Přeskočit na obsah

Vozovna Střešovice

Z Infopedia
Rozbalit box

Obsah boxu

Vozovna Střešovice je historická tramvajová vozovna v Praze-Střešovicích, která dnes slouží jako Muzeum městské hromadné dopravy v Praze.[1] Byla postavena v roce 1909 a svému původnímu účelu, tedy deponování a údržbě tramvají v běžném provozu, sloužila až do roku 1992.[2] Díky svému zachovalému stavu a typické architektuře z doby počátků elektrických drah byla v roce 1991 prohlášena za technickou kulturní památku.[3]

Areál je domovem unikátní sbírky více než 40 historických vozidel a mnoha dalších artefaktů z historie pražské MHD.[4] Z vozovny také vyjíždí nostalgická historická tramvajová linka č. 42.[5]

Šablona:Infobox Budova

⏳ Historie

Vozovna byla postavena v roce 1909 Elektrickými podniky královského hlavního města Prahy jako součást rozšiřování tramvajové sítě do severozápadních částí města.[6] Jednalo se o jednu z prvních vozoven určených výhradně pro elektrické tramvaje. Projekt vypracoval architekt města Prahy, pravděpodobně se jednalo o Františka Velicha.[6] V době svého vzniku patřila k nejmodernějším zařízením svého druhu.[7]

Svou funkci plnila nepřetržitě až do 30. let 20. století, kdy s příchodem nových, delších a těžších tramvajových vozů začala technicky zastarávat. Její kolejiště s ostrými oblouky a nedostatečná kapacita již nevyhovovaly modernímu provozu.[6] Postupně byl její provoz omezován a po výstavbě nových vozoven v Motole a Vokovicích byla definitivně odstavena od běžného provozu v roce 1992.[6]

Díky iniciativě nadšenců a památkářů bylo rozhodnuto o jejím zachování a přeměně na muzeum. Již v roce 1991 byla prohlášena za kulturní památku a v květnu 1993 bylo slavnostně otevřeno Muzeum městské hromadné dopravy.[8]

🏛️ Muzeum MHD

Muzeum ve Střešovicích spravuje Dopravní podnik hlavního města Prahy a jeho expozice představuje ucelený přehled historie pražské MHD od počátků koňské tramvaje v roce 1875 až po 80. léta 20. století.[9]

Návštěvníci si mohou prohlédnout:

  • Více než 40 historických vozidel (tramvaje, trolejbusy, autobusy).
  • Modely a fotografie dokumentující vývoj pražské dopravy.
  • Historické jízdenky, plánky linek, součástky a další artefakty.
  • Expozici věnovanou historii a technologii dopravy.

Muzeum je pro veřejnost otevřeno sezónně, obvykle od jara do podzimu o víkendech a svátcích.[10]

📝 Architektura

Areál vozovny je typickým příkladem účelové technické stavby z počátku 20. století, která v sobě kombinuje prvky pozdní secese a nastupující moderny. Budovy jsou postaveny z režného zdiva, fasády jsou členěny lizénami a velkými průmyslovými okny.[11]

Dominantou areálu jsou dvě velké haly pro odstavování tramvají. Původní projekt počítal se čtyřmi halami, ale realizovány byly pouze dvě. Každá hala měla kapacitu pro cca 50 motorových a vlečných vozů.[6] Nosnou konstrukci střech tvoří ocelové příhradové vazníky. Součástí areálu byly také dílny, měnírna a administrativní budova.[6]

✨ Nostalgická linka 42

Z vozovny Střešovice vyjíždí v turistické sezóně o víkendech a svátcích speciální historická tramvajová linka, která od roku 2021 nese číslo 42 (dříve 41 a 91).[12] Linka projíždí nejatraktivnějšími částmi centra Prahy a jsou na ni nasazovány historické vozy ze sbírek muzea. Jízda touto linkou tak představuje nejen dopravní spojení, ale i jedinečný zážitek a cestu časem.[13]

Pro laiky

Představte si Vozovnu Střešovice jako velký historický "domov" pro pražské tramvaje. Když se na začátku 20. století v Praze rozjely elektrické tramvaje, potřebovaly někde "bydlet", spát a opravovat se. A přesně k tomu sloužila tato vozovna.[6]

Dnes už tu ale běžné tramvaje, kterými jezdíte do práce, nebydlí. Místo toho se vozovna proměnila v parádní muzeum, kde si můžete prohlédnout všechny ty staré a krásné tramvaje, autobusy a trolejbusy, kterými jezdily vaše babičky a prababičky.[14] Je to jako stroj času, který vás vezme do doby, kdy tramvaje byly dřevěné a zvonilo se na nich ručně. A nejlepší na tom je, že z tohoto muzea v sezóně vyjíždí speciální historická tramvaj, kterou se můžete projet po Praze a zažít tu starou atmosféru na vlastní kůži.[15]

Reference