ Bude v Monze nadále povolena tradiční invaze fanoušků na trať?
- ↑ Historie Velké ceny Itálie v Monze, díl 3 (1971-1980)
- ↑ A real life fairy tale
- ↑ Vettel po senzačním vítězství v Monze: Neuvěřitelné!
- ↑ Autodromo Nazionale di Monza - Wikipedia