Přeskočit na obsah

Kalle Rovanperä

Z Infopedia
Rozbalit box

Obsah boxu

Kalle Rovanperä (* 1. října 2000, Jyväskylä) je finský profesionální rallyový jezdec a dvojnásobný mistr světa v Mistrovství světa v rallye (WRC). V roce 2022 se stal nejmladším mistrem světa v historii WRC, čímž překonal 27 let starý rekord Colina McRae. Je považován za generační talent a jednu z největších hvězd současného motorsportu.

Šablona:Infobox Jezdec rallye

Kariéra

Zázračné dítě a neobvyklé začátky

Kalle Rovanperä se narodil do rallyové rodiny. Jeho otec, Harri Rovanperä, byl úspěšným továrním jezdcem WRC a vítězem Švédské rallye v roce 2001. Kalle tak vyrůstal v prostředí motorsportu a za volantem seděl dříve než na školní židli.

Již v osmi letech se na soukromých cestách ve Finsku učil řídit rallyový speciál. Videa, na kterých jako malý chlapec s neuvěřitelnou jistotou řídí auto na sněhu a ledu, se stala virální senzací na YouTube a poprvé na něj upozornila světovou motoristickou veřejnost[1].

Dominance v národních šampionátech

Protože ve Finsku nemohl kvůli nízkému věku závodit, přesunul se ve 14 letech do Lotyšska, kde byla pravidla mírnější.

  • Lotyšský šampionát: V roce 2015, ve věku pouhých 15 let, se stal mistrem Lotyšska v nejnižší třídě. V následujících dvou letech (2016, 2017) pak naprosto dominoval a získal dva tituly v hlavní kategorii, čímž se stal nejmladším šampionem v historii země[2]. Během závodů musel na přejezdech mezi rychlostními zkouškami řídit jeho spolujezdec, protože Rovanperä ještě neměl řidičský průkaz.
  • Finský šampionát: V roce 2017 získal od finských úřadů speciální povolení a mohl se zúčastnit i domácího šampionátu, který rovněž vyhrál.

Tato dominance v národních soutěžích v takto nízkém věku byla naprosto bezprecedentní a potvrdila jeho status budoucí superhvězdy.

Cesta na vrchol v WRC

Působení ve Škoda Motorsport a titul v WRC2

V roce 2017, po dovršení 17 let, mohl Rovanperä konečně debutovat v Mistrovství světa v rallye (WRC). Svůj první závod absolvoval na Rallye Wales.

Pro sezóny 2018 a 2019 se stal továrním jezdcem týmu Škoda Motorsport v kategorii WRC2 Pro (dnešní WRC2). S vozem Škoda Fabia R5 (později Rally2) se rychle zařadil mezi absolutní špičku kategorie.

  • 2018: Ve své první kompletní sezóně získal dvě vítězství (Wales, Katalánsko) a v celkovém hodnocení skončil na 3. místě.
  • 2019: V této sezóně naprosto dominoval. Získal pět vítězství a s velkým náskokem si zajistil titul mistra světa v kategorii WRC2 Pro[3].

Jeho suverénní výkony a rychlost na všech površích mu otevřely dveře do nejvyšší kategorie.

Přestup do Toyota Gazoo Racing a první rekordy

Pro sezónu 2020 podepsal smlouvu s továrním týmem Toyota Gazoo Racing WRT a stal se tak nejmladším továrním jezdcem v historii nejvyšší kategorie WRC[4].

Jeho adaptace na nejrychlejší vozy Rally1 byla okamžitá:

  • Hned ve svém druhém závodě, na Švédské rallye 2020, získal své první pódiové umístění (3. místo) a stal se nejmladším jezdcem na stupních vítězů v historii WRC.
  • V sezóně 2021, na Rallye Estonsko, si dojel pro své první vítězství. Ve věku 20 let a 290 dní se stal nejmladším vítězem závodu v historii WRC a překonal tak rekord svého krajana Jari-Mattiho Latvaly[5].

Tyto rekordy jen potvrdily, že je předurčen k zisku nejvyššího titulu.

Éra dominance a budoucnost

Nej younger mistr světa (2022)

Sezóna 2022 se stala historickou. Rovanperä naprosto ovládl šampionát. Vyhrál pět z prvních sedmi soutěží a vybudoval si obrovský náskok. Svůj první titul mistra světa si zajistil stylově vítězstvím na Rallye Nový Zéland.

Den po svých 22. narozeninách se stal nejmladším mistrem světa v historii WRC[6]. Překonal tak 27 let starý rekord legendárního Colina McRae, který v roce 1995 získal titul ve věku 27 let.

Obhajoba titulu (2023)

V sezóně 2023 Rovanperä pokračoval ve skvělých výkonech. Ačkoliv již nebyl tak dominantní jako v předchozím roce, díky své neuvěřitelné konzistenci a třem vítězstvím (Portugalsko, Estonsko, Řecko) si zajistil svůj druhý titul mistra světa v řadě na předposledním podniku, Středoevropské rallye[7].

Překvapivé rozhodnutí o polovičním úvazku

Po zisku druhého titulu a po více než 15 letech intenzivního závodění Rovanperä šokoval svět motorsportu, když oznámil, že v sezóně 2024 nebude obhajovat titul a absolvuje pouze částečný program vybraných soutěží. Jako důvod uvedl obrovské fyzické i psychické vyčerpání a potřebu "dobít baterky"[8].

Toto rozhodnutí, bezprecedentní pro úřadujícího dvojnásobného šampiona na vrcholu sil, vyvolalo obrovskou diskuzi o náročnosti moderního WRC. I v rámci svého částečného programu v letech 2024 a 2025 však Rovanperä nadále dokazuje svou rychlost a vyhrává jednotlivé soutěže. Očekává se, že se k plnohodnotnému závodění vrátí v roce 2026.

Jízdní styl a odkaz

Kalle Rovanperä je známý svým mimořádně agresivním, ale zároveň neuvěřitelně plynulým a precizním jízdním stylem. Jeho schopnost ovládat vůz na hranici limitu, zejména na nezpevněném povrchu (šotolině) a na sněhu, je považována za revoluční.

Jeho příchod do WRC je často přirovnáván k nástupu Maxe Verstappena do Formule 1. Oba jsou považováni za generační talenty, kteří již v útlém věku přepsali historické rekordy a nastavili novou úroveň výkonnosti ve svém sportu.

Kromě rallye se Rovanperä věnuje také driftingu, kde se na profesionální úrovni účastní evropského šampionátu Drift Masters.

Reference