Přeskočit na obsah

Dálnice D48

Z Infopedia
Verze z 12. 9. 2025, 22:58, kterou vytvořil Filmedy (diskuse | příspěvky) (založena nová stránka s textem „{{K rozšíření}} '''Dálnice D48''' (do 31. prosince 2015 '''rychlostní silnice R48''') je dálnicí spojující Bělotín, Nový Jičín, Frýdek-Místek a Český Těšín<ref>[https://cs.wikipedia.org/wiki/D%C3%A1lnice_D48 Dálnice D48 – Wikipedie]</ref>. Je součástí mezinárodní trasy E462 vedoucí po trase VídeňBrnoKrakov a představuje významné spojení dálnice D1 s Polskem…“)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)
Rozbalit box

Obsah boxu

Dálnice D48 (do 31. prosince 2015 rychlostní silnice R48) je dálnicí spojující Bělotín, Nový Jičín, Frýdek-Místek a Český Těšín[1]. Je součástí mezinárodní trasy E462 vedoucí po trase VídeňBrnoKrakov a představuje významné spojení dálnice D1 s Polskem i Slovensko[2].

Šablona:Infobox Dálnice

🗓️ Současnost

V současnosti je v provozu několik vzájemně nepropojených úseků dálnice D48[3]:

  • Úsek Bělotín – 3 km dlouhý úsek propojující stávající čtyřpruhovou silnici I/48 s dálnicí D1, vytváří zároveň obchvat Bělotína. Zprovozněn v letech 2007–2008.
  • Úsek u Příboru – 1,5 km dlouhý úsek zprovozněný v roce 2011 jako součást výstavby obchvatu Příboru.
  • Úsek Rychaltice – Frýdek-Místek – v provozu od roku 2012.

Celková délka má být po dokončení 70 km, prozatím je v provozu již téměř polovina trasy[4].

⏳ Historie

Rozhodnutí o budování moderní dálnice na trase silnice I/48 padlo již v dubnu 1963, kdy byla usnesením vlády ČSSR č. 286/1963 silnice I/48 zařazena do vybrané silniční sítě a určena k přestavbě na moderní dvou- a čtyřpruhovou silnici[5].

Výstavba jednotlivých úseků probíhala postupně:

  • 1995–2007: Výstavba úseku Frýdek-Místek – Český Těšín
  • 2007–2008: Zprovoznění obchvatu Bělotína
  • 2011: Zprovoznění úseku u Příboru
  • 2012: Uvedení do provozu úseku Rychaltice – Frýdek-Místek
  • Do 31. prosince 2015: Komunikace nesla označení rychlostní silnice R48
  • Od 1. ledna 2016: Přeznačení na dálnici D48

🚧 Výstavba

Probíhající projekty

V prosinci 2024 byl zprovozněn úsek MÚK Bělotín – Rybí, I. etapa (Palačov – Šenov u N. J.) o délce 8,2 km[6].

V roce 2017 byla zahájena výstavba úseku Rybí–Rychaltice o délce 5,6 km[7].

Připravované stavby

V dubnu 2025 vydal Dopravní a energetický stavební úřad nepravomocné stavební povolení pro další část dálnice D48 – mimoúrovňové křížení Bělotín–Rybí, II. etapa o délce 2,2 km mezi Novým Jičínem-Dolním Předměstím a Šenovem u Nového Jičína[8]. Na celý 3,8 km dlouhý úsek probíhá majetkoprávní příprava a připravuje se veřejná zakázka na zhotovitele[9].

🌍 Mezinárodní význam

Dálnice D48 tvoří součást mezinárodní silnice E462 na trase Vídeň – Brno – Krakov. Hraniční přechod Chotěbuz je nejzatíženější hraniční přechod do Polska[10]. Na Českém Těšíně navazuje na polskou rychlostní silnice S52, která pokračuje směrem na Krakov.

💰 Financování

Výstavba dálnice D48 je financována ze státního rozpočtu České republiky prostřednictvím Ředitelství silnic a dálnic ČR. Investice do jednotlivých úseků dosahují řádově miliard korun – například úsek MÚK Bělotín–Rybí, II. etapa má vyjít na více než miliardu korun[11].

📊 Dopravní zatížení

Dálnice D48 představuje klíčovou dopravní tepnu pro Moravskoslezský kraj a zajišťuje spojení s Polskem a Slovensko. Zejména úsek u hraničního přechodu Chotěbuz patří k nejzatíženějším v regionu vzhledem k mezinárodní nákladní dopravě.

🔧 Modernizace

V rámci udržování technického stavu dálnice probíhají pravidelné modernizace. V roce 2023 byla například realizována modernizace telematických systémů v úseku mezi obcemi DobráDolní Žukov (km 54,3 až 68,8)[12].

Pro laiky

Dálnice D48 si můžeme představit jako hlavní "dálkovou cestu" z Brna (přes dálnici D1) až na hranice s Polskem. Je to jako silniční "dálková magistrála", která umožňuje rychlý a bezpečný přesun vozidel mezi Českou republikou a sousedními zeměmi. Zatímco běžné silnice vedou přes města a vesnice, dálnice obchází zástavbu a umožňuje jízdu vyššími rychlostmi. D48 je důležitá zejména pro kamiony a autobusy jadoucí z střední Evropy do Polska nebo opačně.

Reference