Přeskočit na obsah

C-295M

Z Infopedia
Rozbalit box

Obsah boxu

Šablona:Infobox Letadlo

CASA C-295M (nyní označovaný jako Airbus C295) je střední dvoumotorový turbovrtulový taktický transportní letoun, původně navržený španělskou společností CASA (Construcciones Aeronáuticas SA), která je nyní součástí Airbus Defence and Space. Letoun je určen pro širokou škálu vojenských misí, včetně přepravy vojáků a nákladu, výsadku parašutistů a materiálu, zdravotnické evakuace (MEDEVAC), humanitárních operací a ozbrojeného průzkumu. C-295M je známý svou robustní konstrukcí, schopností operovat z krátkých a nezpevněných ranvejí (STOL - Short Take-Off and Landing) a nízkými provozními náklady. V České republice tvoří páteř dopravního letectva Vzdušných sil Armády České republiky.

---

Historie a vývoj

Vývoj letounu C-295 začal v polovině 90. let 20. století u španělské společnosti CASA, která hledala náhradu za svůj úspěšný, ale stárnoucí letoun CASA C-212 Aviocar. Cílem bylo vyvinout větší a výkonnější transportní letoun, který by si zachoval vynikající STOL schopnosti (schopnost krátkého vzletu a přistání) a robustnost pro operace z polních letišť, ale nabídl by vyšší nosnost a dolet.

C-295 je v podstatě prodloužená a výrazně modernizovaná verze letounu CASA CN-235. Došlo k prodloužení trupu, zesílení konstrukce a instalaci výkonnějších motorů a nové avioniky.

  • Milníky ve vývoji:
 ** Listopad 1997: První let prototypu C-295.
 ** 2001: Zavedení do služby u prvního zákazníka (Španělské letectvo).
 ** Rozšíření do rodiny Airbus: Po akvizici CASA společností EADS (nyní Airbus Defence and Space) byl letoun přejmenován na Airbus C295. Písmeno "M" v názvu C-295M označuje vojenskou variantu.
  • Varianty: C-295 je nabízen v řadě specializovaných variant:
 ** C-295M: Základní vojenská transportní verze.
 ** C-295 Persuader (MPA/MSA): Námořní hlídková a průzkumná verze vybavená radarem, senzory FLIR/EO a schopností nést torpéda nebo hlubinné bomby.
 ** C-295 SAR/MEDEVAC: Verze pro pátrací a záchranné operace a zdravotnickou evakuaci.
 ** C-295 AEW&C: Verze pro včasné varování a řízení (Airborne Early Warning and Control) s otočným radarem na hřbetě.
 ** C-295 Gunship: Ozbrojená verze s kanónem a další výzbrojí (např. pro jordánské letectvo).
 ** C-295 ISR: Verze pro zpravodajství, sledování a průzkum.

---

Popis

C-295M je navržen jako vysoce flexibilní a spolehlivý pracovní kůň pro vojenské operace.

  • Konstrukce: Robustní celokovová konstrukce, navržená pro dlouhou životnost a odolnost. Zvláštností je vysoko umístěné křídlo, které umožňuje velký nákladový prostor a chrání motory před poškozením při operacích z nezpevněných ploch.
  • Pohon: Poháněn dvěma turbovrtulovými motory Pratt & Whitney Canada PW127G s šestilistými vrtulemi. Tyto motory poskytují vysoký výkon a spolehlivost, což je klíčové pro STOL schopnosti.
  • Kabina: Dvoumístný kokpit s plně digitální avionikou (glass cockpit). Většina verzí je vybavena taktickým integračním systémem (FITS – Fully Integrated Tactical System) pro správu senzorů a misí.
  • Nákladový prostor: Zadní rampa umožňuje snadnou nakládku a vykládku paletizovaného nákladu, vozidel (např. lehkých terénních vozidel) nebo rychlou přepravu vojáků. Letoun je schopen přepravit až 71 vojáků, 48 výsadkářů nebo 24 nosítek. Max. nosnost je 9 250 kg.
  • STOL schopnosti: Jedna z hlavních předností letounu. C-295M dokáže vzlétat a přistávat na velmi krátkých a nezpevněných ranvejích (přistávací dráha pod 800 metrů), což je klíčové pro operace v odlehlých nebo krizových oblastech.
  • Obranné systémy: Vojenské varianty jsou často vybaveny systémy pro vlastní ochranu (tzv. DAS - Defensive Aids Suite), které zahrnují varovné systémy před raketami, laserové výstrahy a výmetnice klamných cílů (chaff a flares).

---

Služba a uživatelé

C-295M je oblíbený u mnoha armád po celém světě díky své všestrannosti a provozní efektivitě.

  • Česká republika: Vzdušné síly Armády České republiky provozují šest letounů C-295M (registrace 0401-0406). Tyto letouny nahradily zastaralé stroje Antonov An-26 a tvoří páteř českého dopravního letectva. Letouny jsou nasazovány pro přepravu vojáků a materiálu na zahraniční mise (např. do Afghánistánu, Mali), pro humanitární pomoc, evakuace a výcvik. Dva z těchto letounů byly dodány ve speciální VIP konfiguraci.
  • Španělsko: Původní a největší uživatel.
  • Polsko: Provozuje významný počet C-295M.
  • Kanada: Zakoupila C295W (varianta s winglety) pro pátrací a záchranné operace (označení CC-295 Kingfisher).
  • Egypt, Alžírsko, Chile, Indonésie, Portugalsko, Thajsko, Vietnam, Kolumbie, Finsko, Irsko, Kazachstán, Mexiko, Omán, Pákistán, Saúdská Arábie, Uzbekistán, Spojené arabské emiráty: Další významní uživatelé.

Všestrannost C-295M jej činí ideálním strojem pro národní obranné potřeby i pro účast v mezinárodních operacích a humanitárních misích.

---

Kritika a kontroverze v České republice

Pořízení letounů C-295M pro Armádu České republiky bylo doprovázeno značnými kontroverzemi, zejména v počátečních fázích.

  • Původní kauza: Pořízení čtyř letounů v letech 2009–2010 za vlády Mirka Topolánka bylo předmětem kritiky kvůli údajně nevýhodné smlouvě, vysoké ceně a nedostatečným technickým specifikacím. Letouny trpěly počátečními problémy, jako byla porucha odvlhčování, omezená funkčnost systémů vlastní ochrany a problémy s avionikou. To vedlo k dlouhému procesu odstraňování závad a sporům s výrobcem.
  • Soudní řízení: Celý proces byl provázen soudním řízením s bývalou ministryní obrany Vlastou Parkanovou kvůli údajnému porušení povinnosti při správě cizího majetku. Ačkoliv byla nakonec zproštěna obžaloby, kauza vrhala stín na celý projekt.
  • Náprava a další nákup: Po vyřešení většiny technických problémů a dodatečných úpravách se letouny staly spolehlivými. V roce 2019 Česká republika dokonce objednala další dva kusy (které byly dodány v roce 2021), čímž se celkový počet letounů C-295M v české armádě zvýšil na šest. Tyto novější stroje již byly dodány s modernizovanými systémy a zkušenostmi z předchozích dodávek.

Navzdory počátečním obtížím se C-295M stal nezbytnou součástí českého dopravního letectva a plní klíčové úkoly v přepravě, výsadkových operacích a humanitárních misích.

---

Pro laiky

Představte si takový větší "dodávkový vůz" s vrtulemi místo motoru, který ale umí létat a přistávat skoro kdekoli. To je C-295M. Je to takové letadlo, které armády používají na spoustu různých úkolů.

Co umí?

  • Převážet cokoli a kohokoli: Jeho hlavní úkol je přepravovat vojáky (vejde se jich tam klidně sedmdesát!), nebo těžké vybavení, jako jsou auta nebo palety s materiálem. Má vzadu velkou rampu, takže se věci dají snadno naložit.
  • Vysazovat výsadkáře: Dokáže otevřít zadní rampu a nechat z ní vyskočit výsadkáře nebo shazovat zásoby padákem.
  • Létat skoro všude: Jedna z jeho nejlepších vlastností je, že nepotřebuje dlouhou a asfaltovou dráhu. Dokáže vzlétnout a přistát i na krátkých, nezpevněných plochách, třeba na travnatém poli nebo poušti. Tomu se říká "STOL" (Short Take-Off and Landing).
  • Létající sanitka: Dá se rychle předělat na letadlo, které převáží zraněné na nosítkách z nebezpečných oblastí.
  • Naše armáda ho miluje (i když s ním byly problémy): Česká armáda má těchto letadel šest. I když s prvními kusy byly kdysi problémy (jako s každou novou věcí), které se musely dlouho řešit, dneska už jsou to spolehlivé stroje a bez nich by naše armáda nemohla plnit spoustu důležitých úkolů, hlavně v zahraničí. Létají s nimi naši vojáci na mise, vozí humanitární pomoc a podobně.

Takže C-295M je takový "všeuměl" mezi transportními letadly. Je robustní, spolehlivý a dokáže se dostat i do míst, kam se jiná velká letadla nedostanou.

---

Externí odkazy