Moody’s Investors Service
Obsah boxu
Agentura Moody's (plným názvem Moody’s Investors Service) je jedna ze tří nejvýznamnějších ratingových agentur na světě. Spolu s agenturami Standard & Poor’s a Fitch Ratings tvoří tzv. „velkou trojku“.
Historie
Agenturu založil v roce 1909 John Moody ve Spojených státech amerických. Původním účelem bylo poskytování finančních informací o železničních společnostech. Postupně se Moody’s stala významným hráčem v oblasti finančních trhů a hodnocení kreditního rizika.
Činnost
Moody’s hodnotí schopnost vlád, podniků i jiných subjektů splácet své závazky. Tyto tzv. kreditní ratingy jsou důležité pro investory, protože ovlivňují úrokové sazby, za jaké si mohou subjekty půjčovat peníze.
Ratingy se pohybují od nejvyššího stupně Aaa (nejnižší riziko) až po C (prakticky nesplatitelný dluh). Například hodnocení Baa3 je posledním stupněm investičního stupně – pod tímto hodnocením se mluví o tzv. prašivých dluhopisech.
Kritika
Agentura Moody’s (stejně jako ostatní velké ratingové agentury) čelí dlouhodobě kritice za:
- nedostatečnou objektivitu při hodnocení (zejména před krizí v roce 2008),
- střet zájmů, protože hodnocené společnosti za rating platí,
- nedostatečný dohled a odpovědnost.
Vliv
Ratingy Moody’s mají velký vliv na světovou ekonomiku, přístup k financování a výši úrokových sazeb pro státy i firmy. Změny ratingů mohou ovlivnit měnové kurzy, ceny dluhopisů i důvěru investorů.