Přeskočit na obsah

Automobil: Porovnání verzí

Z Infopedia
založena nová stránka s textem „{{K rozšíření}} {{Infobox Architektonická památka | název = Pražský hrad | obrázek = Prague_Castle_Panorama_2020.jpg | popisek = Panorama Pražského hradu s dominantou Katedrály svatého Víta, Václava a Vojtěcha. | typ_stavby = Hrad, prezidentská rezidence, národní kulturní památka | sloh = Gotika, renesance, baroko, románský sloh | poloha = Hradčany, Praha, Česko | zeměpisná_šířka = 50.0906 | zeměpisná_délka = 14.4009…“
 
m Filmedy přesunul stránku Auto na Automobil
 
(Není zobrazena jedna mezilehlá verze od stejného uživatele.)
Řádek 1: Řádek 1:
{{K rozšíření}}
{{K rozšíření}}
{{Infobox Architektonická památka
{{Infobox Automobil
| název = Pražský hrad
| název = Automobil
| obrázek = Prague_Castle_Panorama_2020.jpg
| obrázek = Modern_car_on_road.jpg
| popisek = Panorama Pražského hradu s dominantou Katedrály svatého Víta, Václava a Vojtěcha.
| popisek = Moderní automobil na silnici.
| typ_stavby = Hrad, prezidentská rezidence, národní kulturní památka
| typ = [[Osobní automobil]], [[nákladní automobil]], [[autobus]], [[motocykl]] (širší smysl)
| sloh = Gotika, renesance, baroko, románský sloh
| kategorie_vozidel = [[Motorové vozidlo]]
| poloha = Hradčany, Praha, Česko
| pohon = [[Spalovací motor]] (benzín, nafta), [[elektromotor]], [[hybridní pohon]], [[vodíkový pohon]]
| zeměpisná_šířka = 50.0906
| palivo = [[Benzín]], [[nafta]], [[elektřina]], [[LPG]], [[CNG]], [[vodík]]
| zeměpisná_délka = 14.4009
| hlavní_součásti = Motor, převodovka, podvozek, karoserie, brzdy, řízení, kola
| nadmořská_výška = cca 240 m n. m.
| vynálezce = [[Karl Benz]] (první spalovací motor, 1886)
| rozloha = Přibližně 70 000 m² (největší hradní komplex na světě)
| využití = [[Doprava osob]], [[přeprava zboží]], [[práce]], [[volný čas]]
| status = [[Národní kulturní památka]], sídlo [[prezident České republiky|prezidenta České republiky]]
| význam = Klíčový pro [[moderní společnost]], [[ekonomika|ekonomiku]] a [[individuální mobilita]].
| historie = Založen v 9. století, nepřetržitě rozvíjen po staletí.
| související_pojmy = [[Motorismus]], [[doprava]], [[automobilový průmysl]], [[silniční síť]], [[udržitelná mobilita]].
| architekti = Petr Parléř, Benedikt Ried, Nicolo Pacassi, Josip Plečnik a mnoho dalších.
| majitel = [[Česká republika]]
| provozovatel = [[Kancelář prezidenta republiky]]
| otevřeno = Pro veřejnost částečně přístupný, otevřeno celoročně.
| web = [https://www.hrad.cz/ www.hrad.cz]
| kategorie = [[Národní kulturní památky České republiky]], [[Hrady v Česku]], [[Sídla prezidentů]], [[Památky UNESCO v Praze]]
}}
}}


'''Pražský hrad''' je [[historická památka|historický]] [[hrad (stavba)|hradní]] komplex a [[národní kulturní památka]] nacházející se na [[Hradčany|Hradčanech]] v [[Praha|Praze]], hlavním městě [[Česko|České republiky]]. Jedná se o jedno z nejvýznamnějších a největších [[hrad (stavba)|hradních komplexů]] na světě, který je již po staletí symbolem [[česká státnost|české státnosti]] a [[místo (geografie)|místem]] spojeným s [[česká historie|českou historií]]. Od [[1918]] je sídlem [[prezident České republiky|prezidenta České republiky]]. Je součástí [[UNESCO|Světového dědictví UNESCO]] jako součást [[historické centrum Prahy]].
'''Automobil''' (z [[řečtina|řeckého]] ''autos'' – [[sám]] a [[latina|latinského]] ''mobilis'' – [[pohyblivý]]; česky též zastarale '''samolet''') je [[pozemní vozidlo]], které se pohybuje vlastní silou, obvykle za pomoci [[motor|motoru]]. Je určen především k [[přeprava osob|přepravě osob]] nebo [[přeprava zboží|zboží]] a je nedílnou součástí [[moderní společnost|moderní společnosti]], [[ekonomika|ekonomiky]] a [[individuální mobilita|individuální mobility]].


---
---


== Historie ==
== Historie automobilu ==
Historie Pražského hradu sahá až do [[9. století]] a je úzce spjata s vývojem [[České země|českého státu]].
Vývoj automobilu je dlouhý a fascinující proces, který začal s prvními parními stroji a vyvrcholil v dnešních sofistikovaných vozidlech.


=== Počátky (9.–10. století) ===
=== Počátky (17. – 18. století) ===
Pražský hrad byl založen kolem roku [[870]] [[kníže Bořivoj I.|knížetem Bořivojem I.]] z rodu [[Přemyslovci|Přemyslovců]]. Původně se jednalo o [[dřevěné hradiště]] s několika [[kostel]]y, včetně [[kostel Panny Marie|kostela Panny Marie]]. V průběhu 10. století se stal Hrad centrem [[český stát|českého státu]], sídlem [[kníže|knížat]] a později [[král|králů]] a důležitým náboženským centrem s výstavbou [[kostel svatého Jiří|baziliky svatého Jiří]] a [[rotunda svatého Víta|rotundy svatého Víta]].
První myšlenky na [[samohybné vozidlo]] se objevily již v [[17. století]], avšak první skutečné pokusy byly spojeny s [[parní stroj|parním strojem]].
* '''1672:''' [[Ferdinand Verbiest]], jezuitský misionář v [[Čína|Číně]], postavil parou poháněný vozík, který sloužil jako hračka pro císaře.
* '''1769:''' [[Nicolas-Joseph Cugnot]] zkonstruoval první [[parní automobil]] schopný přepravovat náklad. Byl to těžkopádný tříkolový vozík, určený pro tahání děl.


=== Přemyslovci a románská přestavba (11.–12. století) ===
=== 19. století a nástup spalovacích motorů ===
Za vlády [[kníže Spytihněv II.|knížete Spytihněva II.]] a zejména [[kníže Soběslav I.|knížete Soběslava I.]] proběhla rozsáhlá [[románská architektura|románská přestavba]]. Dřevěné opevnění bylo nahrazeno [[kamenná hradba|kamennými hradbami]] a vznikl [[románský palác]], jehož základy jsou dodnes patrné. Hrad se stával stále reprezentativnějším sídlem.
Skutečná revoluce v automobilismu nastala s vynálezem [[spalovací motor|spalovacího motoru]].
* '''1807:''' [[Nicéphore Niépce]] vynalezl první [[spalovací motor]] (tzv. Pyreolophore), který použil k pohonu lodi.
* '''1860:''' [[Étienne Lenoir]] zkonstruoval první komerčně úspěšný plynový spalovací motor.
* '''1886:''' Tento rok je považován za [[rok zrodu automobilu|rok zrodu moderního automobilu]]. [[Karl Benz]] patentoval svůj "Motorwagen", první automobil poháněný [[benzínový motor|benzínovým spalovacím motorem]] s vnitřním spalováním. Zhruba ve stejné době pracoval na podobném principu [[Gottlieb Daimler]] a [[Wilhelm Maybach]].
* '''1888:''' [[Bertha Benz]], manželka Karla Benze, uskutečnila první dálkovou jízdu automobilem, což výrazně přispělo k popularizaci vynálezu.


=== Lucemburkové a gotická přestavba (14. století) ===
=== Počátek 20. století a masová výroba ===
Největší rozmach zažil Pražský hrad za vlády [[Lucemburkové|Lucemburků]], zejména za [[Karel IV.|císaře Karla IV.]] a jeho syna [[Václav IV.|Václava IV.]].
V počátcích 20. století došlo k prudkému rozvoji automobilového průmyslu.
* '''Katedrála svatého Víta:''' V roce [[1344]] byla zahájena stavba [[Katedrála svatého Víta, Václava a Vojtěcha|katedrály svatého Víta]], [[Václava]] a [[Vojtěch (svatý)|Vojtěcha]], která se stala dominantou Hradu a symbolem [[česká státnost|české státnosti]]. Na její stavbě se podíleli významní architekti [[Matyáš z Arrasu]] a [[Petr Parléř]].
* '''1908:''' [[Henry Ford]] představil [[Ford Model T|Ford Model T]], který díky [[hromadná výroba|masové výrobě]] na [[montážní linka|montážní lince]] učinil automobil dostupným pro široké vrstvy obyvatelstva. To znamenalo zásadní zlom v historii automobilismu a přineslo [[individuální mobilita|masovou automobilizaci]].
* '''Královský palác:''' Románský palác byl přestavěn na [[gotický palác|gotický královský palác]], který byl dále rozšiřován.
* '''Meziválečné období:''' Rozvoj různých typů [[karoserie|karoserií]], zlepšování [[bezpečnost automobilů|bezpečnosti]] a [[výkon automobilu|výkonu]].
* '''Opevnění:''' Bylo posíleno opevnění a hrad se stal skutečnou [[pevnost|pevností]].
* '''Po 2. světové válce:''' Prudký nárůst výroby a prodeje automobilů, rozvoj [[automobilový průmysl|automobilového průmyslu]] v [[Japonsko|Japonsku]] a [[Evropa|Evropě]]. Zavedení [[dieselový motor|dieselových motorů]] pro osobní vozy.


=== Jagellonci a raná renesance (15. a 16. století) ===
=== Současnost a budoucnost ===
Po [[Husitské války|husitských válkách]], kdy byl Hrad opuštěn, se k jeho rozvoji vrátila [[Jagellonci|jagellonská dynastie]]. Nejvýznamnější stavbou je pozdně [[gotika|gotický]] [[Vladislavský sál]] v [[Starý královský palác|Starém královském paláci]], dokončený [[Benedikt Ried|Benediktem Riedem]]. Sál je proslulý svou unikátní [[síťová klenba|síťovou klenbou]] a sloužil pro [[rytířské turnaje]] a reprezentativní účely. Za [[Ferdinand I. Habsburský|Ferdinanda I. Habsburského]] pronikla na Hrad [[renesanční architektura|renesanční]] móda (např. [[Letohrádek královny Anny]], [[Míčovna]]).
Dnes je automobilový průmysl zaměřen na [[inovace]], [[ekologie|ekologii]] a [[udržitelná mobilita|udržitelnou mobilitu]].
* '''Elektromobilita:''' Rychlý rozvoj [[elektromobilita|elektromobility]] a [[hybridní automobil|hybridních automobilů]] jako odpověď na [[environmentální problémy|environmentální výzvy]].
* '''Autonomní řízení:''' Výzkum a vývoj [[autonomní řízení|autonomních vozidel]] (vozidel bez řidiče) s cílem zvýšit [[bezpečnost]] a [[efektivita]] [[doprava|dopravy]].
* '''Sdílená ekonomika:''' Rozvoj [[carsharing]]u a dalších forem [[sdílená mobilita|sdílené mobility]].


=== Habsburkové a barokní přestavba (17.–18. století) ===
---
Za vlády [[Habsburkové|Habsburků]] proběhly významné [[barokní architektura|barokní]] úpravy pod vedením [[Nicolo Pacassi|Nicola Pacassiho]] v 18. století za [[Marie Terezie]]. Tyto úpravy sjednotily různorodé styly Hradu a dodaly mu jeho dnešní vnější podobu.
 
== Typy automobilů ==
Automobily lze rozdělit podle různých kritérií, jako je účel, velikost, typ karoserie nebo pohon.


=== 19. a 20. století ===
* '''Podle účelu:'''
V 19. století proběhla dokončení [[Katedrála svatého Víta, Václava a Vojtěcha|katedrály svatého Víta]], které se protáhlo až do počátku [[20. století]]. Po vzniku [[Československá republika|Československé republiky]] v roce [[1918]] se Pražský hrad stal sídlem [[prezident Československé republiky|prezidenta Československé republiky]]. Jeho úpravy v tomto období probíhaly pod vedením slovinského architekta [[Josip Plečnik|Josipa Plečnika]], který do Hradu vnesl prvky [[moderní architektura|moderní architektury]] a citlivě propojil historické vrstvy s novými úpravami (např. [[Zahrada Na valech]], [[Třetí nádvoří]]).
** '''[[Osobní automobil|Osobní automobily]]:''' Určené pro přepravu menšího počtu osob (např. [[sedan]], [[hatchback]], [[SUV]], [[kombi]], [[minivan]], [[kupé]], [[kabriolet]]).
** '''[[Nákladní automobil|Nákladní automobily]]:''' Určené pro přepravu zboží (např. [[dodávka]], [[kamion]], [[cisterna]]).
** '''[[Autobus]]:''' Určený pro hromadnou přepravu osob.
** '''[[Motocykl]]:''' Dvoukolové motorové vozidlo (v širším pojetí motorových vozidel).
** '''Speciální vozidla:''' [[Sanitka]], [[hasičský vůz]], [[policie (organizace)|policejní vůz]], [[traktor]], [[vojenské vozidlo]].
* '''Podle typu pohonu:'''
** '''[[Automobil se spalovacím motorem]]:''' Pohon na [[benzín]] nebo [[nafta (palivo)|naftu]].
** '''[[Elektromobil]]:''' Pohon na [[elektřina|elektrickou energii]] z [[akumulátor|akumulátorů]].
** '''[[Hybridní automobil]]:''' Kombinace [[spalovací motor|spalovacího]] a [[elektromotor|elektrického motoru]].
** '''[[Automobil na vodík|Automobily na vodík]]:''' Pohon zajišťuje [[palivový článek]] přeměňující [[vodík]] na [[elektřina|elektřinu]].
** '''Automobily na [[LPG]]/[[CNG]]:''' Pohon na [[zkapalněný ropný plyn]] nebo [[stlačený zemní plyn]].


---
---


== Současnost ==
== Základní součásti automobilu ==
Dnes je Pražský hrad [[Národní kulturní památka České republiky|Národní kulturní památkou]] a centrem [[politický život|politického života]] [[Česko|České republiky]].
Moderní automobil je složitý stroj, jehož základní komponenty zahrnují:
* '''Sídlo prezidenta:''' Je oficiálním sídlem [[prezident České republiky|prezidenta České republiky]].
* '''Motor:''' Zdroj [[energie (fyzika)|energie]] pro pohyb vozidla.
* '''Turistická atrakce:''' Patří mezi [[nejnavštěvovanější turistické atrakce|nejnavštěvovanější turistické atrakce]] v [[Praha|Praze]] a [[Česko|Česku]].
* '''Převodovka:''' Přenáší [[výkon (fyzika)|výkon]] z [[motor|motoru]] na [[kola]] a umožňuje volbu rychlosti.
* '''Kulturní centrum:''' Na Hradě se konají různé [[kulturní akce|kulturní akce]], [[výstavy]] a [[koncerty]].
* '''Pohonné ústrojí:''' Zahrnuje [[spojka]], [[převodovka]], [[hnací hřídel]] a [[diferenciál]], které přenášejí sílu na [[pohonná kola]].
* '''Správa:''' Správu a provoz Pražského hradu zajišťuje [[Kancelář prezidenta republiky]].
* '''Podvozek:''' Nosná část vozidla, na které jsou upevněny všechny ostatní komponenty. Zahrnuje [[náprava|nápravy]], [[pérování]], [[tlumič]]e a [[řízení]].
* '''Karoserie:''' Vnější plášť vozidla, který chrání posádku a náklad.
* '''Brzdová soustava:''' Zajišťuje [[bezpečné]] [[zpomalení]] a [[zastavení]] vozidla.
* '''Elektrická soustava:''' Zahrnuje [[akumulátor]], [[alternátor]], [[startér]], [[světla]] a veškerou [[elektronika|elektroniku]] vozidla.
* '''Kola a pneumatiky:''' Zajišťují [[kontakt]] s [[vozovka|vozovkou]] a [[pohyb]] vozidla.


---
---


== Významné části Pražského hradu ==
== Vliv automobilu na společnost a životní prostředí ==
Automobil zásadně ovlivnil [[moderní společnost]], ale zároveň přináší i řadu [[výzva|výzev]].
 
=== Pozitivní vlivy ===
* '''Zvýšená mobilita a svoboda:''' Umožňuje [[lidé|lidem]] [[cestování|cestovat]] na delší vzdálenosti, dojíždět do [[práce]] a na [[volnočasové aktivity]], což zvyšuje [[kvalita života|kvalitu života]] a [[produktivita práce|produktivitu]].
* '''Ekonomický růst:''' [[Automobilový průmysl]] je jedním z největších světových [[průmyslová odvětví|průmyslových odvětví]], vytváří [[pracovní místa]] a přispívá k [[HDP]].
* '''Rozvoj infrastruktury:''' Vedl k budování rozsáhlých [[silniční síť|silničních sítí]] a [[čerpací stanice|čerpacích stanic]].
* '''Nové technologie:''' Inovace v automobilovém průmyslu se často přenášejí do jiných odvětví.


* '''[[Katedrála svatého Víta, Václava a Vojtěcha]]:''' Monumentální [[gotická katedrála]], duchovní symbol Hradu a místo [[korunovace českých králů|korunovací českých králů]], [[pohřebiště králů|pohřebiště králů]] a místo uložení [[české korunovační klenoty|českých korunovačních klenotů]].
=== Negativní vlivy ===
* '''[[Starý královský palác]]:''' Zahrnuje [[Vladislavský sál]], [[sněmovna]] a další historické místnosti.
* '''Znečištění ovzduší:''' [[Spalovací motor|Spalovací motory]] produkují [[emisní limity|emise]] látek znečišťujících [[ovzduší]] ([[oxid uhličitý]], [[oxidy dusíku]], [[pevné částice]]), které přispívají ke [[skleníkový efekt|skleníkovému efektu]] a [[respirační onemocnění|zdravotním problémům]].
* '''[[Bazilika svatého Jiří]]:''' Jedna z nejstarších dochovaných [[románská bazilika|románských bazilik]] v Česku, nyní slouží jako [[koncertní síň]] a výstavní prostor.
* '''Dopravní nehody:''' Automobily jsou příčinou [[dopravní nehoda|dopravních nehod]], které vedou ke zraněním a [[úmrtí]].
* '''[[Jiřský klášter]]:''' Původně klášter [[řád svatého Benedikta|benediktinek]], dnes hostí část sbírek [[Národní galerie v Praze|Národní galerie]].
* '''Závislost na fosilních palivech:''' Většina automobilů je stále závislá na [[ropa|ropě]], což má [[geopolitické důsledky|geopolitické]] a [[environmentální důsledky]].
* '''[[Zlatá ulička]]:''' Malebná ulička s malými [[domy]], původně obydlí [[hradní střelci|hradních střelců]] a později řemeslníků. Proslavila se i jako působiště [[Franz Kafka|Franze Kafky]].
* '''Zácpy a hluk:''' Zvýšený počet automobilů vede k [[dopravní zácpa|dopravním zácpám]], [[hluk]]u a [[stress|stresu]] ve [[město|městech]].
* '''[[Příkopy Pražského hradu]]:''' Původní obranné [[příkop|příkopy]], dnes zčásti zpřístupněné.
* '''Využití půdy:''' Rozsáhlé [[silniční síť|silniční sítě]] a [[parkoviště]] zabírají velká množství [[půda|půdy]].
* '''[[Zahrady Pražského hradu]]:''' Zahrnují [[Královská zahrada]], [[Zahrada Na valech]], [[Jižní zahrady]] a [[Oranžérie]], které nabízí krásné [[výhledy]] a [[odpočinek]].
 
* '''[[Jízdárna Pražského hradu]]:''' Dnes slouží jako [[výstavní prostor]] a [[koncertní síň]].
---
 
== Budoucnost automobilu ==
Budoucnost automobilu je úzce spjata s řešením [[environmentální problémy|environmentálních výzev]] a rozvojem [[nové technologie|nových technologií]].
* '''Elektrifikace:''' Přechod na [[elektromobilita|elektromobilitu]] a rozvoj [[dobíjecí infrastruktura|dobíjecí infrastruktury]].
* '''Autonomní řízení:''' Vývoj [[plně autonomní vozidlo|plně autonomních vozidel]], které by mohly snížit počet nehod a zácp.
* '''Konektivita:''' Integrace automobilů do [[internet věcí|internetu věcí]] a rozvoj [[chytré město|chytrých dopravních systémů]].
* '''Udržitelná mobilita:''' Kombinace různých [[doprava|dopravních prostředků]] a služeb (sdílená auta, [[veřejná doprava]], [[cyklistika]]) pro snížení závislosti na individuální automobilové dopravě.


---
---


== Pro laiky ==
== Pro laiky ==
Představte si '''Pražský hrad''' jako obrovské [[město]] uvnitř [[město (geografie)|města]], které stojí na [[kopec|kopci]] nad [[řeka Vltava|Vltavou]] v [[Praha|Praze]]. Není to jen jeden [[hrad (stavba)|hrad]], ale celý [[komplex]] budov – jsou tu [[kostel|kostely]], [[paláce]], [[zahrady]] a malé uličky.
Představte si '''auto''' jako takovou [[kouzelná skříňka|kouzelnou skříňku]] na [[kola|kolech]], která se umí sama pohybovat, aniž by ji táhl [[kůň]] nebo [[člověk]]. Má v sobě [[motor]], který jí dodává [[síla|sílu]].
 
Proč je auto tak důležité?
* '''Je to rychlé:''' Dostane vás z místa A do místa B mnohem rychleji než [[chůze]] nebo [[kolo]].
* '''Je to pohodlné:''' Nemusíte se spoléhat na jízdní řády a můžete jet, kam chcete a kdy chcete.
* '''Můžete vozit věci:''' Hodí se, když potřebujete odvézt [[nákup]] nebo se přestěhovat.


Proč je tak důležitý?
Ale má i své [[negativní dopady|nevýhody]]:
* Už přes 1000 let je to [[sídlo]] [[český panovník|českých panovníků]] – nejdřív [[kníže|knížat]], pak [[král|králů]] a dnes [[prezident České republiky|prezidenta České republiky]].
* '''Znečišťuje vzduch:''' Když spaluje [[benzín]] nebo [[naftu]], vypouští do [[vzduch|vzduchu]] [[výfukové plyny|výfukové plyny]].
* Je to jedno z [[největší hradní komplexy|největších hradních komplexů]] na [[svět (planeta)|světě]].
* '''Zácpy:''' Moc aut na silnicích způsobuje [[dopravní zácpa|zácpy]].
* Najdete tu nádhernou [[Katedrála svatého Víta, Václava a Vojtěcha|katedrálu svatého Víta]], kde se kdysi [[korunování|korunovali]] [[král|králové]] a kde jsou uloženy [[české korunovační klenoty|korunovační klenoty]].
* '''Nehody:''' Bohužel, auta mohou mít i [[nehoda|nehody]].
* Je to místo, které je plné [[historie]] a každá budova, každý [[kámen]] má svůj [[příběh]].


Když navštívíte Pražský hrad, projdete se skrz staletí [[české historie]] a uvidíte, kde se tvořily [[dějiny]].
Dnes se hodně mluví o '''elektromobilech''', které jezdí na [[elektřina|elektřinu]] a neprodukují [[výfukové plyny|výfukové plyny]], a taky o [[autonomní řízení|autech, která jezdí sama]]. Budoucnost aut je tedy hodně zajímavá!


---
---


== Externí odkazy ==
== Externí odkazy ==
* [https://www.hrad.cz/ Oficiální stránky Pražského hradu]
* [https://cs.wikipedia.org/wiki/Automobil Automobil – Wikipedie]
* [https://cs.wikipedia.org/wiki/Pra%C5%BEsk%C3%BD_hrad Pražský hrad – Wikipedie]
* [https://www.britannica.com/technology/automobile Automobile - Britannica (anglicky)]
* [https://whc.unesco.org/en/list/616 Prague Historic Centre (Prague Castle) - UNESCO (anglicky)]
* [https://www.automotivehistory.org/ Automotive History (anglicky)]
* [https://www.prague.eu/cs/objekt/prazsky-hrad-3914 Pragu.eu - Pražský hrad]
* [https://www.idnes.cz/auto/zpravy/historie-auta-prvni-automobily-motory-spalovaci-motor-karl-benz.A160126_163939_auto_srm Historie aut: Před 130 lety vyjel první automobil, dnes jezdí miliony aut – iDNES.cz]


[[Kategorie:Pražský hrad]]
[[Kategorie:Automobily]]
[[Kategorie:Národní kulturní památky České republiky]]
[[Kategorie:Doprava]]
[[Kategorie:Hrady v Česku]]
[[Kategorie:Motorová vozidla]]
[[Kategorie:Sídla prezidentů]]
[[Kategorie:Dějiny techniky]]
[[Kategorie:Stavby v Praze]]
[[Kategorie:Automobilový průmysl]]
[[Kategorie:UNESCO v Praze]]
[[Kategorie:Pozemní doprava]]
[[Kategorie:Architektura gotiky v Praze]]
[[Kategorie:Inovace]]
[[Kategorie:Architektura renesance v Praze]]
[[Kategorie:Architektura baroka v Praze]]
[[Kategorie:Románská architektura v Praze]]
[[Kategorie:Česká státnost]]
[[Kategorie:Hradčany]]
[[Kategorie:Turistické atrakce v Praze]]

Aktuální verze z 7. 10. 2025, 01:27

Rozbalit box

Obsah boxu

Šablona:Infobox Automobil

Automobil (z řeckého autossám a latinského mobilispohyblivý; česky též zastarale samolet) je pozemní vozidlo, které se pohybuje vlastní silou, obvykle za pomoci motoru. Je určen především k přepravě osob nebo zboží a je nedílnou součástí moderní společnosti, ekonomiky a individuální mobility.

---

Historie automobilu

Vývoj automobilu je dlouhý a fascinující proces, který začal s prvními parními stroji a vyvrcholil v dnešních sofistikovaných vozidlech.

Počátky (17. – 18. století)

První myšlenky na samohybné vozidlo se objevily již v 17. století, avšak první skutečné pokusy byly spojeny s parním strojem.

19. století a nástup spalovacích motorů

Skutečná revoluce v automobilismu nastala s vynálezem spalovacího motoru.

Počátek 20. století a masová výroba

V počátcích 20. století došlo k prudkému rozvoji automobilového průmyslu.

Současnost a budoucnost

Dnes je automobilový průmysl zaměřen na inovace, ekologii a udržitelnou mobilitu.

---

Typy automobilů

Automobily lze rozdělit podle různých kritérií, jako je účel, velikost, typ karoserie nebo pohon.

---

Základní součásti automobilu

Moderní automobil je složitý stroj, jehož základní komponenty zahrnují:

---

Vliv automobilu na společnost a životní prostředí

Automobil zásadně ovlivnil moderní společnost, ale zároveň přináší i řadu výzev.

Pozitivní vlivy

Negativní vlivy

---

Budoucnost automobilu

Budoucnost automobilu je úzce spjata s řešením environmentálních výzev a rozvojem nových technologií.

---

Pro laiky

Představte si auto jako takovou kouzelnou skříňku na kolech, která se umí sama pohybovat, aniž by ji táhl kůň nebo člověk. Má v sobě motor, který jí dodává sílu.

Proč je auto tak důležité?

  • Je to rychlé: Dostane vás z místa A do místa B mnohem rychleji než chůze nebo kolo.
  • Je to pohodlné: Nemusíte se spoléhat na jízdní řády a můžete jet, kam chcete a kdy chcete.
  • Můžete vozit věci: Hodí se, když potřebujete odvézt nákup nebo se přestěhovat.

Ale má i své nevýhody:

Dnes se hodně mluví o elektromobilech, které jezdí na elektřinu a neprodukují výfukové plyny, a taky o autech, která jezdí sama. Budoucnost aut je tedy hodně zajímavá!

---

Externí odkazy