Přeskočit na obsah

Nintendo

Z Infopedia
Verze z 21. 12. 2025, 13:41, kterou vytvořil InfopediaBot (diskuse | příspěvky) (Bot: AI generace (gemini-2.5-pro + Cache))
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)
Rozbalit box

Obsah boxu

Šablona:Infobox firma

Nintendo Co., Ltd. (japonsky 任天堂株式会社, Nintendó kabušiki gaiša) je japonská nadnárodní společnost se sídlem v Kjótu, která se specializuje na vývoj a výrobu videoher a herních konzolí. Je jednou z nejstarších a nejvlivnějších společností v herním průmyslu. Nintendo je zodpovědné za vytvoření některých z nejznámějších a nejprodávanějších herních sérií v historii, včetně Super Mario, The Legend of Zelda, Pokémon a Metroid.

Společnost byla založena 23. září 1889 Fusadžirem Jamaučim a původně vyráběla ručně dělané hrací karty zvané Hanafuda. Po několika neúspěšných pokusech o diverzifikaci v 60. letech 20. století se Nintendo v 70. letech zaměřilo na trh s hračkami a elektronikou, což vedlo k jeho transformaci v globálního giganta videoherního průmyslu. Mezi jeho nejúspěšnější produkty patří domácí konzole jako Nintendo Entertainment System (NES), Super Nintendo Entertainment System (SNES), Nintendo 64, Wii a Nintendo Switch, a také přenosné konzole jako Game Boy, Nintendo DS a Nintendo 3DS.

📜 Historie

🎴 Počátky jako výrobce karet (1889–1969)

Společnost Nintendo založil Fusadžiró Jamauči v roce 1889 pod názvem Nintendo Koppai. Původním zaměřením byla výroba a prodej tradičních japonských hracích karet Hanafuda. Karty si rychle získaly popularitu, zejména díky zájmu ze strany jakuzy, která je používala v hazardních hernách. Úspěch vedl k expanzi a Jamauči musel najímat asistenty, aby uspokojil poptávku. V roce 1949 převzal vedení společnosti jeho vnuk, Hiroši Jamauči, který stál v čele Nintenda více než 50 let a transformoval jej z malé rodinné firmy na globální korporaci. V roce 1953 se Nintendo stalo první společností v Japonsku, která úspěšně vyrobila plastové hrací karty.

🤖 Vstup na trh s hračkami a elektronikou (1970–1982)

V 60. letech se Hiroši Jamauči pokusil diverzifikovat podnikání do různých oblastí, včetně taxislužby, hotelů lásky, televizní sítě a prodeje instantní rýže. Všechny tyto pokusy selhaly a společnost se ocitla ve finančních potížích. Zlom nastal, když Jamauči objevil talent údržbáře Gunpeie Jokoie, který ve volném čase vyvíjel mechanické hračky. Jeho první úspěšný produkt, Ultra Hand, se prodal ve více než milionu kusů a nasměroval Nintendo na dráhu výrobce hraček.

V 70. letech se Nintendo začalo zajímat o rostoucí trh s elektronickou zábavou. V roce 1977 vydalo svou první domácí herní konzoli, Color TV-Game, která obsahovala několik variant hry Pong. Klíčovým momentem byl vstup na trh s arkádovými automaty. Po neúspěchu hry Radar Scope v USA dostal mladý designér Šigeru Mijamoto za úkol vytvořit novou hru, která by využila neprodané skříně. Výsledkem byla hra Donkey Kong z roku 1981, která se stala masivním hitem, představila světu postavu Maria (tehdy známého jako Jumpman) a zajistila Nintendu pevné místo v herním průmyslu.

🎮 Éra herních konzolí (1983–2004)

Po krizi videoherního průmyslu, která téměř zničila trh v Severní Americe, vydalo Nintendo v Japonsku v roce 1983 konzoli Famicom (Family Computer). O dva roky později byla upravená verze pod názvem Nintendo Entertainment System (NES) uvedena na mezinárodní trh. NES se stal fenomenálním úspěchem, oživil herní průmysl a definoval standardy pro budoucí konzole. Hry jako Super Mario Bros., The Legend of Zelda a Metroid se staly klasikami.

V roce 1990 následoval Super Nintendo Entertainment System (SNES), 16bitová konzole, která úspěšně konkurovala konzoli Sega Mega Drive v tzv. "konzolové válce". SNES přinesl grafická vylepšení a hry jako Super Mario World, The Legend of Zelda: A Link to the Past a Chrono Trigger.

V roce 1996 Nintendo vstoupilo do 3D éry s konzolí Nintendo 64. Navzdory svému výkonu a revolučním hrám jako Super Mario 64 a The Legend of Zelda: Ocarina of Time čelila konzole silné konkurenci ze strany Sony a její PlayStation, která používala levnější a kapacitnější CD-ROM namísto drahých cartridgí.

Následovník, Nintendo GameCube (2001), pokračoval v používání proprietárního formátu (miniDVD) a i přes řadu kvalitních her se mu nepodařilo získat dominantní postavení na trhu, který ovládala PlayStation 2 a nově příchozí Xbox od Microsoftu.

🌊 Inovace a "modrý oceán" (2004–2016)

Pod vedením prezidenta Satoru Iwatou změnilo Nintendo strategii. Místo soupeření v grafickém výkonu se zaměřilo na inovativní herní zážitky a oslovení širšího publika (tzv. strategie "modrého oceánu"). Prvním produktem této filozofie byla přenosná konzole Nintendo DS (2004) se dvěma obrazovkami, z nichž jedna byla dotyková. DS se stalo druhou nejprodávanější konzolí všech dob.

V roce 2006 Nintendo vydalo domácí konzoli Wii, která přinesla revoluční ovládání pomocí pohybových senzorů v ovladači Wii Remote. Wii se stalo kulturním fenoménem, přilákalo miliony nových hráčů a s více než 100 miliony prodaných kusů se stalo jednou z nejúspěšnějších domácích konzolí v historii.

Následovník, Wii U (2012), se pokusil inovovat konceptem asymetrické hratelnosti pomocí ovladače s vlastním displejem (Wii U GamePad). Konzole však byla komerčním neúspěchem kvůli matoucímu marketingu a slabé podpoře od vývojářů třetích stran.

🔄 Hybridní éra a současnost (2017–současnost)

Poučeno z neúspěchu Wii U, Nintendo v březnu 2017 uvedlo na trh Nintendo Switch. Tato konzole kombinuje vlastnosti domácí a přenosné konzole, což hráčům umožňuje hrát jak na televizi, tak na cestách. Switch se okamžitě stal obrovským hitem díky svému inovativnímu konceptu a silné knihovně her, včetně titulů jako The Legend of Zelda: Breath of the Wild, Super Mario Odyssey a Animal Crossing: New Horizons. K roku 2025 se Switch stal jednou z nejprodávanějších konzolí všech dob a upevnil pozici Nintenda na vrcholu herního průmyslu.

🕹️ Herní konzole

🏠 Domácí konzole

  • Color TV-Game (1977) - První série konzolí dostupná pouze v Japonsku.
  • Nintendo Entertainment System (NES) (1983) - 8bitová konzole, která oživila herní průmysl.
  • Super Nintendo Entertainment System (SNES) (1990) - 16bitová konzole známá svou barevnou paletou a zvukem.
  • Nintendo 64 (1996) - 64bitová konzole, která popularizovala 3D hraní a analogové ovládání.
  • Nintendo GameCube (2001) - Kompaktní konzole s unikátními miniDVD disky.
  • Wii (2006) - Revoluční konzole s pohybovým ovládáním.
  • Wii U (2012) - Konzole s dotykovým ovladačem, komerční neúspěch.
  • Nintendo Switch (2017) - Úspěšná hybridní konzole pro domácí i přenosné hraní.

🎒 Přenosné konzole

  • Game & Watch (1980) - Série jednoduchých her na LCD displejích.
  • Game Boy (1989) - Ikonická 8bitová přenosná konzole, která definovala trh.
  • Game Boy Color (1998) - Barevná verze Game Boye.
  • Game Boy Advance (2001) - Výkonná 32bitová přenosná konzole.
  • Nintendo DS (2004) - Inovativní konzole se dvěma displeji a dotykovým ovládáním.
  • Nintendo 3DS (2011) - Konzole schopná zobrazovat autostereoskopické 3D.

🌟 Nejvýznamnější herní série

Nintendo vytvořilo a vlastní některé z nejcennějších a nejznámějších duševních vlastnictví na světě:

  • Super Mario: Platformová série sledující dobrodružství instalatéra Maria. Je to vlajková loď společnosti a jedna z nejprodávanějších sérií všech dob.
  • The Legend of Zelda: Akční adventura zaměřená na průzkum, řešení hádanek a boj. Hlavními postavami jsou hrdina Link a princezna Zelda.
  • Pokémon: Série her o chytání a trénování fiktivních stvoření. Ačkoliv je značka spravována společností The Pokémon Company, Nintendo je jedním z jejích hlavních vlastníků.
  • Metroid: Sci-fi akční série známá svou temnou atmosférou a nelineárním designem. Hlavní hrdinkou je lovkyně odměn Samus Aran.
  • Donkey Kong: Série, která začala jako arkádová hra a později se vyvinula v úspěšnou sérii plošinovek.
  • Kirby: Plošinovková série s růžovým hrdinou Kirbym, který dokáže vdechovat nepřátele a kopírovat jejich schopnosti.
  • Animal Crossing: Relaxační simulátor života, kde hráč žije ve vesnici obývané antropomorfními zvířaty.
  • Splatoon: Týmová střílečka z pohledu třetí osoby, kde hráči stříkají inkoust a snaží se zabrat co největší území.

👨‍🎨 Klíčové osobnosti

  • Šigeru Mijamoto: Legendární herní designér, který je často označován za "otce moderních videoher". Stvořil série jako Mario, The Legend of Zelda a Donkey Kong.
  • Gunpei Jokoi: Inženýr a designér, který stál za vývojem konzolí Game & Watch a Game Boy. Je autorem filozofie "Laterální myšlení s osvědčenou technologií".
  • Satoru Iwata: Bývalý prezident a CEO společnosti (2002–2015). Vedl Nintendo v období úspěchu s DS a Wii a byl klíčovou tváří společnosti díky své sérii prezentací Iwata Asks.

💡 Filozofie a strategie

Základní filozofií Nintenda, kterou formuloval Gunpei Jokoi, je "Laterální myšlení s osvědčenou technologií" (枯れた技術の水平思考, Kareta Gidžucu no Suihei Šikó). Tato strategie spočívá ve využívání starší, levnější a dobře pochopené technologie novými a inovativními způsoby. Místo aby Nintendo soutěžilo v surovém výpočetním výkonu, soustředí se na vytváření unikátních herních zážitků, které nejsou možné na jiných platformách. Tento přístup je patrný u konzolí jako Wii (pohybové ovládání) a Nintendo Switch (hybridní design). Společnost si také pečlivě střeží svou image rodinné zábavy a kvality, což symbolizoval historický "Nintendo Seal of Quality".

🌍 Kulturní dopad

Nintendo mělo a stále má obrovský dopad na populární kulturu. Postavy jako Mario, Pikachu a Link jsou globálně rozpoznatelné ikony. Společnost je často vnímána jako synonymum pro videohry, zejména u generací, které vyrůstaly s konzolemi NES a Game Boy. Její hry ovlivnily nespočet vývojářů a její inovace posunuly celý herní průmysl kupředu. Nintendo také expandovalo do dalších oblastí, jako jsou zábavní parky (Super Nintendo World), filmy (Super Mario Bros. ve filmu) a merchandising.

🤔 Pro laiky

  • Konzolová válka: Jedná se o marketingový termín popisující intenzivní soutěžení mezi výrobci herních konzolí o dominanci na trhu. Nejznámější "válka" probíhala v 90. letech mezi Nintendem (SNES) a Segou (Mega Drive).
  • Generace konzolí: Herní konzole jsou často seskupovány do "generací" na základě doby jejich vydání a použité technologie. Například NES patří do třetí generace, Nintendo 64 do páté a Nintendo Switch do osmé/deváté generace.
  • First-party vs. Third-party vývojář: First-party (první strana) vývojář je studio, které vlastní přímo výrobce konzole (např. Nintendo vyvíjí hry Mario a Zelda). Third-party (třetí strana) vývojář je nezávislá společnost, která vytváří hry pro různé platformy (např. Ubisoft nebo Electronic Arts).


Šablona:Aktualizováno