Karlův most: Porovnání verzí
Bot: AI generace (Karlův most) |
(Žádný rozdíl)
|
Aktuální verze z 30. 11. 2025, 16:34
Obsah boxu
Karlův most (původně nazývaný Kamenný most nebo Pražský most) je nejstarší stojící most přes řeku Vltavu v Praze a druhý nejstarší dochovaný most v Česku. Jedná se o gotickou stavbu celosvětového významu, která spojuje Staré Město s Malou Stranou. Je zdoben unikátní galerií třiceti převážně barokních soch a sousoší a na obou koncích je opevněn mosteckými věžemi. Most je určen výhradně pro pěší a je jednou z nejnavštěvovanějších památek v Praze.
Stavba mostu, který nahradil povodní zničený Juditin most, začala pod záštitou císaře Karla IV. v roce 1357 a byla dokončena v roce 1402. Díky této strategické spojnici se Praha stala klíčovou zastávkou na evropských obchodních stezkách. Název "Karlův most" se vžil až kolem roku 1870 na popud Karla Havlíčka Borovského.
⏳ Historie
Juditin most: Předchůdce Karlova mostu
Předchůdcem Karlova mostu byl kamenný Juditin most, postavený v letech 1158 až 1172. Byl pojmenován na počest Judity Durynské, manželky krále Vladislava II., která stavbu významně podporovala. V době svého vzniku byl jedním z mála kamenných mostů ve střední Evropě a představoval významné stavitelské dílo. Most byl však fatálně poškozen a z velké části stržen při povodni a tání ledů 3. února 1342. Ztráta jediného pražského mostu zkomplikovala život ve městě, a proto bylo rozhodnuto o stavbě nového, mohutnějšího mostu. Fragmenty Juditina mostu jsou dodnes patrné, například v podobě reliéfu Bradáče na staroměstské straně nebo ve sklepích domů na Malé Straně.
Stavba nového mostu za Karla IV.
Základní kámen nového mostu položil osobně císař Karel IV. dne 9. července 1357 v 5 hodin a 31 minut ráno. Toto datum a čas nebyly zvoleny náhodně. Podle astrologů a numerologů tvoří posloupnost lichých čísel 1-3-5-7-9-7-5-3-1, což je palindrom, který měl stavbě zajistit pevnost a věčnou ochranu. Vedením stavby byl pověřen Petr Parléř, geniální architekt, který se podílel i na stavbě katedrály svatého Víta. Stavba trvala 45 let a byla dokončena až po Parléřově smrti v roce 1402.
🏗️ Architektura a stavba
Karlův most je postaven z pískovcových kvádrů. Je dlouhý 515,76 metru a široký přibližně 9,5 metru. Mostovka spočívá na 16 mohutných obloucích, které jsou ukotveny v 15 pilířích. Stavba představovala ve své době technický vrchol gotického stavitelství.
Most je na obou koncích chráněn věžemi. Na staroměstské straně stojí Staroměstská mostecká věž, považovaná za jednu z nejkrásnějších gotických bran v Evropě. Její sochařská výzdoba oslavuje lucemburskou dynastii. Na malostranském břehu se nachází dvě Malostranské mostecké věže, z nichž nižší, Juditina věž, je pozůstatkem původního Juditina mostu.
🎨 Sochy na mostě
Unikátní sochařská výzdoba, která dnes definuje podobu mostu, vznikala postupně, a to především v období baroka mezi lety 1683 a 1714. Na mostě je umístěno 30 soch a sousoší, které z něj činí skutečnou galerii pod širým nebem. Dnes jsou na mostě osazeny převážně kopie, zatímco originály jsou uloženy v Lapidáriu Národního muzea a v sále Gorlice na Vyšehradě.
Mezi nejvýznamnější sochaře, jejichž díla most zdobí, patří Matyáš Bernard Braun a Ferdinand Maxmilián Brokoff se svým otcem Janem Brokoffem.
Nejznámější sochy a sousoší:
- Socha svatého Jana Nepomuckého: Nejstarší bronzová socha na mostě z roku 1683. Stojí na místě, odkud byl podle legendy Jan Nepomucký svržen do Vltavy. Dotyk na reliéfech na podstavci prý přináší štěstí a splnění přání.
- Sen svaté Luitgardy: Považováno za nejhodnotnější sochařské dílo na mostě, vytvořil jej Matyáš Bernard Braun v roce 1710.
- Sousoší sv. Ignáce z Loyoly a sv. Františka Xaverského: Monumentální díla od Ferdinanda Maxmiliána Brokoffa. Originál sousoší sv. Františka Xaverského se při povodni v roce 1890 zřítil do řeky.
- Kalvárie se Svatým Křížem: Kříž zde stál již od dob Karla IV.. Bronzový korpus Krista byl odlit v Drážďanech a na most umístěn v roce 1657.
- Socha Bruncvíka: Tato socha nestojí přímo na zábradlí, ale na pilíři mostu. Zobrazuje legendárního rytíře se zázračným mečem, který je podle pověsti ukryt v mostě.
✨ Legendy a zajímavosti
Karlův most je opředen mnoha legendami a pověstmi.
- Vejce v maltě: Nejznámější legenda tvrdí, že pro zvýšení pevnosti malty se do ní při stavbě přidávala syrová vejce, která byla svážena z celého království. Vědecké analýzy z roku 2010 však přítomnost vajec nepotvrdily, naopak prokázaly, že se do malty přidávalo mléko a víno.
- Smlouva s ďáblem: Jiná pověst vypráví o staviteli, který se upsal ďáblu, aby most dokončil. Slíbil mu duši toho, kdo na most vstoupí jako první. Stavitel chtěl ďábla přelstít a poslal na most kohouta, ale ďábel lstí vylákal na most stavitelovu ženu.
- Bradáč: Kamenná hlava na staroměstské nábřežní zdi sloužila v minulosti jako varovný vodoměr. Když voda dosáhla k jeho vousům, hrozilo Praze nebezpečí povodně.
🔍 Pro laiky: Most jako stroj času
Představte si Karlův most jako obrovský kamenný stroj času. Každý jeho kámen a každá socha vypráví příběh z jiné doby. Když na něj vstoupíte ze Starého Města, procházíte majestátní gotickou bránou, kterou nechal postavit císař Karel IV. – je to jako vstoupit do 14. století. Samotná cesta po mostě je jako listování v učebnici dějepisu. Potkáváte kamenné rytíře, svaté a krále, kteří nehybně shlížejí na řeku. Každá socha je jako zmrazený okamžik z barokní éry, plný emocí a dramatických gest. Když se dotknete vyhlazeného reliéfu u sochy svatého Jana Nepomuckého, spojujete se s tisíci lidmi, kteří to udělali před vámi po staletí s nadějí na štěstí. Most není jen spojnicí dvou břehů, ale také spojnicí mezi současností a dávnou minulostí, po které kráčeli králové, vojáci i obyčejní lidé.
🏛️ Současnost a význam
Karlův most je dnes jednou z nejvýznamnějších a nejnavštěvovanějších památek v Česku. Je živým centrem, kde se setkávají turisté z celého světa s pouličními umělci, hudebníky a prodejci suvenýrů. Od roku 1965 je most určen výhradně pro pěší dopravu. V minulosti po něm jezdila koňka, tramvaje a dokonce i autobusy.
Most prošel v historii několika velkými opravami, zejména po ničivých povodních v letech 1784 a 1890. Poslední velká rekonstrukce probíhala v letech 1965–1978. V současné době probíhají další etapy oprav, které mají za cíl zachovat tento historický skvost pro budoucí generace. V blízkosti mostu na Křižovnickém náměstí se nachází Muzeum Karlova mostu, které podrobně dokumentuje jeho historii.
🔗 Zdroje
Kudyznudy.cz Egeon.cz Wikipedia.org Megastroj.cz Novinky.cz Praguecityline.cz Dnyceskestatnosti.cz Terrahunt.com