Přeskočit na obsah

Il Lombardia: Porovnání verzí

Z Infopedia
založena nová stránka s textem „{{K rozšíření}} '''Il Lombardia''', často nazývaný také svým původním jménem '''Giro di Lombardia''' (Závod Kolem Lombardie), je jednodenní profesionální cyklistický závod, který se koná každoročně v Lombardii v severní Itálii. Patří mezi pět nejprestižnějších jednodenních závodů na světě, známých jako '''Monumenty'''. Díky svému tr…“
 
Bez shrnutí editace
 
Řádek 28: Řádek 28:
Závod je součástí nejvyšší kategorie [[UCI World Tour]] a je organizován společností [[RCS Sport]], která pořádá také [[Giro d'Italia]].
Závod je součástí nejvyšší kategorie [[UCI World Tour]] a je organizován společností [[RCS Sport]], která pořádá také [[Giro d'Italia]].


== Historie ==
== Trať a ikonická stoupání ==
Trasa Il Lombardia se každoročně mírně mění, ale vždy se odehrává v malebné a kopcovité krajině kolem jezer [[Komské jezero|Como]] a [[Lago di Lecco]]. V posledních letech se ustálil model střídání startovních a cílových měst mezi [[Bergamo]] a [[Como]].


=== Premiéra a skandál "Crashgate" (2008) ===
* '''Trasa Bergamo–Como''': Je obecně považována za tu náročnější, s rozhodujícími stoupáními umístěnými blíže k cíli.
Premiérový ročník Velké ceny Singapuru v roce 2008 se okamžitě zapsal do historie, a to nejen jako první noční závod, ale především kvůli jednomu z největších skandálů v dějinách [[Formule 1]], známému jako '''"Crashgate"'''<ref>https://www.motorsport.com/f1/news/what-is-crashgate-the-f1-scandal-explained/10519580/</ref>.
* '''Trasa Como–Bergamo''': Nabízí odlišnou dynamiku, s delším dojezdem od posledního velkého stoupání.


V závodě zvítězil [[Fernando Alonso]] z týmu [[Renault F1]], který startoval až z 15. místa. Jeho vítězství bylo umožněno brzkou zastávkou v boxech a následnou fází [[bezpečnostní vůz (Safety Car)|safety caru]], která byla vyvolána havárií jeho týmového kolegy, '''[[Nelson Piquet Jr.|Nelsona Piqueta Jr.]]'''
Bez ohledu na směr jízdy trať vždy zahrnuje několik legendárních stoupání, která definují charakter závodu.


O rok později, poté co byl z týmu propuštěn, [[Nelson Piquet Jr.|Piquet Jr.]] odhalil, že mu vedení týmu [[Renault F1]] – konkrétně šéf týmu '''[[Flavio Briatore]]''' a šéfinženýr '''[[Pat Symonds]]''' – nařídilo, aby v konkrétním kole úmyslně havaroval. Cílem bylo vytvořit strategickou výhodu pro [[Fernando Alonso|Alonsa]], který jako jediný již absolvoval svou zastávku v boxech.
=== Madonna del Ghisallo ===
Toto stoupání je nejslavnějším a nejspirituálnějším místem závodu. Nejedná se o nejtěžší kopec, ale jeho historický a kulturní význam je obrovský. Na vrcholu (754 m n. m.) stojí malý kostelík zasvěcený '''[[Madonna del Ghisallo]]''', která je od roku 1949 oficiální patronkou cyklistů<ref>https://www.museodelghisallo.it/en/the-shrine/</ref>.


Vyšetřování [[Mezinárodní automobilová federace|FIA]] potvrdilo, že se jednalo o spiknutí. [[Flavio Briatore]] dostal doživotní zákaz působení ve [[Formule 1]], [[Pat Symonds]] pětiletý. Samotný [[Fernando Alonso]] nebyl shledán vinným, protože nebylo prokázáno, že by o plánu věděl. Skandál vážně poškodil reputaci sportu.
Uvnitř kostela jsou uloženy a vystaveny desítky historických kol, dresů a dalších artefaktů od největších legend sportu, jako byli [[Fausto Coppi]], [[Eddy Merckx]] nebo [[Gino Bartali]]. Vedle kostela se nachází moderní [[Cyklistické muzeum Ghisallo]].


=== Další ročníky a dominance Vettela ===
=== Muro di Sormano ===
V následujících letech se Velká cena Singapuru etablovala jako oblíbená a prestižní zastávka v kalendáři. Okruhu dominoval především německý jezdec '''[[Sebastian Vettel]]''', který zde dokázal zvítězit celkem pětkrát (třikrát s [[Red Bull Racing]] a dvakrát s [[Scuderia Ferrari|Ferrari]]), což z něj činí nejúspěšnějšího jezdce v historii tohoto závodu.
'''"Zeď Sormana"''' je jedním z nejbrutálnějších stoupání v profesionální cyklistice. Jedná se o úzkou, 1,9 km dlouhou silnici s průměrným sklonem 15,8 % a maximy dosahujícími až 27 %<ref>https://www.climbbybike.com/climb/Muro-di-Sormano/5983</ref>.


Závod byl v letech 2020 a 2021 zrušen kvůli [[pandemie covidu-19|pandemii covidu-19]]<ref>https://www.formula1.com/en/latest/article.formula-1-adds-eifel-portuguese-and-emilia-romagna-gps-to-2020-calendar.53f3R1wsb7aECo32p3bSUH.html</ref>.
Toto stoupání bylo do trasy zařazeno v 60. letech, ale bylo tak extrémní, že bylo na mnoho let vyřazeno. Na trať se vrátilo v roce 2012 a od té doby je klíčovým bodem, kde dochází k selekci favoritů. Na silnici jsou nastříkány časy a jména slavných cyklistů, kteří tento kopec zdolali, což ještě umocňuje jeho legendární status.


=== Úpravy okruhu (2023) ===
=== Další klíčová stoupání ===
Před ročníkem 2023 prošel okruh významnou změnou. Kvůli stavebním pracím v oblasti zálivu byla odstraněna technická a pomalá pasáž pod tribunou (zatáčky 16 až 19). Byla nahrazena novou, téměř 400 metrů dlouhou rovinkou. Tím se okruh zkrátil, zrychlil a snížil se počet zatáček z 23 na 19. Tato změna měla za cíl zlepšit možnosti pro předjíždění a snížit opotřebení pneumatik a brzd<ref>https://www.formula1.com/en/latest/article.changes-confirmed-for-marina-bay-street-circuit-layout-ahead-of-2023.69b2d2a5b2d2a5b2d2a5b2.html</ref>.
* '''Civiglio''': Krátké, ale velmi strmé stoupání těsně před cílem v [[Como]], které často slouží jako odrazový můstek pro rozhodující útok.
* '''Passo di Ganda''': Dlouhé a náročné stoupání, které je klíčovým bodem na trase s cílem v [[Bergamo]].


== Současnost ==
Kombinace těchto kopců, technických sjezdů a celkové délky závodu (přes 240 km) činí z Il Lombardia mimořádně vyčerpávající test odolnosti.


=== Ročník 2023: Konec dominance Red Bullu ===
== Historie a nedávní vítězové ==
[[Velká cena Singapuru 2023]] přinesla jedno z největších překvapení sezóny. Tým [[Red Bull Racing]], který do té doby vyhrál všechny závody v sezóně, se na tomto okruhu nečekaně trápil s nastavením vozu a poprvé v roce nevyhrál. Vítězství si po napínavém strategickém souboji připsal '''[[Carlos Sainz Jr.]]''' z týmu [[Scuderia Ferrari]]<ref>https://www.formula1.com/en/latest/article.sainz-holds-off-norris-and-mercedes-to-win-singapore-grand-prix-thriller.3O11s3O11s3O11s3O11s3.html</ref>.


=== Ročník 2024: Taktická bitva ===
=== Počátky a dominance Fausta Coppiho ===
[[Velká cena Singapuru 2024]] se opět nesla ve znamení taktické bitvy. Vítězství si připsal '''[[Lando Norris]]''' z týmu [[McLaren]], který dokázal odolat tlaku soupeřů a skvěle si poradil se strategií pneumatik.
První ročník závodu se konal již v roce 1905, což z něj činí jednu z nejstarších klasik v cyklistickém kalendáři. V poválečném období se závod stal doménou největší legendy italské cyklistiky, '''[[Fausto Coppi|Fausta Coppiho]]'''. "Il Campionissimo" zde dokázal zvítězit pětkrát (1946, 1947, 1948, 1949, 1954), což je dodnes platný rekord<ref>https://www.ilombardia.it/en/history/</ref>. Jeho dominance v tomto závodě upevnila status Il Lombardia jako "vrchařského monumentu".


=== Ročník 2025: Vítězství Leclerca ===
V průběhu let se na listinu vítězů zapsaly největší hvězdy cyklistické historie, jako [[Eddy Merckx]], [[Bernard Hinault]], [[Sean Kelly]] nebo [[Paolo Bettini]].
Poslední odjetý ročník, '''[[Velká cena Singapuru 2025]]''', se stal kořistí '''[[Charles Leclerc|Charlese Leclerca]]''' z týmu [[Scuderia Ferrari]]. V závodě, který byl ovlivněn fází [[bezpečnostní vůz (Safety Car)|safety caru]] v jeho polovině, dokázal Leclerc díky lepší strategii a skvělému tempu v závěru překonat svého týmového kolegu [[Carlos Sainz Jr.|Carlose Sainze Jr.]] a dojel si pro důležité vítězství v boji o titul mistra světa.


== Pro laiky ==
=== Éra Tadeje Pogačara ===
* '''Proč se jezdí v noci?''' Hlavně kvůli televizním divákům v [[Evropa|Evropě]]. Když je v [[Singapur]]u večer, v [[Evropa|Evropě]] je odpoledne, což je ideální čas pro sledování [[Formule 1]]. Navíc osvětlené mrakodrapy vytvářejí úžasnou kulisu.
V posledních letech se závod stal doménou slovinského fenoména '''[[Tadej Pogačar|Tadeje Pogačara]]'''. Svým vítězstvím v říjnu 2025 zkompletoval Pogačar neuvěřitelný '''pátý triumf v řadě''' (2021, 2022, 2023, 2024, 2025), čímž vyrovnal historický rekord [[Fausto Coppi|Fausta Coppiho]]<ref>https://www.procyclingstats.com/race/il-lombardia/2025/result</ref>. Jeho dominance v moderní éře je naprosto bezprecedentní a potvrdila jeho status jednoho z nejlepších klasikářů a vrchařů všech dob.
* '''Proč je to tak náročné?''' Představte si, že dvě hodiny řídíte auto na hranici možností v úzkých ulicích města, kde nemáte žádný prostor pro chybu. K tomu si přidejte tropické vedro (kolem 30 °C) a obrovskou vlhkost, kvůli které se tělo téměř neochlazuje. Jezdci v kokpitu, kde je teplota ještě vyšší, ztratí během závodu až 3 litry potu. Je to extrémní test fyzické i psychické odolnosti.
* '''Proč tak často vyjíždí Safety Car?''' Protože trať je úzká a zdi jsou hned vedle ní. Jakákoliv menší chyba nebo nehoda obvykle znamená, že na trati zůstanou trosky nebo nepojízdný vůz. Úklid pak vyžaduje zpomalení závodu pomocí [[bezpečnostní vůz (Safety Car)|safety caru]].


== Přehled vítězů ==
=== Přehled vítězů (od 2015) ===
{| class="wikitable"
{| class="wikitable"
|-
|-
Řádek 70: Řádek 69:
! Tým
! Tým
|-
|-
| 2008 || [[Fernando Alonso]] || [[Renault F1]]
| 2015 || [[Vincenzo Nibali]] || [[Astana Qazaqstan Team|Astana]]
|-
| 2009 || [[Lewis Hamilton]] || [[McLaren]]
|-
| 2010 || [[Fernando Alonso]] || [[Scuderia Ferrari]]
|-
| 2011 || [[Sebastian Vettel]] || [[Red Bull Racing]]
|-
| 2012 || [[Sebastian Vettel]] || [[Red Bull Racing]]
|-
| 2013 || [[Sebastian Vettel]] || [[Red Bull Racing]]
|-
|-
| 2014 || [[Lewis Hamilton]] || [[Mercedes-AMG Petronas F1 Team|Mercedes]]
| 2016 || [[Esteban Chaves]] || [[Orica–BikeExchange]]
|-
|-
| 2015 || [[Sebastian Vettel]] || [[Scuderia Ferrari]]
| 2017 || [[Vincenzo Nibali]] || [[Bahrain–Merida]]
|-
|-
| 2016 || [[Nico Rosberg]] || [[Mercedes-AMG Petronas F1 Team|Mercedes]]
| 2018 || [[Thibaut Pinot]] || [[Groupama–FDJ]]
|-
|-
| 2017 || [[Lewis Hamilton]] || [[Mercedes-AMG Petronas F1 Team|Mercedes]]
| 2019 || [[Bauke Mollema]] || [[Trek–Segafredo]]
|-
|-
| 2018 || [[Lewis Hamilton]] || [[Mercedes-AMG Petronas F1 Team|Mercedes]]
| 2020 || [[Jakob Fuglsang]] || [[Astana]]
|-
|-
| 2019 || [[Sebastian Vettel]] || [[Scuderia Ferrari]]
| 2021 || [[Tadej Pogačar]] || [[UAE Team Emirates]]
|-
|-
| 2022 || [[Sergio Pérez]] || [[Red Bull Racing]]
| 2022 || [[Tadej Pogačar]] || [[UAE Team Emirates]]
|-
|-
| 2023 || [[Carlos Sainz Jr.]] || [[Scuderia Ferrari]]
| 2023 || [[Tadej Pogačar]] || [[UAE Team Emirates]]
|-
|-
| 2024 || [[Lando Norris]] || [[McLaren]]
| 2024 || [[Tadej Pogačar]] || [[UAE Team Emirates]]
|-
|-
| 2025 || [[Charles Leclerc]] || [[Scuderia Ferrari]]
| 2025 || [[Tadej Pogačar]] || [[UAE Team Emirates]]
|}
|}
== Pro laiky ==
* '''Co je to "Monument"?''' V silniční cyklistice je to označení pro pět nejstarších, nejdelších a nejprestižnějších jednodenních závodů. Jsou to: [[Milán – San Remo]], [[Kolem Flander]], [[Paříž–Roubaix]], [[Lutych-Bastogne-Lutych]] a právě Il Lombardia. Vyhrát Monument je pro cyklistu často cennější než vyhrát etapu na [[Tour de France]].
* '''Proč "Závod padajícího listí"?''' Protože se koná v říjnu v severní [[Itálie|Itálii]], kdy je krajina zbarvená podzimním listím. Tento název dokonale vystihuje melancholickou a zároveň krásnou atmosféru posledního velkého závodu sezóny.
* '''Proč je tak těžký?''' Představte si, že jedete na kole přes 240 kilometrů (zhruba jako z [[Praha|Prahy]] do [[Ostrava|Ostravy]]) a během toho musíte několikrát vystoupat na kopce srovnatelné s [[Ještěd]]em nebo [[Lysá hora|Lysou horou]]. Některé úseky jsou tak strmé, že i profesionálové sotva jedou. Je to extrémní test vytrvalosti a vrchařských schopností.


== Reference ==
== Reference ==
<references />
<references />


[[Kategorie:Velké ceny Formule 1]]
[[Kategorie:Cyklistické závody v Itálii]]
[[Kategorie:Sport v Singapuru]]
[[Kategorie:UCI World Tour]]
[[Kategorie:Marina Bay]]
[[Kategorie:Cyklistické monumenty]]
[[Kategorie:Sport v Lombardii]]```

Aktuální verze z 6. 10. 2025, 16:49

Rozbalit box

Obsah boxu

Il Lombardia, často nazývaný také svým původním jménem Giro di Lombardia (Závod Kolem Lombardie), je jednodenní profesionální cyklistický závod, který se koná každoročně v Lombardii v severní Itálii. Patří mezi pět nejprestižnějších jednodenních závodů na světě, známých jako Monumenty.

Díky svému tradičnímu podzimnímu termínu a náročnému kopcovitému profilu si vysloužil poetickou přezdívku "Závod padajícího listí" (italsky: la Corsa delle foglie morte). Je považován za nejdůležitější závod pro vrchaře a komplexní jezdce v podzimní části sezóny.

Šablona:Infobox Cyklistický závod

Charakteristika a význam

Il Lombardia je posledním z pěti Monumentů v cyklistickém kalendáři a tradičně uzavírá sezónu velkých klasik. Na rozdíl od jarních Monumentů, jako jsou Kolem Flander (dlažební kostky) nebo Paříž–Roubaix (drsné pavé), je Il Lombardia čistě vrchařskou klasikou.

  • Profil: Trať je mimořádně náročná, s celkovým převýšením přes 4 000 metrů. Zahrnuje sérii dlouhých a strmých stoupání, která dokonale prověří vytrvalost a vrchařské schopnosti jezdců.
  • Typ jezdce: Závod je ideální pro jezdce, kteří vynikají v dlouhých stoupáních a mají schopnost opakovaně útočit – tedy pro typy jezdců, kteří bojují o celkové vítězství na Grand Tours, jako jsou Tour de France nebo Giro d'Italia. Čistokrevní sprinteři zde nemají žádnou šanci.
  • Prestiž: Vítězství na Il Lombardia je považováno za jeden z nejcennějších úspěchů v kariéře cyklisty. Vítěz se zařazuje po bok největších legend tohoto sportu.

Závod je součástí nejvyšší kategorie UCI World Tour a je organizován společností RCS Sport, která pořádá také Giro d'Italia.

Trať a ikonická stoupání

Trasa Il Lombardia se každoročně mírně mění, ale vždy se odehrává v malebné a kopcovité krajině kolem jezer Como a Lago di Lecco. V posledních letech se ustálil model střídání startovních a cílových měst mezi Bergamo a Como.

  • Trasa Bergamo–Como: Je obecně považována za tu náročnější, s rozhodujícími stoupáními umístěnými blíže k cíli.
  • Trasa Como–Bergamo: Nabízí odlišnou dynamiku, s delším dojezdem od posledního velkého stoupání.

Bez ohledu na směr jízdy trať vždy zahrnuje několik legendárních stoupání, která definují charakter závodu.

Madonna del Ghisallo

Toto stoupání je nejslavnějším a nejspirituálnějším místem závodu. Nejedná se o nejtěžší kopec, ale jeho historický a kulturní význam je obrovský. Na vrcholu (754 m n. m.) stojí malý kostelík zasvěcený Madonna del Ghisallo, která je od roku 1949 oficiální patronkou cyklistů[1].

Uvnitř kostela jsou uloženy a vystaveny desítky historických kol, dresů a dalších artefaktů od největších legend sportu, jako byli Fausto Coppi, Eddy Merckx nebo Gino Bartali. Vedle kostela se nachází moderní Cyklistické muzeum Ghisallo.

Muro di Sormano

"Zeď Sormana" je jedním z nejbrutálnějších stoupání v profesionální cyklistice. Jedná se o úzkou, 1,9 km dlouhou silnici s průměrným sklonem 15,8 % a maximy dosahujícími až 27 %[2].

Toto stoupání bylo do trasy zařazeno v 60. letech, ale bylo tak extrémní, že bylo na mnoho let vyřazeno. Na trať se vrátilo v roce 2012 a od té doby je klíčovým bodem, kde dochází k selekci favoritů. Na silnici jsou nastříkány časy a jména slavných cyklistů, kteří tento kopec zdolali, což ještě umocňuje jeho legendární status.

Další klíčová stoupání

  • Civiglio: Krátké, ale velmi strmé stoupání těsně před cílem v Como, které často slouží jako odrazový můstek pro rozhodující útok.
  • Passo di Ganda: Dlouhé a náročné stoupání, které je klíčovým bodem na trase s cílem v Bergamo.

Kombinace těchto kopců, technických sjezdů a celkové délky závodu (přes 240 km) činí z Il Lombardia mimořádně vyčerpávající test odolnosti.

Historie a nedávní vítězové

Počátky a dominance Fausta Coppiho

První ročník závodu se konal již v roce 1905, což z něj činí jednu z nejstarších klasik v cyklistickém kalendáři. V poválečném období se závod stal doménou největší legendy italské cyklistiky, Fausta Coppiho. "Il Campionissimo" zde dokázal zvítězit pětkrát (1946, 1947, 1948, 1949, 1954), což je dodnes platný rekord[3]. Jeho dominance v tomto závodě upevnila status Il Lombardia jako "vrchařského monumentu".

V průběhu let se na listinu vítězů zapsaly největší hvězdy cyklistické historie, jako Eddy Merckx, Bernard Hinault, Sean Kelly nebo Paolo Bettini.

Éra Tadeje Pogačara

V posledních letech se závod stal doménou slovinského fenoména Tadeje Pogačara. Svým vítězstvím v říjnu 2025 zkompletoval Pogačar neuvěřitelný pátý triumf v řadě (2021, 2022, 2023, 2024, 2025), čímž vyrovnal historický rekord Fausta Coppiho[4]. Jeho dominance v moderní éře je naprosto bezprecedentní a potvrdila jeho status jednoho z nejlepších klasikářů a vrchařů všech dob.

Přehled vítězů (od 2015)

Rok Jezdec Tým
2015 Vincenzo Nibali Astana
2016 Esteban Chaves Orica–BikeExchange
2017 Vincenzo Nibali Bahrain–Merida
2018 Thibaut Pinot Groupama–FDJ
2019 Bauke Mollema Trek–Segafredo
2020 Jakob Fuglsang Astana
2021 Tadej Pogačar UAE Team Emirates
2022 Tadej Pogačar UAE Team Emirates
2023 Tadej Pogačar UAE Team Emirates
2024 Tadej Pogačar UAE Team Emirates
2025 Tadej Pogačar UAE Team Emirates

Pro laiky

  • Co je to "Monument"? V silniční cyklistice je to označení pro pět nejstarších, nejdelších a nejprestižnějších jednodenních závodů. Jsou to: Milán – San Remo, Kolem Flander, Paříž–Roubaix, Lutych-Bastogne-Lutych a právě Il Lombardia. Vyhrát Monument je pro cyklistu často cennější než vyhrát etapu na Tour de France.
  • Proč "Závod padajícího listí"? Protože se koná v říjnu v severní Itálii, kdy je krajina zbarvená podzimním listím. Tento název dokonale vystihuje melancholickou a zároveň krásnou atmosféru posledního velkého závodu sezóny.
  • Proč je tak těžký? Představte si, že jedete na kole přes 240 kilometrů (zhruba jako z Prahy do Ostravy) a během toho musíte několikrát vystoupat na kopce srovnatelné s Ještědem nebo Lysou horou. Některé úseky jsou tak strmé, že i profesionálové sotva jedou. Je to extrémní test vytrvalosti a vrchařských schopností.

Reference

```