Přeskočit na obsah

Ústí nad Labem

Z Infopedia
Rozbalit box

Obsah boxu

Ústí nad Labem (německy Aussig an der Elbe) je statutární a univerzitní město na severu Čech a hlavní město Ústeckého kraje. Leží na soutoku řek Labe a Bílina, v krajině Českého středohoří. Žije zde přibližně 91 tisíc[1] obyvatel, což z něj činí sedmé nejlidnatější město v České republice. Ústí nad Labem je tradičním centrem průmyslu, zejména chemického, a významným dopravním uzlem s důležitým říčním přístavem.

Ústí nad Labem
Soubor:Usti nad Labem Montage.png
Koláž města Ústí nad Labem
VlajkaSoubor:Vlajka města Ústí nad Labem.svg
ZnakSoubor:Znak města Ústí nad Labem.svg
MapaÚstí nad Labem locating map.png
KrajÚstecký kraj
OkresÚstí nad Labem
Rozloha93,97 km²
Nadmořská výška140 m n. m.
Počet obyvatel91 342 (2024)[2]
StarostaPhDr. Ing. Petr Nedvědický (ANO)[3][4]
PSČ400 01 – 403 40
Webwww.usti-nad-labem.cz

📜 Historie

👑 Středověk a husitské války

Oblast soutoku Labe a Bíliny byla osídlena již v pravěku[5]. Trvalé osídlení a obchodní osada zde existovaly nejpozději v 10. století. Status královského města získalo Ústí nad Labem pravděpodobně ve 30. letech 13. století za vlády Václava I., první písemná zmínka o něm jako o městě pochází z roku 1249[6][7]. Město bylo obehnáno hradbami a na ochranu labské vodní cesty byl nedaleko založen hrad Střekov[8].

Klíčovou událostí v dějinách města byla bitva u Ústí nad Labem (též bitva na Běhání) 16. června 1426[9]. Spojená husitská vojska zde drtivě porazila křižáckou armádu, která se pokoušela město, ovládané saskou posádkou, vymanit z obležení. Po bitvě husité město dobyli a vypálili[10].

🏭 Průmyslová revoluce a 19. století

Po staletí bylo Ústí spíše menším zemědělským městem. Zásadní zlom přišel v 19. století s průmyslovou revolucí. Zprovoznění paroplavby na Labi (1841) a hlavně železnice z Prahy do Drážďan (1851) učinilo z města klíčový dopravní a průmyslový uzel[11]. Město se stalo centrem těžby hnědého uhlí, textilního a především chemického průmyslu – v roce 1856 zde byl založen Spolek pro chemickou a hutní výrobu (Spolchemie), který se stal jedním z nejvýznamnějších chemických podniků v Rakousku-Uhersku. Bouřlivý rozvoj vedl k rapidnímu nárůstu počtu obyvatel, z velké části německé národnosti, a k výrazné přestavbě města.

💥 20. století

Po vzniku Československa v roce 1918 zůstalo Ústí nad Labem převážně německým městem. V roce 1938 bylo po Mnichovské dohodě připojeno k nacistickému Německu. Během druhé světové války byl místní průmysl klíčový pro německou válečnou výrobu. V důsledku toho se město stalo cílem spojeneckých náletů v dubnu 1945[12]. Bombardování 17. a 19. dubna zničilo velkou část centra a vyžádalo si přes 500 obětí[13][14].

Po válce následovalo vysídlení Němců z Československa, které dramaticky změnilo demografickou strukturu města. Během komunistického režimu pokračoval rozvoj těžkého průmyslu a docházelo k další přestavbě, která zahrnovala i demolice historických částí města a výstavbu panelových sídlišť. Po sametové revoluci v roce 1989 se město začalo potýkat s důsledky útlumu těžkého průmyslu, vysokou nezaměstnaností a ekologickými problémy, ale zároveň zahájilo proces revitalizace a obnovy.

🌍 Geografie a příroda

Ústí nad Labem se rozkládá v dramaticky členité krajině severních Čech. Město leží v údolí vytvořeném řekou Labe, která zde proráží masiv Českého středohoří. Tento průlom, známý jako Porta Bohemica (Brána Čech), vytváří unikátní přírodní scenérii. Nadmořská výška města se pohybuje od 140 m n. m. u hladiny Labe až po více než 600 m n. m. na okolních vrcholcích.

Přímo na území města nebo v jeho těsné blízkosti se nachází několik chráněných území. Přibližně 40 % rozlohy města spadá do CHKO České středohoří[15]. Mezi nejvýznamnější přírodní památky patří:

  • Vrkoč: Národní přírodní památka ve čtvrti Vaňov, známá svou unikátní sloupcovou odlučností čediče, která připomíná varhany nebo spletený cop.
  • Vysoký Ostrý: Výrazný zalesněný vrchol (587 m n. m.) s vyhlídkovou plošinou.
  • Kozí vrch: Přírodní rezervace s teplomilnou květenou a geologickými zajímavostmi[16].
  • Mariánská skála: Dominantní znělcový masiv tyčící se přímo nad centrem města.

🏛️ Správní členění

Ústí nad Labem je statutárním městem, které se člení na čtyři městské obvody[17]:

Tyto obvody mají vlastní zastupitelstva a starosty a spravují některé záležitosti na svém území samostatně.

👨‍👩‍👧‍👦 Obyvatelstvo

Počet obyvatel Ústí nad Labem kulminoval v 90. letech 20. století, kdy přesahoval 100 tisíc. Od té doby, podobně jako v jiných průmyslových městech, dochází k postupnému poklesu v důsledku stěhování do okolních obcí a demografických změn[18]. V posledních letech se počet obyvatel stabilizoval těsně nad hranicí 90 tisíc.

Město se potýká s některými sociálními problémy, včetně vyšší míry nezaměstnanosti a existence sociálně vyloučených lokalit.

🏭 Ekonomika a průmysl

Ústí nad Labem je historicky jedním z nejdůležitějších průmyslových center v Česku. Ačkoliv těžba uhlí v okolí skončila, dominantní roli si stále udržuje chemický průmysl.

  • Spolchemie: Klíčový podnik a jeden z největších zaměstnavatelů, zaměřující se na výrobu syntetických pryskyřic a dalších chemikálií.
  • Potravinářský průmysl: Historicky reprezentovaný podnikem Setuza (zpracování tuků), dnes v areálu působí různé firmy.
  • Strojírenství a výroba komponentů: V průmyslových zónách (např. Severní Předlice) sídlí řada zahraničních i domácích firem[19].

Významným zaměstnavatelem v regionu je také Masarykova nemocnice v Ústí nad Labem, která je největším zdravotnickým zařízením v Ústeckém kraji. V posledních letech roste význam sektoru služeb.

🚗 Doprava

Díky své poloze je Ústí nad Labem důležitým dopravním uzlem.

  • Silniční doprava: Městem prochází dálnice D8 (Praha–Drážďany), která je součástí evropského tahu E55. V centru města se kříží několik silnic I. třídy. Dopravu přes Labe zajišťují tři mosty: Most Dr. Edvarda Beneše, Mariánský most a železniční most.
  • Železniční doprava: Město leží na hlavním železničním koridoru z Prahy do Drážďan a Berlína. Nachází se zde hlavní nádraží a několik dalších stanic a zastávek. Železnice je klíčová pro osobní i nákladní dopravu.
  • Vodní doprava: Labský přístav je jedním z nejdůležitějších vnitrozemských přístavů v ČR, umožňující spojení se sítí evropských vodních cest a s mořskými přístavy v Německu.
  • Městská hromadná doprava: Zajišťuje ji Dopravní podnik města Ústí nad Labem a zahrnuje síť trolejbusových a autobusových linek[20].
  • Cyklodoprava: Městem prochází oblíbená mezinárodní cyklostezka Labská stezka.```

🏛️ Památky a architektura

Přestože bylo historické centrum města z velké části zničeno během bombardování v roce 1945 a následných demolic, v Ústí nad Labem se dochovala řada významných architektonických památek.

🏰 Dominanty a sakrální stavby

  • Hrad Střekov: Zřícenina gotického hradu ze 14. století, tyčící se na vysoké skále nad pravým břehem Labe. Je symbolem města a oblíbeným turistickým cílem. Hrad inspiroval například Richarda Wagnera k napsání opery Tannhäuser.
  • Kostel Nanebevzetí Panny Marie: Gotický kostel ze 14. století, který je známý především svou šikmou věží. Věž se vychýlila o více než dva metry od svislé osy v důsledku bombardování v roce 1945, což z ní činí nejšikmější kostelní věž ve střední Evropě[21].
  • Zámek Trmice: Novogotický zámek na okraji města, dnes sídlo muzea modelové železnice.
  • Zámek Krásné Březno: Původně renesanční zámek ze 16. století, dnes sídlo Národního památkového ústavu.
  • Kostel sv. Vojtěcha: Bývalý dominikánský klášterní kostel, dnes využívaný pro koncerty a výstavy.

🌉 Moderní architektura a zajímavosti

  • Mariánský most: Moderní zavěšený most přes Labe, dokončený v roce 1998. Stal se novým symbolem města a získal mezinárodní ocenění za svůj design. Časopis Financial Times ho zařadil mezi 10 nejkrásnějších staveb světa 90. let 20. století[22].
  • Zámeček Větruše: Nově zrekonstruovaný výletní zámeček na kopci nad městem, s restaurací, hotelem a vyhlídkovou věží. S centrem města je spojen lanovou dráhou[23].
  • Ústecké podzemí: Systém chodeb a krytů civilní obrany z doby studené války.

🎭 Kultura, vzdělání a sport

👶 Pro laiky

Představte si Ústí nad Labem jako město postavené v hlubokém údolí, kterým protéká naše největší řeka Labe. Kolem města se zvedají vysoké, strmé kopce Českého středohoří, což vytváří opravdu nádhernou krajinu.

Ústí je historicky město továrních komínů, hlavně chemického průmyslu. Funguje tu velká chemička, která dala práci mnoha generacím. Díky řece a železnici bylo vždy důležitou dopravní křižovatkou – zboží se odtud snadno dostalo do Německa a dál do světa.

I když velká část starého města byla zničena za války, najdete tu několik zajímavých míst:

  • Hrad Střekov: Romantická zřícenina na obrovské skále nad řekou, vypadá jako z pohádky.
  • Kostel se šikmou věží: Věž kostela v centru je opravdu nakřivo, protože blízko ní vybuchla za války bomba.
  • Zámeček Větruše: Krásný zámeček na kopci, kam se dá vyjet prosklenou lanovkou přímo z obchodního centra. Je odtud úžasný výhled na celé město a řeku.
  • Mariánský most: Supermoderní most, který je jedním z nových symbolů města.

Dnes je Ústí univerzitním městem, které se snaží zbavit své pověsti šedivého průmyslového centra a ukázat, že má co nabídnout – ať už jde o krásnou přírodu v okolí, moderní architekturu nebo zajímavou historii.

Reference