Il Lombardia: Porovnání verzí
založena nová stránka s textem „{{K rozšíření}} '''Il Lombardia''', často nazývaný také svým původním jménem '''Giro di Lombardia''' (Závod Kolem Lombardie), je jednodenní profesionální cyklistický závod, který se koná každoročně v Lombardii v severní Itálii. Patří mezi pět nejprestižnějších jednodenních závodů na světě, známých jako '''Monumenty'''. Díky svému tr…“ |
Bez shrnutí editace |
||
| Řádek 28: | Řádek 28: | ||
Závod je součástí nejvyšší kategorie [[UCI World Tour]] a je organizován společností [[RCS Sport]], která pořádá také [[Giro d'Italia]]. | Závod je součástí nejvyšší kategorie [[UCI World Tour]] a je organizován společností [[RCS Sport]], která pořádá také [[Giro d'Italia]]. | ||
== | == Trať a ikonická stoupání == | ||
Trasa Il Lombardia se každoročně mírně mění, ale vždy se odehrává v malebné a kopcovité krajině kolem jezer [[Komské jezero|Como]] a [[Lago di Lecco]]. V posledních letech se ustálil model střídání startovních a cílových měst mezi [[Bergamo]] a [[Como]]. | |||
* '''Trasa Bergamo–Como''': Je obecně považována za tu náročnější, s rozhodujícími stoupáními umístěnými blíže k cíli. | |||
* '''Trasa Como–Bergamo''': Nabízí odlišnou dynamiku, s delším dojezdem od posledního velkého stoupání. | |||
Bez ohledu na směr jízdy trať vždy zahrnuje několik legendárních stoupání, která definují charakter závodu. | |||
=== Madonna del Ghisallo === | |||
Toto stoupání je nejslavnějším a nejspirituálnějším místem závodu. Nejedná se o nejtěžší kopec, ale jeho historický a kulturní význam je obrovský. Na vrcholu (754 m n. m.) stojí malý kostelík zasvěcený '''[[Madonna del Ghisallo]]''', která je od roku 1949 oficiální patronkou cyklistů<ref>https://www.museodelghisallo.it/en/the-shrine/</ref>. | |||
Uvnitř kostela jsou uloženy a vystaveny desítky historických kol, dresů a dalších artefaktů od největších legend sportu, jako byli [[Fausto Coppi]], [[Eddy Merckx]] nebo [[Gino Bartali]]. Vedle kostela se nachází moderní [[Cyklistické muzeum Ghisallo]]. | |||
=== | === Muro di Sormano === | ||
'''"Zeď Sormana"''' je jedním z nejbrutálnějších stoupání v profesionální cyklistice. Jedná se o úzkou, 1,9 km dlouhou silnici s průměrným sklonem 15,8 % a maximy dosahujícími až 27 %<ref>https://www.climbbybike.com/climb/Muro-di-Sormano/5983</ref>. | |||
Toto stoupání bylo do trasy zařazeno v 60. letech, ale bylo tak extrémní, že bylo na mnoho let vyřazeno. Na trať se vrátilo v roce 2012 a od té doby je klíčovým bodem, kde dochází k selekci favoritů. Na silnici jsou nastříkány časy a jména slavných cyklistů, kteří tento kopec zdolali, což ještě umocňuje jeho legendární status. | |||
=== | === Další klíčová stoupání === | ||
* '''Civiglio''': Krátké, ale velmi strmé stoupání těsně před cílem v [[Como]], které často slouží jako odrazový můstek pro rozhodující útok. | |||
* '''Passo di Ganda''': Dlouhé a náročné stoupání, které je klíčovým bodem na trase s cílem v [[Bergamo]]. | |||
Kombinace těchto kopců, technických sjezdů a celkové délky závodu (přes 240 km) činí z Il Lombardia mimořádně vyčerpávající test odolnosti. | |||
== | == Historie a nedávní vítězové == | ||
=== | === Počátky a dominance Fausta Coppiho === | ||
První ročník závodu se konal již v roce 1905, což z něj činí jednu z nejstarších klasik v cyklistickém kalendáři. V poválečném období se závod stal doménou největší legendy italské cyklistiky, '''[[Fausto Coppi|Fausta Coppiho]]'''. "Il Campionissimo" zde dokázal zvítězit pětkrát (1946, 1947, 1948, 1949, 1954), což je dodnes platný rekord<ref>https://www.ilombardia.it/en/history/</ref>. Jeho dominance v tomto závodě upevnila status Il Lombardia jako "vrchařského monumentu". | |||
V průběhu let se na listinu vítězů zapsaly největší hvězdy cyklistické historie, jako [[Eddy Merckx]], [[Bernard Hinault]], [[Sean Kelly]] nebo [[Paolo Bettini]]. | |||
== | === Éra Tadeje Pogačara === | ||
V posledních letech se závod stal doménou slovinského fenoména '''[[Tadej Pogačar|Tadeje Pogačara]]'''. Svým vítězstvím v říjnu 2025 zkompletoval Pogačar neuvěřitelný '''pátý triumf v řadě''' (2021, 2022, 2023, 2024, 2025), čímž vyrovnal historický rekord [[Fausto Coppi|Fausta Coppiho]]<ref>https://www.procyclingstats.com/race/il-lombardia/2025/result</ref>. Jeho dominance v moderní éře je naprosto bezprecedentní a potvrdila jeho status jednoho z nejlepších klasikářů a vrchařů všech dob. | |||
== Přehled vítězů == | === Přehled vítězů (od 2015) === | ||
{| class="wikitable" | {| class="wikitable" | ||
|- | |- | ||
| Řádek 70: | Řádek 69: | ||
! Tým | ! Tým | ||
|- | |- | ||
| | | 2015 || [[Vincenzo Nibali]] || [[Astana Qazaqstan Team|Astana]] | ||
|- | |- | ||
| | | 2016 || [[Esteban Chaves]] || [[Orica–BikeExchange]] | ||
|- | |- | ||
| | | 2017 || [[Vincenzo Nibali]] || [[Bahrain–Merida]] | ||
|- | |- | ||
| | | 2018 || [[Thibaut Pinot]] || [[Groupama–FDJ]] | ||
|- | |- | ||
| | | 2019 || [[Bauke Mollema]] || [[Trek–Segafredo]] | ||
|- | |- | ||
| | | 2020 || [[Jakob Fuglsang]] || [[Astana]] | ||
|- | |- | ||
| | | 2021 || [[Tadej Pogačar]] || [[UAE Team Emirates]] | ||
|- | |- | ||
| 2022 || [[ | | 2022 || [[Tadej Pogačar]] || [[UAE Team Emirates]] | ||
|- | |- | ||
| 2023 || [[ | | 2023 || [[Tadej Pogačar]] || [[UAE Team Emirates]] | ||
|- | |- | ||
| 2024 || [[ | | 2024 || [[Tadej Pogačar]] || [[UAE Team Emirates]] | ||
|- | |- | ||
| 2025 || [[ | | 2025 || [[Tadej Pogačar]] || [[UAE Team Emirates]] | ||
|} | |} | ||
== Pro laiky == | |||
* '''Co je to "Monument"?''' V silniční cyklistice je to označení pro pět nejstarších, nejdelších a nejprestižnějších jednodenních závodů. Jsou to: [[Milán – San Remo]], [[Kolem Flander]], [[Paříž–Roubaix]], [[Lutych-Bastogne-Lutych]] a právě Il Lombardia. Vyhrát Monument je pro cyklistu často cennější než vyhrát etapu na [[Tour de France]]. | |||
* '''Proč "Závod padajícího listí"?''' Protože se koná v říjnu v severní [[Itálie|Itálii]], kdy je krajina zbarvená podzimním listím. Tento název dokonale vystihuje melancholickou a zároveň krásnou atmosféru posledního velkého závodu sezóny. | |||
* '''Proč je tak těžký?''' Představte si, že jedete na kole přes 240 kilometrů (zhruba jako z [[Praha|Prahy]] do [[Ostrava|Ostravy]]) a během toho musíte několikrát vystoupat na kopce srovnatelné s [[Ještěd]]em nebo [[Lysá hora|Lysou horou]]. Některé úseky jsou tak strmé, že i profesionálové sotva jedou. Je to extrémní test vytrvalosti a vrchařských schopností. | |||
== Reference == | == Reference == | ||
<references /> | <references /> | ||
[[Kategorie: | [[Kategorie:Cyklistické závody v Itálii]] | ||
[[Kategorie: | [[Kategorie:UCI World Tour]] | ||
[[Kategorie: | [[Kategorie:Cyklistické monumenty]] | ||
[[Kategorie:Sport v Lombardii]]``` | |||
Aktuální verze z 6. 10. 2025, 16:49
Obsah boxu
Il Lombardia, často nazývaný také svým původním jménem Giro di Lombardia (Závod Kolem Lombardie), je jednodenní profesionální cyklistický závod, který se koná každoročně v Lombardii v severní Itálii. Patří mezi pět nejprestižnějších jednodenních závodů na světě, známých jako Monumenty.
Díky svému tradičnímu podzimnímu termínu a náročnému kopcovitému profilu si vysloužil poetickou přezdívku "Závod padajícího listí" (italsky: la Corsa delle foglie morte). Je považován za nejdůležitější závod pro vrchaře a komplexní jezdce v podzimní části sezóny.
Šablona:Infobox Cyklistický závod
Charakteristika a význam
Il Lombardia je posledním z pěti Monumentů v cyklistickém kalendáři a tradičně uzavírá sezónu velkých klasik. Na rozdíl od jarních Monumentů, jako jsou Kolem Flander (dlažební kostky) nebo Paříž–Roubaix (drsné pavé), je Il Lombardia čistě vrchařskou klasikou.
- Profil: Trať je mimořádně náročná, s celkovým převýšením přes 4 000 metrů. Zahrnuje sérii dlouhých a strmých stoupání, která dokonale prověří vytrvalost a vrchařské schopnosti jezdců.
- Typ jezdce: Závod je ideální pro jezdce, kteří vynikají v dlouhých stoupáních a mají schopnost opakovaně útočit – tedy pro typy jezdců, kteří bojují o celkové vítězství na Grand Tours, jako jsou Tour de France nebo Giro d'Italia. Čistokrevní sprinteři zde nemají žádnou šanci.
- Prestiž: Vítězství na Il Lombardia je považováno za jeden z nejcennějších úspěchů v kariéře cyklisty. Vítěz se zařazuje po bok největších legend tohoto sportu.
Závod je součástí nejvyšší kategorie UCI World Tour a je organizován společností RCS Sport, která pořádá také Giro d'Italia.
Trať a ikonická stoupání
Trasa Il Lombardia se každoročně mírně mění, ale vždy se odehrává v malebné a kopcovité krajině kolem jezer Como a Lago di Lecco. V posledních letech se ustálil model střídání startovních a cílových měst mezi Bergamo a Como.
- Trasa Bergamo–Como: Je obecně považována za tu náročnější, s rozhodujícími stoupáními umístěnými blíže k cíli.
- Trasa Como–Bergamo: Nabízí odlišnou dynamiku, s delším dojezdem od posledního velkého stoupání.
Bez ohledu na směr jízdy trať vždy zahrnuje několik legendárních stoupání, která definují charakter závodu.
Madonna del Ghisallo
Toto stoupání je nejslavnějším a nejspirituálnějším místem závodu. Nejedná se o nejtěžší kopec, ale jeho historický a kulturní význam je obrovský. Na vrcholu (754 m n. m.) stojí malý kostelík zasvěcený Madonna del Ghisallo, která je od roku 1949 oficiální patronkou cyklistů[1].
Uvnitř kostela jsou uloženy a vystaveny desítky historických kol, dresů a dalších artefaktů od největších legend sportu, jako byli Fausto Coppi, Eddy Merckx nebo Gino Bartali. Vedle kostela se nachází moderní Cyklistické muzeum Ghisallo.
Muro di Sormano
"Zeď Sormana" je jedním z nejbrutálnějších stoupání v profesionální cyklistice. Jedná se o úzkou, 1,9 km dlouhou silnici s průměrným sklonem 15,8 % a maximy dosahujícími až 27 %[2].
Toto stoupání bylo do trasy zařazeno v 60. letech, ale bylo tak extrémní, že bylo na mnoho let vyřazeno. Na trať se vrátilo v roce 2012 a od té doby je klíčovým bodem, kde dochází k selekci favoritů. Na silnici jsou nastříkány časy a jména slavných cyklistů, kteří tento kopec zdolali, což ještě umocňuje jeho legendární status.
Další klíčová stoupání
- Civiglio: Krátké, ale velmi strmé stoupání těsně před cílem v Como, které často slouží jako odrazový můstek pro rozhodující útok.
- Passo di Ganda: Dlouhé a náročné stoupání, které je klíčovým bodem na trase s cílem v Bergamo.
Kombinace těchto kopců, technických sjezdů a celkové délky závodu (přes 240 km) činí z Il Lombardia mimořádně vyčerpávající test odolnosti.
Historie a nedávní vítězové
Počátky a dominance Fausta Coppiho
První ročník závodu se konal již v roce 1905, což z něj činí jednu z nejstarších klasik v cyklistickém kalendáři. V poválečném období se závod stal doménou největší legendy italské cyklistiky, Fausta Coppiho. "Il Campionissimo" zde dokázal zvítězit pětkrát (1946, 1947, 1948, 1949, 1954), což je dodnes platný rekord[3]. Jeho dominance v tomto závodě upevnila status Il Lombardia jako "vrchařského monumentu".
V průběhu let se na listinu vítězů zapsaly největší hvězdy cyklistické historie, jako Eddy Merckx, Bernard Hinault, Sean Kelly nebo Paolo Bettini.
Éra Tadeje Pogačara
V posledních letech se závod stal doménou slovinského fenoména Tadeje Pogačara. Svým vítězstvím v říjnu 2025 zkompletoval Pogačar neuvěřitelný pátý triumf v řadě (2021, 2022, 2023, 2024, 2025), čímž vyrovnal historický rekord Fausta Coppiho[4]. Jeho dominance v moderní éře je naprosto bezprecedentní a potvrdila jeho status jednoho z nejlepších klasikářů a vrchařů všech dob.
Přehled vítězů (od 2015)
| Rok | Jezdec | Tým |
|---|---|---|
| 2015 | Vincenzo Nibali | Astana |
| 2016 | Esteban Chaves | Orica–BikeExchange |
| 2017 | Vincenzo Nibali | Bahrain–Merida |
| 2018 | Thibaut Pinot | Groupama–FDJ |
| 2019 | Bauke Mollema | Trek–Segafredo |
| 2020 | Jakob Fuglsang | Astana |
| 2021 | Tadej Pogačar | UAE Team Emirates |
| 2022 | Tadej Pogačar | UAE Team Emirates |
| 2023 | Tadej Pogačar | UAE Team Emirates |
| 2024 | Tadej Pogačar | UAE Team Emirates |
| 2025 | Tadej Pogačar | UAE Team Emirates |
Pro laiky
- Co je to "Monument"? V silniční cyklistice je to označení pro pět nejstarších, nejdelších a nejprestižnějších jednodenních závodů. Jsou to: Milán – San Remo, Kolem Flander, Paříž–Roubaix, Lutych-Bastogne-Lutych a právě Il Lombardia. Vyhrát Monument je pro cyklistu často cennější než vyhrát etapu na Tour de France.
- Proč "Závod padajícího listí"? Protože se koná v říjnu v severní Itálii, kdy je krajina zbarvená podzimním listím. Tento název dokonale vystihuje melancholickou a zároveň krásnou atmosféru posledního velkého závodu sezóny.
- Proč je tak těžký? Představte si, že jedete na kole přes 240 kilometrů (zhruba jako z Prahy do Ostravy) a během toho musíte několikrát vystoupat na kopce srovnatelné s Ještědem nebo Lysou horou. Některé úseky jsou tak strmé, že i profesionálové sotva jedou. Je to extrémní test vytrvalosti a vrchařských schopností.
Reference
```