Ředitelství silnic a dálnic: Porovnání verzí
založena nová stránka s textem „{{K rozšíření}} '''Ředitelství silnic a dálnic České republiky''' (zkratka '''ŘSD ČR''' nebo jen '''ŘSD''') je klíčová státní organizace v České republice, která zajišťuje výkon vlastnických práv státu k dálnicím a silnicím I. třídy. Její hlavní činností je správa, údržba, opravy a především **výstavba a modernizace** této páteřní silniční sítě v zemi. Od 1. ledna 2024 funguje ŘS…“ |
(Žádný rozdíl)
|
Verze z 22. 6. 2025, 19:02
Obsah boxu
Ředitelství silnic a dálnic České republiky (zkratka ŘSD ČR nebo jen ŘSD) je klíčová státní organizace v České republice, která zajišťuje výkon vlastnických práv státu k dálnicím a silnicím I. třídy. Její hlavní činností je správa, údržba, opravy a především **výstavba a modernizace** této páteřní silniční sítě v zemi. Od 1. ledna 2024 funguje ŘSD jako státní podnik zřízený Ministerstvem dopravy České republiky.
| Ředitelství silnic a dálnic České republiky | |
|---|---|
| Soubor:Logo ŘSD ČR.svg | |
| Zkratka | ŘSD ČR |
| Typ | Státní podnik |
| Založení | 1. ledna 1997 (jako příspěvková organizace), 1. ledna 2024 (jako státní podnik) |
| Sídlo | Čerčanská 2023/12, 140 00 Praha 4 - Krč, Česká republika |
| Rozpočet | Přibližně 100 miliard Kč (rok 2023, celkové prostředky na dopravní infrastrukturu včetně evropských fondů) |
| Generální ředitel | Radek Mátl (k červnu 2025) |
| [www.rsd.cz Oficiální web] | |
📝 Poslání a pravomoci
Hlavním posláním ŘSD je zajišťovat funkční, bezpečnou a efektivní síť dálnic a silnic I. třídy, která je klíčová pro hospodářský růst a mobilitu obyvatelstva České republiky. Mezi jeho hlavní pravomoci a činnosti patří:
- Výkon vlastnických práv: Zajištění vlastnictví státu k nemovitým věcem tvořícím dálnice a silnice I. třídy.
- Správa a údržba: Zabezpečování správy, běžné údržby a zimní údržby stávajících dálnic a silnic I. třídy. To zahrnuje kontrolu stavu vozovek, mostů, tunelů, dopravního značení a ostatního příslušenství.
- Opravy a rekonstrukce: Provádění středních a velkých oprav stávající dopravní infrastruktury, včetně rozsáhlých rekonstrukcí.
- Výstavba a modernizace: Nejvýznamnější část činnosti, zahrnující přípravu, projektování a realizaci výstavby nových dálničních úseků, obchvatů měst a modernizaci stávajících komunikací. Sem spadá i výkup pozemků a související správní řízení.
- Převody komunikací: Po výstavbě nových úseků a překlasifikování nahrazených komunikací na silnice nižších tříd, ŘSD předává tyto úseky příslušným krajským úřadům nebo obcím.
- Strategické plánování: Vykonávání strategických činností v oblasti dopravní infrastruktury, včetně dlouhodobého plánování jejího rozvoje.
⏳ Historie a transformace
Ředitelství silnic a dálnic bylo založeno 1. ledna 1997 jako státní příspěvková organizace pod Ministerstvem dopravy. V průběhu let se stalo terčem kritiky kvůli předražování staveb, pomalým povolením a korupčním kauzám.
V reakci na tyto problémy a s cílem zefektivnit jeho fungování bylo rozhodnuto o transformaci ŘSD. Od **1. ledna 2024** se Ředitelství silnic a dálnic ČR změnilo z příspěvkové organizace na státní podnik. Tato změna právní formy má přinést větší flexibilitu v hospodaření s finančními prostředky, posílit pozici organizace na trhu práce (a lépe získávat kvalifikované odborníky) a celkově zrychlit proces výstavby a modernizace dopravní infrastruktury. Státní podnik navíc umožňuje samostatnější obchodní činnost, avšak s ponecháním širokých řídících pravomocí zakladatele, tj. Ministerstva dopravy. Obdobnou formu má například i Správa železnic.
💰 Financování
Ředitelství silnic a dálnic je primárně financováno ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI), který je zřízen zákonem č. 104/2000 Sb. SFDI získává prostředky z různých zdrojů, jako jsou:
- Spotřební daně z pohonných hmot
- Dálniční známky
- Mýtné
- Příjmy z rozpočtu Evropské unie (strukturální fondy)
- Úvěry a další finanční nástroje
Rozpočet na dopravní infrastrukturu v ČR, jehož významnou část spravuje ŘSD, dosahoval v roce 2023 téměř 100 miliard Kč. Financování činností ŘSD je do roku 2026 řešeno prostřednictvím tříletých smluv mezi ŘSD s.p. a SFDI, což má zajistit větší stabilitu a předvídatelnost.
🗺️ Organizační struktura
Ředitelství silnic a dálnic má generální ředitelství v Praze a disponuje rozsáhlou regionální strukturou. Ta zahrnuje krajské správy a střediska správy a údržby dálnic (SSÚD), která zajišťují operativní činnosti v jednotlivých regionech.
V čele ŘSD stojí generální ředitel, který je jmenován ministrem dopravy. Od transformace na státní podnik má ŘSD i **dozorčí radu**, která dohlíží na hospodaření a činnost podniku. K červnu 2025 je generálním ředitelem ŘSD **Radek Mátl**.
Pro laiky
Představte si, že je Česká republika jako velká skládačka, kde silnice a dálnice jsou jako nitky, které ji drží pohromadě a propojují města a lidi. A kdo se o ty nejdůležitější nitky stará? To je právě Ředitelství silnic a dálnic (zkráceně ŘSD).
Je to taková "firma" státu, která má na starosti:
- Stavbu nových dálnic: Když vidíte, že se někde staví nová dálnice, třeba kus D1 nebo obchvat nějakého města, tak za tím stojí právě ŘSD.
- Opravy starých silnic: Když je na dálnici nebo na hlavní silnici díra nebo prasklina, ŘSD zařídí, aby se to opravilo.
- Údržbu: V zimě sypače, v létě sečení trávy kolem silnic, úklid – to všechno spadá pod ŘSD.
- Prostě se starají: Starají se o všechny ty nejdůležitější silnice a dálnice, které patří státu, aby se po nich dalo bezpečně a rychle jezdit.
Dříve to byla taková "státní kancelář", ale od roku 2024 je to spíš jako velká "státní firma". To proto, aby mohla pracovat efektivněji, rychleji stavět a opravovat silnice a taky aby si mohla lépe najímat šikovné lidi. Peníze na to dostávají hlavně ze speciálního fondu, do kterého jdou peníze třeba z dálničních známek nebo z mýtného, co platí náklaďáky.
---