Přeskočit na obsah

Karel Havlíček Borovský

Z Infopedia
Rozbalit box

Obsah boxu

Karel Havlíček Borovský (31. října 1821, Borová u Přibyslavi – 29. července 1856, Praha) byl český básník, novinář, spisovatel, politik a literární kritik. Je považován za zakladatele české politické žurnalistiky, satiry a literární kritiky.[1] Svým dílem a nekompromisními postoji významně přispěl k formování moderního českého národa a stal se symbolem boje proti útlaku a za svobodu slova. Přídomek „Borovský“ přijal podle svého rodiště.

Havlíček se proslavil svým ostrým a břitkým stylem, kterým kritizoval jak rakouskou vládu, tak nedostatky v samotném českém národním hnutí. Jeho život byl poznamenán neustálým pronásledováním ze strany státní moci, které vyvrcholilo jeho deportací do exilu v Brixenu. I přes krátký život zanechal hlubokou a trvalou stopu v české kultuře a politickém myšlení.

Karel Havlíček Borovský
Karel Havlíček Borovský na portrétu od Jana Vilímka
Datum narození31. října 1821
Místo narození Borová, Rakouské císařství
Datum úmrtí29. července 1856 (ve věku 34 let)
Místo úmrtí Praha, Rakouské císařství
Příčina úmrtíTuberkulóza
Národnostčeská
Občanstvírakouské
ManželkaJulie Havlíčková (rozená Sýkorová)
DětiZdeňka Havlíčková
SměrRealismus, Satira
Profesenovinář, spisovatel, básník, politik, literární kritik, překladatel
ObdobíČeské národní obrození
Soubor:Podpis Karla Havlíčka Borovského.svg

👤 Život a dílo

👶 Dětství a studia

Karel Havlíček se narodil v rodině kupce Matěje Havlíčka a Josefíny, rozené Dvořákové, v Borové na pomezí Čech a Moravy. V roce 1830 se rodina přestěhovala do Německého Brodu (dnes Havlíčkův Brod), kde jeho otec koupil dům na náměstí. Zde Havlíček navštěvoval hlavní školu a poté gymnázium.[2] Již během studií projevoval literární talent a kritické myšlení.

Po maturitě v roce 1838 odešel do Prahy studovat filozofii na Karlo-Ferdinandově univerzitě. Zde se seznámil s předními osobnostmi českého vlasteneckého hnutí, jako byli František Palacký a Pavel Josef Šafařík. Po dvou letech filozofie vstoupil do pražského arcibiskupského semináře s touhou stát se knězem a působit jako buditel mezi lidem. Zde se však brzy dostal do konfliktu s konzervativním a protinárodním prostředím. Jeho kritický duch a četba zakázané literatury vedly k jeho vyloučení v roce 1841.[3]

🇷🇺 Cesta do Ruska a rozčarování

Po vyloučení ze semináře se Havlíček ocitl v nejisté situaci. Intenzivně studoval slovanské jazyky a literatury. Zpočátku byl, podobně jako mnoho jeho současníků, nadšeným rusofilem a zastáncem myšlenky všeslovanské vzájemnosti pod vedením carského Ruska. Na doporučení Pavla Josefa Šafaříka přijal v roce 1843 místo vychovatele v rodině ruského historika a literáta Stěpana Ševyrjova v Moskvě.[4]

Pobyt v Rusku pro něj však znamenal hluboké rozčarování. Místo idealizované slovanské říše nalezl zaostalou zemi s despotickou vládou, obrovskou sociální nerovností a všudypřítomnou korupcí. Tato zkušenost ho navždy vyléčila z naivního rusofilství a přivedla ho k přesvědčení, že budoucnost českého národa spočívá v politické svébytnosti a demokracii v rámci rakouské monarchie (tzv. austroslavismus). Své kritické postřehy z cesty shrnul v díle Obrazy z Rus.

📰 Novinářská dráha

Po návratu do Čech v roce 1844 se Havlíček plně vrhl na novinářskou a literární dráhu. V roce 1846 se na doporučení Františka Palackého stal redaktorem Pražských novin a jejich literární přílohy Česká včela. Havlíček tyto tiskoviny proměnil v platformu pro moderní politické zpravodajství a kvalitní literární kritiku. Zavedl nové žánry, jako je úvodník, fejeton či kritická recenze, a pozvedl českou žurnalistiku na evropskou úroveň.

Revoluční rok 1848 znamenal vrchol jeho novinářské kariéry. V dubnu 1848 založil vlastní deník Národní noviny, které se staly nejvlivnějším a nejčtenějším českým listem té doby.[5] V nich formuloval svůj politický program, který byl založen na principech konstituční monarchie, občanských svobod a rovnoprávnosti národů v rámci federalizovaného Rakouska. Jeho články byly břitké, analytické a odvážné. Po porážce revoluce a nástupu Bachova absolutismu byly Národní noviny v lednu 1850 zakázány.

Havlíček se však nenechal umlčet a v roce 1850 začal v Kutné Hoře vydávat politický týdeník Slovan. V něm pokračoval v kritice vlády, i když musel volit opatrnější, často ironický a satirický tón. I přes neustálé policejní šikanování a cenzuru si Slovan získal obrovskou popularitu. V srpnu 1851 však Havlíček pod tlakem hrozícího zatčení jeho vydávání raději zastavil.[6]

🏛️ Politik a psanec

Poslancem v revolučním roce

Kromě své novinářské práce se Havlíček aktivně zapojil i do politiky. Během revolučního roku 1848 se stal jednou z vedoucích osobností českého liberálního tábora. Byl zvolen poslancem rakouského ústavodárného Říšského sněmu, který zasedal nejprve ve Vídni a později v Kroměříži.[7]

Ve sněmu patřil k pravému středu a prosazoval program austroslavismu, tedy zachování Rakouska jako federativního státu zaručujícího rovnoprávnost všem svým národům. Odmítal jak německý nacionalismus, tak radikální slovanský panslavismus. Jeho projevy byly věcné, logické a často ironické. Na rozdíl od mnoha revolucionářů byl pragmatikem, který hledal reálná politická řešení. Po rozehnání kroměřížského sněmu v březnu 1849 se vrátil k novinářské práci, kde pokračoval v boji za svobody, které revoluce slíbila, ale které byly postupně potlačovány.

Soudní procesy a policejní dohled

Havlíčkova nekompromisní kritika vlády a ministra Alexandra Bacha vedla k sérii soudních procesů. Byl několikrát obžalován z tiskových přečinů, ale díky své brilantní obhajobě a podpoře veřejnosti byl porotou vždy osvobozen. Nejslavnější byl proces v Kutné Hoře v listopadu 1851, kde byl souzen za některé články ze Slovana. Havlíček se hájil sám a jeho závěrečná řeč, v níž obhajoval svobodu tisku a kritizoval vládní zvůli, strhla porotu i přítomné publikum. Jeho osvobození bylo oslavováno jako velké vítězství českého národa.[8]

Pro vládu však byl Havlíček příliš nebezpečný. Protože ho nebylo možné odsoudit legální cestou, rozhodly se úřady pro mimosoudní řešení. Ministr Bach využil starého paragrafu, který umožňoval administrativní deportaci osob považovaných za politicky nebezpečné.

Zatčení a exil v Brixenu (1851–1855)

V noci na 16. prosince 1851 byl Karel Havlíček ve svém domě v Německém Brodě zatčen a policejní eskortou bez soudního rozsudku deportován do Brixenu v Jižním Tyrolsku.[9] Tento akt státní zvůle měl zlomit jeho odpor a zastrašit celou českou společnost.

V Brixenu žil Havlíček pod policejním dohledem, měl však relativní volnost pohybu po městě a okolí. Stát mu vyplácel rentu, ale život v odloučení od rodiny, přátel a vlasti ho psychicky i fyzicky ničil. Trpěl depresemi a pocitem marnosti. Zpočátku za ním mohla přijet jeho manželka Julie s dcerou Zdeňkou, ale jejich pobyty byly jen dočasné. Během tohoto nuceného exilu vznikla jeho nejznámější literární díla – satirické básnické skladby Tyrolské elegie, Král Lávra a Křest svatého Vladimíra. Tato díla, napsaná „do šuplíku“, nemohla být za jeho života publikována. Jsou plná hořkého humoru, kritiky absolutismu, církve a falešné morálky.

✍️ Literární tvorba

Havlíčkovo literární dílo je neoddělitelně spjato s jeho novinářskou a politickou činností. Jeho hlavním přínosem je satirická poezie, která se stala mocnou zbraní v politickém boji.

Epigramy

Epigram byl Havlíčkův oblíbený žánr. Psal krátké, úderné a vtipné básničky, v nichž kritizoval společenské a politické nešvary. Své epigramy rozdělil do pěti tematických oddílů: Církvi, Vlasti, Múzám, Světu a Králům. Jsou charakteristické svou pointou a břitkým humorem. Příklad:

Nechoď, Vašku, s pány na led,
mnohý příklad máme,
že pán sklouzne a sedlák si
za něj nohu zláme.


Satirické skladby z exilu

Jeho nejvýznamnější básnická díla vznikla během nuceného pobytu v Brixenu. Protože nemohla být publikována, psal je Havlíček s naprostou upřímností a bez cenzury. Šířila se v opisech a tiskem vyšla až po pádu Bachova absolutismu v 60. letech 19. století.

  • Tyrolské elegie: Autobiografická satirická báseň, ve které Havlíček s humorem a ironií popisuje své zatčení a cestu do brixenského exilu. Kontrast mezi vážností situace a lehkým, posměšným tónem vytváří silný komický a zároveň kritický účinek. Báseň je kritikou policejního státu a absurdity byrokracie.
  • Král Lávra: Alegorická báseň založená na staré irské pověsti o králi s oslíma ušima. Havlíček ji využil ke kritice panovníků a jejich snahy skrývat před lidem nepříjemné pravdy. Dílo je nadčasovou satirou na pokrytectví a strach mocných z pravdy.
  • Křest svatého Vladimíra: Rozsáhlá, nedokončená satirická skladba, která je považována za vrchol Havlíčkova básnického umění. Na příběhu pohanského boha Peruna, který je carským rozkazem souzen a popraven za to, že odmítl na povel hřmít, Havlíček odhaluje absurdní spojení světské moci a církve. Kritizuje zde zneužívání náboženství pro politické účely, byrokracii a absolutistickou vládu.

⚰️ Návrat a předčasná smrt

Po téměř čtyřech letech byl Havlíček z exilu propuštěn a v květnu 1855 se mohl vrátit do Čech. Jeho návrat však nebyl triumfální. Byl zlomeným mužem, pod stálým policejním dohledem a bez možnosti publikovat. Navíc ho postihla rodinná tragédie – jeho manželka Julie krátce po jeho návratu zemřela na tuberkulózu, kterou se od ní pravděpodobně nakazil i on sám.

Společnost se ho bála a stranila se ho. Staré přátele odrazoval policejní dohled, noví se neobjevili. Jeho zdravotní stav se rychle zhoršoval. Karel Havlíček Borovský zemřel 29. července 1856 v Praze ve věku pouhých 34 let.

Jeho pohřeb na Olšanských hřbitovech se stal tichou národní manifestací proti režimu. Navzdory policejním zákazům se s ním přišly rozloučit tisíce lidí. Symbolickým gestem se stal čin Boženy Němcové, která na jeho rakev položila trnovou korunu jako symbol mučednictví.[10]

✨ Význam a odkaz

Karel Havlíček Borovský je jednou z nejvýznamnějších postav českých dějin 19. století. Jeho odkaz spočívá v několika oblastech:

  • Zakladatel moderní české žurnalistiky: Pozvedl české novinářství na evropskou úroveň, zavedl nové žánry a definoval roli novináře jako kritického strážce demokracie.
  • Tvůrce politické satiry: Jeho satirické skladby se staly trvalou součástí české literatury a inspirací pro další generace autorů. Ukázal sílu humoru a ironie jako zbraně proti totalitě.
  • Politický myslitel: Formuloval realistický a pragmatický politický program austroslavismu, který ovlivnil českou politiku na desítky let dopředu.
  • Symbol občanské statečnosti: Svým životem a neústupnými postoji se stal symbolem boje za svobodu slova, spravedlnost a odpor proti státní zvůli.

🤔 Pro laiky

Karel Havlíček Borovský byl něco jako superstar české žurnalistiky a politické satiry v 19. století. Představte si ho jako velmi chytrého a neuvěřitelně vtipného komentátora, který se nebál kritizovat ani samotného císaře a jeho vládu.

  • Jeho noviny: Byly jako nejsledovanější zpravodajský portál své doby. Lidé hltali každý jeho článek, protože psal jasně, srozumitelně a hlavně se nebál říkat pravdu.
  • Jeho epigramy: To byly takové krátké, rýmované „tweety“ nebo memy, kterými trefně komentoval politiku, církev a lidskou hloupost. Byly tak úderné, že si je lidé pamatují dodnes.
  • Jeho exil: Protože byl vládě tak nepohodlný, poslali ho za trest do vyhnanství do Alp (do Brixenu). Místo aby ho to zlomilo, napsal tam svá nejlepší díla, ve kterých si z celé té situace dělal legraci.

Stručně řečeno, Havlíček byl statečný muž, který používal své největší zbraně – pero a humor – k boji za svobodu a spravedlnost, a to i za cenu osobní oběti.

Reference