Silnice II/655
Obsah boxu
Silnice II/655 je česká silnice II. třídy nacházející se na území Zlínského kraje. Spojuje město Hulín s průmyslovým centrem Otrokovice. Tato komunikace hraje klíčovou roli v regionální dopravní infrastruktuře Střední Moravy, neboť tvoří přímou doprovodnou komunikaci k dálnici D55.
Její existence je přímým důsledkem rozvoje dálniční sítě v České republice. Původně se jednalo o frekventovaný úsek silnice I. třídy č. 55 (I/55), která spojovala Olomouc s Břeclaví. Po výstavbě severovýchodního obchvatu Otrokovic a dálničního úseku Hulín–Otrokovice došlo k převedení původní trasy do kategorie silnic II. třídy a jejímu přejmenování na II/655.
Ačkoliv je svou délkou (přibližně 11 km) relativně krátká, její dopravní a strategický význam je nadprůměrný. Slouží jako hlavní sběrná komunikace pro obce Záhlinice a Tlumačov, funguje jako záložní trasa při uzavírkách dálnice D55 a zajišťuje obslužnost pro zemědělskou techniku a cyklisty, kterým je vjezd na dálnici zakázán.
📜 Historie a geneze vzniku
Pochopení významu silnice II/655 vyžaduje pohled do historie budování dopravních koridorů v úvalu řeky Moravy.
Původní trasa I/55 (Císařská silnice)
Trasa, po které dnes vede silnice II/655, má staletou historii. V minulosti kopírovala jednu z hlavních obchodních stezek vedoucích podél řeky Moravy, spojující Olomouc s Vídní. Ve 20. století byla tato trasa klasifikována jako silnice I. třídy číslo 55.
- Dopravní zátěž před rokem 2010: Před výstavbou dálnice D55 byl tento úsek extrémně přetížen. Obcí Tlumačov projíždělo denně přes 20 000 vozidel, včetně těžké tranzitní kamionové dopravy směřující z Polska a Ostravska na jih Evropy. Situace byla kritická zejména v zúžených místech v centru obcí a na železničních přejezdech.
- Bezpečnostní rizika: Původní I/55 v tomto úseku byla dějištěm mnoha tragických dopravních nehod, zejména střetů s chodci v intravilánech obcí, které neměly vybudované obchvaty.
Výstavba D55 a vznik II/655
Zlom nastal s realizací dálnice D55 (respektive v první fázi rychlostní silnice R55).
- Fáze 1 (Obchvat Otrokovic): Po zprovoznění severovýchodního obchvatu Otrokovic se tranzitní doprava začala přesouvat na novou kapacitní komunikaci.
- Fáze 2 (Hulín – Skalka): S napojením na dálnici D1 u Hulína vznikla souvislá dálniční síť.
- Administrativní převod: Podle zákona o pozemních komunikacích nemohou vést dvě silnice I. třídy nebo dálnice paralelně v těsné blízkosti, aniž by jedna z nich nebyla degradována. Proto byla původní trasa I/55 v úseku Hulín – Otrokovice vyřazena ze sítě státních silnic I. třídy.
- Vznik čísla 655: Silnice byla převedena do majetku Zlínského kraje. Podle nomenklatury používané v Česku pro degradované úseky silnic I. třídy (často se používá řada 6xx) obdržela číslo 655, které jasně odkazuje na původní silnici 55.
Majetkoprávní vypořádání
Převedení silnice ze státu (zastoupeného ŘSD) na kraj (zastoupený Ředitelstvím silnic Zlínského kraje - ŘSZK) nebylo jen administrativním aktem. Kraj přebíral komunikaci s podmínkou, že stát zajistí opravu povrchu ("uvedení do bezvadného stavu") před předáním, což vedlo k několika rekonstrukcím v letech následujících po otevření dálnice.
🗺️ Geografické vymezení a parametry
Silnice II/655 se nachází v geomorfologickém celku Hornomoravský úval, což determinuje její výškový profil. Jedná se o komunikaci takřka absolutně rovinatou, bez výrazných stoupání či klesání, což z ní činí ideální trasu pro nákladní dopravu a cyklistiku, ale zároveň svádí k rychlé jízdě.
Administrativní členění
Silnice prochází dvěma okresy Zlínského kraje:
- Okres Kroměříž: Úsek od začátku v Hulíně přes Záhlinice až po hranici katastru Tlumačova.
- Okres Zlín: Jižní část průtahu Tlumačovem a závěrečný úsek v Otrokovicích.
Šířkové uspořádání
Vzhledem k tomu, že silnice byla budována jako páteřní tah I. třídy, disponuje velkorysými parametry, které jsou pro běžnou silnici II. třídy nadstandardní:
- Kategorie: Odpovídá kategorii S 11,5 (šířka vozovky 11,5 metru) v extravilánu, což umožňuje pohodlné míjení i širokých zemědělských strojů a vytváří dostatečný prostor pro krajnice.
- Intravilán: V obcích je šířka proměnná, často doplněná o odbočovací pruhy, zálivy autobusových zastávek a nově budované bezpečnostní ostrůvky pro chodce.
🚦 Napojení na dálniční síť
Silnice II/655 je strategicky významná svými "feedery" (napaječi) na dálniční síť:
- Severní napojení (Hulín): Silnice začíná v těsné blízkosti mimoúrovňové křižovatky Hulín, která je klíčovým dopravním uzlem Moravy (křížení D1, D55 a D48). Řidiči sjíždějící z dálnice mohou plynule pokračovat po II/655 do center obcí.
- Jižní napojení (Otrokovice): V Otrokovicích silnice ústí do složitého systému křižovatek, které umožňují nájezd na obchvat Otrokovic (D55) nebo pokračování po I/55 směrem na Napajedla a Uherské Hradiště.
🛡️ Strategický význam pro Integrovaný záchranný systém
Silnice II/655 je vedena v havarijních plánech Zlínského kraje jako prioritní objízdná trasa. V případě hromadné nehody na dálnici D55 v úseku Hulín–Otrokovice je veškerá doprava okamžitě odkláněna právě na II/655.
- Kapacitní rezerva: Díky svým parametrům (bývalá "jednička") je schopna krátkodobě pojmout i extrémní zátěž dálničního provozu, aniž by došlo k totálnímu kolapsu, ačkoliv průjezd Tlumačovem se v takových případech výrazně zpomaluje.
- Dostupnost pro IZS: Hasičský záchranný sbor (stanice Otrokovice a Kroměříž) využívá tuto silnici pro rychlé zásahy v přilehlých průmyslových zónách a přírodním parku Záhlinické rybníky.
🛣️ Podrobný popis trasy
Trasa silnice II/655 je vedena převážně rovinatým terénem Hornomoravského úvalu v nadmořské výšce okolo 190 až 200 m n. m. Její průběh je téměř přímý, orientovaný severojižním směrem, souběžně s toky řek Rusava a Morava a hlavní železniční tratí Přerov–Břeclav.
Úsek 1: Hulín – Záhlinice (km 0,0 – 3,5)
Silnice začíná v intravilánu města Hulín na křižovatce s ulicí Kroměřížská (silnice I/47). Tento bod je "nultým kilometrem".
- Výjezd z Hulína: Trasa vede ulicí Záhlinická, podchází železniční trať Kojetín – Valašské Meziříčí a opouští město směrem na jih.
- Extravilán: Následuje přibližně 2 km dlouhý, přehledný úsek mezi poli. Po levé straně je v dálce viditelná dálnice D55, po pravé straně se rozkládá přírodní památka Záhlinické rybníky. Tento úsek je lemován stromořadím, které je pozůstatkem původní výsadby podél císařské cesty.
- Záhlinice: Silnice vstupuje do místní části Hulína – Záhlinice. Průtah obcí je charakteristický zúženým profilem a blízkostí historické zástavby k vozovce. Dominantou je zde budova bývalého pivovaru a muzeum Františka Skopalíka.
Úsek 2: Záhlinice – Tlumačov (km 3,5 – 7,0)
Za Záhlinicemi silnice překonává hranici okresů Kroměříž a Zlín.
- Krajinný ráz: Silnice prochází v těsné blízkosti přírodního parku. V tomto úseku je vozovka často v podzimních měsících znečištěna zemědělskou technikou obhospodařující okolní úrodná pole.
- Vjezd do Tlumačova: Vstup do obce Tlumačov je vizuálně výrazný. Silnice míjí areál Zemského hřebčína Tlumačov. Historická brána a komplex budov hřebčína jsou chráněnými památkami, což limituje možnosti rozšiřování komunikace.
- Centrum Tlumačova: Průtah Tlumačovem je nejkritičtějším bodem celé trasy II/655. Silnice tvoří páteřní osu obce (ulice Masarykova). Nachází se zde světelně řízený přechod pro chodce a několik napojení místních komunikací. Před výstavbou obchvatu zde docházelo k tvorbě dlouhých kolon; dnes je provoz plynulý, ale stále silný v ranních a odpoledních špičkách.
Úsek 3: Tlumačov – Otrokovice (km 7,0 – 11,2)
Závěrečný úsek spojuje venkovské osídlení s průmyslovou aglomerací.
- Most přes Mojenu: Na výjezdu z Tlumačova silnice překonává říčku Mojena.
- Průmyslová zóna: Před vjezdem do Otrokovic silnice míjí rozsáhlé průmyslové areály (bývalé Letiště Otrokovice a zóna Toma). Zde se mění charakter dopravy – výrazně přibývá těžkých nákladních vozidel a kamionů zásobujících fabriky.
- Ukončení: Silnice II/655 končí na velkém kruhovém objezdu (nebo stykové křižovatce v závislosti na aktuální etapizaci úprav v Otrokovicích) napojením na silnici I/55 (třída Tomáše Bati). Toto místo je klíčovým dopravním uzlem, odkud doprava směřuje buď do centra Zlína, nebo na jih do Uherského Hradiště.
🌉 Inženýrské objekty a vybavenost
Ačkoliv jde o silnici v rovině, trasa obsahuje několik důležitých inženýrských děl, jejichž údržba spadá pod Ředitelství silnic Zlínského kraje.
Mostní objekty
Na trase II/655 se nenacházejí velké estakády, ale řada menších mostků a propustků, které jsou klíčové pro vodní režim v krajině (oblast je náchylná k záplavám při rozvodnění Moravy).
| Evidenční číslo | Překážka | Poloha | Stav (k r. 2025) |
|---|---|---|---|
| 655-001 | Potok Rusava | Hulín (výjezd) | Dobrý, po rekonstrukci |
| 655-002 | Náhon mlýna | Záhlinice | Uspokojivý |
| 655-003 | Říčka Mojena | Tlumačov (jih) | Dobrý |
| 655-004 | Průmyslový kanál | Otrokovice (vjezd) | Výborný |
Železniční přejezdy
Specifikem silnice II/655 je její souběh s železnicí. Ačkoliv hlavní koridorovou trať nekříží (je vedena mimoúrovňově nebo souběžně), v Tlumačově a Otrokovicích se nachází několik vlečkových přejezdů do průmyslových areálů a hřebčína. Tyto přejezdy jsou vybaveny výstražnou signalizací bez závor (AŽD 71 nebo novější LED systémy).
🚏 Veřejná doprava a zastávky
Po degradaci silnice z I. třídy na II. třídu se výrazně změnila struktura veřejné linkové dopravy vedené po této komunikaci.
- Autobusové zálivy: Původní silnice I/55 byla vybavena hlubokými zálivy pro autobusy, aby stojící vozidla nebrzdila tranzit. Tyto zálivy byly zachovány a slouží nyní regionálním linkám Integrované dopravy Zlínského kraje (IDZK).
- Klíčové zastávky:
- Hulín, u parku
- Záhlinice, náměstí
- Tlumačov, hřebčín
- Tlumačov, obecní úřad
- Otrokovice, Štěrkoviště (významný přestupní uzel na MHD Otrokovice/Zlín).
- Obslužnost: Silnice je páteřní osou pro linky spojující Kroměříž se Zlínem. Interval spojů ve špičce je cca 15–30 minut.
⛽ Čerpací stanice a služby
Jakožto bývalá hlavní silnice je trasa nadstandardně vybavena službami pro motoristy, ačkoliv některé provozovny po odklonu tranzitu na dálnici zanikly.
- Tlumačov: Funguje zde čerpací stanice na jižním výjezdu z obce (původně Benzina, nyní Orlen), která slouží především místním a zemědělcům.
- Odpočívadla: Na trase se nenacházejí oficiální odpočívadla dálničního typu, ale v obcích Hulín a Tlumačov jsou odstavné plochy využívané řidiči kamionů pro povinné přestávky, což je často předmětem stížností místních obyvatel kvůli hluku a odpadkům.
🚧 Technický stav a údržba
Technický stav vozovky je proměnlivý a odráží historii postupných oprav.
Povrch vozovky
- Hulín – Záhlinice: Povrch v tomto úseku vykazuje známky opotřebení (vyjeté koleje), které jsou pozůstatkem těžké dopravy z doby před rokem 2010. Probíhají zde pouze lokální vysprávky.
- Průtah Tlumačovem: V roce 2022 proběhla kompletní rekonstrukce průtahu (tzv. "tichý asfalt"), která výrazně snížila hlukovou zátěž pro obyvatele. Byl vyměněn konstrukční balík vozovky do hloubky 60 cm.
- Zimní údržba: Silnice je zařazena do I. pořadí důležitosti v Plánu zimní údržby Zlínského kraje. Důvodem je nutnost zajistit sjízdnost pro autobusovou dopravu a fakt, že slouží jako objízdná trasa dálnice. Údržbu provádí sypače z cestmistrovství Kroměříž a Zlín.