Schopnost (psychologie)
Obsah boxu
| Schopnost | |
|---|---|
| Soubor:Ability concept.png | |
| Symbolické znázornění schopnosti. | |
| Obor | Psychologie, Kognitivní věda, Pedagogika, Filozofie mysli |
| Podstata | Vrozený nebo naučený potenciál jedince k vykonání určité činnosti nebo úkolu |
| Související pojmy | Dovednost, Talent, Inteligence, Potenciál, Kompetence, Dispozice |
| Významné osobnosti | Howard Gardner (teorie mnohočetných inteligencí), Robert Sternberg (triarchická teorie inteligence) |
V psychologii je schopnost chápána jako vrozený nebo naučený potenciál jedince vykonat určitou činnost nebo úkol. Je to spíše potenciál nebo předpoklad pro výkon, který může být dále rozvíjen do dovedností prostřednictvím učení a praxe. Schopnosti jsou základními kameny pro učení a akvizice dovedností.
---
Schopnost vs. Dovednost vs. Talent
- Schopnost:
- Jedná se o potenciál k výkonu. Může být geneticky daná nebo se vyvinout v raném věku.
- Je to předpoklad, který umožňuje učit se a osvojení dovedností.
- Příklad: mít dobrou prostorovou orientaci, rychlé reflexy, dobrou paměť, vysokou inteligenci.
- Dovednost:
- Je naučená a rozvinutá schopnost vykonat konkrétní úkol s účinností.
- Vyžaduje praxi, opakování a zkušenost.
- Příklad: umět řídit automobil, hrát na hudební nástroj, programovat.
- Talent:
- Je mimořádná a přirozená schopnost nebo dovednost, často s minimem formálního učení.
- Naznačuje vysoký stupeň potenciálu v určité oblasti, který umožňuje rychlé učení a vynikající výkon.
- Příklad: vrozený hudební talent, nadání pro matematiku, mimořádná sportovní nadání.
Tyto tři pojmy jsou úzce propojeny. Schopnosti tvoří základ, na kterém se rozvíjejí dovednosti, a talent může značit nadprůměrné schopnosti, které vedou k rychlejšímu a snadnějšímu osvojení dovedností.
---
Klasifikace schopností
Schopnosti lze kategorizovat různými způsoby:
- Obecné schopnosti:
- Ovlivňují širokou škálu úkolů a dovedností.
- Příklad: inteligence (obecná mentální schopnost zahrnující schopnost řešit problémy, plánování, učení ze zkušenosti, abstraktního myšlení). Existují různé teorie inteligence (např. G-faktor, Howard Gardnerova teorie mnohočetných inteligencí).
- Specifické schopnosti:
- Týkají se konkrétních oblastí nebo úkolů.
- Příklad:
- Kognitivní schopnosti: Paměť, pozornost, logické myšlení, verbální schopnosti, numerické schopnosti, prostorové schopnosti.
- Psychomotorické schopnosti: Koordinace, reakční čas, jemná motorika, hrubá motorika.
- Sociální schopnosti: Empatie, interpersonální komunikace, schopnost kooperace.
- Percepční schopnosti: Zraková, sluchová, hmatová percepce.
---
Měření a hodnocení schopností
Psychologie vyvinula řadu metod pro měření a hodnocení schopností:
- Inteligenční testy: Měří obecnou inteligenci (např. Wechslerovy inteligenční škály).
- Testy speciálních schopností: Zaměřují se na konkrétní kognitivní, psychomotorické nebo jiné schopnosti (např. testy verbálního uvažování, numerického uvažování, prostorové představivosti).
- Psychometrické metody: Využívají statistické analýzy k zajištění validity a reliability testů.
Výsledky těchto testů se používají v vzdělávání (např. pro diagnostiku poruch učení), v kariérovém poradenství a v personálním managementu.
---
Rozvoj schopností
Ačkoliv některé schopnosti mají genetický základ, většina z nich je do jisté míry rozvíjitelná:
- Vzdělání a učení: Systematické učení a trénink jsou klíčové pro rozvoj kognitivních a specifických schopností.
- Praxe a zkušenost: Opakované provádění úkolů zlepšuje a upevňuje schopnosti.
- Stimulující prostředí: Prostředí, které nabízí výzvy a příležitosti k učení, podporuje rozvoj schopností.
- Neuroplasticita: Mozek je schopen se adaptovat a měnit svou struktura a funkce na základě zkušeností a učení.
---
Pro laiky
Představte si schopnost jako takový váš vnitřní potenciál nebo vlohu pro něco. Je to něco, co buď už máte (třeba od narození nebo se to vyvinulo hodně brzy), nebo co se snadno naučíte. Není to ještě hotová dovednost, ale spíš předpoklad, že se ji můžete dobře naučit.
Příklady schopností:
- Být rychlý (fyzická schopnost) – to je ten potenciál, na kterém pak postavíte dovednost být dobrý sprinter.
- Mít dobrou paměť (mentální schopnost) – to vám pomůže snadno se učit jazyky nebo si pamatovat fakta.
- Dobře se orientovat v prostoru (kognitivní schopnost) – pomůže vám to neztratit se nebo umět si představit, jak věci zapadají do sebe.
Rozdíl mezi schopností a dovedností je, že schopnost je, že to můžete dělat, zatímco dovednost je, že to umíte dělat. Schopnost je dar nebo základ, dovednost je to, co s tím základem uděláte díky praxi a učení.
---
Odkazy
- Wikipedia: Schopnost (psychologie)
- Britannica: ability (psychology) (anglicky)
- Simply Psychology: Theories of Intelligence (anglicky)
---