Přeskočit na obsah

Šerosvit

Z Infopedia
Rozbalit box

Obsah boxu

Šablona:Infobox - umělecká technika Šerosvit (z italského chiaroscuro, doslova "světlo-tma") je malířská technika, která využívá silné kontrasty mezi osvětlenými a tmavými, zastíněnými částmi obrazu. Cílem této techniky je vytvořit iluzi trojrozměrného objemu na dvojrozměrné ploše, dramatizovat scénu a upoutat divákovu pozornost na klíčové prvky kompozice. Ačkoliv se s principy práce se světlem a stínem setkáváme již dříve, k dokonalosti a masovému rozšíření dovedlo šerosvit především barokní malířství v 17. století, zejména díky italskému malíři Caravaggiovi a jeho následovníkům.

Princip šerosvitu se neuplatňuje pouze v malířství, ale stal se také klíčovým výrazovým prostředkem v kresbě, grafice, fotografii a především v kinematografii, kde je základem pro budování atmosféry například ve filmech stylu film noir.

📜 Historie a vývoj

Práce se světlem a stínem byla pro umělce výzvou odjakživa, ale systematické a dramatické využití kontrastů se vyvíjelo postupně.

💡 Počátky v renesanci

Základy pro práci s objemem pomocí stínování položila již renesance. Umělci jako Masaccio nebo Andrea Mantegna začali ve svých dílech používat stíny k vytvoření dojmu hloubky a plasticity postav. Za jednoho z průkopníků jemnější formy práce se světlem je považován Leonardo da Vinci, který vyvinul techniku zvanou sfumato (doslova "do ztracena"). Sfumato využívá jemné, takřka neznatelné přechody mezi světlem a stínem k vytvoření měkké, snové atmosféry a k modelaci tváří a těl. Leonardův přístup však ještě nebyl dramatickým kontrastem, který je typický pro barokní šerosvit.

V 16. století v Benátkách začali umělci jako Tizian a Tintoretto experimentovat s dramatičtějším osvětlením, které předznamenalo nástup baroka.

👑 Barokní mistři: Caravaggio a caravaggisté

Skutečnou revoluci v použití šerosvitu způsobil na přelomu 16. a 17. století italský malíř Michelangelo Merisi, známý jako Caravaggio. Jeho radikální přístup, často označovaný jako tenebrismus (z italského tenebroso – temný, ponurý), je extrémní formou šerosvitu. Caravaggio ponořil své scény do hluboké, téměř černé tmy, z níž nechával postavy a klíčové detaily vynořit se pod ostrým, často jediným a nespecifikovaným zdrojem světla.

Tento přístup měl několik efektů:

  • Maximální drama: Ostré světlo působilo jako divadelní reflektor, který zmrazil děj v nejvypjatějším okamžiku.
  • Realismus: Světlo nemilosrdně odhalovalo detaily – vrásky, špínu za nehty, opotřebované látky – což dodávalo jeho náboženským výjevům bezprecedentní lidskost a syrovost.
  • Duchovní rozměr: Světlo v jeho obrazech často symbolizovalo božskou intervenci nebo prozření.

Caravaggiův styl měl okamžitý a obrovský dopad na celou Evropu. Malíři, kteří ho napodobovali, se nazývají caravaggisté. Patřili mezi ně umělci jako Artemisia Gentileschi, Orazio Gentileschi v Itálii, José de Ribera ve Španělsku nebo utrechtští caravaggisté v Nizozemsku.

🇳🇱 Holandské pojetí: Rembrandt

V severní Evropě se šerosvit ujal také, ale často v jemnější a psychologičtější podobě. Jeho největším mistrem zde byl Rembrandt van Rijn. Na rozdíl od Caravaggiova ostrého a tvrdého světla je Rembrandtovo světlo často měkké, teplé a zlatavé. Zdá se, že nevychází z vnějšího zdroje, ale spíše září z nitra postav. Rembrandt nepoužíval světlo jen k dramatizaci děje, ale především k prozkoumání vnitřního světa a emocí portrétovaných osob. Jeho slavná Noční hlídka je mistrovskou ukázkou komplexního využití šerosvitu v monumentální skupinové kompozici.

🇫🇷 Francouzská elegance: Georges de La Tour

Ve Francii se stal mistrem šerosvitu Georges de La Tour. Jeho specialitou byly noční scény osvětlené jediným zdrojem světla, nejčastěji svíčkou, která je přímo součástí obrazu. Toto světlo vytváří klidnou, meditativní a až mystickou atmosféru. Jeho postavy jsou často zjednodušené do geometrických tvarů a pohlcené tichou kontemplací.

쇠 Odkaz v pozdějším umění

Princip šerosvitu ovlivnil i pozdější umělecké epochy. V romantismu ho využíval například Francisco Goya k zobrazení hrůz války. Vlivy lze nalézt i v moderním umění a, jak již bylo zmíněno, technika se stala základním kamenem filmové a fotografické řeči.

⚙️ Technika a principy

Základním principem šerosvitu je redukce barevné palety a soustředění se na tonální hodnoty – tedy na stupně světlosti a tmavosti.

  • Modelace objemu: Střídáním světla a stínu vytváří umělec iluzi, že zobrazené objekty a postavy mají hmotnost a vystupují z plochy obrazu. Světlo definuje tvar a povrch předmětů.
  • Dramatizace a emoce: Vysoký kontrast vyvolává silné emoce. Tma může symbolizovat neznámo, hrozbu, tajemství nebo hřích, zatímco světlo představuje naději, poznání, božskou přítomnost nebo ústřední myšlenku.
  • Kompoziční nástroj: Světlo vede divákovo oko přesně tam, kam umělec zamýšlí. Nejdůležitější postava nebo část děje je nejvíce osvětlena, zatímco nedůležité detaily se ztrácejí ve stínu. Tím se zjednodušuje a zpřehledňuje kompozice.

Je důležité rozlišovat mezi obecným šerosvitem a jeho extrémní formou, tenebrismem. Zatímco šerosvit je obecná technika modelování světlem a stínem, tenebrismus (typický pro Caravaggia) používá dominantní temnotu, která pohlcuje většinu obrazu, a z níž se vynořují jen ostře osvětlené fragmenty.

🎨 Využití v různých médiích

🖼️ Malířství

V malbě je šerosvit nejznámější. Umělci nanášeli barvy v tenkých vrstvách (lazurách) na tmavý podklad, aby dosáhli hlubokých stínů, zatímco pro světlá místa používali hustší, neprůhlednou barvu (impasto), která fyzicky vystupovala z plátna a lépe odrážela světlo.

✏️ Kresba a grafika

V kresbě a grafice se efektu šerosvitu dosahuje různými technikami šrafování, použitím uhlu, křídy na tónovaném papíře nebo v grafických technikách jako mezzotinta, která je pro vytváření jemných tonálních přechodů přímo stvořená. Již v 16. století vznikaly tzv. šerosvitové dřevořezy, které používaly několik tiskových desek pro různé odstíny jedné barvy.

🎬 Film a fotografie

V černobílé fotografii a filmu je šerosvit klíčovým prvkem. Fotografové a kameramani používají techniku tzv. "low-key" osvětlení, kde dominuje tma a pouze specifické části scény jsou nasvíceny. Tento styl je neodmyslitelně spjat s žánrem film noir ve 40. a 50. letech 20. století. Filmy jako Občan Kane (1941) nebo Třetí muž (1949) jsou proslulé svým expresivním využitím stínů k vytvoření atmosféry nejistoty, paranoie a morální nejednoznačnosti.

✨ Významní představitelé

  • Caravaggio (1571–1610) – Italský malíř, považovaný za otce barokního šerosvitu a tenebrismu.
  • Rembrandt van Rijn (1606–1669) – Nizozemský mistr, který dovedl šerosvit k psychologické hloubce.
  • Georges de La Tour (1593–1652) – Francouzský malíř známý svými nočními scénami osvětlenými svíčkou.
  • Artemisia Gentileschi (1593–1656) – Italská malířka, jedna z nejvýznamnějších caravaggistek.
  • José de Ribera (1591–1652) – Španělský malíř působící v Neapoli, který kombinoval italský dramatismus se španělským realismem.
  • Peter Paul Rubens (1577–1640) – Vlámský malíř, který ve svém díle rovněž dynamicky pracoval s kontrasty světla.
  • Adam Elsheimer (1578–1610) – Německý malíř působící v Římě, který ovlivnil mnoho umělců svými malými obrazy s inovativním využitím světelných efektů.

🤓 Pro laiky

Představte si, že jste v úplně tmavé místnosti a posvítíte na někoho nebo na nějaký předmět jedinou silnou baterkou. Části, na které světlo dopadá, budou jasně vidět, ale všechno ostatní se ztratí v hluboké tmě. Přesně tento dramatický efekt světla a tmy je podstatou šerosvitu. Malíři ho používají, aby jejich obrazy vypadaly plasticky (jako by byly 3D) a aby zdůraznili to nejdůležitější v obraze, podobně jako když reflektor na divadelní scéně osvítí hlavního herce. Díky tomu působí obraz napínavě, tajemně a vtáhne vás přímo do děje.


Šablona:Aktualizováno